مشتری-مداری-
مشتری-مداری-

همیشه حرف های مشتری را یادداشت کنید

همانطوری که قبلا نیز اشاره کردم، یادداشت کردن مطالب به شما کمک می کند که همواره نیاز های مشتری را به خاطر بسپارید و همزمان کیفیت برخورد با مشتری را بهبود بخشید.

کار بازاریابی را می توان به چهار مرحله تقسیم کرد:

یافتن مشتری

ملاقات با او

حل مسائل کار

بستن قرارداد

چگونگی-روابط-بین-فروشندگان-و-مشتریان
چگونگی-روابط-بین-فروشندگان-و-مشتریان

شاید بتوان گفت در این میان، مرحله ی ملاقات با مشتری مهم ترین بخش را تشکیل می دهد. در این مرحله است که شما به طور دقیق از نیاز و خواسته او آگاه می شوید و درمی یابید که آیا کالا یا خدمات پیشنهاد شما می تواند مشکل موجود مشتری را رفع کند. یادداشت برداری بخش ضروری این مرحله را تشکیل می دهد همیشه برای من این سوال مطرح بوده که چرا اغلب بازاریاب ها از این ابزار اساسی فروش غافلند.

خود را جای مشتری فرض کنید. به حق که چه قدر چنین برداشتی از یادداشت برداری شما روی مشتری اثر می گذارد. اینطور نیست؟ یادداشت برداشتن از گفته های مشتری بیانگر این است که ما چه قدر به گفته های او اهمیت می دهیم و اینکه چگونه مشتری به مسائل می نگرد. آیا قبول دارید که تا وقتی شما در صدد هستید تا آنچه را مشتری می گوید بنویسید، مشتری هم در پی آن خواهد بود که اطلاعات صحیح را راجع خود، شرکتش و مسائلی که به کالای مورد علاقه اش مربوط می شود، در اختیار شما قرار دهد.

چون من مسئله رفع نیاز شما (مشتری) را با اهمیت تلقی کردم، شما هم متقاعد می شوید که صحبت درباره ی نیاز هایتان برای من امری جدی است و به این نتیجه می رسید که یادداشت برداشتن در راستای رفع نیاز کاری شما است.

مشتری
مشتری

بگذارید مشتری مسئله ی ملاقات جلسه با شما را جدی بگیرد؛ از حرف هایش یادداشت بردارید. ابزار مناسب این کار را به کار ببرید: یک دفترچه یادداشت بزرگ و یک قلم شیک همراه آن سبب می شود مشتری تحت تاثیر قرار گیرد. (اگر چه خود نویس رسمی تر است لیکن ممکن جوهر پس دهد و یادداشت های شما را کثیف کند) از صحفات کوچک کاغذ کنار پاکت نامه ها و یادداشت های کوچک استفاده نکنید؛ با این کار شما تصویری غیر حرفه ای از خود به جا می گذارید در حالی که می خواهید خلاف آن را ثابت کنید.

جذب-مشتری
جذب-مشتری

کاری کنید که مشتری احساس کند مثل یک هنر پیشه یا سیاست مدار برجسته است که با او مصاحبه مطبوعاتی انجام می دهید. به او اهمیت بدهید. آنگاه از اطلاعات به دست آورده از او استفاده کنید و برای ورود به مراحل بعدی بازاریابی آماده شوید.

برای درک بهتر این مقاله به مقاله ی قبلی مراجعه کنید.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها