مینیمالیسم یا سادگی یک مفهوم تجسمی است که هرگز از مد نمیافتد. این مفهوم به مدت شصت سال وجود داشته و هنوز هم اهمیت خود را حفظ کرده است. اصل اساسی در طراحی مینیمال این است که با کمترین میزان عناصر، پیام بیشتری منتقل شود.
طراحی ساده به تمیزی، وضوح و دوام شناخته میشود. عناصر غیرضروری حذف میشوند و تنها آنچه برای انتقال پیام ضروری است در نظر گرفته میشود.
بیشتر طراحیهای مینیمال شامل فضای سفید یا خالی زیادی هستند. هرچند که رنگ سفید معمولیترین انتخاب برای طراحی مینیمال است، اما این به این معنا نیست که رنگهای دیگر نمیتوانند به کار بروند. فضای سفید به راحتی میتواند با فضای سیاه یا آبی جایگزین شود، به شرطی که سایر عناصر نیز مینیمال باشند.
مینیمالیسم به عنوان یک جنبش آغاز شد که در نهایت تمامی نوع هنر و طراحی را تحت تأثیر قرار داد. این تأثیر به صورت گسترده نه تنها بر زمینههای هنر زیبا و طراحی گرافیک، بلکه نیز در فشن، معماری، طراحی داخلی و حوزههای دیگر نیز مؤثر بود.
امروزه، سادگی به طور قابل مشاهده در طراحی وب و استراتژیهای برندسازی نیز حضور دارد.
در نظر داشته باشید که گاهی اوقات طراحی مینیمال اگر فضاهای خالی به شدت تاریک و فشارآور باشند یا طراحی ها و کمپوزیسیون رنگ ها متعادل نباشند ممکن است تاثیر معکوس داشته باشد .
به یاد داشته باشید که تعادل را حفظ کنید، و این یک قاعده برای تمام انواع طراحی ها است.
طراحی گرافیک مینیمال با پیروی از چند قاعده کلیدی همراه است.
حتما نکات زیر را برای طراحی منیمال در نظر بگیرید:
– هرچه کمتر بگویید بهتر است
– ساده باشد.
– فضاهای خالی را رها کنید.
– تنها از ضروریترین المانها استفاده کنید.
– از طراحی تخت استفاده کنید
– تعادل را حفظ کنید
– از شبکهها برای حفظ نظم استفاده کنید
حالا به نمونههایی از طراحی گرافیک مینیمال معاصر نگاهی بیاندازیم تا بتوانید نگاه بازتری به ایده ها داشته باشید.
در پایان، به سرعت به برخی از پوسترها و هنرهای ساده تاریخی نیز نگاهی میاندازیم تا خلاقیت شما را بیشتر تحریک کنیم.
مثالهایی از طراحی مینیمال گرافیکی
هویت بصری یک شرکت شامل تمام جنبههای بصری برند آن است، از جمله لوگو، بستهبندی، کارتهای ویزیت و مواد تبلیغاتی. طراحان میتوانند برای همه این اجزا از یک رویکرد مینیمال و ساده استفاده کنند.
برای کسانی که ممکن است رویکرد طراحی تبلیغاتی مینیمال را یک رویکرد بی انرژی و خیلی ساده در نطر بگیرند، یک هویت بصری مینیمال موفق میتواند برای مشتریان با القوه بسیار به یادماندنی شود.
برای مثال، بیایید به مثالی خلاقانه از “میسلو” نگاهی بیاندازیم.
“میسلو” یک استارتاپ در سانفرانسیسکو است که یک صفحه کلید پیانویی آیپد قابل حمل را تولید کرده است. مغزهای خلاق پشت طراحی گرافیک مینیمال “میسلو” از آژانس طراحی و برندینگ “کرکتر” در سانفرانسیسکو هستند.
ما اعتقاد داریم که “میسلو” نمونهای عالی از این است که طراحی مینیمال و ساده میتواند خلاقانه و از نظر بصری جذاب باشد.
استراتژی پشت هویت بصری “میسلو” این بود که یک ظاهری ایجاد کند که هم برای دنیای فیزیکی و هم برای دنیای دیجیتال مناسب باشد.
با الهام گرفتن از پیانوی “میسلو” که از نظر طراحی بسیار ساده است، طراحیها ساده و ظاهر منحصر به فردی دارند.
از هارمونی رنگ میانی از طیف خاکستری مونوکروم و جزئیات سیاه و سفید برای ایجاد یک هویت بصری ماندگار استفاده شده است.
به طور کلی، “میسلو” یک موفقیت در زمینه طراحی مینیمال است است.
بسته بندی
بیزینس کارت
پوستر
تی شرت
طراحی فونت
نمونههایی از طراحی مینیمال در وبسایت ها
روند افزایش طراحی گرافیک مینیمال برای طراحی وبسایتها به شدت مشهود است.
اکنون وبسایتها از طراحیهای شلوغ و پر از اطلاعات به طراحی های خلوت و مینیمال روی آورده اند و همچنین توجه آنها به تاثیر “فضای سفید” در سادگی قابل توجه است.
لطفاً به یاد داشته باشید که سفید تنها رنگی نیست که میتوانید از آن برای دستیابی به یک طراحی ساده و موفق استفاده کنید.
استفاده از یک رنگ دیگر به عنوان نقطه تاکید اصلی یا پسزمینه نیز ممکن است به عنوان یک طراحی ساده در نظر گرفته شود، تا زمانی که بقیه طراحی از جوانب کلیدی دیگری مانند “هرچه کمتر بهتر” و “ساده بمان” پیروی کند.
حالا بیایید به نمونههایی از وبسایتهای ساده نگاهی بیندازیم.
Velvet Hammer
Velvet Hammer یک شرکت مدیریت موسیقی مستقل است که هنرمندانی چون Alice in Chains، Korn و Smashing Pumpkins را پشتیبانی میکند.
ویجت بارگذاری برای این وبسایت یک اسلاید سریع با رنگهای سیاه و سفید در وسط صفحه دارد.
سپس حروف V و H از وسط پخش میشوند و شما با یک طراحی بسیار متعادل برخورد میکنید.
تمام عکسها در وبسایت به رنگهای سیاه و سفید هستند تا زمانی که موس را بر روی آنها هاور کرده باشید
وبسایت Velvet Hammer توسط استودیو خلاق Suspended Animations طراحی شده بود.
We Ain’t Plastic
رولند یک تکنولوژیست خلاق و مهندس طراح ux/ui با یک وبسایت ساده و شگفتانگیز است.
شرکت او با نام We Ain’t Plastic فعالیت میکند و نحوه معرفی خود و خدماتش به طور مینیمال و مفهومی است.
سنگ بزرگ خاکستری تیره که شما را به صفحه خوشامدگویی میکند، متمرکز و قدرتمند است و تمام طراحی صفحه را متعادل میکند.
وبسایت We Ain’t Plastic منبعی عالی برای گرفتن الهام است.
NTN
گاهاً برندهای معاصر ساعتهای مچی وبسایتهای ساده دارند. اما NTN ویژگیهای خاص خود را دارد.
طراحان پشت این وبسایت واقعاً به مفهوم زمان در ساعت اهمیت دادهاند. اضافه کردن یک صفحه ساعت آنالوگ که واقعاً زمان را نشان میدهد، یک طراحی ناب است.
این وبسایت نمونهای کامل از این است که یک وبسایت با طراحی مینیمال نیاز ندارد حتما سفید باشد.
حتی لوگوی NTN به طور کامل ساده و زیبا طراحی شده است.
مثالهایی از بیزینس کارت با طراحی مینیمال
تمام برندها نیاز به بیزینس کارت یا کارت ویزیت دارند اما فکر نکنید که طراحی مینیمال بیزینس کارت فقط با نوشت اسم در وسط یک کارت رخ میدهد!
بیزینس کارت ها به اندازه کافی کوچک هستند برای همین نیاز به داشتن کیفیت بالا در طراحی دارند.
هیچکس نمیخواهد که بیزینس کارتش طوری طراحی شود که انگار کارت را با نرم افزار ورد در خانه اش ساخته است!!
یافتن تعادل در طراحی بیزینس کارت ساده در جزئیات است. این ممکن است شامل داشتن هر دو طرف با رنگ متفاوت، قرار دادن لوگو به تنهایی در وسط یا خارج شدن از لبه، یا چاپ تنها نام اول شما با فونت بزرگ باشد. این جزئیات کوچک همان چیزی است که بیزینس کارت شما را با طراحی ساده و کامل میکند.
بیایید به مثالهایی از بیزینس کارتهایی با طراحی مینیمال نگاهی بیندازیم.
بیزینس کارت Raymond Tan
طراحی این بیزینس کارت خیلی ساده به نظر می آید چرا که کاغذ آن سفید است و متن با رنگ سیاه نوشته شده است.
اما جزئیاتی وجود دارد که طراحی آن را از ساده به ساده زیبا تبدیل میکند.
بافت کاغذ به طراحی شخصیت میبخشد. لوگو به تنهایی در وسط و در محور عمودی روی پشت کارت قرار دارد. لوگو شامل تصویر یک گاو در طراحی حرف آخر “o” است که به عقب نگاه میکند.
روی دیگر کارت همان گاو وجود دارد، اما به جلو نگاه میکند. نام Raymond درپایین سمت چپ قرار دارد، اما با خطی نازک که به سمت راست خارج میشود.
این جزئیات کوچک آن چیزی است که به کارت هویت میدهد.
این مثال عالی از یک بیزینس کارت ساده و سیاه و سفید است. اگر بافت کاغذ، خط نازک و بازی روی حرف “o” وجود نداشت، کارت از یک طراحی مینیمال و ساده به یک طراحی ساده و بی خاصیت تبدیل میشد.
بیزینس کارت Natalie Booth
این بیزینس کارت طراح به شکل سرزندهای از قاعده فضای سفید خارج میشود و از رنگ سرخ استفاده میکند.
اما استفاده از این رنگ به این معنا نیست که فضای خالی وجود ندارد – بلکه به فراوانی وجود دارد!
Natalie لوگو را در گوشه پشت کارت قرار داده است، دقیقاً در همان گوشهای که لوگوی روی کارت در جلو قرار دارد. با چراخاندن کار رنگهای سفید و قرمز لوگو جا به جا میشوند.
بیزینس کارت Braga Da Cruz
شرکت جواهرات Braga Da Cruz از طراحی به نام لوک هالوتا درخواست کرد تا هویت برندش را طراحی کند
. لوک از یک شبکه از مربعات و دایرهها برای طراحی لوگوی استفاده کرده است.
این یک مثال عالی از استفاده از شبکهها برای حفظ نظم در یک طراحی مینیمال است. این بیزینس کارت ها از یک لوگوی متمرکز در محور افقی روی یک سطح سیاه و براق بهره بردهاند.
در سمت دیگر، نام با یک فونت بزرگ چاپ شده است تا به عنوان نقطه تمرکزی عمل کند.