بریف طراحی لوگو ، یک سند ساده است که اساس کل پروژه طراحی لوگوی شما را مشخص میکند. این سند به عنوان نقطه شروع برای شما عمل میکند و جزئیاتی از فعالیت تجارت مشتریان شما، سلیقههای ترجیحی لوگو، زمانبندی پروژه و بودجه را مشخص میکند تا شما بتوانید با دقت درک کنید که مشتریان دقیقاً چه نیازهایی دارند و چگونه میشود به نیاز های آنان پاسخ داد..
اگر از انجام بخش خود و تدوین بریف طراحی لوگو غفلت کنید، ممکن است در طول پروژه طراحی لوگو با مشکلات زیادی مواجه شوید.
ممکن است زمان بیشتری را هدر بدهید و ممکن است مجبور شوید از مشتری از آنچه که باهم قرار گذاشته بودید بیشترپول بگیرید.(که هرگز چیز خوبی نیست!).
به عنوان یک فریلنسر، مهم است که متوجه باشید که چگونه ظراحی یک بریف خلاق با مرحله تحقیقات متفاوت است.
ممکن است از یک پرسشنامه طراحی لوگو برای مصاحبه با مشتریان در مورد نیازهای آنها استفاده کنید، اما این به عنوان یک بریف توصیفی خلاق محسوب نمیشود.
بریف طراحی لوگو، سندی است که پس ازتحقیقات ایجاد شده و نیازهای پروژه را خلاصه میکند تا همه در یک صفحه و با یک نگاه قابل دیدن باشند.
طراحی یک لوگو جدید برای مشتریان فرصت فوقالعادهای است تا بر نام تجاری آن برند تأثیرگذار باشید و آن را از رقبایش متمایز کنید.
این فرآیند میتواند تجربه ناامیدکنندهای باشد اگر هر بار که ایدهای ارائه میدهید، از طرف مشتری رد شود.
در این مسیر، مسئولیت به اندازه قابل توجهی بر عهده طراح است. اگرچه ممکن است مشتریان به اندازه کافی شما را راهنمایی نکنند، اما این قضیه به شما برمیگردد که با دقت و عمق به نیازها و ترجیحات آنها پرداخته و اطلاعات کافی را از زمینه کسب و کارشان کسب کنید..
برای جلوگیری از تجربیات منفی، ایجاد یک توصیف و توضیح جامع برای طراحی لوگو (بریف طراحی لوگو) ضروری است.
این توضیحات باید به وضوح انتظارات مشتری را بیان کند و درک کاملی از سلیقهها، سبکهای مورد نظر و جزئیات فعالیت تجاری مشتریان را ارائه دهد.
در این مقاله، یک فرآیند 5 مرحلهای آموزش داده میشود تا چگونه یک بریف طراحی لوگو را پیش از شروع به کارهای طراحی آماده کنید.
این مراحل، به شما کمک خواهند کرد تا لوگوهایی طراحی کنید که مشتریان با درصد بالایی رضایت داشته باشند.
.
۵ مرحله برای ایجاد بریف طراحی لوگو
1. مصاحبه با مشتری درباره کسب و کارشان:
هر چه بیشتر بتوانید درک کنید که شرکت مشتریان چه کاری انجام میدهد و برای چه افرادی، و چرا، بهترین تصمیم را خواهید گرفت. به عنوان مثال موارد زیر را از مشتریان بپرسید:
– محصولات/خدمات ارائه شده
– تاریخچه برند و اطلاعات پسزمینه مهم
– ارزشهای برند
– ماموریت، دید، اهداف تجاری و اهداف شرکت
– پیام کلی که میخواهند منتقل کنند
– مخاطبان هدف – جمعیت، ویژگیها و نیازها
– رقبا – نام شرکتها تصاویر لوگوهای فعلی به عنوان مقیاس مرجع
مصاحبه حضوری هم یکی از روش هاست، اما ایجاد یک پرسشنامه طراحی لوگو نیز راهی سریعتر وحرفه ای تر است.
شما میتوانید این پرسشنامه را برای آنها ارسال کنید تا مشتریتان آن را پرکند. یک پرسشنامه به شما کمک میکند تا تمام اطلاعات را در یک مکان نگه دارید.
2. کمک به مشتری برای شناسایی سبکهای طراحی موردعلاقهشان:
اکثر مشتریان اغلب زبان طراحی مورد نیاز برای انتقال سلیقههای خود را ندارند. وقتی به آنها ایدهای میدهید، تازه متوجه سلیقه و دیدگاه آنان میشوید. به عنوان مثال از مشتریان کمک کنید که ترجیحات طراحی را شناسایی کنند، از قبیل:
1. پالت رنگی:
– آیا میخواهند لوگو از رنگهای تخت یا گرادیان استفاده کند؟
2. فونت:
– آیا میخواهند از یک فونت اسکریپت یا فونت معمولی استفاده شود؟
– فونت باید چقدر پررنگ باشد؟
– آیا از فونتهای سانسسریف یا سریف استفاده میکنند؟
3. سبک طراحی لوگو
شما میدانید که سبکهای طراحی لوگو مانند وردمارک، لترمارک، لوگوهای نشان و لوگوهای ترکیبی چگونه با یکدیگر متفاوت هستند، اما ممکن است مشتری با این مفاهیم آشنا نباشد.
. این مطالب را با مشتری مرور کنید تا دقیقاً بفهمید که مشتری کدام نوع لوگو را میخواهد و چه نوع را قطعاً نمیخواهد.
4. ظاهر و احساس
اگر مشتری شما اصطلاحات طراحی را برای توصیف لوگوی موردنظرش را نداند، میتوانید با لیستی از اصطلاحات توصیفی به آنها کمک کنید.
