تبلیغات اقناعی یکی از روشهای مؤثر در بازاریابی است که بر احساسات و هیجانات مخاطبان هدف تمرکز میکند تا آنها را به انجام یک عمل خاص متقاعد کند. اقناع در تبلیغات به جای تکیه بر مشخصات فنی یا مزایای ملموس محصول، به مزایای احساسی و تجربیاتی که برند میتواند برای کاربر نهایی فراهم کند، میپردازد.
این نوع تبلیغات از تکنیکهای مختلفی مانند استفاده از طنز، تأکید بر کمیابی، و بهرهگیری از چهرههای مشهور برای ایجاد ارتباط عاطفی قوی تر با مخاطبان بهره میبرد.
تبلیغات اقناعی در مقابل تبلیغات اطلاعاتی
در حالی که هر دو نوع تبلیغات اقناعی و اطلاعاتی هدف مشترکی دارند یعنی ترغیب مصرف کنندگان به انجام یک عمل مورد نظر ولی این هدف را به روشهای متفاوتی دنبال میکنند.
تبلیغات اقناعی از تکنیک های مختلفی استفاده میکند تا مخاطب را به یک باور خاص متقاعد کند که منجر به خرید میشود.
تبلیغات اطلاعاتی با استفاده از حقایق و ارقام، مصرف کنندگان را در مورد این که چرا برند آنها بهترین انتخاب است، آموزش میدهد.
به عنوان مثال، یک شرکت نرمافزاری ممکن است کاربران بالقوه را در مورد ویژگیها و عملکردهای جدید و چگونگی افزایش کارایی و عملکرد، تحریک میکند.
مزایای اقناع در تبلیغات
در این جا بخش مهمی از فواید و مزایای رویکرد اقناع در تبلیغات را برای شما توضیح میدهیم:
افزایش آگاهی از برند:
کمپینهای بازاریابی جذاب و اقناعی ممکن است با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کرده و تأثیر ماندگاری بگذارند و به یادآوری برند کمک کنند.
افزایش وفاداری و تجربه مشتری:
ایجاد روابط قوی با مشتریان از طریق تمرکز بر احساسات و نیازهای ملموس آنها میتواند وفاداری افراد را تقویت کند.
زمانی که مشتریان تجربههای مثبتی با یک برند دارند، احتمالاً به مدافعان برند تبدیل میشوند.
در واقع، تحقیقات Deloitte نشان داده است که مشتریانی که تجربه مثبتی دارند، 140٪ بیشتر از کسانی که تجربه منفی دارند، هزینه میکنند.
برتری رقابتی:
تبلیغات اقناعی مؤثر، برند را از رقبا متمایز کرده و آن را به عنوان انتخابی برتر در میان مصرف کنندگان مطرح میکند.
با استفاده از این رویکرد، برند شما میتواند تصویری مثبت و متمایز از خود ایجاد کرده و در ذهن مخاطبان هدف نقش ببندد.
تکنیکهای رویکرد اقناع در تبلیغات
چماق و هویچ
مانند اسبی که به دنبال هویج حرکت میکند، انسانها به طور غریزی به سمت چیزهایی که میخواهند حرکت میکنند.
از طرف دیگر، ما همچنین تمایل داریم از درد و سختی نیز دوری کنیم.
این رویکرد به منظور نمایش تبلیغ شما به عنوان هویج، احساسات خوشایندی را برای مشتریان احتمالی ارائه میدهد.
چماقها به معنی احتمالات از دست دادن هستند که میتوانند به ترس از درد منجر شوند و مشتریان احتمالی را به سمت دیگری هدایت کنند.
هر دو رویکرد هویج و چماق میتوانند احساساتی در مشتریان احتمالی ایجاد کنند که آنها را به مشتری شدن وادارند.
جاذبه جمعی
محصولات و خدمات وقتی جذاب تر میشوند که جمعی از افراد بتوانند مزایای آنها را تضمین کنند.
یعنی، آیا ترجیح میدهید به رستورانی بروید که صف طولانی دارد و نظرات پیرامونش مثبت است یا رستورانی خلوت و بدون نظرات مشتریان؟
احتمالاً میخواهید به مکانی بروید که همه دیگران نیز تلاش میکنند در آنجا غذا بخورند.
اثبات اجتماعی – یا نشان دادن اینکه برند شما به طور گسترده مورد تایید جامعه است- نشان میدهد که شرکت شما مورد احترام است و میتوان به آن اعتماد کرد.
اصل کمبود
اگر اصول عرضه و تقاضا چیزی به شما آموخته باشد، احتمالاً این است که اشیاء و تجربیات نادر ارزشمند هستند.
در تلاشهای تبلیغاتی خود، وقتی از کلماتی مانند “انحصاری” و “محدود” استفاده میکنید، افراد ممکن است بیشتر به آنچه که میفروشید علاقه مند شوند.
مقایسه محصول
همانطور که از نام آن پیداست، تبلیغات مقایسه ای برند شما و برند رقیب بر پاسخ احساسی خاص یا مزیتی که کاربر دریافت میکند تمرکز میکند.
فرض کنید شما یک شرکت فورش تبلت هستید که به دنبال افزایش فروش است.
با استفاده از این تکنیک اقناعی، محصول خود را با یکی از بهترین فروشندههای دیگر در صنعت خود مقایسه میکنید.
به جای صحبت کردن در مورد قدرت واقعی باتری، میتوانید بر توانایی محصول خود برای استفاده طولانی مدت بدون نیاز به توقف و پیدا کردن پریز برق تأکید کنید؛ در حالی که محصول شرکت دیگر ممکن است فقط نیمی از زمان استفاده محصول شما برای مشتریانش فراهم کند.
