تاثیر روانشناسی رنگ در بازاریابی

روانشناسی رنگ در بازاریابی به تحلیل تأثیررنگ‌ها بر رفتار مصرف‌کنندگان می‌پردازد. این علم به کارگیری هوشمندانه از رنگ‌ها در طراحی لوگوها، بسته‌بندی محصولات، و حتی انتخاب رنگ محیط فروشگاه‌ها و سایت ها را بر اساس اثرات روحی و عاطفی که هر رنگ در افراد ایجاد می‌کند، مورد بررسی قرار می‌دهد.

به عنوان مثال، استفاده از رنگ قرمز در تبلیغات ممکن است احساسات هیجانی و اضطراب را در مصرف‌کننده به وجود آورده و با ایجاد احساس تعجیل افراد را به انجام فعالیت  خاصی ترغیب کند، در حالی که استفاده از رنگ آبی ممکن است اعتماد به نفس و آرامش را ایجاد کرده و پیامی مبتنی  اطمینان و آرامش برای افراد ارسال کند.

این دیدگاه به بازاریابان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از تاثیرات رنگها، به‌طور موثرتری با انگیزه و نیازهای روانی مخاطبان خود ارتباط بر قرار کنند.

در قسمت اول این مقاله به نکاتی پیرامون رنگ شناسی و معرفی انواع رنگ ها پرداختیم .

در قسمت دوم میخواهیم به نوع و شکل قرار گیری رنگ ها در کنار هم که هارمونی رنگ را ایجاد میکنند بپردازیم:

هارمونی رنگی و روانشناسی رنگ در بازاریابی

حالا که اصول چرخه‌های رنگ مختلف، چگونگی ترکیب رنگها با یکدیگر در رنگ‌های خالص و نور، و اهمیت جزئیات رنگ را می‌دانید، زمان آن رسیده است تا به هارمونی رنگی نگاهی بیندازیم.

هارمونی رنگی نظریه نحوه قرار گرفتن رنگهای مختلف با یکدیگر است تا یک طرح رنگی ایجاد شود که برای چشم دلنشین باشد.

انواع هارمونی رنگی مختلف :

گرم

سرد

تکمیلی

مجاور

تک رنگ

سه‌گانه

متساوی الساقین

چهارگانه

مربع

رنگهای گرم و سرد

برای تجسم گروه‌های رنگ گرم و سرد، دایره رنگ با یک خط تقسیم می‌شود.

 رنگ‌های گرم  زرد، نارنجی و قرمز هستند، در حالی که رنگهای سرد آبی، سبز و بنفش هستند.

بهترین راه برای  درک اینکه چگونه رنگهای گرم و سرد تأثیر روانی روی احساسات ما دارند، و تاثیر روانشناسی رنگ در بازاریابی  تصور کردن رنگهای استفاده شده در یک طراحی داخلی است.

اتاقی که بیشتر از رنگ‌های گرم تشکیل شده باشد، حس گرما، دعوت و راحتی خواهد داشت. همچنین اتاق را کوچکتر از آنچه واقعاً است، نشان میدهد.

از طرف دیگر، اتاق طراحی شده با رنگ‌های سرد بزرگتر، خنکتر و حتی تمیزتر نشان داده می شود.

 بیشتر بیمارستان‌ها با رنگهای سبز و آبی به منظور انتقال احساس تمیزی و کنترل رنگ‌ها رنگ شده‌اند.

در زمان ایجاد هارمونی رنگی، رنگ‌های گرم و سرد با اندازه‌ها و شدت‌های مختلف ترکیب می‌شوند تا احساسات خاصی را بر انگیخته کنند.

ترکیب رنگ‌های گرم و سرد ، باعث می‌شود برخی رنگ‌ها اهمیت بیشتری پیدا کنند و برخی دیگر به عنوان تکمیل‌کننده مورد استفاده قرار گیرند.

به عنوان مثال، یک اتاق با  رنگ‌ غالب خاکستری  همراه با مبلمان آبی با وجود المان های نارنجی و یک‌سری جزئیات قرمز یا زرد در هر نقطه‌ای میتواند چشم نواز باشد.

 همین امر برای یک اتاق با دیوارهای قرمزو مبلمان چرم قهوه‌ای هم صادق است؛ گیاهان سبز رنگ نیز باعث ایجاد هارمونی بیشتر در این فضا میشود.

