مقدمه و تعریف

واقعیت افزوده AR (Augmented reality) تکنولوژی جذابی که مدتی است در هر حیطه ای ورود کرده و درک ما از محیط اطراف را تغییر می دهد. واقعیت افزوده با اضافه کردن اشیاء مجازی به دنیای واقعی، محیط اطراف شما را به یک رابط دیجیتالی به هنگام تبدیل می کند. به کمک این تکنولوژی المان هایی از جهان مجازی را به جهان واقعی اضافه میکنیم و در نتیجه چیزهایی که می بینیم، می شنویم یا احساس میکنیم را غنی تر خواهیم یافت. در مقایسه با دیگر تکنولوژی های این حوزه، واقعیت افزوده جایی در میان جهان واقعی و جهان مجازی قرار میگیرد. واقعیت افزوده درک فرد را از دنیای پیرامون بهبود می بخشد.

مرورگرهای واقعیت افزوده، می تواند روی نمایشگر دوربین شما اطلاعات متنی را نمایش دهد. به طور مثال با نشانه گرفتن دوربین گوشی خود به سمت یک ساختمان، اطلاعات تاریخی آن ساختمان و یا ارزش تخمینی آن به صورت متن روی صفحه ی نمایش ظاهر می شود یا برای یافتن آدرس المان هایی که به تصویر روبه روی شما اضافه میشند مسیر را به شما نشان می دهند.

کاربرد های واقعیت افزوده

واقعیت افزوده در پزشکی

واقعیت افزوده در آموزش پزشکی از جمله مباحث مورد توجه محققان مختلف بوده است. مسائل امنیتی، مالی، بعد مسافت و خطرات حوزه ی بیماری ها، باعث میشود همواره آموزش پزشکی در محیط واقعی امکان پذیر نباشد. تکنولوژی واقعیت افزوده که توسط شرکت مایکروسافت ارائه و پیاده سازی شده است، در سالهای اخیر به عنوان یک فناوری نوظهور توجه زیادی را به خود جلب کرده است. برای مثال بزرگ‌ترین کارایی و خدمتی که واقعیت افزوده در پزشکی نموده است کارایی آن در اتاق‌های عمل نسبت است. عمل‌های خطرناکی مانند جراحی ستون فقرات، تومورهای بدخیم در قسمت‌های حساس بدن که احتمال زنده ماندن یا درمان بیمار نصف است از واقعیت افزوده در پزشکی بهره‌مند شده که با شبیه‌ساز سه‌بعدی کمک شایانی به جراحان نموده است.عمل‌های جراحی ستون فقرات ازجمله عمل‌های حیاتی هستند که با کوچک‌ترین اشتباه جراح، شخص ممکن است توانایی حرکتی خود را از دست بدهد و یا درد و عوارض بیماری از قبل هم بیشتر شود. جراحان در این زمینه وظیفه خطیری را بر عهده‌دارند که در طول عمل باید همه مهارت و تخصص خود را بدون هیچ ابزار جانبی کمکی بکار گیرند. از ین رو با استفاده از واقعیت افزوده در جراحی، امنیت خاطر و اطمینان در نتایج را، پزشک بهتر به دست می‌آورد.

استفاده از واقعیت افزوده در آموزش یکی از مباحثی است که امروزه در دنیا مورد توجه است. با توجه به اینکه آموزش در حوزه ی پزشکی نیازمند دقت بالایی میباشد، ورود فناوری به این عرصه میتواند سرعت و کیفیت یادگیری را بالا برده و امکان ویزیت بیمار از راه دور را ممکن میسازد. هولوپورت یکی از سیستم های نوظهور است که به عنوان سیستم واقعیت افزوده پتانسیل ورود به دنیای آموزش پزشکی را دارد.

واقعیت افزوده و سرگرمی

این واقعیت افزوده امکان ورود به بازی ها در یک دنیای مجازی را به یک محیط فیزیکی با استفاده ازتجهیزات این صنعت امکان پذیر کرده است در حال حاضر، برند های معروف تولید محصولات سرگرمی، اين واقيعت افزوده را به عنوان فرصت بسیار ارزشمندی برای ساخت رابطه ای قوی بین مخاطبین و شخصیت ها می بینند. همینطور بازی هایی که با فناوری واقعیت افزوده هستند به مراتب کم هزینه تر از بازی های واقعیت مجازی هستند.

واقعیت افزوده در آموزش و پرورش

اگر یک بررسی اجمالی داشته باشیم می فهمیم که در بین محصولات چاپی بیشترین درخواست برای کتاب های درسی، آموزشی و کنکوری است. هر روزه میزان تقاضا ها در این حوزه بیشتر هم می شود. با در نظر گرفتن این موضوع که دانش آموزها در کل دنیا بسیار تحت تاثیر تکنولوژی های به روز هستند نمی توان از آنها انتظار داشت که روش های قدیمی آموزش را جذاب ببینند زیرا نسل جدید با تکنولوژی هایی بزرگ شده اند که جاذبه ی بسیاری از بازی ها یا آموزش ها برای آنها به چشم نمی آید. با استفاده از آموزش های قدیمی خلاهایی در ذهن آنها پدید می آید که نمی توان آنها را با همان روش های قدیمی پر کرد به همین خاطر است که از تکنولوژی های جدید در حوزه ی آموزش استفاده می کنیم. با توجه به آمار هایی که از بین دانش آموزان گرفته شده بیش از یک سوم دانش آموز های بالای 14 سال ترجیح می دهند روش های آموزشی جدید با تکیه بر تکنولوژی های به روز جایگزین روش های قدیمی مانند کتاب شود. در حالی که اکثر والدین در سنین بزرگسالی برای اولین بار گوشی های هوشمند داشتند و مدتی طول کشید تا با آنها وفق پیدا کنند، دانش آموزان امروزی از کودکی با گوشی ها و تبلت های هوشمند و وسایل دیجیتال بزرگ شده اند شاید به همین خاطر است که به راحتی با تکنولوژی های جدید ارتباط برقرار میکنند و مشتاق آموزش از طریق تکنولوژی هستند.

واقعیت افزوده در معماری

همانطور که بیشتر صنایع تحت تاثیر این تکنولوژی واقعیت افزوده قرار گرفته اند، طراحی داخلی هم در اثر این تکنولوژی دگرگون شده. از معماری تا طراحی داخلی و تکنولوژی های مرتبط شیوه های جدیدی برای ساخت محل کار و زندگی ما به کار گرفته اند.

برای یک معمار، VR رویای است که به حقیقت پیوسته است. تا قبل ازاین ، معماران برای مشاهده ی نتیجه ی کار خود مجبور بودند هفته ها و ماه ها منتظر بمانند. طراحی های یک معمار بر روی نقشه ایده و خلاقیت اوست ،ممکن است آنچه روی نقشه طراحی شده دیدگاه یک معمار را نشان دهد ولی نمی توان این دیدگاه را به صورت واقعی تجربه کرد یا ایده ی معمار را به بقیه هم نشان داد و به این منظور زمان، پول و نیروی کار ماهر را باید به کار گرفت.

اگرچه ماکت های معماری مفید هستند ولی نمی توانند جایگزین مقیاس های واقعی باشند. یک ماکت کوچک مفید تر از نقشه ی چاپی یا مانیتور دو بعدی کامپیوتر است، اما نمی تواند گستره ای  را که معماران در هنگام طراحی نقشه های خود به آن پرداخته اند را بیان کند. علاوه بر این ساخت ماکت ها هزینه برمی باشد و نمی توان پس از ساخت در آن ها تغییری به وجود آورد. ازطرفی واقعیت افزوده طرح ها را در مقیاس واقعی، سریع و ارزان در اختیار کاربران قرار می دهد و دید کامل و کلی را در اختیار همه افراد قرار میدهد از طرفی ایجاد تغییرات در آن راحت تر و کم هزینه است.

ایده اولیه واقعیت افزوده اولین بار در سال ۱۹۹۰ توسط توماس کادل کارمند بوئینگ مطرح شد و امروزه کاربردهای بسیار مفید و زیادی دارد که اینها تنها بخشی از آنها هستند.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها