امروزه از تبلیغات و برندها در آثار هنری مدرن استفاده می‌کنند. اندی وارهول هنرمندی است که اغلب از این ویژگی‌ها در آثارش استفاده کرده است. نقاشی‌های پاپ آرت او از جمله کنسروهای سوپ کمپبل و قوطی‌های نوشابه کوکاکولا نماد های هنر معاصر مدرن هستند. در سال ۱۹۶۱ اندی وارهول از مفهوم پاپ آرت پرده برداشت و مجوعه نقاشی‌هایی را که بر کالاهای تجاری تولید انبوه تمرکز داشت، به نمایش گذاشت. در سال ۱۹۶۲ او نمایشگاهی از نقاشی‌های قوطی سوپ کمپل آیکونیک‌اش برگذار کرد. دنیا مجذوب نگاه او، زیبایی‌شناسی او و نگرش جنبش پاپ آرت شده بود. در حالی که هنر پاپ اغلب به معرفی این نوع تصاویر به تاریخ هنر کمک کرده و در عین حال آنها را به ویژگی اصلی اثر هنری تبدیل کرده است، اما در اصل آغاز این عمل به کلاژهای کوبیست دهه ۱۹۱۰ برمی‌گردد.

آثار کلاژ کاغذی پابلو پیکاسو و جورج براک معمولا شامل بریده‌های تبلیغات روزنامه‌ها می‌شود. امروزه هنرمندان خیابانی معمولاً از لوگوهای شرکت‌های بزرگ در کارهایشان برای انتقاد از رفتارهای شرکت‌ها و جهانی شدن آنها استفاده می‌کنند. زویی لئونارد، عکاس آمریکایی، نمایشگاهی از ۴۱۲ عکس با موضوع بافت فرسوده زندگی شهری قرن بیستم و از بین رفتن فروشگاه‌های پاپ و ظهور همزمان تجارت جهانی برگذار کرد. او این تغییرات را با نشان دادن تبلیغات و تابلو‌های ساده‌تر، صادقانه‌تر و دست‌نویس در عکس‌های سادۀ آنالوگ نشان می‌دهد.

خیلی از مردم تبلیغات را به عنوان هنر قبول ندارند، زیرا حتماً و یا احتمالاً سفارشی هستند. البته در دنیای هنر هم بحثی وجود دارد که آثار هنری باید لزوماً باید الهام گرفته شده باشد یا آثار هنری سفارشی هم هنر محسوب می‌شوند؟ آثار سفارشی را به عنوان اثر هنری قبول داشته باشیم یا نه، هر شرکتی به سختی روی بخش تبلیغات خود کار می‌کند تا پیام درستی را در مورد محصول خود به مشتری برساند، بنابراین تبلیغات نوعی از هنر است. هنر و تبلیغات دو عنصر جدا نشدنی هستند. همانطور که هنرمندان معاصر از برند‌ها و تبلیغات در آثار خود استفاده کرده‌اند، برندها نیز برای تبلیغات خود از هنر و عناصر هنری استفاده می‌کنند.


منبع: Artsy

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه برای %s