در مقاله قبل  به توضیحاتی در مورد نقشه محصول پرداختیم و اینکه یک مدیر محصول چه وظایفی برای طراحی یک نقشه محصول خوب بر عهده دارد

. در این  مقاله میخواهیم یک سری از نکات طراحی نقشه محصول را به جزییات بیشتر بررسی کنیم

با ما همراه باشید:


چگونگی ایجاد یک نقشه‌ی محصول  در شش مرحله

حالا وقت آن رسیده است که مراحل ایجاد یک نقشه‌ی  محصول را بررسی کنیم. ما یک روش شش مرحله‌ای تدوین کرده‌ایم تا به

شما کمک کنیم اطلاعات را جمع‌آوری کرده و حداکثر بهره را از تجربه‌ی نقشه‌ی محصولتان ببرید.

۱. چشم انداز و اهداف شرکتتان را خوب بشناسید

پیش از ایجاد نقشه‌ی محصول خود، ضروری است که چشم‌انداز و اهداف شرکتتان را بشناسید. آنچه باید در این مسیر

انجام دهید،

نوشتن اهدافتان، شناخت مشتریان و نحوه استفاده آن‌ها از محصولات یا خدماتتان است.

همچنین می‌توانید آنچه را که نمیخواهید انجام دهید را هم بنویسید و یا حتی چیزهایی که رقبایتان انجام داده اند و یا انجام نداده اند را

نیز بنویسید.

اگر برای همه این مواردی که ذکر خواهد شد پاسخی مشخص و واضح داشته باشید میتوانید برای اولویت بندی کارها و زمانبندی

فعالیت های مرتبط با محصولتان برنامه بهتری داشته باشید همچنین باعث میشود دیگران هم برنامه شما را دقیقتر متوجه شوند.

علاوه بر این، می‌توانید هزینه‌ها یا منابع مورد نیاز برای اجرای نقشه‌ی محصول را در بهتر مدیریت کنید



۲. تعریف محصولات و ویژگی‌هایتان

محصولات و ویژگی‌هایش را برای اضافه کردن به نقشه‌ی محصول تعریف کنید. اینکار بر اساس رویکرد شرکت، نیازهای

مشتریان و روندهای تولید محصولتان می‌باشد. اگر دارید روی محصولات متعددی کار می‌کنید یا می‌خواهید اطلاعات

 اضافی در مورد هر کدام ارائه دهید، از برگه ها یا اسلایدهای جداگانه در ارائه‌ی خود استفاده کنید.

مطمئن شوید که تمام محصولات و ویژگی‌های مهم برای شرکتتان را پیگیری کنید. شما نیازی به ارائه جزئیات کامل در نقشه‌ی

محصول ندارید.

۳. دسته‌بندی برنامه ها به عنوان موضوعات کلان

اکنون که یک لیست از  برنامه ها  دارید، وقت آن رسیده که آن‌ها را به عنوان موضوعات کلان دسته‌بندی کنید. یک موضوع کلان

یک محصول  موضوعی است که دارای چندین برنامه کوچکتر است که به آن وابسته هستند. موضوعات کلان به شما کمک

می‌کنند پروژه‌های بزرگ را به قطعات قابل مدیریت تر تجزیه کنید و نقشه‌ی محصولتان را سازماندهی کنید.

معمولاً اپیک‌ها برای پروژه‌های بزرگی مانند بازطراحی یک برنامه موجود یا راه‌اندازی یک برنامه جدید استفاده می‌شوند. اما آن‌ها

می‌توانند همچنین برای انواع دیگر برنامه ها  مانند به‌روزرسانی ویژگی‌ها یا رفع اشکالات در یک محصول موجود (مثلاً

“به‌روزرسانی صفحه‌ی ورود”) استفاده شوند. هنگامی که یک اپیک ایجاد کردید، می‌توانید اهداف سطح بالا را به اهداف فردی و

کوچک‌تر تبدیل کنید با تجزیه اهداف بزرگ به قطعات کوچک

انتخاب یک نوع خط مناسب


استفاده از یک نوع خط کسل‌آور یا نامناسب یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای خراب کردن نقشه محصولتان است!!

به جای آن، چیزی جذاب‌تر انتخاب کنید تا مردم را وادار به خواندن بیشتر کنید.

اگر قبلاً فونت‌های برند خود را دارید، بهتر است از آنها در نقشه محصول خود برای برندسازی یکپارچه استفاده کنید.