شما همچنین می‌توانید این تکنیک‌ها را در استراتژی و تاثیر بیشتر روانشناسی رنگ در بازاریابی خود به کار بگیرید .

 به عنوان مثال، اگر بیشتر رنگ‌های صفحه نخست سایت شما سرد باشند، می توانید قسمت فرخوان هایتان را به رنگ های گرم تغییر دهید و این تضاد رنگی باعث جذابیت بیشتر میشود و احتمالا نرخ کلیک شما را بالاتر خواهد برد

.

هارمونی رنگ‌های مکمل

رنگ‌های مکمل به صورت مستقیم در مقابل یکدیگر در دایره رنگ قرار دارند.

رنگ‌های تکمیلی معمولاً از یک رنگ گرم و یک رنگ سرد تشکیل شده‌اند.

چند نمونه از رنگ‌های مکمل:

قرمز و سبز

آبی و نارنجی

زرد و بنفش

برای بهره ‌برداری بهتر از تاثیر روانشناسی رنگ در بازاریابی  با رنگ‌های مکمل، باید در نسبت استفاده از هر رنگ دقت کنید.

قاعده‌ی کلی این است که حدود 80% از یک رنگ و 20% از رنگ دیگر استفاده شود

 اگر تعادل 50/50 باشد، شوک بصری خیلی قوی خواهد بود و گرافیک‌های شما دشوار به نظر خواهند آمد.

رنگ‌های مکمل  معمولاً یک رنگ گرم و یک رنگ سرد هستند. یک هارمونی رنگی متعادل با رنگ‌های تکمیلی می‌تواند دعوت کننده و جذاب باشد.

رنگ های هم جوار

رنگ‌های مجاور، آنهایی هستند که در کنار یکدیگر در دایره رنگ قرار دارند.

 به عنوان مثال، آبی، آبی-سبز و سبز-آبی. این رنگ‌ها معمولاً می‌توانند به تنهایی استفاده شوند و یک طراحی آرام و یکپارچه ایجاد کنند.

اگر بیشتر دقت کنید، رنگ‌های مجاور یاد آور نمایش رنگ در طبیعت هستند، مانند برگها، پتال‌های گل و و انواع گل ها

یک طراحی با رنگ‌های مجاور به طور کلی آرامش بخش می تواند باشد.

 وقتی نیاز است که گرافیک‌های تصویری شما دانشی را منتقل کنند اما از هیجان زیادی خودداری شود، استفاده از یک پالت رنگی مجاور مناسب است.

یکی از سه رنگ را به عنوان رنگ اصلی انتخاب کرده و دو رنگ دیگر را نیز به آن اضافه کنید.

 مطمئن شوید که تفاوت بین هر رنگ به اندازه کافی وجود دارد تا به یکدیگر مخلوط  نشوند.

رنگ‌های تک رنگ

رنگ تک‌ رنگ از سایه‌ روشن های مختلف همان رنگ تشکیل شده است.

استفاده از ترکیب تعادل‌یافته‌ای از سایه‌ها و روشنایی‌های یک رنگ می‌تواند ترکیب جالبی از مناطق روشن و تاریک ایجاد کند.

ممکن است این انتخاب مناسبی برای گرافیک بازاریابی نباشد چرا که احساس عمومی پالت تک ‌رنگ عمیق و پیچیده است.

حتی برای هنرمندان، ایجاد تفاوت و تمایز با یک طرح  تک ‌رنگ مشکل است.

رنگ‌های سه‌گانه

پالت رنگی سه‌گانه از سه رنگ تشکیل شده است که از هم به فاصله یکسانی در دایره رنگ قرار دارند.

 اگر خطوطی را برای اتصال رنگ‌های انتخابی بکشید، به یک مثلث مساوی‌الاضلاع خواهید رسید.

این نوع هارمونی رنگی یا دو رنگ گرم و یک رنگ سرد دارد یا دو رنگ سرد و یک رنگ گرم.

این نوع هارمونی رنگی به راحتی می‌تواند به نظر بسیار فراگیر و جلوه گر به نظر برسد.

برای گرافیک های دیجیتال، رنگ های سه‌گانه  ی ثانویه شاید ایده‌آل نباشند چون فضا را خیلی تاریک و غیر شفاف می کنند.

به جای آن به رنگهای سه گانه  اصلی با سایه‌ها و روشنایی‌های مختلف پیشنهاد می‌شود چون طرح زنده تر و شاداب تری را در دسترس شما قرار می دهد.

هارمونی متساوی الساقین

یکی دیگر از هارمونی های رنگی با سه رنگ، هارمونی متساوی الساقین است.

 این هارمونی  به  هارمونی رنگ‌های مکمل  شبیه است، اما رنگ‌ها به طور دقیق مخالف یکدیگر نیستند.

در این هارمونی، یک رنگ در یک سو و دو رنگ مستقیماً در دو سوی مخالف آن قرار دارند.

اگر یک رنگ قرمز باشد، دو رنگ دیگر زرد-سبز و آبی-سبز خواهند بود.

 اگر یک رنگ آبی-بنفش باشد، دو رنگ دیگر زرد و نارنجی خواهند بود.

هارمونی های متساوی الساقین به طور کلی بسیار دلپذیر هستند.

زمانی که شما قانون 80/20 را با یک رنگ اصلی رعایت می‌کنید، نتیجه نهایی می‌تواند گرافیکی جذاب باشد.

 به عنوان مثال در زمینه روانشناسی رنگ در بازاریابی با این تکنیک می توانید طراحی هایی انجام دهید که حس نوستالژی و قدمت و اصالت را به مشتری منتقل کند.

هارمونی رنگ‌ های چهارگانه

هارمونی رنگی چهارگانه از دو جفت رنگ تکمیلی مانند قرمز-سبز و آبی-نارنجی تشکیل شده است.

استفاده از این نوع هارمونی رنگی معمولاً سخت است – استفاده از چهار رنگ با هم می‌تواند گرافیک شما را بسیار رنگارنگ و سنگین نشان دهد.

اما زمانی که یک  هارمونی رنگ چهارگانه با سایه‌ها، تون‌ها و روشنایی‌ها به خوبی متعادل شده باشند و نسبتها یشان رعایت شده باشد، می‌تواند بسیار جذاب به نظر برسد.

از نقطه نظر روانشناسی رنگ در بازاریابی ، این هارمونی رنگی نیاز به تست بسیار دارد تا متوجه شوید چه چیزی با یک برند خاص و مخاطبان آن  میتواند ارتباط برقرار کند.

(می توانید برای تست ترکیب رنگی های مختلف از آزمون و تست a/b استفاده کنید)

مراقب باشید – حتی یک کمی اضافه کردن یک رنگ یا دیگر می‌تواند کل احساس تصویر را تغییر دهد.

هارمونی رنگ‌های مربعی

هماهنگی رنگی مربعی از چهار رنگ استفاده می‌کند که از هم به فاصله یکسانی در چرخ رنگ قرار دارند و هنگام اتصال  نقاط یک مربع ایجاد می‌شود.

مانند هارمونی چهارگانه، هارمونی رنگی مربعی نیز تصویری رنگارنگ ایجاد میکند و با کمی بی دقتی میتواند پیام اشتباهی را منتقل کند.

مهم است که به قانون 80/20 رنگ  دامیننت (فرعی ) و آکسان (اصلی ) توجه کنید.

تاثیر پالت رنگی متعادل بر روانشناسی رنگ در بازاریابی

برای هر هارمونی رنگ، همیشه باید کمی سیاه و سفید وجود داشته باشد.

به عنوان مثال، متن وب‌ سایت شما باید سیاه یا خاکستری تیره باشد، در حالی که پس‌زمینه باید سفید یا یک سره روشن باشد.

این ترکیب متن تیره با پس‌زمینه روشن یک استاندارد صنعتی است و دلیل آن این است که این کنتراست خوبی ایجاد می‌کند که محتوای شما هم ظاهری جذاب داشته باشد و هم خوانایی آسان.

باید در نظر داشت که فارغ از اینکه شما از کدام هارمونی رنگ استفاده میکنید باید هدف و پیامی که میخواهید به افراد جامعه منتقل کنید را دقیق بدانید و متوجه باشید که با کدام ترکیب رنگی میتوانید افراد را به همراهی کردن ترغیب کنید.

در مقاله بعدی به توضیح رنگ ها و نماد ها خواهیم پرداخت…

ارسال دیدگاه برای %s