در سال ۱۷۶۷ «نیکلاس جوزف کان» فرانسوی یک موتور بخار را قبلاً توسط هم‌وطنش، «دنی پاین» در سال ۱۶۹۰ اختراع شده بود، بر روی یک کالسکه‌ای که هزاران سال قبل‌تر اختراع شده بود، نصب کرد. حاصل این ترکیب به ظاهر ساده به اختراع یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بشری در قرن بیستم یعنی اتومبیل انجامید.

 

ایده‌یابی در حوزۀ گرافیک در بسیاری از موارد همانند کاری است که جناب جوزف کان مرحوم در اختراع اتومبیل انجام داد، با این تفاوت که کار یک طراح گرافیک پیوند میان نشانه‌های تصویری برای ایجاد ارتباط با مخاطبان است.

از تعریف بالا چنین برمی‌آید که ظاهراً تنها دو نشانه تصویری برای انتقال هر پیامی کافی است. هر گرافیست خلاقی قادر است تنها با دو واژه تصویری هر پیام یا هر مفهومی را که لازم است به مخاطبانش منتقل سازد. به عبارتی کتاب حاضر سعی بر آن دارد تنها با دو نشانه تصویری شما را قادر سازد تا با زبان تصویری اندیشه‌هایتان را با مخاطبان جهانی در میان گذارید.

پوستر روبرو بیانگر موضوع یک جشنواره سینمایی مرتبط با حیات وحش است. طراح با ایجاد ارتباط بین دو نشانۀ تصویری، موفق به بیان محتوای جشنواره شده است. آنچه در اینجا اهمیت می‌کند، شیاهت موجود بین خطوط مورب سیاه سفید در بدن ببر و کلاکت است. وجود این شباهت باعث پیوند میان این دو نشانۀ نامتناجس می‌شود. هنرمند برای رسیدن به این ایده ابتدا دو مفهوم اصلی سفارش‌دهنده را مورد توجه قرار داده است. او باید دو نشانه تصویری مرتبط با دو مفهوم جشنواره فیلم و حیات وحش را بیابد و سپس آن دو را به هم پیوند زند. اینکه این مسیر چگونه به سرانجام می‌رسد، همان بحثی است که کتاب «فیل آبی» در ادامه سعی در تبیین آن دارد.


منبع: دستورالعمل‌های «رنه ماگریت» به فیل آبی برای ایده‌یابی
نویسنده: محمدحسین نیرومند

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها