اینستاگرام ممکن است به عنوان یک پلتفرم مناسب برای حساب های شخصی و کاربران تجاری باشد
اما پتانسیل بیشتری برای بازاریابی بیش از آنچه شما فکر می کنید، دارد.
بر اساس داده های داخلی این پلتفرم، از سال 2019،
90 درصد از کاربران آن از یک تجارت پیروی می کنند.
بنابراین، چگونه می توانید برای بهبود استراتژی فعلی خود وارد بازار اینستاگرام شوید؟
مانند بسیاری از کانال های بازاریابی، تسلط بر اینستاگرام نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد.
شما می توانید استراتژی خود را با تقویم محتوای مفصلی که مشخص می کند
چه کسی، چه چیزی، کجا و چه زمانی باید تولید شود و انتشار پیدا کند، این راه را آسان تر اجرا کنید.
در این پست وبلاگ، نحوه ایجاد برنامه محتوای اینستاگرام، مشخص کردن مواردی که قرار است بارگذاری گردد و گردش کار رسانه های اجتماعی خود را بیاموزید.
همچنین یک الگوی رایگان دریافت خواهید کرد که به شما در پیگیری روند تولید محتوا کمک می کند.
با این قالب تقویم محتوای اینستاگرام سر و سامان می گیرید
قبل از اینکه نحوه برنامه ریزی تقویم محتوای اینستاگرام خود را بخوانید، این الگو را با خود داشته باشید.
این مقاله شامل تمام جزئیاتی است که برای پیگیری پست های خود به آن نیاز دارید.
به علاوه، رایگان است!
ایجاد برنامه محتوای اینستاگرام
قبل از پر کردن تقویم، به ایجاد یک برنامه تولید محتوای ثابت کمک می کند.
این راهنما گام به گام شما را برای موفقیت در آینده آماده می کند.
مرحله 1: انواع مختلف پست های اینستاگرام را بشناسید
پست های اینستاگرام به چهار نوع کلی تقسیم می شوند:
- پست های استاندارد تصویر و ویدئو: این قالب سنتی یک تصویر یا ویدیو را نشان می دهد.
- پست های چند تصویری: همانطور که از نام آنها مشخص است، پست های چند تصویری دارای چندین تصویر هستند که می توانید آنها را در تلفن همراه بکشید یا ورق بزنید.
- استوری های اینستاگرام: استوری های اینستاگرام زمانی ظاهر می شوند که کاربر بر روی حلقه های نام کاربری اشخاص در بالای فید خود کلیک می کند. این پست ها می توانند شامل تصاویر، فیلم ها، پست های مشترک و عناصر قابل تعامل باشند. استوری ها بعد از 24 ساعت ناپدید می شوند مگر اینکه آنها را به عنوان هایلایت ذخیره کنید.
- Instagram Reels: این ویژگی پاسخ اینستاگرام به TikTok است. آنها در قالب ویدئوهای 15 ثانیه ای ارائه می شوند که می توانید به آنها موسیقی و جلوه اضافه کنید. آنها در فیدهای فالوئرهای شما ظاهر می شوند اما در پروفایل شما دارای برگه ای جدا از سایر پست های شما هستند.
الگوریتم اینستاگرام محتوایی را که از ویژگی های جدیدتری مانند Reels استفاده می کند، در اولویت قرار می دهد.
با این حال، شایان ذکر است که پست کاربر را بر اساس نوع محتوایی که کاربر با آن تعامل دارد نشان می دهد.
بنابراین می توانید یکی از دو جهت را در انتخاب انواع پست خود انتخاب کنید:
- تمرکز بر انواع پست هایی که بیشترین جذابیت را برای مخاطبین شما دارند: اگر تجزیه و تحلیل هایی دارید که نشان می دهد مخاطبان شما بیش از سایرین با قالب خاصی از پست ارتباط برقرار می کنند، سعی کنید بیشتر آنچه را که دوست دارند به آنها بدهید.
- آزمایش هر فرمت برای استراتژی های آینده اینستاگرام: اگر اطلاعات کافی برای تجزیه و تحلیل ندارید تا بگویید مخاطبان شما چه پست هایی را ترجیح می دهند، ترکیبی از انواع پست را در نظر بگیرید که با منابع شما امکان پذیر است و به شما کمک می کند عملکرد آنها را زیر نظر داشته باشید.
مرحله 2: دسته بندی های پست خود را تعیین کنید
اکنون که فرمت های اشتراک گذاری محتوای اینستاگرام را می دانید، می توانید پست های خود را بیشتر با دسته بندی موضوعات دسته بندی کنید.
وقتی پست های خود را بر اساس موضوع سازماندهی می کنید، ایده پردازی برای آنها آسان تر می شود.
دسته بندی های پست شما ممکن است شبیه نمونه های زیر باشد. ما در مرحله پنجم ایده های خاص تجاری بیشتری را به اشتراک می گذاریم.
تصاویر طراحی شده
با تیم طراحی خود (از ابزار محتوای بصری) برای رسانه های اجتماعی استفاده کنید تا تصویری منحصر به فرد برای اینستاگرام خود ایجاد کنید.
در این مثال، ALDI از عکس های محصول خود در یک گرافیک اصلی استفاده می کند
که از فالوئرها می خواهد ترکیب مورد علاقه خود را انتخاب کنند.
عکس های محصول
برندهای حوزه تجارت الکترونیک در اینستاگرام فرصت های زیادی برای نمایش محصولات در فید خود دارند.
این پلتفرم به شما این امکان را می دهد تا هویت بصری خود را در عکس های محصول بیان کنید.
مانند این مثال بازیگوشانه از نام تجاری CBD Not Pot:
عکس ها یا فیلم های رویدادهای شرکت
اجازه دهید فالوئرهای شما در سراسر جهان با به اشتراک گذاشتن عکس یا ویدئویی از رویداد شرکت تان، از آن مطلع شوند.
در این مثال، واربی پارکر اخبار مربوط به رویداد افتتاح فروشگاه را منتشر کرد:
الگوهای رفتاری
برخی از برندهایی که برای دستیابی به یک برند در سوشال مدیا تلاش می کنند، الگوهای رفتاری را در اینستاگرام به اشتراک می گذارند.
اگر تصمیم دارید از این مسیر بروید، به یاد داشته باشید که از الگوهای رفتاری خود استفاده کنید.
بررسی کنید که فالوئرها دوست دارند الگوهای رفتاری شما را به اشتراک بگذارند و از آنها تقلید کنند.
شما می توانید یک الگوی رفتاری را با استفاده از یک ابزار ایجاد محتواحتی مانند ابزارهایی با template های رایگان ایجاد کنید.
Canva دارای یک الگو است تا بتواند شروع خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد
یا می توانید یکی از آنها که در حال حاضر در اینترنت معروف شده است را به اشتراک بگذارید. مانند Barkbox در این مثال:
پست های اینفلوئنسری
شما می توانید برای تقریباً هر صنعتی یک اینفلوئنسر اینستاگرام پیدا کنید.
حتی اگر به اندازه نام های بزرگ دنبال کننده نداشته باشند.
در واقع، انتخاب یک اینفلوئنسر به ویژه هنگامی که شما نیاز به ایجاد موج در صنعت خود دارید، می تواند بسیار کمک کننده باشد.
بسته به کمپین اینفلوئنسر خود، می توانید محتوای اصلی را با همکاری اینفلوئنسر خود ایجاد کنید یا مطالبی را از آنها (با اجازه آنها) دوباره پست کنید.
Collectif گزینه دوم را در مثال زیر انتخاب کرد:
مرحله 3: روزهایی را که قرار است مطلبی بگذارید مشخص کنید
هنگامی که می دانید از چه دسته بندی هایی برای پست استفاده خواهید کرد،
زمان آن فرا رسیده است که برنامه ارسال پست خود را شروع کنید.
بیایید با انتخاب روزهایی که پست ها را بارگذاری می کنید، شروع کنیم.
وقتی تحقیقات در مورد چگونگی ارسال پست در اینستاگرام را گرد هم آوردیم، متوجه شدیم که ارسال پست در اینستاگرام یک بار در روز بهینه است.
گفته می شود، برنامه ریزی یک پست برای هر روز از هفته بیشترین شانس را برای گرفتن بازخوردهای مثبت دارد.
با این حال، هر سازمان پهنای باند یا نیرو و منابع لازم برای بارگذاری هر روزه پست را ندارد.
اگر لازم است یک روز از هفته را بر روزهای دیگر انتخاب کنید، کدام یک برای اینستاگرام بهتر است؟
ما در مورد این موضوع نیز تحقیق کردیم.
وقتی به بهترین روزها برای ارسال پست در رسانه های اجتماعی نگاه کردیم،
متوجه شدیم که محتوای جمعه بیشترین جذابیت را دارد.
اگر فقط می توانید چند روز در هفته پست بگذارید، برای جمعه و آخر هفته عکس بگیرید و محتوا تولید کنید.
با تصمیم گیری در مورد روزهای بارگذاری پست، تعیین کنید که از کدام دسته و با چه موضوعی می خواهید پست بگذارید.
دسته هایی را که استفاده می کنید برای ارائه انواع متنوعی از موضوعات مرتبط با پیج خود در نظر بگیرید.
مرحله 4: بهترین زمان هایی را که می توانید پست بگذارید را بنویسید
بسیار خوب، ما تصمیم گرفتیم که در چه روزهایی از هفته می خواهیم پست بگذاریم.
ساعتش چطور؟
به هر حال، ارسال پست زمانی که تعداد بیشتری از مخاطبان شما در اینستاگرام فعالیت دارند به شما کمک می کند تا تعامل بیشتری داشته باشید.
ما همچنین زمان های مطلوب برای ارسال در رسانه های اجتماعی را بررسی کردیم.
به نظر می رسد زمان ایده آل بارگذاری پست شما به صنعت شما بستگی دارد:
این زمان ها چه ویژگی مشترکی با هم دارند؟
آنها زمانی هستند که مخاطبان هر صنعت دست از کار می کشند یا استراحت می کنند.
اگر صنعت خود را در این لیست نمی بینید، سعی کنید پست های خود را برای مواقعی برنامه ریزی کنید که مخاطبان در حال استراحت در شبکه های اجتماعی می چرخند.
البته این نیاز به آزمون و خطا دارد تا دست تان بیاید.
مرحله 5: ایده های ارسال پست را در تقویم خود برنامه ریزی و ایجاد کنید
با مشخص شدن موضوعات تقویم و ریتم آن، می توانید برنامه ریزی و زمان بندی پست ها را شروع کنید.
در اینجا نحوه تکمیل این مرحله را پیشنهاد می کنیم:
تقویم محتوای خود را با استفاده از الگوی ما پر کنید:
اگر نرم افزار زمان بندی رسانه های اجتماعی ندارید، قالب تقویم محتوا به شما کمک می کند تا پست های خود را سازماندهی کنید.
بیایید آن را با یک شرکت فرضی B2C به نام Cool Cats Inc امتحان کنیم.
قالب تقویم محتوا را با استفاده از برنامه انتخابی خود باز کنید.
بیایید با دسته بندی پست ها، روزها و زمان هایی که در چند مرحله اخیر تعیین کرده اید شروع کنیم.
در قسمت بعدی، تعطیلات مهم ماه را پر کنید. (مثل این تقویم های مناسبتی خوب سایت نوین هاب)
اکنون، وقت آن است که وارد کار شوید. برنامه ریزی پست های خود را شروع کنید! این الگو دارای فیلدهایی برای تاریخ پست، توضیحات تصویر، پیوند URL تصویر، زیرنویس و وضعیت زمان بندی/ارسال (تصویر) نیست.
خودشه! ما از این برگه به مدت یک ماه استفاده کردیم اما شما می توانید آن را هرطور که دوست دارید تقسیم کنید.
می توانید پست های خود را به صورت هفتگی یا ماهانه مرتب کنید.
برنامه ریزی پست ها با CoSchedule:
به روز رسانی های اخیر CoSchedule برنامه ریزی پست های اینستاگرام شما را از قبل آسان تر می کند.
اکنون می توانید محتوای تک تصویر و ویدئویی خود را مانند سایر پلتفرم ها ایجاد و برنامه ریزی کنید.
فقط مطمئن شوید که حساب تجاری اینستاگرام خود را متصل کرده اید.
در ایران نیز می توانید از پلتفرم جامع مدیریت شبکه های اجتماعی نوین هاب استفاده کنید.
اگر می خواهید یک پست چند تصویری را برنامه ریزی کنید، می توانید آن را در زمان مقرر با push notification منتشر کنید.
مرحله 6: نتایج را با استفاده از تجزیه و تحلیل Instagram اندازه گیری کنید
بعد از اینکه به پست های خود حدود یک ماه فرصت دادید تا نرخ مشارکت و عملکرد آنها را از طریق ویژگی Insights اینستاگرام بررسی کنید.
اگر از حساب تجاری(بیزنسی) یا Creator استفاده می کنید، Insights می تواند معیارهای خوبی را به شما نشان می دهد.
صفحه راهنمای رسمی Instagram Insights به شما کمک می کند تا در رابط کاربری آن حرکت کرده
و معنی معیارها را با استفاده از نمودارهای دایره ای و میله ای بفهمید.
ما همچنین یک پست وبلاگی داریم که در آن نحوه تجزیه و تحلیل بازاریابی اینستاگرام را توضیح می دهد
تا به شما در درک چگونگی تأثیر این اعداد در عملکرد شما کمک کند.
مرحله 7: از داده ها برای تعیین آنچه در آینده خواهید ساخت، استفاده کنید
معیارهای عملکرد شما کلید پست های موثرتر در رسانه های اجتماعی است.
بهترین شیوه ها یک راهنمای عالی هستند اما داده های مستقیم از مخاطبان شما به شما ترجیحات و رفتار آنها را نشان می دهد.
این سوالات را در مورد معیارهای تان از خود بپرسید تا مسیر پست های آینده دست تان بیاید:
- کدام پست ها بهترین عملکرد را دارند؟ چرا؟
- کدام پست ها عملکرد خوبی نداشتند؟ چرا؟
- چه روزها و زمان هایی برای پست گذاری موثرتر است؟
پرسیدن اینکه چرا پست های شما به روشی خاص عمل کرده اند به شما کمک می کند
تا نحوه بهبود محتوای آینده را دریابید. داشتن آمار برای تجزیه و تحلیل یعنی همه چیز.
اگر متوجه شدید که برخی از معیارها بهبود نمی یابند و دلیل آن را نمی دانید، این مقاله ما در مورد استراتژی محتوا به شما کمک می کند.
چه چیزی باید در تقویمم بگنجانم؟
اگر به دنبال الهام برای پست های آینده تقویم محتوای خود هستید یا می خواهید همه چیز را با هم امتحان کنید، این استراتژی ها را هم امتحان کنید:
ارسال پست در تعطیلات
به دنبال زوایای منحصر به فرد کسب و کار خود باشید تا پست های تعطیلات خود را به موقع و در عین حال مربوط به نام تجاری یا برند شخصی خود نگه دارید.
به عنوان مثال، برند سبز Goodfair این پست را در مورد مقاومت و پایداری زنان برای روز جهانی زن ایجاد کرد:
همچنین انواع تعطیلات با موضوعات مختلف وجود دارد که می توانید در اینستاگرام جشن بگیرید.
به تعطیلاتی که تا حالا نگرفتید فکر کنید و ببینید چه چیزی باعث ایجاد الهام می شود.
تاریخ های مهمی را برای شرکت/ صنعت خود در نظر بگیرید
وقتی از تعطیلات کمتر شناخته شده صحبت می کنیم، احتمالاً تعطیلاتی وجود دارد که به کار یا صنعت شما مربوط می شود.
صندوق جهانی حیات وحش یکی از این فرصت ها را به عنوان روز پاندا به آن اختصاص داد و از آن استفاده کرد:
برنامه ریزی از قبل برای رویدادها
اگر شرکت شما میزبان رویدادهای زنده است، تعداد زیادی محتوای اصلی برای کار دارید.
این رویدادها همچنین فرصت هایی را برای استوری های به موقع اینستاگرام فراهم می کند.
