روند طراحی لوگو: یافتن نظم در هرج و مرج!

آیا تا به حال دفتر طراحی یک طراح لوگو را دیده اید؟!

صحبت از هرج و مرج؛ ایده پردازی، تجدید نظر، ایجاد نسخه هایی بر روی نسخه های دقیقاً مشابه همان مفهوم.

ارائه یک لوگوی کوچک برای نمایندگی یک شرکت چه مشکلاتی دارد؟

خیلی معلوم است!

طراحی لوگو چیزی نیست که به تنهایی افراد را مشتاق کند.

طراحی لوگو یکی از انواع طراحی گرافیک است. نیاز به تفکر، خلاقیت و برنامه ریزی جدی تحلیلی و انتقادی دارد.

نمی دانید چگونه می توانید در طراحی لوگو پیش بروید؟ دیگر نمی خواهیم آن را مخفی نگه داریم!

مراحل فرآیند طراحی لوگو


به نظر می رسد برای خلق لوگوهای کوچک مشابه به هم نشده است. به مال ما نگاه کن!

اما در پشت این سادگی، تحقیقات بسیار زیاد، انبوهی از طرح ها و بازنگری ها وجود دارد.

ساخت یک آرم موفق که مشتریان شما را خوشحال کند، زمان بر است.

برای راهنمایی شما در این روند اغلب آشفته، ما آن را به چند مرحله تقسیم کرده ایم:

بیا شروع کنیم!

1. کمی خلاقیت!


اولین قدم در هنگام درخواست برای طراحی لوگو توسط کسی، باید معرفی مختصری از طرح لوگو باشد.

خلاصه طرح لوگو سندی است که در نهایت اطلاعات مهم در مورد شرکت، مشتری، سبک لوگوی مورد نظر و بودجه را در اختیار طراح قرار می دهد.

جزئیاتی که مشتری در مورد شرکت خود به طراح می دهد برای طراحی لوگو ضروری است.

مشتری خود را با سوالاتی در مورد ارزش ها، شعار، مأموریت، اهداف، محصول و مخاطبان شرکت شان درگیر کنید.

اگر به اندازه حداقل یک صفحه برای شما ننوشت، از او بپرسید آیا می تواند برای مکالمه وقت بگذارد یا خیر.

از طریق تلفن، گپ ویدیویی یا حضوری.

مکالمه تلفنی در واقع می تواند مفیدتر باشد.

زیرا شما می توانید سوالات خود را در زمان اندکی بپرسید. هرچه پاسخ بیشتری دریافت کنید، بهتر است.

هدف شما طراحی لوگوی مناسب مخاطبان شرکت و پیروی از شرکتی است که شما را استخدام کرده است.

2. فهمیدن آن صنعت


امیدوارم که شما اطلاعات زیادی از مشتری خود دریافت کرده باشید.

قدم های بلندتر برندارید. ما کارهای بیشتری برای انجام دادن داریم!

مشتری شما ممکن است فکر کند که رقبای خود را می شناسد اما انجام کمی بررسی بیشتر نیازست.

صنعت مشتری شما چه مزیتی را به مخاطبان خود می دهد؟

نمایندگی ها و تولیدکنندگان اتومبیل نوید ایمنی می دهند.

صنعت مراقبت های بهداشتی اعتماد را ارتقا می بخشد.

صنعت سرگرمی کنایه از هیجان دارد.

لوگوها اغلب با احساسات و مزایایی که یک صنعت نوید می دهد همسو می شوند.

قرار نیست یک لوگو برای یک رستوران مشابه یک لوگو برای یک مرکز بهداشتی باشد!

لوگوها را با همان صنعت مشتری خود مقایسه کنید. عناصر مشترک آنها را انتخاب کنید.

آیا بسیاری از شرکت های ساختمانی از ابزارهایی در لوگوی خود استفاده می کنند؟

آیا بسیاری از شرکت های مالی از رنگ آبی استفاده می کنند؟

با انجام این تحقیق، تصمیمی خواهید گرفت: همسویی با این گروه یا متمایز شدن؟

سازگار بودن با روند صنعت، برجسته کردن طرح شما را دشوار می کند.

دور شدن از روند عناصر نیز ممکن است مخاطب را گیج کند یا حتی آنها را به کلی از دست بدهد.

به عنوان مثال صنعت مالی بسیار شیک و قدیمی است.

دور شدن از این روند با استفاده از رنگ های روشن یا اشکال پویا در طراحی لوگو قطعاً به برجسته شدن مشتری شما کمک می کند اما باعث می شود مشتری شما غیرحرفه ای و مضحک به نظر برسد!

3. ایده پردازی


اکنون تعداد زیادی اطلاعات داریم. بیایید با آن کاری انجام دهیم!

اولین روشی که می توانید برای سازماندهی این اطلاعات شروع کنید، استفاده از Moodboard است.

ترجمه یک رنگ یا احساس به وسیله کلمات آسان نیست.

Moodboards مجموعه ای از تصاویر است که رنگ ها و احساساتی را که مشتری می خواهد اضافه کند به تصویر می کشد.

بنابراین مشتریان مجبور نیستند فکر کنند که چطور باید منظورشان را بیان کنند.

منبع: Creative Market

لازم نیست که خیلی زیبا باشد اما درخواست از مشتری برای تهیه یک moodboard می تواند به شما کمک کند تا طرح شما روی چه چیزی متمرکز باشد و ایده هایی را که مشتری نمی پسندد را از بین ببرد.

اگر مشتری شما هیچ ایده بصری ندارد، ببینید آیا می توانید با هم کار کنید و با اطلاعات موجود نقشه برداری از ذهن او را شروع کنید.

نقشه های ذهنی نمودارهای تصویری هستند که به طراح کمک می کنند تا ایده ها را پیوند دهد.

اگرچه ایجاد نقشه ذهنی یا mind map کاری اضافه بر سازمان به نظر می رسد، مهم این است که شما و مشتری خود برای اجرای این کار با هم وقت بگذارید.

مشتری کلید شناخت کامل شرکتش، ارزش های آن و چگونگی ارتباط همه چیز است.

وظیفه شما به عنوان طراح این است که از این پیوستگی ها و ارتباطات استفاده کرده و تصویری از آنها ایجاد کنید.

هنگام تهیه نقشه ذهنی، مفاهیم و ایده های مشابه را به یکدیگر متصل کنید و سعی کنید تصاویر، نمادها یا رنگ ها را از کلمات کلیدی بیرون بیاورید.

از آنجا می توانید یک moodboard ایجاد کنید.

به عنوان مثال، اگر مشتری شما در رستورانی که غذای ارگانیک سرو می کند کار کند، نقشه ذهنی شما با نام مرکز رستوران آغاز می شود.

از آنجا، شما و مشتری می توانید به ایده هایی برسید که در آن رستوران به عنوان یک ارزش شناخته می شود:

سلامتی، اعتماد، شادابی.

با الهام از سلامتی، می توان این مرحله را یک گام فراتر برد و در مورد ایده های مختلفی که نماد سلامتی هستند مانند قلب، برگ و غیره فکر کرد.

4. طراحی کنید:


در اولین تلاش نمی توانید به یک طرح درست برسید. هیچ کس نمی تواند!

آن نقشه ذهنی، moodboard و همه یادداشت های خود را در نظر بگیرید؛

سپس یک مداد و کاغذ، قلم و دستمال، یا حتی دوش گرفتن، هرچه به درد شما بخورد!

به طور معمول، کشیدن نقاشی با دست به جای صرف وقت زیاد برای مخلوط کردن با خطوط و نقاط، بهترین راه برای جابجایی و تصحیح سریع ایده ها است.

ترسیم کردن مرحله ای است که تمام مفاهیم انتزاعی و تحقیقاتی شما به تصاویر واقعی تبدیل می شوند.

این بسیار هیجان انگیز است!

 منبع: Eddie Lobanovskiy

یک ساعت ننشینید، چهار ایده را ترسیم کنید و فکر کنید کارتان تمام است.

کمی استراحت کنید و به آن برگردید.

گذشت زمان می تواند به مغز شما کمک کند تا چیز کاملا تازه ای پیدا کند.

اکنون زمان خوبی برای همان دوش گرفتن است!

یک مفهوم طرح کنید، سپس یک مفهوم دیگر، سپس آنها را ترکیب کنید.

سپس همه را کنار بگذارید و از ابتدا شروع کنید.

هنگامی که احساس کردید تمام گزینه های خود را کاملاً به پایان رسانده اید، چند تا از موارد مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

5. پیش نویس


هنگامی که بهترین طرح ها را از این دسته انتخاب کردید، آن ها را از یک طرف دیگر به یک نرم افزار گرافیکی منتقل کنید.

نرم افزار گرافیکی به طراح اجازه می دهد تا تصاویر را با کنترل بیشتری نسبت به طراحی با دست دستکاری کند.

زیرا اشکال هندسی و نقاط بیشتری را به طراح ارائه می دهد.

دقیق بودن نرم افزار گرافیکی، اتصال نقطه به نقطه یک طراحی لوگو را تضمین می کند.

پیش نویس های اولیه خود را سیاه، سفید و ساده نگه دارید.

انجام این کار به مشتری نشان می دهد که بی نهایت طرح در لوگوی خود دارد:

روشن ترین سایه ممکن و تاریک ترین.

همچنین می تواند به تمرکز مشتری بر مفهوم لوگو با جزئیات و رنگ های ملایم کمک کند.

 منبع: Reeltime Logo Drafts

با این حال، ممکن است مشتری شما ایده خاصی داشته باشد که می خواهد شما آن را کشف کنید.

شاید بخشی از روند ایده پردازی شما شامل یک پالت رنگ باشد.

اگر چنین است، موارد را به تغییرات طراحی خود اضافه کنید.

گاهی اوقات، رنگ مورد نظر مشتری لزوما بهترین انتخاب نیست.

شما کد رنگ های انتخابی خود را احتمالاً بهتر از آنها می دانید.

با چند تغییر رنگ مختلف در اطراف بازی کنید و ببینید آیا یک سایه بیشتر از سایه دیگر احساس یا حالتی خاص ایجاد می کند.

اگر فکر می کنید سبز ترشی از سبز زیتونی بهتر به نظر می رسد، با استفاده از هرکدام یک طرح بکشید.

مشتری شما شاید فکر نکرده باشد که از سبز ترشی استفاده کند. هیچ کس شاید هرگز این کار را نکند.

پیش نویس همچنین زمانی است که شما می خواهید در مورد لوگوتایپ جستجو کنید.

بیشتر اوقات، نام شرکت جایی در داخل لوگو است. گاهی اوقات خود لوگو است.

می توانید راه آسان را انتخاب کنید و از فونت Arial استفاده کنید

یا می توانید دانش گسترده خود را در زمینه تایپوگرافی به کار بگیرید.

چند فونت مختلف را امتحان کنید.

از تمام حروف بزرگ، حروف کوچک، حروف بولد شده، حروف ایتالیک و… استفاده کنید.

بخش مرکزی طرح را دستکاری کنید و با سلسله مراتب خطوط و رنگ ها بازی کنید تا زمانی که چند نتیجه خوب بدست آورید که با تصورات شما مطابقت داشته باشد.

6. تصحیح و نمایش دادن


پس از جمع آوری چند ترکیب جذاب، وقت آن است که آنها را در یک قالب قرار دهید.

اگر قصد ملاقات حضوری با مشتری خود را دارید، حتماً نسخه چاپی همه نمونه ها را به همراه داشته باشید.

اگر مشتری شما از راه دور است، یک فایل قابل چاپ ارسال کنید یا یک نرم افزار طراحی لوگو را امتحان کنید.

باید مشتری ها را به چاپ نمونه ترغیب کرد، زیرا رنگ لوگو در صفحه ممکن است متفاوت از رنگ روی کاغذ باشد.

علاوه بر این، شما باید در نظر داشته باشید که ماکتی از لوگو تهیه کنید.

مشتری در واقع می خواهد در کجا از آن استفاده کند؟

آیا فقط می خواهند آن را در طرح کارت ویزیت خود قرار دهند؟

آیا آنها برای طراحی آگهی خود باید آن را منتشر کنند؟

اگر مشتری شما کالایی را بفروشد، ممکن است لازم باشد در طراحی بسته بندی خود لوگوی جدید را اصلاح کند.

لوگوی این شرکت لزوماً در تمامی سطوح بازاریابی یکسان نشان داده نمی شود.

بسته به درجه سادگی لازم برای هر سطح، برخی از عناصر ممکن است نادیده گرفته و حذف شود.

منبع: Tony Thomas

ساخت ماکت آسان نیست و الزامی هم در آن نیست؛

شما قوانین را تنظیم می کنید.

اما اگر تصمیم دارید کمی کار اضافی انجام دهید، احتمالاً ذهن مشتری شما را به باد خواهد داد!

7. بازخورد و اصلاحات


پس از مراجعه به پیش نویس شما، ممکن است مشتری بلافاصله اعتراض داشته باشد.

همچنین ممکن است چند روز درخواست وقت برای فکر کردن کنند.

اگر مورد دوم است، نترسید. مشتری شما می تواند این طرح را آزمایش کند، آن را به همکارانش نشان دهد و نظر بخواهد.

وقتی آنها نزد شما برمی گردند ، انتظار نداشته باشید 100٪ خوشحال باشند!

ممکن است آن رنگ سبز ترشی را دوست نداشته باشند. آنها ممکن است به هیچ وجه اصلا سبز را دوست نداشته باشند! آنها ممکن است دائما چیزی بزرگتر، کوچکتر، راست چین و چپ چین، فونت فلان یا بهمان را بخواهند.

این مرحله می تواند شامل بسیاری از ایمیل ها و تماس های تلفنی باشد؛

اما مهم است که به یاد داشته باشید که هدف نهایی خوشحال کردن مشتری شما است.

باید بتوانید دائما برای مشتری خود اصلاحاتی انجام دهید، فکر کنید که این یک نکته در قرارداد طراحی گرافیک شما است.

نام بردن از تعداد مشخصی از اصلاحات در قرارداد شما تازه مشتری را ترغیب خواهد کرد تا در مورد اصلاحاتی که درخواست می کند، با پیگیری و دقت بیشتری عمل کند.

8. تحویل دهید


طبق قرارداد طراحی گرافیک شما، باید دقیقاً آنچه مشتری می تواند انتظار داشته باشد به وی تحویل داده باشد، این را دقیقا مشخص کنید.

فرمت خواسته شده از لوگو یکی از مشخصات گنجانده شده است. اینکه در چه قالبی تحویل داده شود.

وقتی نتیجه نهایی را ارائه می دهید، آیا مشتری مجاز به ایجاد تغییراتی است؟ آیا آنها قادر به چاپ آن خواهند بود؟

کدهای رنگی را که در نهایت استفاده کرده اید در اختیار مشتری قرار دهید تا بتواند وب سایت یا سایر صفحات وب خود را به صورت همگام با لوگوی جدید خود طراحی کند.

همچنین باید نحوه تحویل این مواد را مشخص کنید: CD، ایمیل، داخل فلش، ترکیبی از هر سه یا روش های تحویل دیگر.

هر قولی که در قرارداد خود می دهید (مخصوصاً قابل تحویل) باید وفا شود.

سفارش پیدا شد
اگر یک طراح گرافیک جدی هستید، می دانید که طراحی یک لوگو یا نشان فراتر از رسم دایره و انتشار آن در همه جا است. این کار به فکر، ملاحظه، تحقیق، خلاقیت و صبر زیاد نیاز دارد.

گرچه همه این سخت کوشی ها ارزشش را دارد. نتیجه نهایی نتیجه ای است که یک شرکت را برای تمام عمر نشان می دهد.

بعضی اوقات، فقط طراحی لوگو کافی نیست. درباره انواع لوگوهای موجود و اینکه هر کدام چطور به وجود آمده اند بیشتر بخوانید.

در نهایت هم تیم طراحی کانون تبلیغاتی ایران زمین (ایزاکو) آماده ارائه تمامی خدمات در زمینه مشاوره و سفارش طراحی لوگوی کسب و کار و شرکت شما می باشد.

با ما در تماس باشید.

منبع: سایت g2.com

ترجمه حسام بهمن

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها