تفاوت بازاریابی و تبلیغات [ تعاریف و شاخص ها]

 تفاوت بازاریابی و تبلیغات در این است که بازاریابی مجموعه ‌ای از استراتژی‌ها برای برآورده کردن نیازهای مشتری و افزایش فروش است، در حالی که تبلیغات یکی از ابزارهای بازاریابی است که به ترویج و معرفی محصول یا برند می‌پردازد.

این دو اصطلاح اغلب موجب سردرگمی کاربران می‌شوند. بازاریابی و تبلیغات به هم پیوسته ‌اند، اما این به معنای یکسان بودن آن‌ها نیست؛ چرا که تفاوت‌ها و سلسله‌ مراتبی بین آن‌ها در محیط حرفه‌ای و کاری وجود دارد.

 بازاریابی چیست؟

«بازاریابی فرایند اجتماعی و مدیریتی است که طی آن افراد و گروه‌ها از طریق ایجاد، عرضه و تبادل آزادانه محصولات و خدمات ارزشمند با دیگران، نیازها و خواسته‌های خود را تأمین می‌کنند» – فیلیپ کاتلر

«بازاریابی شناسایی، پیش‌بینی و تأمین نیازهای مشتری است» – پیتر دراکر

این‌ها برخی از معروف ‌ترین تعاریف بازاریابی هستند. فیلیپ کاتلر و پیتر دراکر به ترتیب بیان می‌کنند که بازاریابی مجموعه ‌ای از استراتژی‌هاست که برای دستیابی به هدف نهایی یعنی رضایت مشتری، ایجاد ارزش و سودآوری استفاده می‌شود.

علاوه بر این، بازاریابی بر اساس مدل معروف ۴P چهار عنصر اصلی دارد  که شامل موارد زیر است:

– محصول (Product): محصول یا خدمتی که شرکت ارائه می‌دهد.

– قیمت (Price): بهایی که باید برای آن محصول پرداخت شود.

– ترویج (Promotion): روشی که شرکت از طریق آن خود را معرفی می‌کند.

– مکان (Place): نقطه فروش محصول.

این مفاهیم با گذشت زمان تکامل یافته و سه مورد دیگر به مدل p4  اضافه شده و مدل p7 را تشکیل داده است

– افراد (People): بخش‌هایی که مخاطبان هدف به آن‌ها تقسیم می‌شوند.

– شواهد فیزیکی (Physical evidence): تحقیقات پیش و پس از عرضه محصول.

– فرایند (Process): توسعه محصول در بازار پس از عرضه آن.

 مفاهیم کلیدی بازاریابی

علاوه بر موارد فوق، بازاریابی اهداف بسیار متنوعی را دنبال می‌کند و این استراتژی‌ها را به شیوه‌های بسیار گوناگونی به کار می‌گیرد که در اینجا به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

در این تصویر، هرم معروف نیازهای مازلو را می‌بینید.

بازاریابی موظف است بتواند هر یک از مراحل این هرم را از ساده ‌ترین تا پیچیده ‌ترین آن‌ها شناسایی و برآورده کند.

این هرم را همچنین می‌توان به سه بخش نیازها، خواسته‌ها و تقاضاها تقسیم کرد.

نیازها حالت‌های پایه ‌ای هستند که باید تأمین شوند، مانند غذا، استراحت و غیره.

 خواسته‌ ها نحوه تأمین این نیازها را نشان می‌دهند و بسته به جایی که قرار دارید، می‌توانند به طرق مختلف برآورده شوند.

در نهایت ، زمانی که یک خواسته به دلیل منابعی که در اختیار داریم قابل تحقق باشد، به تقاضا تبدیل می‌شود.

 مصرف‌ کنندگان محصولات را به عنوان مزایا می‌بینند و بر اساس مبلغی که می‌خواهند خرج کنند، بهترین گزینه را انتخاب خواهند کرد.

با توجه به خواسته‌ها و منابع موجود، مردم محصولاتی را انتخاب می‌کنند که بیشترین رضایت را برایشان فراهم می‌کند.

برای دستیابی به این هدف، بازاریابی با ایجاد چیزی به نام «پیشنهاد ارزش» ارزش افزوده‌ای به محصول می‌افزاید.

 شرکت‌ها نیازها را از طریق پیشنهادات ارزش برآورده می‌کنند.

این پیشنهاد از طریق یک پیشنهاد بازاریابی، که ترکیبی از محصول فیزیکی، خدمات، اطلاعات یا تجربیات است، برآورده می‌شود.

تبلیغات جزیی از بازاریابی

در اینجا شروع به درک تفاوت بین بازاریابی و تبلیغات می‌کنید، اما قبل از آن، می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که هر یک از اقداماتی که در اینجا ذکر شده، به استراتژی‌های بازاریابی پاسخ می‌دهند، که هدف آن‌ها تقویت یکی از عناصر (P7) است.

هربرندی تصمیم می‌گیرد که چگونه با توجه به منابع، نیازها و اهداف موجود عمل کند.

افزایش یا کاهش قیمت، انتخاب محل فروشگاه، و انجام تحقیقات در مورد بازار، رقابت و آینده ‌نگری‌ها همگی استراتژی‌های بازاریابی هستند.

به طور خلاصه، بسیاری از اقدامات روزانه شرکت شما، حتی اگر آگاه نباشید، باید به یک استراتژی بازاریابی از پیش تعیین ‌شده پاسخ دهند.

 تبلیغات چیست؟

اکنون به توضیح مفهوم تبلیغات و نحوه‌ی برخورد با آن می‌پردازیم.

تبلیغات مجموعه ‌ای از تکنیک‌ها است که توسط شرکت‌ها برای ایجاد پیام‌ هایی مشخص و انتشار آن‌ها از طریق رسانه‌های جمعی استفاده می‌شود که هدف آن تأثیرگذاری بر ادراک و رفتار یک مخاطب هدف و در نتیجه، تأمین منافع آن شرکت‌ها یا نهادها است.

تبلیغات بخشی از عناصر p7 است: ترویج.

تبلیغات به طور مداوم در حال تکامل است و تنها در یک بافت اجتماعی معنا پیدا می‌کند، جایی که فرد آزادی انتخاب بین گزینه‌های مختلف (خرید، رفتار، رای دادن و غیره) دارد.

 علاوه بر این، فرهنگ و اقتصاد با تبلیغات ارتباط مستقیم دارند، زیرا نیازهای عینی (مانند غذا، امنیت و غیره) و نیازهای ذهنی (مانند سفر، تفریح، تمایز از دیگران) را تحریک می‌کنند.

ویژگی اصلی جامعه مصرفی، مصرف فردی است، بنابراین وظیفه تبلیغات این است که بر تصمیمات مصرف ‌کنندگان در بازار تأثیر بگذارد.

تفاوت بین بازاریابی و تبلیغات

با توجه به توضیحات فوق، بیایید تفاوت بین بازاریابی و تبلیغات را توضیح دهیم.

 بازاریابی مجموعه‌ ای از استراتژی‌ها است که برای افزایش فروش یک شرکت، ایجاد پیشنهاد ارزش و برآورده کردن نیازهای مشتریان انجام می‌شود، در حالی که تبلیغات یکی از این استراتژی‌هاست که بازاریابی برای دستیابی به اهداف خود از آن استفاده می‌کند.

تبلیغات مترادف با بازاریابی نیست. بازاریابی یک استراتژی کلی است و تبلیغات بخشی از آن استراتژی است.

اگر این دو مفهوم را بر اساس یک سلسله ‌مراتب درک کنیم، باید بگوییم که بازاریابی بالاتر از تبلیغات است و تبلیغات یک روش بازاریابی برای دستیابی به اهداف خاص است.

در حالی که بازاریابی برای تقویت 7P کار می‌کند، تبلیغات در یکی از این عناصر ادغام می‌شود: ترویج، که هدف آن شناساندن یک برند یا محصول و افزایش شهرت آن برند است.

 بازاریابی و تبلیغات دائماً در حال تحول‌

مهم است که بفهمیم هم بازاریابی و هم تبلیغات دائماً در حال تحول‌اند. این دو با تغییرات جامعه تغییر می‌کنند، بنابراین توسعه آن‌ها نه ساده است و نه به راحتی به دست می آید.

 نحوه انتقال پیام‌ها، نحوه عمل ما در شرایط خاص، و سلیقه‌های افراد اکنون مانند 50 سال پیش نیست .

همان‌ طور که اشاره کردیم، این تغییرات با تحول جامعه پیش می‌رود، بنابراین این مدل‌های تجاری به شدت تحت تأثیر دوره‌ای هستند که در آن توسعه می‌یابند، نگرش‌ها و سلیقه‌های مخاطبان آن‌ها و نحوه تفکر سازندگان آن‌ها.

و در آخر

 در نهایت، تبلیغات یکی از حیاتی ‌ترین بخش‌های بازاریابی است که در بسیاری از برندها می‌تواند بیشترین سهم بودجه را در میان بخش‌های مختلف بازاریابی به خود اختصاص دهد.

این اهمیت به دلیل تأثیر قوی تبلیغات در افزایش شناخت برند، جذب مخاطبان هدف، و ایجاد تصویری مثبت از محصول یا خدمات در ذهن مصرف ‌کنندگان است.

در میان عناصر 7P بازاریابی، که شامل محصول، قیمت، مکان، ترویج، افراد، شواهد فیزیکی، و فرآیند است، تبلیغات به‌ طور خاص در بخش ترویج قرار می‌گیرد و می‌تواند به‌ طور مستقیم بر روی برندینگ تأثیر بگذارد.

تبلیغات، به ‌ویژه در بازارهای رقابتی، می‌تواند تمایز برند را تقویت کرده و در نهایت منجر به افزایش وفاداری مشتری و سهم بازار شود. به همین دلیل، برندهای موفق اغلب سرمایه‌گذاری زیادی در تبلیغات می‌کنند تا پیام‌های کلیدی خود را به ‌طور مؤثر به مخاطبان هدف منتقل کنند و جایگاه خود را در بازار مستحکم سازند.


منبع : +

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه برای %s