وقتی یک منبع با ارزش و یا یک فیلم ویدئویی طنزآمیز و یا گروه مهیجی در اینترنت پیدا می کنیم، معمولا آن را به همکلاسی و دوستانی که فکر می کنیم جالب است برایشان جالب است، forward می کنیم. این فرمول قدیمی که (( آنها به دوتن از دوستان خود خبر دادند و هر یک از آنها نیز این خبر را به اطلاع دو تن از دوستانشان رساندند)) به صورت آنلاین نیز بسیار موثر واقع می افتد و موجب می شود تعداد بی شماری از مخاطبان بازار هدف را به دست آورید.

برای موفقیت در این نوع از بازاریابی ویروسی نیز وجود محتوای با ارزش که گیرندگان آن، دیگران را از وجود سایت مطلع سازند، امری ضروری است و دارای شکل های گوناگونی از جمله شکل های زیر است:

کتب الکترونیک

برنامه های کاربردی کم حجم

فیلم های ویدئویی سرگرم کننده

بازی های دیجیتالی

فهرست اشیاء

فایل های صوتی یا audiozine

مقالات

راهکار های بازاریابی ویروسی با بهرگیری از فایل های کوچک که به آسانی گسترش می یابند، تاثیر بسزایی دارد.

کتاب های الکترونیک

امروزه کتاب های الکترونیک بسیار رواج یافته اند. اگر مطلب با ارزشی دارید که عمق دانش شما درباره ی موضوعی را نشان می دهد، می توانید از یک کتاب الکترونیک برای نشان دادن میزان اطلاعات خود و یا سایت و حتی محصولات و خدمات بهره گیرید. به خاطر داشته باشید که حتما در این کتاب های الکترونیک، منبع اطلاعات و همین طور لینک هایی به سایت قرار دهید تا بدین وسیله بینندگان، دلیلی برای کلیک کردن داشته باشند. همچنین می توانید در سایت، منابع اضافی قرار دهید و یا مردم را ترغیب کنید برای تهیه ی کپی از سایر کتاب های الکترونیک، از سایت دیدن نماید. سپس این کتاب های الکترونیک را بفروشید. روسای مجلات الکترونیکی و گروه های خبری را تشویق کنید یک کپی از کتاب را به اعضای خود ارسال کنند و یا در فایل امضا پست الکترونیک خود، اطلاعاتی درباره ی این کتاب های الکترونیکی قرار دهید و آن را به گروه های خبری یا فهرست های پستی ارسال کنید.

برنامه کاربردی کم حجم

یکی دیگر از روش های بازاریابی ویروسی، ارائه برنامه های کاربردی کم حجم با آرم سایت و یا شرکت به مخاطبان بازار هدف است. به عنوان مثال، اگر یک speaker دارید می توانید برنامه ی کم حجمی به مشتریان دهید تا بتوانند به وسیله ی آن روز هایی که از speaker استفاده کرده اند حساب کنند. اگر فروشنده ماشین هستید، می توانید برنامه کوچکی به مشتریان ارائه دهید که به صاحبان ماشین، بازرسی فنی، تمدید گواهی نامه و یا تنظیم کامل موتور را یادآوری نماید. در صورتی که رئیس بنگاه معاملات ملکی هستید، می توانید برنامه کم حجمی در اختیار مشتریان قرار دهید تا آنها بتوانند استهلاک ساختمان را در حین رهن محاسبه کنند. در مورد بازار هدف خود فکر کنید و ببینید چه چیزی می تواند برای مشتریان سودمند و قابل استفاده باشد.

کلیپ های ویدئویی سرگرم کننده

به نظر می رسد هیچ چیز در وب به اندازه کلیپ های ویدئویی سرگرم کننده، سریع گسترش نمی یابد. اغلب شاهد بودیم که چگونه یک کارمند برای تماشای کلیپ ویدئویی به کامپیوتر حمله می کند، انگار که خرسی ماهی قزل آلا را از ماهیگیر می گیرد. برخی اوقات کلیپ های ویدئویی به صورت کارتون هستند و اسلاید به اسلاید به صورت صوت و تصویر نشان داده می شوند، گاهی اوقات نیز به صورت کامل به نمایش در می آیند.

بازی های دیجیتالی

در صورت استطاعت شرکت و یا سازمان به تولید یک بازی دیجیتالی ویا دستیابی به حقوق قانونی استفاده از آن، بهتر است در بازی، آرم و لینک بازگشتی به وبسایت قرار دهید. به خاطر داشته باشید یک بازی خوب با سرعت بیشتری در وب گسترش می یابد.

فهرست سایت های مفید

اگر فهرستی از سایت ها را در اختیار دارید که ممکن است برای دیگران قابل استفاده باشد، چرا این فهرست را در سایت قرار نمی دهید تا مشتریان بازار هدف نیز از آن استفاده نمایند. به عنوان مثال، اگر کارمند آژانس های مسافرتی هستید، می توانید فهرستی از سایت های مرتبط با برنامه ریزی سفر در سایت قرار دهید. وجود این لینک ها در سایت موجب می شود موتور های جستجو، سایت شما را به راحتی شناسایی کنند. دوباره به مشتریان بازار هدف فکر کنید و ببینید چه چیزی می تواند برای آنها مفید باشد. سعی کنید همیشه مشتریان را تشویق کنید که این فهرست ها را در اختیار دیگران نیز قرار دهند.

بایت های صوتی یا مجله ی صوتی

با استفاده از تکنولوژی جدید، امکان ارسال بایت های صوتی نیز فراهم شده است. در صورت دارا بودن بایت های صوتی مربوط و درخور بازار هدف و یا مردمی که به آنها در صنعت خاصی خدمت می کنید، دیگران را نیز، از وجود چنین فایل هایی در سایت آگاه کنید.

مقالات

یکی دیگر از اشکال بازاریابی ویروسی، تالیف و ارسال مقاله به گروه های خبری و یا مجلات الکترونیکی است. می توان از این مقالات به عنوان بخشی از محتوای سایت نیز استفاده نمود. حتما در سایت به طور واضح و روشن عنوان کنید که دیگران به شرط اینکه منبع مقاله را ذکر کنند می توانند از این مقاله در سایت خود استفاده نمایند. لازم است در مقاله لینک هایی به وب سایت وجود داشته باشد. در قسمت ماخذ مقاله (Sourcebox) اطلاعاتی درباره ی نویسنده ی مقاله،شرکت و یا وب سایت قرار دهید.

و در آخر

به منظور آگاهی از تاثیر گذاری و همین طور سرعت تاثیر گذاری هر یک از روش های بازاریابی، لازم است میزان گسترش بازاریابی ویروسی خود را پیگیری نمایید. برای این کار می توانید یک تصویر گرافیکی و یا یک کتاب الکترونیکی ویا بازی دیجیتالی را ضمیمه ی مقاله ی خود در سایت نمایید. سپس با استفاده از برنامه تحلیل میزان ترافیک سایت، میزان تاثیرگذاری مدل شاخه ای بازاریابی ویروسی را بررسی کنید.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها