با ظاهری آراسته در ملاقات ها حضور یابید

مشتری-مداری-
مشتری-مداری-

چند سال پیش، من برای یک روزنامه نگار و تاجر در تهران کار می کردم. او عادت عجیبی داشت.

هر روز، پس از صرف ناهار با یک مشتری به دفترش بر می گشت و قبل از اینکه با مشتری بعدی ملاقات کند، پیراهنش را عوض می کرد، جلوی آیینه می رفت و خودش را مرتب می کرد. هنگامی که شما او را بعد از ظهر (نیمه دوم روز) می دیدید درست مثل ساعت هشت صبح وقتی که تازه سرکار حاضر می شد، تمیز، مرتب و با اعتماد به نفس بود.

خرسندی-دو-طرفه-در-مذاکره-
خرسندی-دو-طرفه-در-مذاکره-

البته با گفتن این مثال منظورم این نیست که شما هر ساعت یک پیراهن بپوشید. بلکه می خواهم طرز فکر این شخص را به شما بگویم. لااقل اگر شما هم مثل من باشید، مواردی را دیده اید که بسیاری از ویزیتور ها و مدیران فروش در بعد از ظهر ها با لباسی چروک و مویی آشفته و احتمالا پیراهن های حاوی لک چای و ناهار ظهر در جلسات حاضر شده اند.

اگر شما یک مشتری باشید هیچگاه مدیر فروش و ویزیتوری را که ظاهری مرتب و آراسته به دفتر کارتان وارد می شود فراموش نخواهید کرد. چنین ویزیتور و فروشنده هایی در همان بدو ورود اثر مثبت روی شما خواهند گذاشت، و از همان وهله اول پر اهمیت خواهند توانست اعتماد و احترام طرف را نسبت به خود کسب کنند.

از این رو قبل از هر جلسه وضع ظاهر خود را مرتب کنید؛ حتی برای این کار می توانید آیینه کوچکی همراه داشته باشید تا مواقعی که به آیینه بزرگ دیواری دسترسی ندارید با استفاده از آن سر و وضع خود را مرتب کنید. سعی کنید در تمام جلسات مرتب و آراسته حاضر شوید.

مشتری-_مداری
مشتری-_مداری

فروشنده ای را می شناختم که در ابتدای کارش همیشه مرتب و آراسته بود. لیکن پس از گذشت چند ماه، زمانی که کارش به صورت یک عادت در آمد لباس های ((درجه دو)) خود را می پوشید.

می دانید لباس های درجه دو چه لباس هایی را می گویند: لباس هایی که در ناحیه ی لبه ی آستین ها، لبه های یقه کمی ساییده شده نخ نما شده اند، هر چند که هنوز از دور مرتب و نو به نظر می رسند.

اما فراموش نکنید مشتری ها از نزدیک با شما برخورد دارند. نگذارید این امر که کار هر روز شما یک کار تکراریست سبب شود تا شما به سر و وضع خود اهمیت ندهید و فکر کنید که مشتری های شما نیز به سر و وضع شما اهمیت نمی دهند.

به خاطر داشته باشید که ملاقات با هر مشتری جدید برخورد اول و جدید است هر چند که برای شما کاریست همیشگی، و از این رو باید در هر ملاقات آراسته و مرتب حاضر شوید. شما هیچ وقت در مصاحبه برای استخدام با سر و وضع نا مرتب حاضر نمی شوید، پس برای فروش و جلب مشتری نیز همیشه با بهترین و آراسته ترین سر و وضع حاضر شوید.

احترام-به-سلایق-مشتریان
احترام-به-سلایق-مشتریان

زمانی که کار بازرگانی و ایجاد رابطه مطرح است از پوشیدن لباس هایی که شخصیت شما را به عنوان مردی کندذهن و غیر حرفه ای نشان می دهد خودداری کنید.

لباس های اسپرت خود را برای روز های تعطیل بگذارید. این را به خاطر بسپارید که برای ویزیتور ها و بازاریاب ها و کسانی که مرتبا با مردم تماس دارند و از همان وهله اول باید اثر چشم گیری روی ذهن دیگران بگذارند، ضروریست که همواره به لباس، کفش، مو و ناخن های خود توجه کنند. آنها را تمیز و مرتب نگه دارند.

عدم آراستگی و مرتب بودن فرصتی است برای رقیب آراسته و مرتب شما که کار را از دستتان در آورد. رقابت را با آشفتگی و نا مرتب بودن سر و وضع به رقیب خود نبازید. همیشه با آراسته ترین و بهترین سر و وضع در جلسات و مجامع و مراکز عمومی ظاهر شوید.

برای درک بهتر این مقاله به مقاله ی قبلی مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه برای %s