 استفاده از رنگهای متنوع

در طراحی نقشه محصول، کد رنگ‌ها به شما کمک می‌کند تا نقشه را بر اساس اولویت‌ها یا زمان‌بندی‌های آن به بخش‌های مختلف

تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر قصد معرفی یک ویژگی جدید یا به‌روزرسانی یک ویژگی موجود را دارید، می‌توانید برای هرکدام از

آنها از دو رنگ متفاوت در نقشه خود استفاده کنید.

علاوه بر کمک به کاربران در شناسایی ویژگی‌های مورد علاقه‌شان در نقشه، اعضای تیم می‌توانند به سرعت نقشه را بررسی کرده

و ببینند کدام بخش‌ها تاکنون انجام شده و چه چیزی هنوز نیاز به کار دارد.

      افزودن آیکون برای مراجعه آسان

آیکون‌ها یک راه عالی برای برجسته کردن ویژگی‌ها یا نمایه‌های خاص در نقشه محصول شما هستند. به عنوان مثال، اگر یک

رویداد را برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید از آیکون تقویم برای نشان دادن تاریخ رویداد استفاده کنید. به همین ترتیب، می‌توانید

 آیکون‌ها را برای ویژگی‌ها یا محصولات جدید (مانند آیکون تلفن) اضافه کنید تا اعضای تیم بتوانند به سرعت محتوا را شناسایی کنند

بعضی از ابزار های طراحی نقشه محصول دارای آیکون های آماده هستند که می‌توانید در نقشه محصول خود استفاده کنید.

 از پیداکردن آیکون مناسب برای مستندات خود و سفارشی‌سازی آن برای تطابق با ترکیب رنگی برند خود استفاده کنید.


اگر قبلاً رنگ‌ها، آیکون‌ها یا فونت‌های برند را ایجاد کرده‌اید، نیازی به طراحی مجدد ندارید.  اینها را میتوانید با  وارد ابزار های

طراحی نقشه کرده و استفاده کنید..

همچنین میتوانید از ابزار های آنلاینی که در اینترنت موجود است استفاده کنید ازحمله سایت هایی که با هوش مصنوعی میتوانند

پیشنهادات خوبی برای طراحی به شما بدهند.. به سادگی آدرس وب‌سایت خود را اضافه کنید، و جادوگر اطلاعات برند شما را جلب

کرده و حتی قالب‌هایی که با برند شما مطابقت دارند ارائه خواهد کرد.



 

۵. تیم خود را به مهمانی نقشه محصول دعوت کنید

وقتی پیش‌نویس نقشه محصول خود را دارید، تمام افراد ذینفع مرتبط را دعوت کنید تا بازخوردشان را ارائه بدهند. این شامل تیم

 توسعه محصول و هر کس دیگری است که در پروژه کار می‌کنند. این به شما کمک می‌کند تا نقشه را بهبود ببخشید و تیم شما بتواند

سریع اشتباهات موجود در فرآیندها متوجه شوند.
 

شما باید از ابزار های پایه تکنولوژی استفاده کنید که به صورت مدام نیز تمام تیم توسعه دسترسی به نقشه داشته باشند و بتوانند

وظایف و برنامه های پیش رو را برنامه ریزی کنند. همچنین اعضای تیم میتوانند نظرات خود را ثبت کنند و در پیشرفت برنامه  به|

صورت آنی مداخله کنند.

یک جلسه بارش افکار با تیم برگزار کنید و  نظرات اعضای تیم را به صورت اسلاید نشان دهید. همچنین  در انتهای جلسه میتوانید

 بخش های مختلف پروژه را به اعضا و یا تیم های مختلف بسپارید.


با ابزار های آنلاین طراحی نقشه راه می توان سریعتر نظرات را بررسی کرد و در صورت موافقت اعضا آنرا اجرایی کرد و چرخه

هایی که به صورت سنتی زمان زیادی برای تکامل میبرد دیگر امروزه نیاز به زمان زیادی ندارد و میتوان سریع تر فرآنید ها را

تکمیل  و بروز رسانی کرد.

6. نقشه محصول را مرور و مدام  به‌روزرسانی کنید

هنگامی که در حال کار روی محصول خود هستید، ممکن است به اطلاعات جدیدی برسید که مانند نوری باشند بر بخش تاریک

پروژه تان!

 اولویت‌های تیم شما ممکن است تغییر کند یا پروژه‌های جدید شروع شوند. اینها همه دلایل خوبی برای مرور و به‌روزرسانی نقشه

محصول شما هستند.

