تحلیل تبلیغات: آشنایی با فضای تبلیغات بیلبوردی، تلویزیونی و… (OOH)

مروری سریع بر عملکرد داخلی اکوسیستم کانون های تبلیغاتی OOH


وقتی مردم در مورد تبلیغات “خارج از خانه” یا “بیرون از خانه” و یا به زبان انگلیسی، OOH صحبت می کنند،

می تواند معنای بسیار متفاوتی برای شان داشته باشد.

گذشته از این واقعیت که رسانه های خارج از خانه تقریباً هر چیزی را در دنیای فیزیکی شامل می شود

که می تواند به عنوان یک بوم تبلیغاتی مورد استفاده قرار گیرد.

از بیلبوردهای بزرگ تا نقاشی های دیواری تا هنرهای خیابانی (یعنی ایستگاه های اتوبوس یا اسکوتر)

همچنین تعدادی از پلتفرم ها و بازیگران مختلف این عرصه، از جمله دریای متنوعی از صاحبان رسانه ها

که می تواند چشم انداز رسانه های خارج از خانه را حتی برای باتجربه ترین تبلیغ کنندگان گیج کننده کند.

و از آنجا که اکوسیستم رسانه ای خارج از خانه پر از قسمت های متحرک زیادی است، پی بردن به نحوه برنامه ریزی، خرید و اجرای کمپین های تبلیغاتی موفق در فضای باز نیز می تواند زمان بر باشد.

چه کنیم؟!

اغلب و بسته به نوع تبلیغاتی که برای خرید انتخاب می کنید اعم از دیجیتالی یا استاتیک،

اجاره ای یا خرید مستقیم، در نهایت چاره ای ندارید جز این که با موجی از شرکای مختلف کار کنید

تا مطمئن شوید کمپین های شما بدون هیچ مشکلی به نتیجه می رسند.

این اساساً به این معنی است که تبلیغات OOH، که در اصل یک رسانه نسبتاً پیچیده است،

اساساً در یک اکوسیستم فوق العاده پیچیده برای حرکت فعالیت می کند.

بنابراین، برای کمک به شما برای بدست آوردن دورنمایی از فضای تبلیغات OOH، تصمیم گرفته ایم

تا یک تصویر کوتاه و آسان از ظاهر گسترده اکوسیستم رسانه ای خارج از خانه

و همچنین چند نکته در مورد چگونگی انجام آن به شما ارائه دهیم.

با پیشرفت نرم افزارها و دانش تبلیغات و خروجی های متعدد قابل رویت آن،

خوشبختانه امروزه راه حل هایی وجود دارد که نه تنها می تواند به شما در درک منظر رسانه های خارج از خانه کمک کند،

بلکه ارزش زیادی نیز از آن استخراج می کند.

بازیگران اصلی اکوسیستم تبلیغات OOH چه کسانی هستند؟


در رسانه های تبلیغاتی OOH بازیگران کلیدی زیادی وجود دارد.

همه آنها هنگام کار با برندها و تبلیغ کنندگان برای استقرار کمپین های تبلیغاتی موثر OOH در قالب های مختلف تبلیغاتی، اهداف متفاوتی را دنبال می کنند.

در سطح بالا، می توانید چشم انداز رسانه خارج از خانه را به دو جزء اصلی “عامل” تقسیم کنید:

طرف عرضه و تقاضا.

سَمت عرضه تبلیغات OOH چگونه است؟


همانطور که از نامش پیداست، این بخش از معادله شامل “تیم فروش” و مدیران رسانه های OOH و آژانس های تبلیغاتی است.

بازیگران اصلی “فروش” عبارتند از:

مالکان و فروشندگان (آژانس ها و شرکت های تبلیغاتی):

آنها افراد و شرکت هایی هستند که مالکیت واحدهای مختلف تبلیغاتی OOH موجود در سراسر اکوسیستم تبلیغاتی کشور را دارند.

بر اساس آمار معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از 8033 کانون تبلیغاتی وجود دارد! از بزرگترین فروشنده ها و کانون های تبلیغاتی در شهر تهران می توان به کانون تبلیغاتی ایران نوین، سیماآرا و آیینه تهران اشاره کرد.

همچنین یکی از بزرگترین شرکت های تبلیغاتی در تبلیغات بین شهری

(اتوبان تهران قم که از اهمیت بالایی برای تبلیغ برخوردار است چرا که شاهراه بیش از سیزده استان کشور است)

و داخل شهر قم، کانون تبلیغاتی ایران زمین می باشد.

در هر صورت، این واقعیتی است که صاحبان رسانه ها و آژانس های زیادی برای تبلیغات وجود دارند.

هر کدام در زمینه ای می توانند برای کسب و کار یا شرکت شما مفید بوده و خلق ارزش کنند.

مدیریت و نظارت بر تبلیغات:

برخی از صاحبان رسانه ها و شرکت های تبلیغاتی فقط بر تعداد انگشت شماری از بیلبوردهای شخصی نظارت می کنند

در حالی که برخی دیگر هزاران دارایی برای پیگیری دارند

و نظارت، کیفیت و سابقه کاری شان نشان دهنده و گویای عملکردشان است.

شرکت های تولیدی:

هنگام خرید و قرار دادن رسانه های ایستا OOH مثل بیلبوردهای تبلیغاتی، باید هزینه ها و زمان تولید تبلیغ را در بودجه و زمان بندی خود لحاظ کنید.

یافتن کانون تبلیغاتی مناسب و معتبر برای چاپ و ارائه خلاقیت روی بیلبورد مهمترین قسمت در پیشبرد تبلیغات شما است.

فروشندگان زیادی در زمینه چاپ بنرهای بزرگ تخصص دارند اما همه آنها یکسان نیستند و البته هر فروشنده ای امکانات، تجربه لازم و سابقه خوبی در انجام تبلیغات شما ندارد.

هنگام پیشنهاد مناقصه یا اجاره به آژانس های تبلیغاتی و شرکت ها، باید دقت لازم را به خرج دهید

تا بالاترین کیفیت تولید را با بالاترین ارزش به شما ارائه دهند.

صنعت خارج از خانه به دلیل سفارشات گسترده تولید که نیاز به نظارت و ردیابی دارد (چیزی مشابه کنترل ترافیک هوایی!)، مشهور است.

بررسی دو یا حتی سه برابر مشخصات تولید را قبل از چاپ هر چیزی یکی از کارهایی است که باید انجام گیرد.

یک گره در کار فرآیند تولید OOH می تواند به سرعت منجر به تاخیر و دیگر خطاهای پرهزینه شود.

شرکت های ناظر:

بنابراین، برای جلوگیری از خطای انسانی و حذف سفارشات دست و پا گیر،

امروزه حتی شرکت هایی در دنیا برای نظارت و پیگیری همین موارد به وجود آمده اند!

علاوه بر این، باید نصب را در نظر بگیرید.

این امر به طور معمول توسط خود کانون های تبلیغاتی و آژانس ها انجام و تنظیم می گردد.

تنها چیزی که برندها و تبلیغ کنندگان باید نگران آن باشند این است که مطمئن شوند خلاقیت شان قبل از برنامه ریزی برای تبلیغ به سراغ شان می آید!

در واقع باید به محتوای تبلیغی شان اطمینان صد در صد داشته باشند.

و در نهایت، اگر برای توسعه، زمان بندی و برنامه ریزی کمپین های تبلیغاتی OOH خود با آژانس های خلاق یا رسانه ای همکاری می کنید، بسیاری از این وظایف-از مدیریت تولید تا اطمینان از تحویل به موقع تبلیغ خلاقانه-برای شما مدیریت می شود.

شبیه کاری که در کانون تبلیغاتی ایران زمین دارد انجام می گردد.

آیا می دانستید با افزایش روزافزون رسانه های تبلیغاتی خارج از خانه برای برنامه ریزی، خرید یا اجاره، اندازه گیری موفقیت کمپین تبلیغاتی تان، مدیریت و اجرای آن می توانید قبل از هر اقدامی مشاوره بگیرید؟ً!

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نکات و مزایای تبلیغات بیلبوردی، پس از مطالعه این مقاله با کانون تبلیغاتی ایران زمین(ایزاکو) در تماس باشید.

سَمت تقاضاکنندگان تبلیغات OOH چه خبر است؟!


این افراد و شرکت هایی که تبلیغات OOH را خریداری می کنند، همچنین به عنوان “خریدار” اکوسیستم رسانه ای خارج از خانه شناخته می شوند.

معمولاً یا برندها خودشان خرید می کنند یا با آژانس های خلاق و رسانه ای (خرید و برنامه ریزی) همکاری می کنند

تا کمپین های تبلیغاتی OOH خود را راه اندازی کنند.