پست هایی را که فرهنگ شرکت شما را نشان می دهد به اشتراک بگذارید
آیا فرهنگ شرکت خود را بخش عمده ای از نام تجاری یا ارزش های خود می دانید؟
برخی از مشاغل، مانند سایت CoSchedule، نگاهی به رویدادهای داخلی دارند که فرهنگ شرکت را بیان می کند.
برنامه ریزی در پست ها برای به کار بردن از هشتگ های محبوب
این استراتژی کمی بیشتر از دیگر استراتژی ها نیاز به آزمایش دارد اما می تواند به افزایش دسترسی دیگران به محتوای شما کمک کند.
سعی کنید از این تاکتیک ها برای یافتن هشتگ های محبوب در صنعت خود استفاده کنید:
به هشتگ هایی که مخاطبان استفاده می کنند توجه کنید و آنها را هدف قرار دهید.
تنبلی را کنار بگذارید.
از ابزارهای هشتگ گذاری استفاده نکنید. خودتان هشتگ بزنید.
به هشتگ های پرطرفدار در توییتر نگاه کنید تا موضوعات مورد علاقه کاربران را پیدا کنید.
نکاتی برای سازماندهی تقویم
سازماندهی تقویم شما یک فرآیند مداوم پس از نگارش اولیه آن است.
این شیوه ها می توانند به شما در منظم نگه داشتن مطالب کمک کنند:
ایجاد و برنامه ریزی محتوا از قبل:
مگر اینکه چیزی به موقع برای انتشار در اختیار داشته باشید، اکثر پست ها را می توان زودتر از موعد برنامه ریزی کرد. حداقل چند هفته مهلت تیم خود را برای مدیریت شبکه های اجتماعی با استرس کمتر در نظر بگیرید.
انتشار پست خودکار اینستاگرام با نوین هاب:
این قابلیت نوین هاب برای انتشار مستقیم پست در اینستاگرام به شما امکان می دهد پست های خود را از قبل برنامه ریزی کنید.
استفاده از بهترین زمان بندی:
ویژگی زمان بندی پست های شما را برای زمان های مطلوب بر اساس تحقیقات برنامه ریزی می کند و تلاش شما را بهینه می کند.
کدگذاری پست های خود بر اساس نوع:
برای سازماندهی بصری کارآمدتر، کدگذاری رنگ پست ها در قالب تقویم خود را بر اساس قالب یا دسته بندی در نظر بگیرید.
ایجاد یک گردش کار در تقویم خود
گردش کار رسانه های اجتماعی خود را در سراسر تقویم خود ایجاد کنید تا در طول فرآیند ایجاد و ارسال پست، کارها سازماندهی شده باقی بماند.
ما توصیه می کنیم که کل تیم خود، از جمله نویسندگان، طراحان و استراتژیست های رسانه های اجتماعی، از تقویم یکسانی با چک لیست های خاص برای هر کار مورد نیاز استفاده کنند.
یکی از این چک لیست ها ممکن است به این شکل باشد:
- طرح و ایده
- نگارش
- طراحی بصری
- برنامه ریزی
- تحلیل و اندازه گیری موفقیت
همه چیز به مخاطب شما برمی گردد
هنگام برنامه ریزی و استفاده از تقویم اینستاگرام خود، به یاد داشته باشید: مخاطبان شما پایه و اساس پست های شما هستند.
صرف نظر از اینکه بهترین شیوه ها چه می گویند، پست های شما زمانی موثرتر می شوند که با خواسته ها و نیازهای مخاطبان شما مطابقت داشته باشد.
مراقب محتوا و زمان ارسال پست هایی باشید که برای دنبال کنندگان شما مهم است.
سپس استراتژی خود را مطابق با برنامه ریزی انجام شده تنظیم کنید.
تقویم شما همیشه باید در حال پیشرفت باشد زیرا مخاطبان شما در طول زمان تغییر می کنند.
منبع: سایت www.coschedule.com
ترجمه و نگارش: حسام بهمن
(کارشناس تولید محتوا و مدیر شبکه های اجتماعی کانون تبلیغاتی ایران زمین، “ایزاکو”)