طراحی گرافیک مینیمال چیست؟

طراحی گرافیک مینیمال یک سبک هنری است که از عناصر محدود، فضای خالی فراوان و پالت وطیف رنگی محدود استفاده می‌کند.

هر عنصر در طراحی باید دارای هدف باشد و به طور متوازن برای دستیابی به حس تقارن قرار گیرد.

ایده اصلی پشت  طراحی گرافیک مینیمال این است عناصری برجسه می شوند که اهمیت زیادی دارند بدون تزیینات و المان های اضافی

 این مساله موجب می‌شود که هر چیز در طراحی برای یک هدف معلوم وجود داشته باشد. هیچ چیز اضافی نیست؛ همه چیز معنی دار است.

طراحی مینیمال (معروف به “هنر حرفه‌ای” و “هنر ABC”) از جنبش مینیمالیست می‌آید، که در دهه 60 در شهر نیویورک آغاز شد.

به نظر می‌رسد که تأثیر طراحی اکشن (Action painting) که تاکید بر انفعالیت و قلم روا و طراحی خطوط آزاد در انتقال هنر انتزاعی جکسون پولک در جنبش ابراز شده بود، داشته است.

همچنین تأثیر جنبش ده استایل هلندی (معروف به نئوپلاستیسیسم) که به خشک کردن طراحی‌ها، شکل‌های هندسی و استفاده از رنگ‌های اصلی کوچک مانند قرمز، زرد و آبی می‌پرداخت، داشته است. این جنبش همچنین واکنشی به یک سبک هنری دیگر بود، سبک زیبایی هنر دکو که در اوایل قرن بیستم حاکم بود.

اولین هنرمندان و مجسمه‌سازان مینیمال شامل دونالد جاد، کارل آندره، دن فلاوین، آگنس مارتین، فرانک استلا و آن ترویت بودند

. این هنرمندان و سایر هنرمندان مینیمال می‌خواستند هر معنای ذهنی یا تفسیری از هنر خود را حذف کنند و هنر را به تنهایی در مرکز توجه قرار دهند.

 ایده این بود که واکنش عاطفی قوی‌ای را ایجاد کنند که نیازی به “تفکیک” ندارد – فقط بر شما تأثیر می‌گذارد.

 سادگی کامل هنر و توازن فوق‌العاده عناصر تنها هدف این سبک بوده است

طراحی مینیمال کاملاً به تجربه  انتخاب  عناصر ضروری اختصاص داده شده است .

این یک رویکرد واقعی و موضوعی به طراحی هنرمدرن است که تحت تأثیر مدارس هنر بائوهاوس در آلمان قرار دارد – یکی از معتبرترین مدارس طراحی مدرن در قرن بیستم.

امروزه، طراحی گرافیک مینیمال یکی از سبک‌های رایج است که توسط شرکت‌های غربی استفاده می‌شود، از هویت برندینگ، بسته‌بندی محصولات و وب‌سایت‌ها نمایشی ساده و مینیمال را ارائه مبدهد که برای میلیون‌ها نفر جذابیت دارد.

این سبک همچنین در تبلیغات، بازاریابی ایمیل، بازاریابی اجتماعی و رابط‌های کاربری نیز استفاده می‌شود.

ساده‌تر شدن تدریجی لوگوهای برند نمونه‌ای از روند طراحی گرافیک مینیمالیستی است که در راهنمای طراحی برند  یک شرکت به افتخار اعلام می‌شود.

این سبک همچنین بسیاری از جنبش‌های مدرن جهان ما را تحت تأثیر قرار داده است، از مبلمان (به خاطر مغازه‌های ایکیا)، معماری، خودروها و طراحی معماری شهری.

همانطور که در مقاله قبل اشاره کردیم، می‌توان مینیمالیسم را در هر نوع طراحی به کار برد. حتی اگر المان های زیادی برای ارائه وجود داشته باشد، می‌توان طراحی گرافیکی مینیمال را در اکثر طراحی ها اجرا کرد.

 کلید موفقیت در طراحی اطلاعات گرافیکی مینیمال این است که دقیقاً بدانید چه اطلاعاتی باید باقی بمانند و چه اطلاعاتی باید حذف شوند.

 تصاویر باید دقیق و مختصر باشند و هیچ اطلاعات اضافی و غیر ضروری نباید وارد شوند.

عناصر کلیدی در طراحی گرافیک مینیمال

زمانی که به یک قطعه طراحی گرافیک مینیمالیستی نگاه می‌کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که تعدا عناصر محدود، یک پالت رنگی محدود و حس قوی تعادل را ببینید.

 

این ممکن است در شما حس آرامش ایجاد کند. به همین دلیل این سبک برای وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای کامپیوتری که به در پشت برنامه هایشان الگوریتم های بسیار پیچیده است بسیار مناسب می باشد.

طراحی ساده و تمیز با فضای خالی فراوان

تاکید بر سادگی احتمالاً برجسته‌ترین ویژگی طراحی مینیمالیستی است.

 این سبک به معمول از تعداد اندکی از عناصر و فضای خالی فراوان استفاده می‌کند که نگاه بیننده را به سمت اشیاء جذاب می‌کند و آن‌ها را به نحوی تشدید می‌کند.

 Apple برای این مساله یک مثال مناسب است؛ بسته‌بندی یک مک‌بوک پرو جدید فقط شامل یک تصویر است: لپ‌تاپ خود.

 لپ‌تاپ به تنهایی یک قطعه طراحی زیبا است و Apple این موضوع را با استفاده از اصول طراحی مینیمالیستی به عنوان بسته‌بندی نمایش می‌دهد.

همین موضوع بر روی وب‌سایت اپل نیز اجرا می‌شود و صفحات محصول معمولاً تصویر محصول خود را به شیوه تمام صفحه به نمایش می‌گذارند.

اگر اصطلاحا طراحی خود را تمیز کنید و از عناصر ضروری و به دقت انتخاب شده استفاده کنید، تأثیر بیشتری بر روی بیننده خواهید گذاشت و به عنوان یک نتیجه بیشتر به خاطر ماندگار خواهید بود.

 به همین دلیل مینیمالیسم به سبک طراحی انتخاب شده برای بسیاری از شرکت‌های مدرن شده است. این امکان را فراهم می‌کند تا محصولات و خدمات خود را با سادگی تمام به نمایش بگذارند.

فضای خالی در یک طراحی مینیمالیستی اغلب سفید یا سیاه است، اما  همانطور که در مقاله قبل اشاره شد نیازی به اینکار نیست.

تا زمانی که فضای طراحی اقتضا کند، هر رنگی قابل استفاده است، همانند تصویر جالب کمیاب بالا که نشان می‌دهد از یک رنگ دیگر به عنوان “فضای منفی” استفاده شده است.

 این یک مثال خوب از ترکیب اصول طراحی مینیمالیستی با سوررئالیسم است که تأثیری تقریباً تکان‌دهنده دارد وچون توجه افراد را جلب میکند بسیار مناسب تبلیغات است.

بیایید به مثال‌هایی از طراحی گرافیک مینیمال نگاهی بیندازیم:

راهنمای تبدیل واحد حجم در آشپزخانه:

این اطلاعات گرافیکی از Plainworks طراحی شده و در مورد تبدیل واحد‌های اندازه‌گیری برای آشپزی است.

آیکون‌ها تخت و با خطوط نازک تنها با دو رنگ ارائه شده‌اند. تمام اطلاعات مورد نیاز برای درک این گرافیک حاضر است و هیچ اطلاعات اضافی به جز اشیاء ضروری مثل لیوان‌ها، بطری‌ها و قاشق‌ها وجود ندارد.

 آناتومی یک کیک:

این پوستر نشان می‌دهد که در مینیمالیسم رنگهای مختلف می‌تواند به کار برود. در این طراحی هیچ چیز اضافی وجود ندارد و هر عنصر دارای هدف و معنی خود می‌باشد.

 

آناتومی یک کیک به دقت به اجزای دقیق آن تقسیم شده و در یک گرافیک هنری و مینیمالیستی ارائه شده است.

تخته راهنمای عکاسی دستی:

 طراحان PicMonkey با این اطلاعات گرافیکی مینیمال به درستی اصول دیافراگم، سرعت شاتر، ISO و نوردهی را توضیح داده‌اند.

 

گرادیانت های خاکستری باعث شده اند که تمایز بین عناصر به خوبی مشهود باشد.

نمونه‌های تاریخی از طراحی گرافیک مینیمال

همانطور که اشاره کردیم مینیمالیسم از دهه 1950 میلادی شروع شد. اولین نمونه‌های هنر و طراحی مینیمال به شکل پوسترهای هنری ظاهر شدند.

بسیاری از این آثار هنری انتزاعی بودند و با این حال ساده و مینیمال نیز بودند.

 از آن زمان تکنیک های استفاده از مینیمالیسم  تغییرات بسیاری کرده است، اما هنوز می‌توانیم از ریشه‌های طراحی مینیمال آموزه‌های ارزشمندی بگیریم.

شیگئو فوکودا:

فوکودا هنرمند و طراح ژاپنی بود که از مینیمالیسم برای نمایش پیام‌های قدرتمند ضد جنگ استفاده کرد.

پوسترهای او از پالت رنگی مینیمال با طرح‌های سیاه پیچیده استفاده می‌کردند که با وجود پیچیدگی‌های ظاهری، همچنان ساده و مینیمال بودند.

 این پوستر یکی از معروف‌ترین اثار او است.

ایلمارس رومپترز:

دیزاینر لتونیایی رومپترز طراح بسیاری از جلدهای  مجله “Jauna Gaita”  بوده است .

بیشتر جلدها طراحی مینیمال داشتند. این تصویر سیب یکی از مشهورترین آثار او است.

پل رند:

رند به عنوان بهترین طراح لوگو در قرن بیستم شناخته می‌شود.

او برای اولین بار سبک طراحی سوئیسی را به ایالات متحده معرفی کرد.

پوسترهای مینیمال او برای حساسیت و زیبایی آثارش شناخته می‌شوند و نشان می‌دهند که شما فقط نیاز به تعداد کمی از عناصر دارید تا ایده‌های بسیاری را منتقل کنید.

این پوستر برای کنفرانس طراحی آسپن در سال 1966 طراحی شده است.

نوبت شماست:

آیا هویت بصری شما به سبک طراحی مینیمال می‌خورد؟ چقدر هویت بصری خود را به سبک مینیمال نزدیک کنید؟

 طراحی گرافیک مینیمال ممکن است برای شما یک انتخاب خوب باشد، اما اگر به نظرتان اینطور نیست  نگران نباشید، سبک‌های دیگری نیز وجود دارند. لطفا نظر خود را درمورد سبک های دیگر و سبک مناسب خودتارن را با ما به اشرتاک بگذارید.

پست های مرتبط

12 پاسخ
  1. سرجیک

    هیچکس نمیتونه خوبی انی سبک رو انکار کنه ولی باید قبول کرد که سلیقه بازار گاهی فرق میکنه

ارسال دیدگاه برای %s