مفاهیم پنهان در لوگوها

مفاهیم پنهان در لوگوها یک دید تازه به طراحی هنری این علامت‌ها افزوده و برای تبلیغات و شناخت برندها اهمیت زیادی دارند. این مفاهیم، الهام گرفته از هنر روان‌شناختی و نقاط زیرآستانه ای ذهن انسان، اطلاعات را به طور ناخودآگاه منتقل می‌کنند.

 لوگوهایی که مفاهیم پنهان در آن‌ها جاسازی شده‌اند، توانایی دارند ارتباط عمیق‌تری با مخاطبین برقرار کنند و احساسات، ارزش‌ها یا حتی پیام‌های اخلاقی را به شکل غیرمستقیم منتقل کنند.

 در ادامه مقاله قبل ، ما برخی از معروف‌ترین لوگوها را در این مقاله بررسی می‌کنیم و مفاهیم پنهان در آن‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم، که از جمله مواردی است که از دیدگاه طراحی و بازاریابی ذهنی، ارتباطات عمیقی ایجاد کرده‌اند.

لوگوی FedEx

در سال جاری، شرکت FedEx جشن پنجاه  و سومین سالگرد تأسیس خود را می‌گیرد. این شرکت ارسال بسته که در سال 1971 در محل مرکزی لیتل راک، آرکانزاس شروع به کار کرد، اکنون از ممفیس، تنسی فعالیت خود را ادامه داده است.

 در 26 سال اول فعالیت، این شرکت با نام Federal Express شناخته می‌شد. نام آن در سال 1997 به FDX Corporation تغییر یافت و در سال 2000 به FedEx Corporation  و اسپس به FEDEX  تغییر نام داد.

این شرکت با انجام ارسال‌ها در زمین و هوا، یکی از مشهورترین خدمات ارسال بسته در جهان است.

 لوگوی آبی و قرمز  این شرکت را می‌توانید در کامیون‌ها، هواپیماها، و جعبه‌های ارسال در سراسر جهان مشاهده کنید.

به دقت به لوگو نگاه کنید. آیا نکته فضای  بین حرف e و x  را متوجه شدید؟

اگر به فضای میان این دو حرف توجه کنید، متوجه خواهید شد که یک (پیکان) طراحی شده است  که به سمت راست اشاره می‌کند و و این طراحی به  جلوبردن و پیشرفت به سمت دستیابی به اهداف، که یک شرکت سریع مانند FedEx به مشتریان خود وعده می دهد، اشاره می کند.

 این طراحی  نشان‌دهنده‌ی کارایی و پیشرفت است.

مونترآل اکسپوز

اگر در مورد بهترین لوگوهای تیم‌های بیسبال تمام دوران صحبت کنیم،   نمی‌توانیم نماد تیم مونترآل اکسپوز، که اکنون منحل شده ، را از بحث خارج کنیم.

 اکسپوز اولین تیم ام‌ال‌بی کانادا بودند و از سال ۱۹۶۹ تا ۲۰۰۴ در شهر مونترآل به میدان می‌رفتند.

  یک رویداد نمادین در سال ۱۹۶۷ برگزار شد، ۱۰۰ سال پس از استقلال کامل کانادا از انگلیس.

انتخاب این نام به دلیل تلفظ یکسان کلمه “Expo” در هر دو زبان فرانسوی و انگلیسی بود که یک عامل مهم برای تیمی بود که در استان دوزبانه کبک قرار داشت.

لوگوی تیم با رنگهای قرمز، سفید و آبی طراحی شد، که نمایانگرمیراث فرهنگی فرانسوی بیشتر ساکنان شهر بود.

 این لوگو به نظر ممکن بود که در نگاه اول شبیه یک M به نظر بیاید، اما در واقع حروف e و b نیز در آن وارد شده بودند که به ترتیب در سمت چپ و راست از M قرار داشتند.

  این حروف نمایانگر “بیسبال اکسپوز دو مونترآل” بودند. گرچه تیم در سال ۲۰۰۴ جا به جایی کرد و از سال ۲۰۰۵ با نام ملی‌های واشنگتن به میدان رفت، اما لوگو هنوز هم جای خود را در بین حرفه ای ها حفظ کرده است.

این لوگو هنوز هم گاهی توسط  طرفداران   پوشیده می‌شود.

علاوه بر این، هنوز هم امید وجود دارد که مونترآل در آینده نزدیک تیم بیسبال جدیدی را به خود جذب کند. اگر این اتفاق بیافتد، ممکن است پیش‌بینی کرد که نام و لوگوی تیم چیست.

هارتفورد والرز (نهنگ های هارتفورد)

این یک لوگوی دیگر برای یک تیم ورزشی منحل شده است که هنوز هم عده زیادی طرفدار وفادار دارد.

 تیم هارتفورد والرز از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۷ در لیگ ملی هاکی (NHL) بازی می‌کرد. پس از فصل ۱۹۹۶-۹۷، تیم به رالی کارولینای شمالی منتقل شد و به عنوان کارولینا هوریکینز فعالیت خود را ادامه داد.

 پیش از شرکت در NHL، ویلرز عضو لیگ سابق World Hockey Association بودند، یک لیگ رقیب که در سال ۱۹۷۹ به پایان رسید.

 والرز یکی از چهار تیم WHA بود که به NHL پیوستند و دیگران شامل ادمونتون آیلرز، جت‌های وینیپگ، و نوردیک‌های کبک (اکنون کولورادو آوالانچ) بودند.

والرز ابتدا به نام والرز نیو انگلند شناخته می‌شدند و بازی‌های خود را در بوستون اجرا می کردند.

. در سال ۱۹۷۴، تیم به هارتفورد، کانتیکت، منتقل شد. با این حال، هارتفورد تا زمانی که به NHL پیوست، جزو نام تیم نبود.

 از این رو، نیاز به یک لوگوی جدید به وجود آمد و یکی از محبوب‌ترین لوگوهای ورزشی طراحی شد.

 حرف W که نمایانگر “والرز” است، ممکن است کاملاً واضح باشد. با این حال، نقطه آبی در بالای آن به معنای دم نهنگ (وال) بود.

فضای میانی بین W و دم نهنگ یک H را تشکیل می‌دهد که نمایانگر “هارتفورد” است. فضای H از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۲ سفید بود، اما در چند فصل آخر تیم به رنگ خاکستری تغییر کرد.

بَسکین-رابینز

 وقت آن است که وارد لوگوهای  شرکت‌های معروف مبتنی بر غذا شویم.

 اولین نمادی که به آن اشاره خواهیم کرد، مربوط به باسکین-رابینز است. این شرکت در سال ۱۹۴۵ توسط بورت باسکین و ارو رابینز در گلندیل، کالیفرنیا، تأسیس شد.

مکان‌های اصلی در کالیفرنیا بودند، اما از آن زمان به طور چشمگیری گسترش یافتند.

  باسکین-رابینز یک زنجیره از فروشگاه‌های بستنی و کیک بستنی است.

 آن‌ها به خاطر مجموعه‌ای از ۳۱ طعم شناخته می‌شوند. ایده این بود که یک مشتری می‌تواند هر روز ماه به یک مکان بیاید و هنوز هم توانایی داشته باشد که طعم مختلفی از بستنی را داشته باشد.

تنوع طعم بستنی به گونه‌ای جزء هویت شرکت است که  به این قضیه در لوگوی شرکت اشاره شده است.

طراحی فعلی شامل حروف B و R آبی و صورتی سمت چپ اسامی باسکین و رابینز است.

به عنوان حروف ابتدایی زنجیره، B و R.

یک فاصله حاصل از تقسیم سمت چپ و راست دو حرف، یک ۳ صورتی و یک ۱ را ایجاد می‌کند که به 31 طعم مختلف اشاره میکند.

مک دونالد

مک ‌دونالد  یکی از آن شرکت‌هایی است که تقریباً مترادف با تبلیغات است.

این زنجیره به انواع و اقسامی در طول سالها تبلیغ شده و یکی از مشهورترین شرکت‌ها در سطح جهان است.

اگرچه تبلیغات تلویزیونی، کاراکترهای شرکت و شعارها در طول سالها به اجرا درآمده‌اند، اما قوس های طلایی از سال ۱۹۶۱ به عنوان یک بخش از برندینگ شرکت حضور داشته‌اند.

در ابتدا، قوس  طلایی به عنوان ساختار اصلی پشتیبانی نماد فرهنگی رستوران وجود داشت.

بعد از مدتی دو تا قوس از آنها در لوگو بودند و مکان‌های اولیه رستوران با یک قوس  در هر سمت ساخته می‌شدند.

در ابتدا، لوگو دو قوس با یک پیکان میانی داشت. در سال ۱۹۶۸، قوس ها به یک دیگر متصل شدند و پیکان حذف شد.

بسیاری از افراد ممکن است فرض کنند که قوس ها به سادگی یک حرف M برای “مک‌دونالدز” را تشکیل می‌دهند.

اگرچه این بخشی از طرح بود، اما یک جنبه دیگر نهان در این لوگو وجود دارد . قوس های  ترکیب شده در واقع به طور پنهانی شباهتی به یک مجموعه از سینه‌ ی انسان داشته و یک پیام نهان از امانت و گرمای مادری برای جلب مشتریان ایجاد کرده‌ است.به زیرکی، آنها از ارجاع بصری مستقیم به این موضوع   پرهیز کردند.

پرایز چاپر (شکستن قیمت)

  Price Chopper ممکن است جزء کمتر شناخته شده‌ترین شرکت‌ها موجود در این لیست باشد،  مکان‌های آن تنها در ایالت‌های نیویورک، کانتیکت، ماساچوست، پنسیلوانیا، نیوهمپشایر و ورمونت واقع شده‌اند.

 با این حال، این یک لوگوی بسیار جذاب با برخی جزئیات ظریف است که بدون تجزیه و تحلیل دقیق، ممکن است سریع فهمیده نشود.

 Price Chopper یک زنجیره از فروشگاه‌های مواد غذایی است که از سال ۱۹۳۲ وجود دارد، به همین دلیل در برخی مناطق به نام Market 32 نیز شناخته می‌شود.

این فروشگاه‌ها به دلیل اندازه نسبتاً بزرگ خود، نانوایی‌های داخل فروشگاه و انواع گسترده از غذاهای آماده شده که برخی از آنها ممکن است با آشپزی خانگی ، شناخته می‌شوند.

افتخار بر ارائه محصولات خوراکی با کیفیت برتر به قیمت‌های رقابتی دارند و نام Price Chopper یک انتخاب طبیعی برای این زنجیره بود. هنگامی که به لوگوی شرکت نگاه می‌کنید، به سرعت مشخص نیست که چه چیزی نمایان است.

نام فروشگاه و تبر به آسانی قابل فهم است، اما چه چیزی در حال برش است؟

 اگرچه برخی ممکن است فکر کنند که این یک چرخ پنیر است، اما شئ دایره‌ای آبی در گوشه چپ لوگو در واقع به عنوان یک سکه طراحی شده است. شش ستاره روی این سکه نمایانگر شش ایالت است که Price Chopper در آن‌ها فعالیت می‌کند. یعنی در این فروشگاه قیمت ها شکسته میشوند.

dole

Dole، قدیمی‌ترین شرکت با لوگوی موجود در این لیست است که ریشه‌هایش به سال 1851 بازمی‌گردد.

 در این زمان، موسسان شرکت به هاوایی رفته و یک شرکت به نام Castle & Cooke راه‌انداختند.

این شرکت در بسیاری از زمینه‌ها فعالیت می‌کرد و محصولات کشاورزی جزء این فعالیت‌ها بود.

تا اواخر دهه 1970، شرکت با به دست آوردن شرکت‌های تولیدکننده محصولات دیگر، عملیات خود را گسترش داده بود. در این زمان مقر شرکت به کالیفرنیا منتقل شده بود و در سال 1991، نام شرکت به شرکت مواد غذایی Dole تغییر یافت. Dole Plantation رسمی هنوز هم در هاوایی واقع شده و یک جاذبه گردشگری محبوب است.

در واقع، Dole برای مدت زمان زیادی بدون یک لوگوی واقعی بود و فقط نام خود را با حروف بزرگ به بسته‌بندی محصول اضافه می‌کرد.

 از اواخر دهه 1950 تا سال 1986، لوگوی شرکت از حروف قرمز “Dole” تشکیل شده بود و برگ‌های آناناس از o به سمت بالا می‌رفتند.

 در سال 1986، لوگو به آنچه که اکثر مردم امروز با آن آشنا هستند، تغییر کرد.

 این لوگو شامل “Dole” با حروف قرمز ودرخشش یک خورشید زرد از o به همراه یک خط آبی و خط سفید است.

هدف از این طراحی جدید حذف برگ‌های آناناس بود و تأکید بر این بود که Dole یک مجموعه گسترده از محصولات تولیدی کشاورزی طبیعی که با نور خورشید تولید می شوند  ارائه می‌دهد.

چیکیتا

Chiquita، لوگوی دیگری است که به میوه ها مرتبط می باشد.مقر این شرکت در فورت لادردیل، فلوریدا است و از سال 1889 فعالیت می‌کند.

 بیشتر آمریکایی‌ها با ترانه تبلیغاتی موز چیکیتا آشنا هستند، همچنین استیکر آبی و زرد که بر روی بیشتر محصولات آن ظاهر می‌شود.

چیکیتا  به خاطر موزهایش معروف است، به خاطر همین از نماد موز برای لوگویشان استفاده میکنند.

هنگام نگاه به لوگوی آنها، می‌توانید یک زن با یک کلاه پر از میوه‌ را مشاهده می کنید که به یاد بازیگر   برزیلی کارمن میراندا می‌آورد.

آنچه بسیاری از مردم امروزی نمی‌دانند این است که برای سال‌های زیادی، یک موز به جای این زن بازیگر طراحی شده بود.

 یک واقعیت حتی مبهم‌تر این است که موز مورد اشاره بر اساس یک شخصیت در یک کارتون دیزنی از دهه 1940 بود.

 از زمان تغییر از شکل موز به شکل انسان، نماد لوگوی شرکت چندین تغییر در سبک داشته است، اما از سال 1987 تا کنون اساساً به همان شکل باقی مانده است. حالا نام  این شخصیت چیست؟ خانم چیکیتا.

تکزاکو

تکساکو، تحت نام Texas Fuel Company، برای سال‌ها به صورت مستقل فعالیت می‌کرد و اولین ایستگاه سوختی بود که با همین نام در همه 50 ایالت ایالات متحده فعالیت می‌کرد.

 این امر باعث شده است که این برند تا حدی به نمادی از آمریکا تبدیل شود، با این حال، این وضعیت در سال‌های اخیر کمی تغییر کرده است. در سال 1999، تکساکو با شل همکاری کرد تا یک شرکت به نام ایکویلون ایجاد کند.

در این همکاری مشترک، دو شرکت منابع و امکانات پردازش خود را در بخش‌های خاصی از ایالات متحده به اشتراک گذاشتند.

هنگامی که تکساکو در سال 2002 با شرکت چونگان ادغام شد، شل حقوق باقی‌مانده ایکویلون را خریداری کرد.

در نتیجه، چندین ایستگاه تکساکو به ایستگاه‌های شل تبدیل شدند. حداقل به عنوان یک ایستگاه سوخت، تکساکو اکنون از چندین ایالت در مناطق شمال شرقی و میان‌آتلانتیک حذف شده است. همچنین از کنتاکی و ایندیانا نیز محو شده است.

لوگوی شرکت برای سال‌ها بدون تغییر باقی‌مانده است. این لوگو شامل یک دایره قرمز اطراف یک ستاره سفید است، درون آن یک حرف بزرگ T قرمز گسترده است.

حرف T به هر دو Texas و Texaco اشاره دارد، در حالی که ستاره نمایانگر ستاره تنها در پرچم تگزاس است، که اشاره‌ای به روزهایی است که مستقل بوده  است.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها