اهداف بازاریابی چیست؟

اهداف مواردی هستند که ما می خواهیم به آنها دست یابیم، استراتژی ها چگونگی رسیدن به آن اهداف هستند. یک هدف بازاریابی به تعادل بین محصولات و بازارهایشان مربوط می شود و می گوید چه محصولاتی را می خواهیم در چه بازار هایی به فروش برسانیم.

استراتژی های بازاریابی، ابزار های دستیابی به این اهداف با استفاده از عوامل قیمت، ترویج و توزیع هستند. در مرحله ی پایین تر، اهداف کارکنان و استراتژی های کارکنان، اهداف تبلیغات و استراتژی های تبلیغات و غیره قرار خواهند داشت. سپس تاکتیک ها، برنامه های اقدام و بودجه ها خواهند بود که همگی ما را قادر می سازند به اهدافمان دست یابیم.

اهداف بازاریابی به هر یک از موارد زیر مربوط می شوند:

فروش محصولات موجود در بازار های موجود؛

فروش محصولات موجود در بازار های جدید؛

فروش محصولات جدید در بازار های موجود؛

فروش محصولات جدید در بازار های جدید؛

اهداف بازاریابی باید قابل تعریف و قابل اندازه گیری باشند. به طوری که یک هدف دست یافتنی وجود داشته باشد که بتوانیم به سمت آن اشاره بگیریم. این اهداف باید طوری تعریف شوند که هرگاه برنامه بازاریابیتان اجرا می شود، بتوان عملکرد واقعی آن را با هدف مقایسه کرد. اهداف بازاریابی باید در قالب مفاهیمی چون ارزش یا سهام بازار بیان شوند و نباید از مفاهیم مبهمی مانند افزایش، بهبود یا به حد اکثر رسانی استفاده شود.

موارد زیر مثال هایی از اهداف بازاریابی می باشند:

افزایش محصول در انگلستان سالانه با نرخ 10 درصد در شرایط واقعی، هر سال برای سه سال آینده؛

افزایش فروش محصول در سراسر دنیا با نرخ 30 درصد در شرایط واقعی در مدت پنج سال؛

افزایش سهم بازار برای محصول در آمریکا از 10 درصد به 15 درصد در طول دو سال

استراتژی بازاریابی چیست؟

استراتژی های بازاریابی ابزار هایی هستند که به وسیله ی آنها به اهداف بازاریابی می رسیم. مهم است که درک کنیم استراتژی چیست و چه تفاوتی با تاکتیک دارد. استراتژی ها روش هایی کلی هستند که برای دستیابی به اهداف خاص انتخاب می شوند. آنها ابزار رسیدن به اهداف را در دوره ی زمانی مورد نیاز توصیف می کنند. استراتژی های بازاریابی جزئیات تک تک روش های اقدام را که به صورت روز به روز دنبال خواهند شد، شامل نمی شوند. این جزئیات همان تاکتیک ها هستند.

استراتژی های بازاریابی به سیاست های کلی عوامل زیر مربوط هستند.

محصولات

_ تغییر سبد/آمیزه ی محصول؛

_ حذف، افزودن و یا بهبود محصولات؛

_ تغییر طرح، کیفیت و یا عملکرد؛

_ استاندارد سازی/ یک دست کردن؛

قیمت

_ تغییر قیمت، وضعیت ها و یا شرایط برای گروه های محصول خاص در بخش های بازار خاص؛

_ سیاست های قیمت گذاری گزاف

_ سیاست های نفوذ

_ سیاست های تخفیف

ترویج

_ سازمان تغییر نیروی فروش/فروش؛

_ تغییر تبلیغات یا ترویج فروش؛

_ تغییر سیاست روابط عمومی؛

_ افزایش/کاهش پوشش نمایشگاهی.

توزیع

_ تغییر کانال ها؛

_ بهبود خدمات.

و در آخر

انواع بسیاری از استراتژی ها و تاکتیک های قیمت گذاری وجود دارند که می توان آنها را مورد توجه قرار داد. اما بیشتر آنها کلا در یکی از دو گروه سیاست های نفوذ یا سیاست های قیمت گذاری گزاف طبقه بندی می شوند.

ارسال دیدگاه برای %s