در بازاریابی، سر و کار با مشتری بیش از هر فعالیت دیگر کسب و کار است. به زودی از بازاریابی تعاریف کامل تری داده خواهد شد، اما اکنون به ساده ترین تعریف از بازاریابی می پردازیم: (( بازارایابی مدیریت روابط سودمند با مشتری است. اهداف دو گانه ی بازاریابی یکی جذب مشتریان جدید با وعده ی فایده ی بیشتر و دومی حفظ و افزایش فروش به مشتریان فعلی از طریق تامین رضایت آنها است.))وال مارت با وعده ی (( همواره قیمت پایین )) به بزرگترین خرده فروش جهان و یکی از بزرگترین شرکت های جهان تبدیل شده است.

وال مارت

شرکت دل با وفای عهد مستمر خود، در داشتن صداقت، حرفه ی رایانه های شخصی را هدایت می کند. این شرکت سفارشی سازیی رایانه های مشتریان را برای آنها آسان کرده است. این رایانه ها پس از سفارشی سازی به سرعت در منزل یا روی میز کار تحویل مشتریان داده می شوند. اینگونه شرکت ها و سایر شرکت های موفق می دانند مراقبت از مشتریان، سهم بازار و سودآوری را به دنبال دارد.

شرکت دل

بازاریابی کامل و بی عیب، امری حیاتی برای موفقیت هر سازمان است. موسسات انتفاعی بزرگ مانند پروکتر اندگمبل، تویوتا، تارگت، اپل وماریوت نیز و نیز غیر انتفاعی هایی همچون مراکز آموزشی عالی، بیمارستان ها، موزه ها، گروه نوازندگان سمفونی و حتی کلیسا ها همگی از بازاریابی استفاده می کنند.

هم اکنون به دور و بر خود نگاه کنید. اکنون درباره ی بازاریابی اطلاعات خوبی دارید. می توانید پیامد های بازاریابی را در میان انبوه محصولاتی که در مرکز خرید نزدیک شماست ملاحظه کنید؛ پیامد های بازاریابی را در تبلیغات تلویزیونی نگاه کنید. مجلات رنگارنگ را ملاحظه کنید و … . بازاریابی را در همه ی جا اعم از منزل، مدرسه، محل کار، ورزشگاه و تقریبا در هر کاری که به آن مشغول هستید می توان دید. با وجود این در بازاریابی هنوز برای پاسخ به نگاه گذرا و اتفاقی مصرف کننده، جای کار وجود دارد. پشت همه ی اینها شبکه ی اعظیمی از مردم و فعالیت ها هستند که برای جلب توجه و ترغیب شما به خرید رقابت می کنند.

تعریف بازاریابی

بسیاری از مردم فکر می کنند که بازاریابی فقط فروش و تبلیغات است. جای تعجب نیست؛ ما هر روز با آگهی های تلویزیونی، پیشنهاد هایی برای دریافت مستقیم از طریق پست و مراجعاتی برای فروش و آگهی های اینترنتی مورد هجوم قرار گرفته ایم. هر چند فروشندگی و تبلیغات فقط بخشی _ آن هم بخشی کوچکی _ از این توده ی عظیم، یعنی بازاریابی است.

بازاریابی در مفهوم کلی تر فرایندی مدیریتی و اجتماعی است که به واسطه ی آن افراد و سازمان ها، از طریق ایجاد و مبادله ی فایده با یکدیگر، نیاز ها و خواسته های خود را تامین می کنند. بازاریابی در مقیاس محدود کسب و کار، مستلزم ایجاد روابط مبادله ای سودآور و مثمرثمر با مشتریان است. بدین ترتیب، فرایندی تعریف می کنیم که در آن شرکت ها در ازای کسب فایده ای که از ناحیه ی مشتریان می برند، برای آنها فایده ایجاد می کنند و روابط خود را با آنها استحکام می بخشند.

فرایند بازاریابی

شناسایی بازار و نیاز ها و خواسته های مشتری

طراحی راهبرد بازاریابی مشتری مدار

تهیه ی برنامه ی یکپارچه ی بازاریابی که فایده ی بیشتری عرضه کند

برقراری روابط سودآور با مشتریان و مسرور کردن آنها

کسب فایده از مشتریان برای سودآوری و ایجاد ارزش ویژه ی مشتری

ارسال دیدگاه برای %s