این اصطلاحات را با مشتری به اشتراک بگذارید و از آنها بخواهید که فضای لوگویی که میخواهند را انتخاب کنند.
– مدرن
– کلاسیک
– حداقل
– پیچیده
– شاداب
– جدی
– بلند
– ظریف
– شاداب
– هنری
– بالغ
– جوانانه
– لوکس
– انتزاعی
یک راه برای کمک به مشتری برای شناسایی ترجیحات طراحی آنها، قرار دادن این سوالات، لیستها و لینکها به صورت مستقیم در پرسشنامه طراحی لوگو است.
اما چیزی که موارد را برای شما حتی هموارتر میکند و باعث صرفهجویی در وقت شما است، این است که وقت بگذارید تا به مشتریان نمونههای مرجع ارائه دهید تا بتوانند گزینههای خود را واقعاً ببینند و انتخابهای خود را انجام دهند.
کاری انجام دهید تا تصاویر JPEG یا PNG لوگوهای موجود در هر سبک را جمع آوری کرده و به مشتریان نشان دهید و توضیح دهید که چه عناصری چگونه این لوگوها را تشکیل میدهند و از آنها بازخورد بگیرید.
حتماً حداقل ۵ لوگو را به مشتریان نشان دهید تا نظرشان را بگویند و شما یک نمونه خوب برای تصمیمگیری داشته باشند. هنگامی که از آنها بازخورد میگیرید، از آنها بپرسید که چه چیزهایی را دوست دارند، همچنین چه چیزهایی را دوست ندارند.
بهتر است که پاسخ هایی که دریافت میکنید به سبک زیر باشند:
– “ما ترکیب رنگی لوگوی Nasa را دوست نداریمً!.”
– “»ا فکر میکنیم که لوگوی دانشگاه هاروارد که از نوع لتر مارک (حروف الفبا)ا است وقتی کوچک شود و بر روی پیراهن چاپ شود جالب نخواهد بود .”
– “ما خزوط قلم در لوگوی اسپاتیفای را دوست داریم، اما فکر میکنیم که یکم باید پررنگتر باید باشد.”
از آنجا، شما قادر خواهید بود یادداشتهای مفید در مورد آنچه برای مشتری کار میکند و چه چیزها کار نمیکند، بگیرید.
3. تدوین بریف طراحی لوگو بر اساس تحقیقات
حالا وقت آن رسیده که بخشهای اصلی تحقیقات خود را انتخاب کرده و با استفاده از آنها بریف طراحی لوگو ی خود را تدوین کنید.
در بریف طراحی لوگو خود این موارد را بیان کنید:
1. نام تجاری مشتری (املایی) و شعاربرند
این به نظر ممکن است واضح باشد، اما بسیار مهم است. حتی اگر شما از پیش نام شرکت را بدانید، باید از بریف برای تأیید موارد زیر استفاده کنید:
– چگونگی املای آن
– آیا فواصل بین کلمات وجود دارد یا خیر (Drop Box vs DropBox)
– آیا هر حرف باید بزرگنویسی شود (Dropbox vs DropBox)
– در چه حالتی حروف باید قرار گیرند (DROPBOX vs dropbox)
– آیا میخواهند کلمات را در یک خط یا چند خط قرار دهند.
– آیا شعار باید در لوگو گنجانده شود یا خیر.
تمام این جزئیات را در بریف بنویسید تا از موارد غیرضروری جلوگیری کنید.
2. جزئیات مهمترین درباره کسب و کار
بررسی کنید که چه چیزهایی از نظر شما مهمترین اطلاعات درباره کسب و کار هستند که باید در بریف قرار گیرند. این ممکن است شامل مخاطبان هدف، ارزشهای برند، محصولات و خدمات ارائهشده و جزئیات درباره بازار و رقبا باشد.
3. سبک طراحی تأیید شده
با استفاده از گفتگوها و بازخوردها، از زبان توصیفی استفاده کنید تا بیان کنید چه نوع طراحی ارائه میشود.
4. زمانبندی
زمانبندی پروژه موافقت شده را شرح دهید و فهرست کنید:
– چند اتود اولیه باید تحویل داده شود
– تاریخهایی که باید اتودهای اولیه را ارسال کنید
– چه مدت زمانی برای اصلاحات لازم دارید
– زمان تحویل نهایی طراحی
5. بودجه
سرانجام، بودجه مشتری را تأیید کنید و ببینید آیا به شما هزینه پروژه را پرداخت میکنند یا به ازای هر ساعت پرداخت میشوند.
همچنین مشخص کنید که آیا برای اصلاحات پرداختی وجود دارد یا همه اینها درون قیمت است.
اعداد را به گونهای قرار دهید که در پایان تغییری وجود نداشته باشد.
4. ارائه بریف طراحی لوگو و جمعآوری بازخورد
یک جلسه سریع برگزار کنید تا بر روی پیشنویس اولیه بریف خود بررسی داشته تا متوجه شوید که جزئیات آن صحیح است یا خیر.
بسیار احتمال دارد مشتری بخواهد برخی تغییرات اعمال کند یا یک یا دو مورد اشتباه باشد. دقیقاً به همین دلیل این مرحله بسیار مهم است.
درباره آنچه مشتری میخواهد نگه دارد، تغییر دهد یا در بریف ویرایش کند، یادداشت برداری کنید.
5. اعمال تغییرات و دریافت تأییدیه مشتری
بازخورد مشتری را دریافت کرده و این تغییرات را در بریف خود اعمال کنید. این مرحله زمان زیادی نخواهد گرفت.
سپس، به مشتریتان نشان دهید که تغییراتی که از او خواسته است را انجام دادهاید و آن را به او برای دفتر ثبت ارسال کنید.
بعد از این مرحله دیگر باید طراحی خود را به صورت عملیاتی شروع کنید
.