عرضه ی کمک های فنی به مشتریان
در فروش کالا های صنعتی اغلب لازم است مهندسان به مشتریان کمک های فنی عرضه کنند. ((جیم پرکنیز)) یک فروشنده ی چسب صنعتی، به منظور رفع نیاز های فنی مشتریان خود در زمینه ی چسب باید دائما محصول ها یا فرآیند های مخصوصی را توصیه و به کار ببندد. در فروش های سازمان به سازمان یا در فروش های صنعتی، مشتریان اغلب برای تهیه ی اطلاعات فنی مورد نیاز، به فروشندگان متکی هستند.
رییس یک شرکت تولید کننده ی ماشین آلات نساجی در ((کارولینای جنوبی)) با مباهات می گفت: من بزرگترین امکانات تحقیقاتی جهان یعنی شرکت های ((دوپونت)) ، ((داو)) ، ((مونساتو)) و (( چمسترند)) را در اختیار دارم.
در واقع او به این واقعیت اشاره می کند که وی به منظور استفاده از محصولاتی که از این شرکت ها خریداری کرده است، برای فراهم کردن اطلاعات فنی مورد نیاز، به مهندسان این شرکت ها تکیه دارد.
آموزش مشتریان
((استار سرجیکال)) لنز های نامرعی درون چشمی از جنس لیکون برای جراحی های آب مروارید می فروشد. فروشندگان شرکت باید طرز صحیح استفاده از لنز ها را به پزشکان آموزش دهند. به همین ترتیب فروشندگان کامپیوتر اغلب در حین فروش سیستم باید خریداران را آموزش دهند. ((نرمن هیلتون)) که تولید کننده ی لباس مردانه است، به فروشندگان محصولش آموزش می دهد که چگونه یک کت و شلوار گران قیمت را بفروشند. ممکن است فروش به مهارت های فنی نیازمند باشد.
یاری کردن سیستم توزیع در انجام معامله
بسیاری از فروشندگان جهت فعالیت های بازاریابی کالا، از جمله، فعالیت های پیشبرد فروش در محل فروشگاه و مرچاندایزینگ، زمان قابل ملاحظه ای را صرف کار با واسطه ها و توزیع کنندگان می کنند.
انجام وظایف مربوط به ارزیابی اعتبار مشتریان
برخی افراد تمایل به خرید محصولات شما دارند (هم قصد دارند و هم می توانند پول آن را پرداخت کنند) در حالی که برخی دیگر یا نمی توانند یا نمی خواهند که این کار را انجام دهند. اغلب این فروشنده است که باید در ارزیابی ریسک های مربوط به اعتبار مشتریان، به مدیریت یاری رساند.
تحویل کالا
برخی فروشندگان تحویل کالا هایی را که می فروشند نیز به عهده می گیرند. گاهی اوقات انجام این وظیفه بسیار سخت و طاقت فرساست. اگر در پی تمرین آن هستند، سعی کنید بطری های آب بفروشید.
اداره کردن یک منطقه فروش
گاهی، در عمل و نه به صورت اسمی، فروشنده مدیر یک منطقه ی فروش است. هر اتفاقی که در آن منطقه رخ می دهد تحت نظارت مستقیم فروشنده ی منطقه است.
انجام کار های تعمیری
شاید فروشندگان محلی تنها کسانی باشند که می توانند دستگاه ها و لوازم خراب شده را تعمیر کنند. یا این کار که تعمیر کاران ممکن است فروشنده باشند. وسیله ای خراب می شود و دیگر قابل تعمیر نیست. بنابراین باید یک کالای نو را به شخص مربوطه فروخت.
انجام تحقیقات بازار
مدیران ارشد علاقه دارند از برخی اتفاقات در خصوص بازار مطلع شوند، خوب، چه کسانی بهتر از فروشندگان می توان یافت که با مشتریان تماس مستقیم دارند و می توانند مدیران را از وضعیت بازار مطلع کنند؟ گرچه مدیران فروش معمولا مایل نیستند فروشندگان به کار جمع آوری داده روی آورند، اما اطلاعات تحقیقاتی معمولا توسط فروشندگان جمع آوری می گردد. اکنون زمان آن فرا رسیده است تا مدیران فروش دریابند که باید از نیرو های فروش در چنین کار هایی به نحو احسن استفاده کنند.
جمع آوری اطلاعات درباره ی رقبا
اگر چه جمع آوری اطلاعات درباره ی وضعیت رقبا و فعالیت های آن ها شبیه تحقیقات بازاریابی است، اما از نظر درجه ی اهمیت کمی با یکدیگر تفاوت دارند. بازار می تواند به سرعت تغییر کند و رقبا می توانند در قیمت ها و سیاست ها تغییرات ناگهانی به وجود آورند. هر شرکتی که فاقد ساز و کار گردآوری سریع اطلاعات بازار باشد، توسط رقبا غافلگیر می شود. نیرو های فروش، همان ساز و کار بازخور اطلاعات هستند.
به ظهور رساندن انتقاد های مشتریان
نارضایتی مشتری از شرکت به معنی وجود یک یا چند اشکال است. اغلب این وظیفه ی فروشندگان است که به انتقاد های مشتریان رسیدگی و آن ها را مجددا خشنود سازند.
تسریع ارسال فروش
سفارش ها آن گونه که قول داده می شوند، ارسال نمی شوند. چه اشکالی رخ داده؟محصولات کجا هستند؟ فروشندگان اغلب باید برای مشتریانی که نیاز مبرم به کالا دارند فرآیند ارسال سفارش را تسهیل کنند.
خلاصه
سر انجام اینکه، افرادی وجود دارند که مشاغل فروش پسند آنان نیستند. آنان نمی توانند باور کنند که لذت زندگی را می توان با فروش تجزیه کرد. البته بدون مطالعه ی دقیق این رشته، نمی توان سریع به این نتیجه رسید.