به عنوان یک مدیر محصول یا صاحب محصول، یکی از بزرگترین چالشهایی که با آن مواجه خواهید شد، برنامه ریزی برای به موفقیت رسیدن محصولتان یا همان ایجاد یک نقشه راه محصول مناسب است.
طبق گزارش انجمن تحقیقات بازاریابی، تنها 40٪ از محصولاتی که توسعه داده شدهاند به بازار میرسند و از این محصولات تنها 60٪ منجر به درآمد زایی میشوند.
یکی از راههای اطمینان از اینکه محصول شما با موفقیت به بازار عرضه شود، ایجاد نقشه راه محصول است.نقشه راه محصول یکی از بخشهای حیاتی برنامهریزی محصول می باشد.
نقشه راه باید قابل اجرا و حاوی میزان مناسبی از جزئیات باشد، اطلاعات مناسبی را در زمان مناسب فراهم کرده و به وضوح تطابق با استراتژی کسبوکار را نشان دهد.
!ایجاد یک نقشه راه محصول ممکن است وقتگیر و چالش برانگیز باشد. اما نگران نباشید، به زحمتش می ارزد
این مقاله شما را در مسیر ایجاد یک نقشه راه کامل هدایت میکند که نتایج قابل قبولی برای کسبوکار شما به ارمغان خواهد آورد
نقشه راه محصول چیست؟
یک نقشه راه محصول یک برنامه استراتژیک و سطح بالا برای توسعه محصول یا خدمت است.
این یک نمایش بصری از آنچه قصد دارید بسازید و زمانی که صرف ساختن محصول میشود را توضیح میدهد، به عبارت دیگر به شما میگوید چرا این محصول یا خدمت برای کسبوکار شما سود آور است است و مشتریان شما چه بهرهای از آن خواهند برد.
مدیران محصول از نقشههای راه برای نمایش ارتباط دیدگاه و برنامه خود با محصول استفاده میکنند. آنها بخش حیاتیای از ساختن محصولات مؤثر هستند چرا که به شما کمک میکنند که :
1-اولویتبندی برای ساختن بخش های مختلف محصول بهتر صورت بگیرد
2- روی ویژگیهایی از محصول تمرکز کنید که بیشترین ارزش را ایجاد میکنند
3-هماهنگی با اهداف و استراتژیهای شرکت را حفظ کنید.
چرا باید یک نقشه راه محصول ایجاد کنید؟
. نقشه راه به شما اجازه میدهد تا تولید خود را به وضوح و با دقت برنامهریزی کنید و همچنین با هدف و تصمیم تولید خود را شروع کنید.
خواندن این مقاله را برای درک اینکه چرا باید برای محصول خود یک نقشه راه ایجاد کنید، به دقت ادامه دهید.
نقشه راه محصول به تیم شما کمک میکند که در اولویتها همآهنگ شود
یک نقشه راه به شما و تیم شما کمک میکند که در مورد مهمترین ویژگیهایی که باید ساخته شوند توافق کنید، تا اطمینان حاصل شود همه در زمان مناسب بر روی یک مسئله و برای یک هدف مشخص کار میکنند.
این امکان را به تیمها میدهد تا بهتر با یکدیگر همکاری کنند و اطمینان حاصل کنند که ویژگیها براساس بازخورد مشتریان یا اهداف کسبوکار انتخاب میشوند. و نه فقط برای ترجیحات شخصی یا اهداف بخشی از مجموعه
نقشه راه محصول ، برنامهریزی استراتژیک شرکت را گسترش میدهد
ایجاد یک نقشه راه محصول یکی از راههای گسترش برنامهریزی استراتژیک یک شرکت است. یک نقشه راه محصول به شما کمک میکند تا یک استراتژی متمایزتر ایجاد کرده و ببینید که کسبوکار شما چگونه در طول زمان تکامل پیدا خواهد کرد.
همچنین میتواند به شما در برنامهریزی برای آینده، شناسایی نقاط ضعف استراتژی شما و تعیین اینکه کدام فرصتها ارزش پیگیری دارند کمک کند
همچنین به شما کمک میکند که یک چشمتان به روی امروز باشد و یک چشم دیگر به سوی آینده!
نقشه راه محصول به شما کمک میکند تا مشتریان خود را در مورد ویژگیها و آپدیت های جدید آگاه سازید
یک نقشه راه محصول یک راه عالی برای آگاه کردن مشتریان شما از ویژگیها و بهبودهای آتی است.
شما میتوانید از نقشه راه برای اطلاع دادن مشتریان از آنچه در انتظار آنها است استفاده کنید و همچنین به آنها فرصتی بدهید تا در توسعه مشارکت داشته و نظرات خود را در مورد تغییرات محصول ارائه دهند.
اینکار به شما امکان میدهد مطمئن شوید که این تغییرات با انتظارات آنها سازگار هستند.
نمایش تصویر کلان
زمانی که در حال کار روی یک محصول هستید، آنقدر درگیر روتین تولید میشوید که گاهی اهداف خود را ممکن است فراموش کنید – و امکان دارد مسائل کم اهمیت تر جای اهداف شما را بگیرند.
یک نقشه راه محصول به شما کمک میکند که روی آنچه بیشترین اهمیت را دارد تمرکز کنید یعنی رسیدن به اهداف و رضایت مشتریانتان.
یک نقشه راه محصول تصویری به شما میدهد که درک کنید که شرکت شما به کجا میرود، کدام پروژهها در حال انجام هستند و چه ویژگیهایی در حال توسعه هستند.
این مساله میتواند به شما کمک کند تا منابع مالی ،تخصصی و زمانی خود را مدام چک کنید، مانند مهارت ها و ابزار لازم، زمانبندی ها، هزینهی منابع انسانی یا زمانبندی برای آزمایش محصول.
همچنین با نگاه به جایگاه هر پروژه در جدول کلی، خواهید دید که هر پروژه چگونه با دیگران در ارتباط است. این اطلاعات برای تصمیمگیری در مورد جهتدهی آیندهی کسبوکارتان بسیار مهم است!
انواع نقشههای راه محصول
نقشههای راه محصول میتوانند اشکال مختلفی داشته باشند. نقشههای محصول، اطلاعات متنوعی را در مورد آیندهمحصول شما میتوانند فراهم آورند و به همین دلیل ایجاد نقشههای محصول به عنوان هنر و علمی به شمار میآید.
ممکن است شما انواع گستردهای از نقشههای محصول بیابید، اما در ادامه به هفت نوع رایجتر نقشههای محصول میپردازیم.
1. نقشه راه محصول اپیک
نقشه راه محصول اپیک نوعی نقشه راه سطح بالا است که به شرح دیدگاه محصول میپردازد. باید بر روی تصویر کلی تمرکز داشته باشد و دیدگاه کلی محصول را به ذینفعان انتقال دهد.
اپیک ها معمولاً به کاربردها یا ویژگیهای کوچکتر تقسیم میشوند که میتوانند به مواردی کوچکتر مانند وظایف،خطاها و موارد آزمایشی تقسیم شوند.
این مؤلفههای کوچکتر به شما اطلاعات بیشتری در مورد آنچه باید در دسته اپیک انجام داده شود، ارائه میدهند.
2. نقشه راه محصول استراتژیک
این نقشه راه معمولاً در جلسات سطح بالا ارائه میشود و برای انتقال استراتژی محصول به ذینفعان استفاده میشود.
این نقشه تصویر کلی و جهت محصول شما را نشان میدهد، همچنین انتظارات برای رشد آینده را نیز نشان میدهد.
هرچند این نوع نقشه راه ممکن است برخی ویژگیها یا محصولات جدید خاصی که در حال کار بر روی آنها هستید، نشاندهد، اما به اندازه نقشههای دیگر جزئیات ندارد.
به جای اینکه جزئیات خاصی را نشان دهد، ایده کلی این است که چگونه میخواهید کسبوکار خود را با نشان دادن جهتی که در محصولتان در طول زمان دنبال میکند، رشد دهید.
3. نقشه راه محصول ویژگیهاFeatures
یک نقشه راه محصول که به تعریف ویژگیهای جدیدی میپردازد که در طول زمان به محصول اضافه میشوند.
این نوع نقشه راه به شما کمک میکند تا به سوالاتی مانند: مشتری من بعداً چه میخواهد؟ کدام بخش باید اولویت کاری من باشد؟ مرحله بعدی تولید محصول من چیست؟
4. نقشه راه محصولات پرتفوی Portfolio
مدیران اجرایی معمولاً از نقشه راه محصولات پرتفوی استفاده میکنند تا درک کنند که محصولات شرکتشان چگونه با یکدیگر همخوانی دارند و چگونه به اهداف کلی کسبوکار کمک میکنند.
این نقشه، یک چارچوب مشترک برای بحث در مورد کارهای آتی در تیمها ارائه میدهد.
بنابراین، برای تیمهایی که در پروژههایشان را بخش های مختلف به صورت موازی رسیدگی میکنند و نیاز به همکاری بین بخشهای مختلف دارند، مفید است.
.
5. نقشه راه محصول عرضه Release
.یک نقشه راه عرضه برای برنامهریزی کوتاهمدت و برنامه ریزی عرضه های آینده محصول شما استفاده میشود.
اگر محصولی دارید که تغییرات زیادی خواهد کرد، مانند بازسازی یا راهاندازی ویژگی جدید، از نقشه راه عرضه باید استفاده کنید.
6. نقشه راه محصولات چندگانه Multiple Product
نقشه راه محصولات چندگانه وقتی مورد استفاده قرار میگیرد که بسیاری از محصولات در حال توسعه هستند و همه اولویتهای مختلفی دارند.
میتوان آن را به عنوان یک لیست از اولویت های ویژگی های مختلف در نظر گرفت.|
این نقشه راه نشان میدهد که چه ویژگیهایی به صورت همزمان منتشر خواهند شد و چه ویژگیهایی باید قبل از دیگران ساخته شود.
این به شما کمک میکند تا اولویتبندی و ارتباط ویژگیها و بهروزرسانیهای آتی در خطوط محصولات مختلف را مدیریت کنید.
همچنین به شما این امکان را میدهد تا به راحتی ببینید که چگونه منابع شرکت شما تخصیص داده میشود.
7. نقشه راه محصول ژیل Agile
نقشه راه محصول ژیل نسخهای کم حجم است. این به شما امکان میدهد که ویژگیها را بر اساس اهمیت و ضرورت انتشار اولویت بندی و مرتب کنید.
. این نوع نقشه راه همچنین به شما کمک میکند تا انتظارات را زمانی که با مشتریانی کار میکنید که پروژههای آنها به تیم شما وابسته است ، مدیریت کنید .
8. نقشه راه محصول آبشاری Waterfall
نقشه راه محصول آبشاری نگاهی از بالا از توسعه محصول ارائه میدهد، در این نقشه راه هر مرحله پیش از انتقال به مرحله بعدی تکمیل میشود.
این نقشه راه به نام “آبشار” نامیده میشود زیرا هر فاز به فاز بعدی جریان دارد، مانند آبی که از کوه به پایین میریزد.
دامنه کار به صورت پیشفرض تعریف شده و در مراحل مختلف اجرا میشود. هر مرحله دارای وظایف و فعالیتهایی است که باید پیش از شروع مرحله بعد تأیید شوند.
چه مواردی باید در یک نقشه راه محصول وجود داشته باشد؟
حالا به موارد کلیدی یک نقشه راه محصول خواهیم پرداخت. این بخش یک نگاه کلی به مواردی که باید در نظر بگیرید
در هنگام ایجاد یک نقشه راه محصول ارائه میدهد و فرآیند را آسانتر میکند. نقشه راه محصول شما باید شامل موارد زیر باشد:
چشم انداز محصول: میخواهید محصول شما چه باشد؟ مشکلی را حل میکند؟ چه مزایایی به ارمغان میآورد؟
استراتژی محصول: چگونه به آن میرسید؟ تاکتیکهایتان چیست؟ مشتریان شما چه کسانی هستند؟
ویژگیهای محصول: ویژگیهای اصلی محصول شما چیست؟ چگونه این ویژگیها به شما کمک میکنند تا به اهدافتان برسید؟
زمانبندی انتشار: هر ویژگی را چه زمانی عرضه میکنید؟ چه زمانی به روزرسانیها و تصحیحات میپردازید؟
نشانگرهای وضعیت: این نقطههای علامتگذاری شده در نقشه راه شما هستند که نشان میدهند چقدر در فرآیند
توسعه محصول پیش رفتهاید.
اهداف: اهدافی مشخص و قابل اندازهگیری تعیین کنید، به این معنی که: خاص، قابل اندازهگیری، قابل دستیابی، مرتبط
و محدود به زمان باشند.
.
این مقاله ادامه دارد…
همچنین بخوانید :
شروع یک کار تولیدی بدون نقشه راه ممکن نیست
نقشه راه محصول برای خارجیاست فقط
با چه نرم افزاری میشه طراحیش کرد نقشه راه محصول و؟
نقشه راه خیلی لازمه هم برای تولیدات و هم خدماتی
داشتن نقشه راه خیلی مهمه
بنظرم اصل کیفیتو قیمته اینا بچه بازیه
اولین مساله برای تولید نقشه راه محصوله