هنگام مرور نقشه محصول خود، به مسیر و تصویر کلی و وظایف فردی در هر مرحله توسعه نگاه کنید. این کار شاید کمی سخت به

نظر برسد!. اگر تغییراتی نیاز به انجام دادن دارد (مانند انجام کاری قبل از برنامه‌ریزی)، مطمئن شوید که این به‌روزرسانی‌ها

در نقشه محصول ایجاد شوند تا همه بتوانند آن‌ها را ببینند.

نکاتی برای ارائه یک نقشه محصول

ارائه‌ی نقشه محصول شما گام اول برای جلب تمام اعضای تیم شما و همگام کردن آنها است. ارائه‌های موثر نقشه محصول می‌توانند

به شما کمک کنند تا دیدگاه محصول و استراتژی محصول را ارتقا دهید، اعتماد ایجاد کنید، انتظارات سهامداران را مدیریت کنید و

از سوءتفاهمات جلوگیری کنید.

در بخش آخر این مقاله ، تعدادی نکات ارزشمند در مورد چگونگی ارائه یک نقشه محصول را به اشتراک می‌گذاریم.

1. شناخت مخاطبان برای نحوه ارائه اطلاعات:


با شناخت دقیق از مخاطبانتان، تمرکز روی ارائه اطلاعات مرتبط با آنها را داشته باشید. اگر مخاطبان شما مدیران ارشد هستند، آنها

ممکن است به اهداف سطح بالا و پیش‌بینی درآمد علاقه داشته باشند، در حالی که تیم‌های توسعه ممکن است بخواهند به جزئیات فنی

عمیق بپردازند.



 

2. گروه‌بندی برنامه‌ها، اهداف و ویژگی‌ها با طراحی بصری حرفه ای:

 این طراحی ها را به شکلی گروه‌بندی کنید که ساده  به مخاطبانتان منتقل شوند.

3. تاکید بر دلایل ساخت محصولات:


در ارائه‌ی محصول،به دلایل ساخت محصولتان بیشتر اهمیت دهد.اکثر نقشه های محصول بر روی خود محصول متمرکز هستند ولی

بهترین نقشه های محصول نقشه هاییند که به چرایی ساخت محصول و دلایل ساخت محصول از دیدگاه مشتری می پردازند.

4. نقشه محصول را ساده  ومتمرکز طراحی کن:


از زبان و تصاویر روشن و مختصر استفاده کنید. از اصطلاحات و جزئیات فنی خودداری کنید مگر اینکه مخاطبان شما افراد

متخصص فنی باشند.


5. استفاده از روایتی معتبر:


یک داستان متقاعدکننده برای نگه داشتن توجه مخاطبانتان و جلب حمایت آنها بکار ببرید.

6. استفاده از وسایل بصری خوب و جذاب:


برای تصویرسازی استراتژی محصول کلی خود یا نمودار توسعه و انتشار نسخه‌های مختلف، از وسایل بصری خوب و جذاب بهره ببرید.

7. ایجاد و ارائه‌ی برنامه‌های واقع‌گرا:


با توجه به منابع موجود، برنامه‌های  عملیتای طراحی و پیشنهاد کنید.

8. ساخت یک مورد کسب‌وکار برای توجیه توسعه محصول یا ویژگی خاص:


به وضوح  درمورد وِیژگی درآمد زایی این محصول و ویژگی های خاص و مزیت های نسبی محصول در بازار صحبت کنید

. 9. برنامه‌هایتان را برای بعد از ورود محصول به بازار ارائه دهید:


به تفصیل در مورد عملیات پس از انتشار، درخواست‌های ویژگی از کاربران، نگهداری، بهبودهای مداوم، نسخه‌های جدید

محصولات مرتبط و پلتفرم‌های متکامل، اطلاعات ارائه دهید.

10. در مورد زمانبندی ها، صادق باشید:


 در مورد زمانبندی های صادقانه صحبت کنید، زیرا وعده‌های اضافی می‌توانند به ناامیدی و از دست دادن اعتبار منجر شوند.

11: نکته برداری کنید:

 پس از ارائه، با یادداشت‌های جلسه، خلاصه‌ای از نکات کلیدی بحث‌شده و موارد اجرایی را پیگیری کنید. با این کار این اطمینا ن را

به حاضران در جلسه می دهید که همه حرف ها شنیده و پیگیری میشوند.

ارسال دیدگاه برای %s