در گذشته، خرید رسانه OOH فوق العاده دستی بود و نیاز به تماس تلفنی و ارتباطات حضوری داشت.

برای اطلاع از قیمت، در دسترس بودن و سایر جزئیات در مورد مکان خاص تبلیغ OOH، باید با هر صاحب شرکت تبلیغاتی جداگانه تماس می گرفتید.

این یک فعالیت بسیار وقت گیر بود و حتی بدتر از آن، فاقد شفافیت مشخصی بود.

به عبارت دیگر، شما به سادگی نمی دانستید که آیا سود زیادی به دست می آورید یا از کار می افتید

زیرا هیچ راهی عینی برای ارزیابی یک تبلیغات خارج از خانه مثل یک بیلبورد وجود نداشت.

خوشبختانه امروزه بسیاری از آن درد و رنج ها را دیگر نداریم.

پلتفرم های خرید تبلیغات:

با استفاده از پلتفرم های خرید تبلیغات OOH،

اکنون راهی آسان برای خودکارسازی کل فرایند برنامه ریزی و خرید وجود دارد.

چه برای تبلیغات OOH سنتی و چه برای دیجیتال. در واقع، این ابزارها آنقدر موثر هستند که می توانند چند برابر در وقت شما صرفه جویی کنند.

این نه تنها از نظر کارآیی مفید است، بلکه دقیقاً همان چیزی است که صنعت به آن نیاز دارد

تا کل اکوسیستم رسانه ای تبلیغات OOH یا خارج از خانه را در دسترس برندها و مشاغل با هر شکل و اندازه قرار دهد.

یک نکته کوتاه در مورد اندازه گیری تاثیر تبلیغات

اندازه گیری تبلیغات


همانطور که فضای رسانه ای OOH تکامل یافته است و بطور کلی ماهیت آن برنامه ریزی می طلبد،

داده ها، تجزیه و تحلیل و سایر انواع اندازه گیری عملکرد در چگونگی زمان بندی، ارزیابی، خرید و اندازه گیری کمپین های تبلیغاتی OOH امروزه برندها تاثیرگذار است.

تا حد زیادی به دلیل قابل اندازه گیری بودن تبلیغ است که تبلیغات OOH در حال حاضر به عنوان یک رسانه عملکردی و اجرایی در نظر گرفته شده است،

بسیار فراتر از نقش سنتی “آگاهی از برند یا نام تجاری” که در گذشته بازی می کرد.

همچنین به بازاریابان این امکان را داده است تا در مورد خریدهای رسانه ای OOH خود متفکرتر و استراتژیک تر عمل کنند.

اگر می خواهید پیام تبلیغات OOH شما به مخاطبان خاصی برسد، اکنون داده هایی وجود دارد که به شما می گوید دقیقاً در کدام بازارها، چه مکان ها و چه نوع تبلیغاتی باید مورد استفاده قرار گیرد تا حداکثر بازده سرمایه را برای شما داشته باشد.

نتیجه:

این تنها یکی از بسیاری از استراتژی های تبلیغاتی OOH است که در آن داده ها می توانند در تصمیم گیری موثر باشند

و به سرعت نحوه نگاه برندها به تبلیغات OOH را در سراسر جهان تغییر می دهد.
اگر فقط دو مورد را از خواندن این مطلب در نظر داشته باشید، آن دو به شرح زیر است:

1) چشم انداز تبلیغات خارج از خانه یا OOH پیچیده است

و شامل بسیاری از بازیگران اصلی(کانون ها، آژانس ها و شرکت ها و اشخاص) می شود.

2) روش بهتری برای برنامه ریزی، ارزیابی، خرید، مدیریت، پیگیری و اندازه گیری کمپین های تبلیغاتی OOH در حال حاضر نسبت به قبل وجود دارد.

این نه تنها به شما این امکان را می دهد که کمپین های تبلیغاتی OOH خود را بی عیب و نقص مدیریت کنید،

بلکه به طور قابل توجهی در وقت و هزینه شما صرفه جویی می کند.

اگر می خواهید قدرت تبلیغات OOH را برای نام تجاری خود ببینید اما هنوز به ابزارهایی برای این کار موثر نیاز دارید، کارشناسان ما می توانند به شما کمک کنند.

همین امروز یک برنامه برای دیده شدن خود بریزید و با ما در تماس باشید.

منبع: سایت www.adquick.com

ترجمه و نگارش: حسام بهمن

پست های مرتبط

1 پاسخ

ارسال دیدگاه برای %s