استفاده از طنز
استفاده از طنز یک حرکت مثبت تبلیغاتی است .اغلب، مردم کمپینهای بازاریابی طنزآمیز را با دوستان و خانواده خود به اشتراک میگذارند، که باعث افزایش محبوبیت و مشاهده این تبلیغات میشود.
استفاده از شخص دوم
یک مشتری بالقوه به آنچه که شما برای او انجام میدهید اهمیت میدهد، به این معنی که استفاده از ضمایر مانند “شما” و “تو” میتواند پیام شما را به گونه ای جلوه دهد که گویی مستقیماً با او صحبت میکند.
برای مثال، کدام یک شخصی تر به نظر میرسد؟
“مشارکت کاربرانت رو با به کارگیری SEO در وبسایتت افزایش بده !.”
یا
“کسب وکارها میتوانند مشارکت کاربران خود را با راه حل های بازاریابی محتوای SEO که برای صنعت آنها طراحی شده است افزایش دهند.”
مثال اول میتواند به خوانندگان کمک کند تا خود را در داستانی که شما خلق میکنید قرار دهند.
تکرار
اگر یک کلمه یا عبارت را بارها و بارها بشنوید، احتمال بیشتری وجود دارد که آن را به یاد بیاورید و باور کنید.
اگر یک وبلاگ را بخوانید که به طور مداوم درباره خدمات مشتری درجه یک برند صحبت میکند، شما نتیجه گیری میکنید که این شرکت میداند چگونه با کاربران خود رفتار کند.
این که آیا این درست است یا نه، در آن لحظه اهمیتی ندارد، زیرا خواننده ممکن است آن را تا زمانی که خلاف آن ثابت نشود، باور کند.
تبلیغات عامه پسند
تکنیک تبلیغاتی عامه پسند روشی است که تبلیغ کنندگان از آن برای ترویج محصولات با استفاده از افراد عادی و روزمره استفاده میکنند و نشان میدهند که محصولشان محصول ارزشمندی است که هر کسی میتواند از آن بهرهمند شود.
این کار میتواند با نمایش عکسهایی از افراد “عادی” در کمپینها یا به اشتراک گذاشتن داستانهایی از افراد معمولی که از محصول استفاده میکنند، انجام شود.
جذابیت لاکچری
در مقابل، تکنیک جذابیت لاکچری نشان میدهد که محصول شما مصرف کننده را بهتر، هوشمند تر یا ثروتمند تر از دیگران نشان می دهد. .
انواع تبلیغات اقناعی
ارسطو به هیچ وجه یک بازاریاب نبود. با این حال، او نظریهای برای نحوه وقوع اقناع ارائه داد:
از طریق شخصیت (اتوس) سخنران، حالت احساسی (پاتوس) شنونده یا خود استدلال (لوگوس).
تبلیغات اتوس: به اعتبار، صلاحیت و اعتماد برند، سخنگو یا تایید کننده میپردازند. این تبلیغات تلاش میکنند با ایجاد یک تصور مثبت از شخصیت شرکت یا سطح تخصص آن، مخاطبان را متقاعد کنند.
تبلیغات پاتوس: بر احساسات مخاطب تمرکز میکنند و هدفشان ایجاد احساساتی است که تصمیم گیری را تحت تاثیر قرار میدهد. این نوع تبلیغات اغلب محتوایی ایجاد میکنند که به شادی، ترس، نوستالژی یا همدلی متوسل میشود.
تبلیغات لوگوس: به منطق، استدلال و تفکر عقلانی به عنوان عامل اصلی برای متقاعد کردن مخاطب میپردازند. این تبلیغات اغلب ویژگیها، مزایا و نقاط فروش منحصر به فرد محصول را برجسته میکنند.
نمونه های موفق اقناع در تبلیغات
Miller Lite
Miller Lite از مقایسه محصول برای نشان دادن اینکه آنها نوشیدنی با نصف کربوهیدراتهای Bud Light ارائه میدهند، استفاده میکند.
این تبلیغ از تمایل مردم به سالم تر بودن استفاده میکند تا محصول خود را برتر از رقبا نشان دهد.
Airbnb
Airbnb متوجه شد که کاربرانش میخواهند در طول تعطیلات مانند محلیها زندگی کنند.
آنها کمپینی ایجاد کردند که در آن افراد از هزینه های سفر کردن نترسند و بتوانند در آپارتمان ها و منازل یکدیگر در شهر های مختلف برای مسافرت استفاده کنند.
این کمپین نشان داد که Airbnb راه حلی برای افرادی است که به دنبال تجربه سفر اصیل تری هستند.
Budweiser
Budweiser به خاطر تحریک احساسات مردم شناخته شده است
تبلیغ سوپر بول ۲۰۱۷ این شرکت بر یک داستان احساسی از چگونگی شکل گیری ایده شرکت تمرکز داشت.
این ویدئوی الهامبخش با جملهای به پایان میرسد که میگوید، “وقتی هیچ چیزی جلوی رویای شما را نمیگیرد، این نوشیدنی است که ما مینوشیم” که حتی سخت ترین افراد را کمی اشک آلود میکند.
Clorox
Clorox قدرت تکنیک عامه پسند بودن و پیروی از جمعیت را با یک تبلیغ که به سادگی بیان میکند که محصول آنها “توسط مادران مورد اعتماد است” .
. دیدن چنین تبلیغی شخصی سازی شده ای برا ی کسانی که تازه مادر شده اند و یا حتی مادرانی که فرزند بالغ دارند جذابو قابل اعتماد است. ، به ویژه برای افرادی که به یک راه حل تمیزکاری فوری احتیاج دارند.
منابع : +