پل رند

پل رند ، اسطوره‌ای در زمینه طراحی گرافیک است. در طول شصت سال مسیر حرفه‌ای خود، نگرش مردم آمریکا را نسبت به ارتباطات و هویت بصری را تغییر داد.

در سلسله مقالات معرفی افراد صاحب سبک طراحی گرافیک، این بار به شخصیت پل رند می‌پردازیم.

همه چیز طراحی است!

پل رند با طراحی‌ها، تبلیغات و کارهای هویت بصری، ایده‌های مدرن اروپایی را به ایالات متحده آورد و هنرهای تجاری و تجربی راباهم ترکیب کرد.

ترکیبات رنگ‌بندی، نگاه به تایپوگرافی و استفاده از رسانه‌ها، نشان‌دهنده اراده او برای “آشنایی زدایی” است. این سبک همچنان تاثیرگذار بر طراحی گرافیک امروز می‌باشد.

رند ابتدا در دهه ۱۹۳۰ با یک سبک جسور و مدرن شناخته شد و چند سال بعد طراحی جلد مجلات و کتاب را شروع کرد.

 او با ساخت تبلیغات الهام‌گرفته از مدرسه آلمانی بائوهاوس، یا جنبش‌هایی چون ده استیل یا ساختارگرایی روسیه  تغییرات  را به خیابان مدیسیون آورد.

رند اعتقاد داشت که قدرت طراحی گرافیک در توانایی زبان جهانی بوده و از طریق سادگی و هندسه اشکالش، می‌تواند زبانی جهانی و جاودانه باشد.

او این‌گونه می گفت: “این که سادگی و اشکال هندسی برای جاودانگی و جهان فهم بودن است مساله ای واضح است”

پس از جنگ، از سال ۱۹۵۵ به بعد، او با هویت‌های گرافیکی مدرنی که به برای شرکت‌ها طارحی میکرد، خود را از دیگران متمایز کرد.

به عنوان مدیر هنری، او با تأکید بر اهمیت طراحی گرافیک و تصاویر نسبت به نوشتار به تحول در صنعت تبلیغات کمک کرد.

 لوگوهایی برای شرکت‌های بزرگ مانند IBM، ABC، UPS یا NeXT  و استیو جابز طراحی کرد که تا امروزه همچنان افسانه‌ای و تقریباً بدون تغییر باقی مانده اند . البته به جز برند ups.

پل رند با طراحی هویت بصری کامل و مدرن ، ارتباطات شرکتی را در امریکای شمالی تغییر داد.

 به گفته همکارش لو دانزیگر، او توانست تقریباً به تنهایی شرکت‌ها را متقاعد کند که طراحی می‌تواند یک ابزار قدرتمند در کسب و کار باشد.

 به عنوان نویسنده، استاد و طراح، پل رند ایده “طراحی خوب برای کسب و کار خوب” را جا انداخت

توماس ج. واتسون جونیور، مدیرعامل IBM  می گفت: پل رند مشتریان، دانشجویان و حتی خودمان را به دعوت می‌کند که با چشم‌انداز تازه ای به دنیا نگاه کنیم، زیرا: “همه چیز طراحی است!”

پل رند هم شاعر هم تاجر !

پل رند، که از والدین یهودی ارتدکس در بروکلین به دنیا آمد، از سن سه سالگی هنر خود را آغاز کرد و آگهی‌ها را در فروشگاه والدینش باز طراحی  می‌کرد.

این احتمالاً جایی بود که علاقه‌اش به انتزاع شروع شد.

در سال ۱۹۳۴، پس از گذراندن دروس در موسسه پرت و بخش هنری دانشگاه نیویورک، رند شغل حرفه ای خود را با طراحی تصاویر برای یک مجموعه آغاز کرد که تصاویر را به روزنامه‌ها و مجلات برای تبلیغات و مقالات می‌فروختند.

 در سال بعد،  در 21 سالگی برای مستقل شدن  او خودش چند مجله برای فروش طراحی پیدا کرد

در این دوره، نگران این بود که هویت یهودی‌اش ممکن است با پیشرفت حرفه‌ای او، به ویژه در حوزه تبلیغات، مانع پیشرفت او شود، نام خود را از پرتس روزنباوم به پل رند تغییر داد   یک نام که از آن زمان به خاطر کوتاه بودن خیلی راحت تلفظ میشد و نبوغ او در هویت برند شخصیش را نشان میدهد.

در جلد مجلات او، از اواسط دهه ۱۹۳۰، رند هر دو مدرنیسم اروپایی و فضای آمریکایی را در سبک گرافیکی خود به کار گرفت.

امضای ممتاز او توسط لاسلو موهولی-ناجی، استاد بائوهاوس و یکی از معروف‌ترین طراحان مدرن اروپا که به تازگی به شیکاگو مهاجرت کرده بود، تحسین شد.

او می‌نویسد: “در میان تمام این جوانان آمریکایی، به نظر می‌آید که پل رند یکی از بهترین و کارآمدترین‌هاست. او یک ایده‌آلیست و واقع‌گراست که از زبان شاعر و تاجر توامان استفاده می‌کند.”

 کارهای رند به طور منظم در زندگی روزمره آمریکایی‌ها در پوسترها و لوگوهای تبلیغاتی برای برندهای مصرفی، از الکل تا لوازم آرایشی، حضور داشت.

در دهه ۱۹۵۰، هنر پل رند به پختگی کامل خود دست یافت، که همزمان با رشد هنر انتزاعی اروپا در نیویورک بود.

 اروپای مدرن، که انتزاع، عدم تقارن و پویایی را در ترکیب نگارش و تصویرسازی و  تایپوگرافیک جلب کرده بود، پس از جنگ جهانی دوم نظرات زیادی را  جلب کرد، زیرا بسیاری از هنرمندان از ترس آلمان نازی به آمریکا مهاجرت کرده بودند.

 رند این جریانات جدید را با تیزبینی بررسی میکرد او از نوجوانی‌اش تحت تأثیر طراحی مدرنیستی آلمانی و بریتانیایی قرار گرفته بود.

 الهام‌گیرندگان او شامل کاساندره، میرو، کلی و لژه بودند.

او یک بار اظهار کرده است: “برای من، مدرنیسم یعنی راستی، صداقت، عدم احساسیات و حسرت‌زدگی، سادگی و وضوح…”

پل رند یکی از معدود افراد خوش شانسی  است که همزمان مدرنیست و فضای آمریکایی را همزمان درک کرده  است.

هنرمندان دیگر اغلب پناهنده هستند و ممکن است هر لحظه به جرم کمونیسم متهم شوند. بنابراین، رند در موقعیت بسیار خوبی بود.

رند و آی‌بی‌ام

از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۹۱، پل رند قرارداد طراحی هویت برند یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های طراحی شرکتی در تاریخ شمال آمریکا، یعنی آی‌بی‌ام (شرکت ماشین‌های تجاری بین‌المللی) را امضا کرد.

تازه ابتدای راه  طراحی هویت‌های گرافیکی شرکتی بود.

قبل از این، تمام رسانه‌های تصویری توسط تبلیغات منتقل می‌شد، اما شرکت‌ها به سرعت فهمیدند که برای بقا در این جنگل از  اط نظر طراحی برند باید مستقل و ممتاز باشی .

مهمترین بخش  فاصله گذاری با کمونیست در الهامات طراحی بود؛ ارائه یک تصویر مدرن و نوآورانه  بدون ارجاع به کومونیسم!

چالش طراحی جدید IBM – با حمایت توماس واتسون جونیور، فرزند بنیان‌گذار شرکت – جنبه های مختلفی از شرکت را از نو تغییر داد، از تایپ‌رایترهای الکتریکی تا طراحی رایانه ها، تبلیغات و معماری.

ایده این بود که با یک تصویر متحرک، جهت‌یافته و به سرعت قابل تشخیص، هر بخش از شرکت تبدیل به یک اثر هنری با قدرت انتقالی زیاد شود.

 چارلز ایمز تاکید کرد: “طراحی یک برنامه برای ترتیب دادن عناصر به‌گونه‌ای است که بهترین کار را برای دستیابی به یک هدف خاص انجام دهد.”

رند یک لوگوی مدرن با رنگ‌های درخشان طراحی کرد که بر روی لوازم الکترونیکی، بروشورها، بسته‌بندی و ساختمان‌ها طراحی می‌شد.

. پل رند هویت بصری IBM را یکپارچه ساخت و به شرکت کمک کرد که توسط عموم به عنوان یک شرکت بزرگ در لبه یفناوری شناخته شود (و این بدون شک کمک بزرگی به ایجاد تصویر مدرن و آینده‌نگر شرکت آی بی ام کرد).

آمریکایی‌سازی

شرکت آی‌بی‌ام اولین شرکتی بود که پل رند هویت برند و تمام هویت بصری آن را طراحی کرد.

این تنها یک قسمت از کارهای او بود، دستاوردهایش برای شرکت‌هایی همچون ABC، UPS، وستینگهاوس، کامینز یا انرون در ایالات متحده و جهان قابل مشاهده و تحسین بود.

این اثرات نماد فرهنگ جهانی پس از جنگ را نشان می‌دهد که برتری‌های سیاسی، نظامی و تجاری ایالات متحده را تجلیل می‌کرد. این کارها بر روی وب‌سایت رسمی او موجود است:

www.paulrand.design

رند و زمان

نمونه‌های مختلف از لوگوهای او در پلتفرم‌های مختلف از تبلیغات تا بسته‌بندی، لوازم التحریر یا نمادها نشان می‌دهد که طراحی های او بسیار متنوع است.

پل رند زمانی که ایده اش را به مشتری ارائه میداد فقط یک کانسپت و اتود طراحی میکرد و یا می نوشت بعد ایده را با توجه به نیاز های مشتری گسترش میداد تا طراحی به کیفیت مطلوب خود برسد.

اصرار پل رند، به دنیای طراحی گرافیک اعتبار بیشتری داد:

 او یک زبان انتزاعی و جهانی ارائه داد که هدف آن حمایت از رشد یک شرکت، بهتر کردن تصاویر ضعیف بود. اما بسیاری از صاحبان کسب و کار ، این را همیشه به عنوان یک مساله مثبت نمی‌پنداشتند یا فکر می‌کردند که تنها یک لوگو جدید کافی است تا نظر مردم درباره یک شرکت تغییر کند.

 همانطور که او اشاره کرد: “تجاری‌سازی توسط طراح گرافیک ایجاد می‌شود، اما این مدیر شرکت است که آن را می‌سازد”.

 هویت بصری برند به تنهایی کافی نیست، کتاب را از جلدش قضاوت نکنید!

 ورونیک ویان این را توضیح می‌دهد:

 “برای مقاومت در برابر مدیران مستبد، او مدیران را به مسائل زیر مطمئن میکرد:

 اینکه اصول گرافیکی که به کار می‌برد، صحیح است، زبان تصویر یک زبان جهانی است، ، سادگی اصلا چیز بدی نیست، آزادی با بی نظمی متفاوت است، و انتزاع وسیله‌ای فوق‌العاده برای ارتباط است”

در سال ۱۹۸۶، به عنوان مثال، او برای استیو جابز کار کرد که او را برای ایجاد هویت بصری شرکت کامپیوتری خود استخدام کرده بود، برای این کار یک مبلغ ۱۰۰,۰۰۰ دلار توافق شده بود.

پل رند روش خاصی در طراحی داشت، یک بروشور ۱۰۰ صفحه‌ای را به جابز ارائه داد که فرآیند خلاقیت را به طور گام به گام برای خواننده شرح می داد، تا به پیشنهاد نهایی برسد.

ارائه مستندات  کتبی به مشتری بخش معمولی از روش رند بود که از هرگونه ارائه شفاهی خودداری می‌کرد.

بعداً، وقتی از استیو جابز پرسیده شد که با پل رند کار کردن  چگونه بود، او پاسخ داد: “من از او خواستم چندین گزینه بیاورد، او گفت: ‘نه، مشکل شما را حل خواهم کرد و بعد از آن شما مبلغ قرارداد را پرداخت کنید. شما نیازی  به گزینه های مختلف ندارید. اگر گزینه‌های دیگری می‌خواهید با دیگران صحبت کنید.'”

برند NEXT

در راهنمای توضیحی برای مشتری، پل رند  ایده تغییر نام از “Next” به “NeXT” را توضیح داد: چون این نام بیش از حد به “Exit” شباهت داشت، او با افزودن یک حرف “e” به حروف کوچک و نزدیک به حروف بزرگ، کلمه را با یک ریتم جدید ارائه داد.

ایده پل رند از مرزهای گرافیک فراتر رفته است.

امضای بی‌نظیر

پل رند موفق شد هویت بصری کسب و کارهای آمریکا را از طریق کارهای خود تغییر دهد و یکی از افراد کلیدی در این گذار اقتصادی باشد.

 او هنوز هم یکی از معدود طراحانی است که همه‌ی طراحی های خود را از جمله پوسترها و جلد مجلات، از سال ۱۹۳۶ به امضاء کشیده است.

 

این یک راه برای ارتقاء آثار خود به عنوان آثار هنری بوده و نشان دادن اعتبار هنری و تصمیم‌گیری خلاقانه‌اش به مشتری می‌باشد.

پل رند بدون شک  هم در سبک و هم در دیدگاه برندینگ  یکی از افراد پیشرو بود.

 او با تغییر نگاه دیگران به هویت برند، تاریخ کلی طراحی گرافیک را دچار تغییرات کرد.

اما هیچ کس نباید امیدوار باشد که با الهام گیری مستقیم از کارهای او، بتواند به سطح او برسد.

 به گفته دوست و همکارش، لوئیس دانزیگر، طراح گرافیک: “اگر می‌خواهید مانند رند باشید، به چیزهایی که او انجام می‌دهد نگاه نکنید، به چیزهایی که او به آن‌ها نگاه می‌کند بنگرید.”


همچنین بخوانید:
طراحی مینیمال برند

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
4 ماه قبل

خیلی جذاب

Essi
Essi
4 ماه قبل

چه شخصیت جالبی داشته

Nirvana
Nirvana
3 ماه قبل

از بقیه طراح ها هم مطلب بگذارید