استراتژی قیمت گذاری و بودجه بندی هزینه ی برنامه ی بازاریابی

انواع بسیاری از استراتژی ها و تاکتیک های قیمت گذاری وجود دارند که می توان آنها را مورد توجه و بررسی قرار داد. اما بیشتر آنها کلا در یکی از دو گروه سیاست های نفوذ یا سیاست های قیمت گذاری گزاف طبقه بندی می شوند.

قیمت گذاری گزاف:

این سیاست شامل ورود به بازار با سطح قیمت بالا و ((گرفتن بیشترین سود)) ممکن است. هنگامی که رقابت در بازار ایجاد می شود، سطح قیمت در صورت لزوم تعدیل می شود.

نفوذ:

این سیاست نقطه ی مقابل سیاست قیمت گذاری گزاف است. با این نوع استراتژی، شرکت به طور سنجیده قیمت را پایین تعیین می کند. سیاست نفوذ، مشتریان بیشتری را تشویق می کند تا محصول را بخرند، که این امر موجب می شود که هم فروش شرکت افزایش یابد و هم سهم بازار آن بالا برود.

بودجه بندی هزینه ی برنامه ی بازاریابی

برنامه ی بازاریابی شما بخشی از برنامه ی کسب و کار است. تک تک برنامه های بازاریابی در نهایت با برنامه ی بازاریابی کل شرکت تطبیق داده می شوند. اصول یکسان است، چه زمانی که شما بودجه ی فروش برای برنامه ی بازاریابی کل شرکت را آماده می کنید یا زمانی که تاثیر تک تک برنامه های بازاریابی را محاسبه می کنید. با وجود این در بودجه بندی و ارزیابی تک تک برنامه های بازاریابی، ما فقط به بررسی بخشی از فرآیند بودجه بندی شرکت نیاز داریم.

فقط در صوتی که محصول شما یک محصول جدید است یا بر اساس برنامه تان در حال پیش بینی رشد های قابل ملاحظه ای در کسب و کار هستید، ممکن است به سرمایه گذاری سرمایه ای عظیم هم نیاز باشد. بدیهی است که اگر برنامه ی شما شامل افزایش کارکنان فروش ناحیه ای باشد، نیاز های بیشتری به خودرو های شرکت و رایانه های قابل حمل خواهد بود که باید برای آنها بودجه ای در نظر گرفته شود.

در برنامه ی بازاریابی یک محصول یا بازار خاص، کل حجم مبادلات شرکت و هزینه ها را مدنظر قرار نمی دهیم، بلکه فقط حجم گردش مبادلات اضافی حاصل از برنامه و هزینه های مرتبط با راه اندازی آن را در نظر می گیریم.

تکنیک های بسیاری وجود دارند که به شما امکان می دهند تا پیش بینی کنید که آیا کسب و کار اضافی که در نتیجه ی برنامه تان به وجود خواهید آورد، سودآور خواهد بود یا خیر.

تکنیک های شناخت سودآور بودن یا نبودن کسب و کار اضافی

یکی از ساده ترین تکنیک ها این است که همه مخارجی را که می خواهید در اجرای برنامه تان اعمال کنید، هزینه یابی کنید و آن را با سهم حاصل شده از حجم گردش مبادلات اضافی که نتیجه برنامه تان است، مقایسه کنید. برای تک تک برنامه ها، این روش تقریبا کافی است و ما از آن در اینجا استفاده خواهیم کرد. ( وقتی یک محصول جدید معرفی می شود، تکنیک های پیچیده تر مانند تحلیل سر به سری یا تحلیل بازده سرمایه نیز می توانند به کار روند. این تکنیک ها در کتاب برنامه ی بازاریابی که کوگان پیج آن را به چاپ رسانده، بیشتر توضیح داده شده اند.

لازم است همه ی برنامه های اقدام را برای تمام استراتژی های مختلفی که می خواهید از طریق آنها به اهدافتان دست یابید، هزینه یابی کنید.

خلاصه

اجرای یک برنامه ی بازاریابی نیازمند برقراری ارتباط، یعنی رساندن پیام مناسب به افراد مناسب است که فروش شخصی، تبلیغات و ترویج فروش را در بر می گیرد.

قبل از اینکه بتوانید تبلیغات و برنامه ی ترویج را در کنار هم قرار دهید، باید از بین کانال های موجود، کانال های مناسب بازاریابی را برای محصول و کسب و کار خود انتخاب کنید. این یک بخش از برنامه ی توزیع است که توزیع فیزیکی کالا ها و خدمات مشتری را هم شامل می شود. برنامه ی تبلیغات و ترویج باید جزئیات ساختار کنونی سازمان فروش شما و هر گونه تغییرات پیشنهادی برای اجرای برنامه ی بازاریابی را در بر داشته باشد. این برنامه باید شامل جزئیات، برنامه های زمان بندی و هزینه های تبلیغات و فعالیت های ترویج فروشی باشد که در برنامه ی بازاریابی لحاظ شده اند.

از آنجا که از پیشرفت برنامه ی بازاریابی تان هیچ قصدی جز افزایش سود شرکت ندارید، باید بتوانید مقرون به صرفه بودن آن را بسنجید. شما باید حجم مبادلات اضافی و سهم ایجاد شده از طریق برنامه تان و هزینه های مربوط به اجرا را مدنظر قرار دهید که این شامل تهیه بودجه سود و زیان نسبی هم می شود.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها