درذهن داشته باشید که دریافت سفارش از مشتری شما را دستپاچه نکند.

در فروش هر کالا وارائه هر خدمتی در هر جا چهار مرحله مهم نقش دارند.به عبارت بهتر روند فعالیت فروش شما به چهار مرحله به شرح زیرتقسیم می شود:
1)یافتن مشتری مناسب
2)ملاقات مذاکره با مشتری
3)ارائه کالا یا توضیح خدمات
4)بستن قرارداد و دریافت سفارش.

برای این که موضوع روشن شود هر مرحله را جداگانه توضیح می دهیم1)یافتن مشتری مناسب:به این مرحله ویزیت کردن مشتری نیز گفته می شود. در این مرحله شما با کسی که قبلا او را ندیده و صحبت نکرده اید برخورد می کنید و می کوشید تا دریابید که ایا کالا و خدمات شما به کار او می اید یانه.

2)ملاقات ومذاکره با مشتری: در این مرحله است که شما در مورد استفاده کالا یا خدمات پیشنهادی خود توسط مشتری در گذشته،حال و اینده بیشتر در می یابید.همچنین متوجه می شوید که مشکل اخیرمشتری در ارتباط با کالا و خدمات شما در چیست؟همچنین در ارتباط با کار خود حقایق دیگری از مذاکره با او کسب می کنبد.

3)تبلیغ کالا وخدمات خود:دراین مرحله به مشتری نشان می دهید که چگونه کالا و خدمات پیشنهادی شما قادر به حل مسائل مشتری است. در مرحله ملاقات و مذاکره به وجود مسائل و مشکلات مشتری پی برده اید. در این مرحله برای تبلیغ کالا و خدمات خود باید به موفقیت های گذشته در ارتباط با مشتریهای دیگر اشاره کنید و از ان کمک بگیرید.

4)بستن قرارداد و دریافت سفارش: البته ممکن است هر چهار مرحله فروش را با یک تلفن و در یک زمان انجام دهید و سفارش لازم را بگیرید.همین طور ممکن است انجام این چهار مرحله ماهها وشاید سالها طول بکشد و نیاز به جلسات متعدد باشد.تمام این ها به عوامل مختلفی بستگی دارد نظیر نوع کالا وخدمات پیشنهادی شما،صنعت شما، مشتریها، شرایط کلی اقتصادی و ……

در جریان کار هدف شما باید عبور از مراحل و ورود و رسیدن به مرحله بعدی باشد.به عبارت دیگر اگر در مرحله یافتن مشتری مناسب هستید باید به فکر دستیابی و ملاقات و مذاکره با او باشید، اگر در مرحله مذاکره هستید باید درصدد باشید کالا و خدمات خود را جایی و زمانی که مشتری احساس راحتی می کند به او نشان دهید. البته یک استثنا در روش بالا وجود دارد که اگر رعایت نکنید بدون شک مشتری خود را از دست خواهید داد و ان هم این است که:قبل از عبور از هر مرحله و انجام مرحله بعدی مطمئن شوید که مشتری کاملا امادگی مرحله بعدی را دارد.

خیلی از ویزیتورها و بازاریاب ها مشتری یابی و دریافت سفارش را ضرب الاجلی مهم در کار می دانند و به علت عدم اگاهی از مراحل مختلف فروش،بدون دلیل شتابان دنبال کسب سفارش بوده، به همین دلیل مشتریان خود را از دست می دهند.در امر فروش و انجام ان بایدصبوری کرد درغیر این صورت نباید خود را در کار فروش موفق بدانبد.

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه برای %s