احتمالا برای شما بسیار پیش آمده که از صحبت کردن با برخی افراد احساس لذت کرده، انرژی مثبت دریافت نموده و علاقه مند باشید تا ارتباط خود را با این افراد افزایش دهید. در یک کلام، برخی از افراد از جذابیتی برخوردارند که می توانند با قدرت و نفوذ کلام خود، سایریان را جذب خود کنند با اینکه ممکن است این افراد فاقد ویژگی هایی مانند زیبایی ، پولداری ، تناسب اندام ، تیپ زیبا و … باشند . فَرَهْمَندی یا کاریزما (به یونانی: χάρισμα یا «خاریسما») در لغت به معنی جذابیت غیرعادی و دارا بودن صفت‌های ویژه و ممتاز و منحصر به‌ فردی است که مورد پسند و ستایش تعداد زیادی از دیگر انسان‌هاست. جاذبه‌ای انفرادی (فردی) که اثری اجتماعی (جمعی) دارد که قدیمی ها به این افراد ، افرادی دارای مهره مار میخواندند.

قدرت همدلی

همدلی به این معنا نیست که به همراهی با موقعیتی که دیگران در آن هستند تظاهر کنیم . بلکه نوعی توانایی است برای اینکه خودمان را دقیقاً در موقعیت آن شخص تصور کرده و یک احساس واقعی شبیه به او را در وجود خودمان تجربه کنیم

و فقط زمانی قادر به انجام این کار خواهیم بود که حقیقتاً و از صمیم قلب به آن‌ها اهمیت بدهیم و توانایی عشق‌ورزی بی‌قیدوشرط را در خود تقویت کرده باشیم.

اگر در آینده با شخصی مواجه شدید که نیاز به همدلی داشت با همه وجود و بدون قضاوت فقط سعی کنید خودتان را به‌جای او قرار داده و احساساتش را تجربه کنید.

صدا

شاید تعجب آور باشد اما خیلی وقت ها بخصوص در برخورد اول صدای شما می تواند تاثیر زیادی بر مخاطب بگذارد و تا حدی به وی کمک کند تا شخصیت و کاراکتر شما را بشناسد. صدای قاطع و باصلابت یکی از رکن های کاریزماتیک بودن است، چراکه لحن صحبت شما و نوع ریتمی که به حرف زدن خود می دهید، می تواند مخاطب را جذب یا دفع کند. پر واضح است که در این میان هر چه صدا زیباتر باشد، تاثیرگذاری اش هم بیشتر خواهد بود.

اعتماد به نفس بالا

یکی از ویژگی های افراد جذاب این است که آن ها از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند. مطالعات متعدد نشان داده که وقتی کسی اعتماد به نفس دارد، باعث می شود دیگران به آن چه که می گوید بیشتر توجه کنند. در واقع، تحقیقات انجام شده در دانشگاه Carnegie Mellon نشان داد که اعتماد به نفس، حتی تاثیر بیشتری در بیان نحوه عملکرد فرد گذشته نیز دارد.

در مورد علم اعتماد به نفس جالب است بدانید که حتی اگر احساس اعتماد به نفس نکنید، صرفا نشان دادن اعتماد به نفس تاثیر مثبت بر رفتار دارد. تحقیقات نشان می دهد هنگامی که شما به طور هدفمند و آگاهانه زبان بدن را نشان می دهید نشانه های اعتماد به نفس شما بیشتر می شود به زودی به شما این حس را می دهد که احساس اعتماد به نفس بیشتری دارید.

ارتباط چشمی مناسب

ارتباط چشمی درست یعنی نگاه مستقیم و به‌اندازه به مردمک چشم طرف مقابل در زمان برقراری ارتباط . باید توجه داشته باشیم این قابلیتی است که اگر به‌درستی به کار گرفته شود بسیار قدرتمند و تأثیرگذار خواهد بود. شخصیت‌های کاریزماتیک همگی نگاه نافذ و قدرتمندی دارند که در هنگام صحبت‌کردن آن را با هنرمندی و تساوی بین همه مخاطبان خود تقسیم می‌کنند.

تحقیقات عصب‌شناسی نشان داده است زمانی که ارتباط چشمی از طریق مردمک به‌درستی برقرار می‌شود ناحیه مشترکی از مغز دو طرف درگیر فرآیند ارتباط می‌شود و این موضوع درک و تأثیرگذاری متقابل را بالا می‌برد. به همین دلیل است که ارتباط چشمی یکی از قدرتمندترین و حقیقی‌ترین ابزارهای ارتباطی بین انسان‌هاست.

شوخ طبعی

شوخ‌طبعی از نظر روان‌شناسی روی ما تأثیر مثبتی می‌گذارد. افراد شوخ‌طبع، جذاب‌تر هستند و می‌توانند به‌صورت ناخودآگاه اثر خوشایندی روی مخاطب خود بگذارند. پژوهش‌های گوناگون نشان می‌دهند که در زمینه‌ی تبلیغات و آگهی‌های تجاری، شوخی و طنز تأثیرات بیشتری روی مخاطبان دارد. آگهی و تبلیغ خنده‌دار می‌تواند توجه مخاطب را به خود جلب کند، پس طبیعی است که فرد طناز و شوخ‌طبع هم تأثیر مشابهی روی اطرافیانش خواهد داشت.

شنونده‌ی خوبی باشید

همه‌ی مردم از اینکه کسی پای درددل‌شان بنشیند، بسیار خرسند می‌شوند. وقتی کسی چند لحظه از امور زندگی شخصی خود فاصله می‌گیرد و پای درددل دیگران می‌نشیند، به‌طرف مقابل این حس منتقل می‌شود که مهم است. از آنجایی‌که قصه‌ی زندگی اغلب‌مان پر از تلخی و شکست است، کمتر کسی حوصله‌ی شنیدن این تلخی‌ها و شکست‌ها را دارد. اگر پای این درددل‌ها بنشینید، می‌توانید شخصیت طرف مقابل‌تان را بهتر بشناسید و به‌طورکلی، بینش خود را درمورد طبیعت انسان‌ها وسعت ببخشید.

با دانستن اینکه طرف مقابل چه فرازونشیب‌هایی را پشت سر گذاشته‌ است، راحت‌تر می‌توانید درمورد طرز برخوردتان با او تصمیم بگیرید. اگر جایی از قصه‌‌ای که می‌شنوید، برایتان مبهم بود، می‌توانید از طرف مقابل بخواهید که قضیه را واضح‌تر توضیح بدهد. به‌بیان‌دیگر، درمورد کلمات و جملاتی که ابهام‌آمیز به‌نظر می‌رسند، از حدس‌وگمان بپرهیزید و درعوض، سؤال بپرسید. شرایط و تجربیات خاص زندگی هرکس آن‌قدر منحصربه‌فرد است که نمی‌توانید برای شناخت طرف مقابل فقط به پیش‌فرض‌هایتان بسنده کنید.

توجه داشته باشید پیش از اینکه شخصیت‌تان کاریزماتیک‌تر و قدرتمندتر شود، باید حسابی تمرین کنید تا به شنونده‌ی قابلی تبدیل شوید، چون خوشبختانه یا متأسفانه، خیلی از مردم در مقابل افراد کاریزماتیک و قدرتمند طوری رفتار می‌کنند که با طرز برخوردشان با افراد معمولی متفاوت است.

ثبات کاریزماتیکی

هر باوری که داشته باشند در آن ثابت قدم هستند و به اصطلاح توپ هم باورشان را تکان نمی دهد! آنها از این شاخه به آن شاخه پریدن را نه دوست دارند و نه بلدند. برای آنها عقیده و باورشان و استواری و پافشاری بر آن از هر چیزی مهمتر و پررنگ تر است.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها