آیا عاشق کار مستقل هستید؟
یک ایده تجاری عالی دارید و می خواهید آن را از ایده به اجرا برسانید؟
آیا ایده مدیریت تیمی کارکنان را نمی پسندید؟
اگر پاسخ شما به این سوالات بله است و آرزو دارید که رئیس خود باشید،
ممکن است از کار به عنوان یک فرد حرفه ای لذت ببرید.
مدیر حرفه ای کیست؟
فردی که بدون حمایت از بنیانگذاران یا کارکنان، کسب و کار خود را مستقل شروع و اداره می کند.به عبارت دیگر، یک فرد حرفه ای کارآفرینی است که تمام وظایف مربوط به تجارت خود را به تنهایی انجام می دهد.
فرصت های شغلی برای تک کارفرمایان در حال افزایش است.
با رشد سالانه پیش بینی شده.
به طور دقیق، 82 درصد کارکنان مستقل شده در آمریکا اظهار می کنند که نسبت به شرکت های سنتی بیشتر کار می کنند.
با شروع رضایت بالا و افزایش فرصت برای کارکنان مستقل، یک شروع خوب به عنوان تکنسین حرفه ای می تواند راهی را برای کسانی که مایل به ایجاد و اداره مشاغل مستقلی در زندگی خود هستند، ارائه دهد.
اکنون ممکن است به این فکر کنید که تفاوت بین کارآفرین معمولی و فرد مستقل چیست؟
ما در بخش بعدی هر حرفه ای را تجزیه می کنیم.
یک مدیر حرفه ای در مقابل کارآفرین
می دانید یک مدیر حرفه ای با کارآفرین سنتی چه تفاوتی دارد؟
توجه به این نکته ضروری است که در حالی که همه مدیران تک نفره، کارآفرین هستند، همه کارآفرینان به تنهایی کار نمی کنند.
طبق تعریف، کارآفرین فردی است که کسب و کار خود را راه اندازی و اداره می کند.
با این حال، آنها لزوماً همه جنبه های تجارت خود را به صورت مستقل مدیریت نمی کنند.
بیایید برخی از تفاوت های کلیدی بین این دو نقش را تجزیه کنیم.
1. مدیران حرفه ای هم بنیانگذار و هم کارمند هستند.
مدیری که به عنوان یک نفر تنها کار می کند، تمام جنبه های کسب و کار خود را مدیریت می کند
و همیشه برای انجام کارها به تفویض وظایف به دیگران وابسته نیست.
آنها نه تنها موسس و خالق کسب و کار خود هستند،
بلکه تنها مسئول تولید و ارائه محصولات یا خدمات ارائه شده برای سرپا نگه داشتن کسب و کار خود هستند.
در برخی شرایط، یک مدیر تنها ممکن است یک پیمانکار را برای انجام کارهای ضروری استخدام کند.
با این حال، این به طور معمول بخشی از فعالیت روزانه یک کسب و کار در حال راه اندازی است.
2. کارآفرینان اغلب یک تیم را استخدام و مدیریت می کنند.
بسیاری از کارآفرینان مشاغل خود را به صورت انفرادی شروع می کنند و در نهایت دیگران را برای انجام وظایف روزانه خود استخدام می کنند.
بر خلاف یک فرد مبتکر که فعالیت های تجاری را اداره می کند و وظایف مورد نیاز برای ارائه محصولات و خدمات خود را انجام می دهد،
کارآفرینان اغلب انجام محصولات و خدمات را به کارکنان خود برون سپاری می کنند
تا بتوانند بر مدیریت خود کسب و کار تمرکز کنند.
هنگامی که یک کارآفرین تیمی را ایجاد کرد،
آنها اغلب نقش مدیریتی را در نظارت بر کار کارکنان خود ایفا می کنند.
3. افراد مبتکر و مدیر، تنها بر یک کسب و کار تمرکز دارند.
کسانی که شغلی را به عنوان یک فرد حرفه ای انتخاب می کنند، اغلب کارآفرینی را دنبال نمی کنند.
این افراد تمایل دارند تا کسب و کار خود را برای ارائه یک پیشنهاد ویژه راه اندازی کنند
و بر ایجاد یک پایگاه مشتری ثابت برای سودآوری مشاغل خود متمرکز شده اند اما به دنبال گسترش آن نیستند.
این امر باعث می شود که کسب و کار برای فردی که قصد دارد به صورت انفرادی به کار خود ادامه دهد، قابل مدیریت باشد.
به عنوان مثال، یک مجری که خدمات مدیریت شبکه های اجتماعی را به مشاغل کوچک ارائه می دهد، بیشتر تمایل دارد که مجموعه ای از خدمات پکیج شده را به مشتریان خود ارائه دهد که می دانند می توانند انجام دهند.
از سوی دیگر، کارآفرینی که یک آژانس بازاریابی را اداره می کند و تیمی 10 نفره را استخدام می کند،
ممکن است به دلیل داشتن تیم بزرگتر، مدیریت شبکه های اجتماعی، مشاوره برند و خدمات تولید محتوا را نیز ارائه دهد. آنها می توانند طیف وسیع تری از خدمات را ارائه دهند
و ممکن است با افزایش نفرات تیم خود خدمات را هم گسترش دهند.
4. افرادی که تنها کار می کنند به توسعه کسب و کار در ابعادی گسترده نمی پردازند.
بسیاری از کارآفرینان، هدف از ایجاد کسب و کارشان این است که شرکت خود را توسعه دهند
و فروش خود را آغاز تا بتواند در انتهای راه سود بدست بیاورند.
در حالی که این امر برای همه کارآفرینان صدق نمی کند، این تلاش در بین افرادی که شرکت ها را مدیریت می کنند بیشتر از کسانی است که مشاغل خود را به صورت انفرادی اداره می کنند.
بسیاری از افراد مستقل به دنبال ایجاد یک کسب و کار سودآور هستند که بتوانند در آن به کار خود ادامه دهند
و زندگی کنند ولی به دنبال توسعه یک امپراتوری یا فروش به یک نهاد دیگر نیستند.
5. تفاوت در مدیریت مالی
هرچه یک شرکت بزرگتر شود، مسئولیت مالی مالک آن بیشتر است.
کارآفرینان نه تنها در برابر اداره کار مسئول هستند بلکه جهت پرداخت حقوق تیم خود باید به اندازه کافی سودآور باشند.
کسانی که به عنوان مجری کار می کنند اغلب مشاغل خود را به عنوان یک LLC تک نفره یا مالکیت شخصی اداره می کنند که مدیریت آنها ساده تر است و اختیار تصمیم گیری کامل به مالک داده می شود.
6. افراد تک نفره اغلب نیازهای حداقلی در محل کار دارند.
از آنجا که بسیاری از تازه کارها مجموعه خاصی از خدمات را ارائه می دهند که می تواند از راه دور انجام شوند، نیازهای فضای کار آنها بسیار کم است و اغلب بسته به محدوده کاری آنها به کامپیوتر و اتصال به اینترنت نیاز دارد.
در حقیقت، 15 میلیون از مشاغل کوچک خانگی هستند.
از سوی دیگر، کارآفرینان ممکن است بسته به ماهیت کسب و کار خود، نیازهای پیچیده تری در محل کار داشته باشند.
برای صاحبان مشاغلی که شرکت های آنها محصولات فیزیکی تولید می کنند،
آنها اغلب به فضایی برای ایجاد، ذخیره محصولات خود و تأمین محل کار برای کارکنان خود نیاز خواهند داشت.
اکنون که می دانیم چه چیزی این دو حرفه را بسیار متفاوت می کند،
بیایید نگاهی به چند فرد حرفه ای موفق در زمینه های منحصر به فرد بیندازیم.
نمونه های افراد حرفه ای موفق
راه های زیادی برای شروع یک کسب و کار خودگردان وجود دارد.
شما فقط نیاز به انگیزه دارید تا ایده خود را تا انتها دنبال کنید.
برخی از نمونه های تک نفره موفق عبارتند از:
1. Jackie Aina
جکی آینا در سال 2008 شروع به ساخت فیلم های آموزشی آرایش یوتیوب از خانه خود کرد و به عنوان یکی از برجسته ترین مربیان زیبایی در اینترنت مطرح شد.
او دیدگاه جدیدی در مورد نحوه آرایش روی انواع پوست ارائه می دهد، آموزش های مراقبت از پوست داده و دائما اهمیت داشتن اعتماد به نفس را برای بیش از سه میلیون فالوئر خود توضیح می دهد.
2. Alex Trochut
الکس تروچوت رشته طراحی خواند و بر تایپوگرافی و بر روی چگونگی ترجمه زبان به یک رسانه بصری تمرکز کرد.
او طرح های همه جانبه و رنگارنگی را برای شرکت هایی مانند پپسی، آئودی، فیلا و سایر شرکت ها از سراسر جهان ایجاد کرده است.
3. Farnoosh Torabi
فرنوش ترابی، کارشناس مالی، تولیدکننده پادکست و نویسنده کتاب برنده جایزه است.
این مجری با داشتن مدرک روزنامه نگاری و سابقه کار به عنوان سردبیر مجله Money و Oprah Magazine پادکست اختصاصی خود را با نام So Money ایجاد کرد تا به فالوئرهای خود مشاوره مالی دهد.
به نظرتان این نمونه ها برای الهام گرفتن از آنها کافی است؟
هنگامی که می خواهید به یک فرد حرفه ای تبدیل شوید، راه های بی شماری برای کشف وجود دارد.
در اینجا لیستی از ایده هایی وجود دارد که به شما در این طوفان فکری کمک می کند.
ایده های تجاری برای راه اندازی کسب و کار شخصی
1. سایت میزبانی از گردشگران Airbnb
بخشی از خانه در Airbnb یک راه عالی برای درآمدزایی در کنار سایر علاقه های تان است.
در این شغل، شما باید با مراقبت های معمول، نظافت خانه و ایجاد رضایت مشتریان در راه افزایش مشتری خود بکوشید.
2. مربی شخصی
آیا به تناسب اندام مانند کراس فیت، بوکس یا موارد دیگر علاقه دارید؟
از شبکه های اجتماعی برای نشان دادن تخصص خود و جذب مشتریانی استفاده کنید
که به دنبال مربیان شخصی هستند که بتوانند با راهنمایی های فردی به آنها آموزش دهند.
3. طراح گرافیک
اگر دید هنری و آثار هنری دیجیتالی دارید، یک طراحی گرافیک مستقل می تواند راهی سرگرم کننده برای مشاغل تک نفره باشد. نمونه کارها را به اشتراک بگذارید و به مشاغل یا کارآفرینان کمک کنید
تا کانال های شبکه های اجتماعی خود را با لوگوها، بنرها و موارد دیگر خود بهبود بخشیده و زیبا کنند.
4. هنرمند
از نقاشی های انتزاعی گرفته تا مجسمه های واقع گرایانه، فروش آثار هنری منحصر به فرد راهی خاص برای درآمدزایی است. اگر هنر شما دارای سبک متمایزی است، آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
تا خیلی زود بسیاری از متخصصان این حوزه را در جستجوی شاهکار بعدی خود ببینید.
5. عکاس
عکاسان عروسی، پرتره های فارغ التحصیلی و مناسبت های دیگر یک راه عالی برای ایجاد شغل خود هستند.
مردم می خواهند لحظات خاصی را با یک عکاس پرشور که مایل است این کار را انجام دهد ثبت کنند،
خود را در آن موقعیت ها قرار داده و نمونه کارهای خود را ارائه دهید.
6. بازسازی مبلمان خانه
صاحبان خانه مبلغ بالایی را برای مبلمان قدیمی در فروشگاه ها پرداخت می کنند.
اگر با کارهای چوبی کار می کنید یا مبلمان را از نو تزیین می کنید، بازار وسیعی برای خدمات شما وجود دارد.
7. برنامه ریز رویداد
برخورد با تدارکات و برنامه ریزی یک Event یا رویداد می تواند برای هر کسی دردسرساز باشد
و بسیاری از مردم بدشان نمی آید که از کسی یا جایی کمک بگیرند.
اگر در حل مشکلات، سازماندهی و ارتباطات مهارت دارید، برنامه ریزی رویداد می تواند راه خوبی برای کار باشد.
8. نویسنده آزاد
برخی از صاحبان مشاغل کوچک ممکن است توانایی برای نوشتن وبلاگ یا توضیحات محصول نداشته باشند.
با ارائه خدمات نوشتاری مستقل و فریلنسری، می توانید با یک یا چند کسب و کار ارتباط برقرار کرده
و با رشد در زمینه کاری خود، پیشرفت کنید.
9. طراح وب
همه اهل فن نیستند و بسیاری از مشاغل می توانند از یک طراح وب با تجربه برای نشان دادن محصول یا خدمات خود سود ببرند.
این شغل همیشه مورد نیاز مشاغل خواهد بود. به ویژه افراد مسن که به دنبال بازسازی صفحات وب موجود خود هستند.
10. شیرینی پز
پختن، یک مهارت آسان نیست و بسیاری از مردم برای دسرهایی که نمی توانند به تنهایی تهیه کنند هزینه می کنند.
برای تبدیل شدن به یک نانوا یا شیرینی پز نیز نیازی به داشتن نانوایی یا شیرینی فروشی ندارید.
می توانید کیک های مخصوص و شیرینی های دیگر را در خانه خود تهیه کرده و مستقیماً به مشتری تحویل دهید.
11. مراقب کودک
مرکز پرستاری شبانه روزی کودک بسیار گران است
و البته اعصاب خردکن برای والدینی که فرزندان خود را در ساختمانی که با آن آشنا نیستند بسپارند.
با ارائه خدمات به عنوان سرپرست کودک، می توانید از کودکان در خانه خانوادگی خود مراقبت کنید،
جایی که تمام حواس خود را به آنها اختصاص می دهید.
12. فروشنده بازار کشاورزان
اگر برای پرورش گیاهان و سبزیجات آماده اید و می خواهید به مردم محل یا شهر خود چیزی بفروشید، پس شروع کنید.
مردم در حال حاضر سعی می کنند از مشاغل محلی حمایت کنند و فروش به افراد جامعه هدف شما می تواند برای شما پول و روابط ایجاد کند.
13. معلم زبان
دوزبانه بودن، یک مهارت قابل توجه است که بسیاری از افراد برای بدست آوردن آن هزینه می کنند.
معلمان زبان می توانند برای یادگیری یک زبان خارجی از مشتریان هزینه دریافت کنند و حتی اگر به صورت تک نفره آموزش داده شوند، هزینه بیشتری دریافت می کنند.
14. نوازنده
اگر از ضبط آهنگ یا اجرای زنده لذت می برید، می توانید در مکان های محلی برنامه هایی رزرو کنید و کارهای خود را در سایت های پخش موسیقی مانند Apple Music یا Spotify برای کسب درآمد به اشتراک بگذارید.
15. سرویس نظافت
برخی از افراد ممکن است زمان یا انرژی لازم برای نظافت خانه یا محل کار را نداشته باشند، بنابراین ارائه این خدمات می تواند یک تجارت ثابت، ضروری و مفید باشد.
16. حسابدار شخصی
حسابداری مناسب همه افراد نیست و بسیاری از مشاغل کوچک برای کمک، به حسابداران شخصی حرفه ای مراجعه می کنند.
اگر اعتماد مشتری را جلب کنید و کار را تمیز انجام دهید، می توانید یک رابطه کاری بلند مدت داشته باشید.
17. تولیدکننده محتوا
یوتیوب، تیک تاک یا هر شبکه اجتماعی دیگری که می شناسید، برای هر چیزی پر از محتوا است.
آموزش های تصویری تولید کنید، محتوای کمدی بسازید یا لحظاتی از خود را در حال انجام کارهای مورد علاقه تان برای لذت بردن بینندگان سراسر جهان ثبت کنید.
اگر به اندازه کافی جذب فالوئر کنید، می توانید سفیر برندهای مختلف شده یا حتی کالای خود را بفروشید.
18. پادکستر یا تولیدکننده پادکست
56 درصد از همه آمریکایی ها، در سنین 12 تا 34 سال، حداقل یک پادکست در ماه در سال 2021 گوش می دهند. این آمار در کشور ما نیز رو به افزایش است.
از محبوبیت روزافزون آن برای کشف موضوعات مورد علاقه خود استفاده کنید و آن را به یک منبع درآمد تبدیل کنید.
حرفه خود را با توجه به شرایط خود شروع کنید
از بین این که آیا شما یک مدیر تنها باشید که تمام وظایف مربوط به کسب و کار را انجام می دهید یا یک کارآفرین که یک تیم را مدیریت می کند و یک شرکت را در سطح وسیع توسعه می دهد، کار برای خودتان می تواند یک تجربه بسیار مفید باشد.
البته که بهترین مسیر برای انتخاب بستگی به ماهیت کسب و کارتان و سلیقه شخصی شما دارد.
منبع: سایت هاب اسپات hubspot.com
ترجمه و نگارش: حسام بهمن
(کارشناس تولید محتوا در کانون تبلیغاتی ایران زمین “ایزاکو”)