آنالیز روش های افزایش آگاهی برند

 

 

همانطور که در مقاله قبل اشاره کردیم افزایش آگاهی برند یک تلاش چند وجهی است که از ایجاد یک لوگو و ساخت یک شعار پرقدرت به مراتب فراتر می‌رود. افزایش آگاهی برند به ایجاد تعامل با برند و ایجاد ارتباط عمیق با مخاطبان می‌پردازد. یک استراتژی موثر در افزایش آگاهی برند، به توانایی جلب توجه به برند و ایجاد ارتباط احساسی با مشتریان متمرکز است.

با استفاده از راهبردها و تاکتیک‌های موثر، می‌توانید به طور قابل‌توجهی آگاهی برند خود را ارتقا دهید و برند خود را به یک موجودیت قابل تشخیص و باارزش در بازار تبدیل کنید .

در این مقاله به چگونگی ارزیابی روشهای مختلف افزایش آگاهی برند می پردازیم:

 

چگونه میزان افزایش آگاهی برند را اندازه‌گیری کنیم

هنگامی که یک یا دو استراتژی آگاهی برند را انتخاب کردید و می‌خواهید اثربخشی آن‌ها را درک کنید تا بفهمید زمان و پول شما به بهترین شکل ممکن صرف شده‌اند، از این تاکتیک‌هایی برای رصد تغییرات در سطح آگاهی استفاده کنید سپس بعد از شناسایی سعی در اصلاح روش ها ی ناموفق و گسترش روش های موفق کنید.

ترافیک وب‌سایت

افزایش ترافیک وب‌سایت نشانگر قاطعی است که بیشتر افراد با برند شما آشنا هستند، به همین دلیل مفید است که آنالیز تغییرات در ترافیک وب‌سایت پس از کمپین افزایش آگاهی را اندازه‌گیری کنید.

اگر لینک‌های ردیابی یا ترکینگ در کمپین خود استفاده کردید، آمار وب‌سایت خود را برای آن صفحات خاص مرور کنید. به دنبال افزایش نمایش صفحات و زمان صرف شده در آن‌ها باشید.

تبدیل‌ها (عملکردهایی که مردم پس از بازدید از وب‌سایت انجام می‌دهند) را نظارت کنید؛ مثل خرید محصول یا عضویت در سایت.

اگر از استراتژی‌های افزایش آگاهی برنداستفاده کردید که لینک‌های ردیابی نداشتند، مانند دریافت پوشش رسانه‌ای یا راه‌اندازی محصولات جدید، آمار کلی ترافیک وب‌سایت را در طول و پس از کمپین با دوره قبل مقایسه کنید.

 گزارش‌های ترافیک گوگل آنالیتیکس یا سرچ کنسول گوگل می تواند به شما در این زمینه کمک کند

تحلیل  رسانه‌های اجتماعی

آمارهای کانال‌های رسانه‌های اجتماعی خود را بررسی کنید تا متوجه شوید چگونه استراتژی‌های آگاهی شما بر روی مخاطبان شما تأثیر گذاشته است.

 آیا تعداد قابل توجهی دنبال‌کننده جدید کسب کرده‌اید؟

آیا مشارکت در پست‌ها افزایش یافته است؟

آیا نرخ درگیری کلی پلتفرم‌های شما افزایش یافته‌اند؟

از چگونگی تغییر این معیارها از یک کمپین به کمپین دیگر یا از ماه به ماه دیگر را پیگیری کنید.

 اطمینان حاصل کنید که افزایش‌ها به معنای آماری معنی‌دار هستند (یعنی آیا کمپین شما به غیر از رشد عادی، تأثیر معناداری داشته است یا نه)

تحلیل بازخورد اجتماعی

به جای محاسبه آمارها برای درک تعامل مخاطبان با محتوای رسانه‌های اجتماعی، ممکن است به تحلیل بازخورد اجتماعی فکر کنید.

 این عمل شامل نظارت فعال بر این است که مردم درباره برند شما چه می‌گویند.

از ابزارهایی مانند Hootsuite Insights و Sprout Social برای پیدا کردن افرادی که درباره برند شما صحبت می‌کنند و چه چیزهایی می‌گویند، استفاده کنید.

 احوالات برند خود را مدیریت کنید، بیاموزید چگونه با رقبا مقایسه شوید و از این دیدگاه‌ها برای ایجاد تغییرات سازنده در استراتژی آگاهی برندخود استفاده کنید.

نظرسنجی

هنگامی که آگاهی برند  فعلی خود را ارزیابی می‌کنید، از نظرات جمعی استفاده کنید تا بفهمید آیا آنها از برند شما آگاه هستند یا خیر. اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید، می‌توانید:

– یک شرکت تحقیقات بازاریابی را استخدام کنید تا به شما کمک کند

– یک نظرسنجی تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی ایجاد کنید و از مردم بپرسید که آیا از شما شنیده‌اند یا خیر

– از مردم در خیابان یا در رویدادها نظرسنجی کنید

سوالات نظرسنجی:

1. آیا از [نام برند شما] شنیده‌اید؟

2. از کجا در مورد [نام برند شما] شنیده‌اید؟

3. چه نوع محصولاتی را [نام برند شما] به فروش می‌رساند؟

4. نظر شما در مورد [نام برند شما] چیست؟

پیشنهادی  مانند هدیه رایگان، جبران هزینه یا شرکت در قرعه‌کشی می‌تواند مردم را به مشارکت در نظرسنجی شما ترغیب کند.

شما میتوانید از سرویس ایرانی پرس آنلاین برای ساخت پرسشنامه نظرسنجی استفاده کنید.

رشد حجم جستجوها:

یک استراتژی دیگر برای اندازه‌گیری اثربخشی کمپین آگاهی برندشما، پیگیری رشد حجم جستجوهاست.

 اگر بیشتر افراد پس از کمپین شما ، کلمات کلیدی مرتبط با برند شما را نسبت به قبل، جستجو کرده اند آنگاه تلاش‌های شما موفق بوده‌ است.

یک راه آسان و رایگان برای اندازه‌گیری رشد حجم جستجو از Google Trends است که به شما امکان می‌دهد ببینید چگونه علاقه به یک کلمه کلیدی خاص تغییر کرده است.

فرض کنید که یک کمپین آگاهی برندبرای یک برند خیالی به نام “Sunshine Sunglasses” دارید.

 با تحلیل گراف “علاقه به مدت زمان” برای کلمه کلیدی “Sunshine Sunglasses”، ممکن است سنجش‌هایی را که با مدت زمان کمپین آگاهی برندشما هماهنگ هستند، متوجه شوید.

این افزایش‌ها نشانگر افزایش علاقه هستند و می‌توانند به عنوان نشانگرهای ارزشمندی از تأثیر کمپین بر آگاهی برندشما عمل کنند.

علاوه بر این، Google Trends امکان مقایسه “علاقه به مدت زمان” برای “Sunshine Sunglasses” با برندهای رقیب را نیز ارائه می‌دهد.

این مقایسه می‌تواند به شما در درک اینکه چگونه رشد حجم جستجو برند شما نسبت به دیگران در همان صنعت قرار دارد، کمک کند و بررسی اثربخشی کمپین آگاهی برندشما را تسهیل بخشد.

بک‌لینک‌ها

بک‌لینک‌ها لینک‌هایی از وب‌سایت‌های خارجی به وب‌سایت شما هستند. افزایش تعداد بک‌لینک‌ها به معنای این است که بیشتر از برند شما صحبت می‌کنند.

بک‌لینک‌ها همچنین به بهبود سئو کمک می‌کنند، زیرا بر دامنه شما تأثیر می‌گذارند و به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهند که وب‌سایت شما یک منبع قابل اعتماد است.

می‌توانید از ابزارهای مختلف سئو مانند Semrush یا Ahrefs استفاده کنید تا اندازه گیری کنید چه تعداد بک‌لینک به وب‌سایت شما دارید و دامنه شما چه اعتباری دارد.

پوشش رسانه‌ای

پوشش رسانه‌ای می‌تواند به شدت کمک کننده باشد در افزایش آگاهی از برند. حتی اگر یک نشریه به دلیل تلاش‌های روابط عمومی شما از برند شما گزارشی تهیه کند ، می‌توانید مقدار زیادی توجه و اعتبار کسب کنید.

تلاش‌های روابط عمومی همچنین می‌توانند تأثیرات تراکمی داشته باشند. اگر یک رسانه خبری یک داستان جالب در مورد برند شما گزارش دهد، سایر نشریات هم ممکن است بخواهند از گزارش آنها بازنشر کنند تا از جریان خبری جلوگیری کنند.

برای اندازه‌گیری اثرات این پوشش رسانه‌ای، می‌توانید مستقیماً از ناشران بپرسید که گزارش ها  چه تعداد بوده است. اگر برند شما در یک نشریه چاپی ظاهر شده باشد، از آنها اطلاعات توزیع را بپرسید تا خوانندگان را ارزیابی کنید.

چرا داشتن یک استراتژی برای افزایش آگاهی برند مهم است؟

اجرای یک استراتژی آگاهی برندمی‌تواند تأثیرات قدرتمندی بر روی کسب و کار شما داشته باشد که شامل موارد زیر است:

– ایجاد اعتماد و وفاداری

– جلب مشتریان جدید

– کمک به شما در تعیین قیمت‌های بالاتر

– جلب کارمندان

– بهبود تصویر برند شما

– گسترش برند شما

ساخت اعتماد و وفاداری

زمانی که آگاهی برندشما به حدی بالا رفته باشد که برند شما مترادف دسته محصولات شما شود (به عنوان مثال، Kleenex و دستمال‌های کاغذی)، اعتماد میان مصرف‌کنندگان بوجود می‌آید. یعنی  از سایر رقبا متمایز  می‌شود.

برای مثال  یک مشتری در حال خرید یک  دستگاه تهویه هوا از یک بازار آنلاین است.

او صدها گزینه مشابه دارد. اگر سایر موارد برابر باشند، مشتریان احتمالاً به برندی که با آن آشنا هستند اولویت می‌دهند؛ زیرا آگاهی معادل اعتماد است.

طبق یک مطالعه انجام شده توسط Adobe، 71٪ از مشتریان از برندهایی که به آنها اعتماد دارند بیشتر خرید می‌کنند تا برندهایی که به آنها اعتماد ندارند.

 جلب مشتریان جدید

علاوه بر نگهداری مشتریان تکراری، افزایش آگاهی برندشما همچنین به شما کمک می‌کند تا مشتریان جدید جلب کنید.

زمانی که مصرف‌کنندگان   برند شما از دوستانشان، نظرات یا تبلیغات شنیده باشند، احتمالاً شما را به برندهای دیگر ترجیح میدهند.

تعیین قیمت‌های بالاتر

طبق گزارش Zippia،9 نفر از هر 10 نفر اظهار کرده‌اند که آماده‌اند برای یک محصول از برندی که آن را شناخته‌اند، بیشتر هزینه پرداخت کنند تا یک محصول از برندی که آن را نشناخته‌اند.

 به همین دلیل نام بعضی برندها رو یک محصول قیمت بالاتری را موجب میشود .

زمانی که برند شما همراه با کیفیت باشند، می‌توانید قیمت‌های بالاتری را استفاده کنید.

جلب کارمندان مناسب

علاوه بر جلب مشتریان مناسب، آگاهی بالا از برند به شما کمک می‌کند تا استعدادهای مناسب را جذب کنید.

هدف اصلی شما از افزایش آگاهی برنداحتمالاً جلب مشتریان بیشتر است. اما یک مزیت اضافی وجود دارد: مردم ترجیح می‌دهند در شرکت‌هایی که با آنها آشنا هستند، کار کنند تا در شرکت‌هایی که نشنیده‌اند.

یک مطالعه انجام شده توسط Glassdoor نشان داده است که کارمندان نسل Z تمایل به کار در شرکت‌های مشهور مانند Microsoft و Google نسبت به استارتاپ‌های بی‌نام دارند.

 بنابراین، افزایش آگاهی برندهمچنین می‌تواند به شما در جذب و نگه‌داشتن کارکنان کمک کند.

علاوه بر این، زمانی که مردم از برند شما شنیده و می‌دانند چه مفهومی دارد، شما احتمالاً کارمندانی را جذب می‌کنید که به آنچه شما انجام می‌دهید، علاقه‌مند هستند.

 آگاهی برند به ایجاد فرهنگ قوی از کارمندانی که به محل کار خود افتخار می‌کنند، کمک می‌کند.

بهبود تصویر برند شما

یک استراتژی آگاهی برند توسط افزایش دیده شدن و آشنایی برند شما در میان جمعیت هدف شما  می‌تواند به شدت تصویر برند شما را بهبود بخشد.

 زمانی که تعداد بیشتری از مردم از وجود برند شما آگاه می‌شوند، این احساس شناخت و آشنایی باعث میشود که عناصر اساسی در شکل‌دهی به تصویر مثبت برند برای شما نیز ایجاد شود.

 وقتی مصرف‌کنندگان به صورت تکراری با برند شما از طریق تلاش‌های بازاریابی مختلف روبرو می‌شوند، شروع به ارتباط برقرار کردن حسی با برند شما میکنند.

گسترش برند شما

توسعه برند به شما کمک می‌کند تا کسب و کارتان را از یک کسب و کاری که فقط محصولات یا خدمات را به فروش می‌رساند به یک کسب و کاردارای هویت ، گسترش یابد.

اینکار به شما این فرصت را می‌دهد که وفاداری مشتریان را ایجاد کنید و دامنه محصولات خود را گسترش دهید.

بگذارید برندی که یک شرکت تشکیل می‌دهد را در نظر بگیریم. شما به خط تولید محصولات خود خط تولید لباس خواب را اضافه می‌کنید و شروع به انتشار یک مجله ماهانه با موضوع چیدمان اتقا خواب  و یا حتی درمورد بهداشت خواب میکنید.

این کار باعث می‌شود که کسب و کار شما از یک شرکت تولید کننده تشک به یک برندی تبدیل شود که مترادف با خواب و بهداشت است.

شناخت برند در مقابل آگاهی برند

اگرچه شناخت برند و آگاهی از برند اغلب به صورت مترادف استفاده می‌شوند، اما اختلافاتی وجود دارند زیرا آگاهی پیش از شناخت ایجاد می‌شود.

 زمانی که مردم از برند شما آگاه هستند، فقط می‌دانند که وجود دارد. زمانی که مردم برند شما را شناخته‌اند، قادر به ارتباط لوگوها، رنگها، مسیح‌ها، لحن‌ها و محصولات شما با برند شما هستند.

اگر وقتی که رنگ گیلاسی معروف کوکاکولا را می‌بینید به نام برندش فکر می‌کنید، این یک مثال از شناخت برند است.

زمانی که آگاهی برند خود را به حد کافی افزایش می‌دهید، شروع به تثبیت در ذهن مشتریان می‌کنید تا بتوانند برند شما را هر کجا که باشند، شناخته و تشخیص دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها