برند لوکس برندی است که بوسیله کیفیت بالا، انحصاری بودن و قیمتهای بالا در جوامع شناخته میشود.
چه چیزی یک برند را لوکس میکند؟
عامل اصلی که یک برند را لوکس میکند، میزان انحصاری بودن آن است.
بدیهی است که برندهای لوکس کیفیت بالایی دارند، اما این کیفیت را میتوان در برندهای پریمیوم نیز یافت.
برندهای پریمیوم نیز کیفیت بالا ارائه میدهند و تلاش میکنند محصولاتشان را فقط به هر کسی که توانایی خرید دارد، بفروشند.
اما برندهای لوکس، برخلاف برندهای پریمیوم، هدفشان خدمت رسانی به عموم نیست و نمیخواهند محصولاتشان حتی با قیمتهای بالا به راحتی در دسترس باشد.
کمبود و نایابی کلید اصلی در بازاریابی برندهای لوکس هستند و همین امر باعث میشود که این برندها خواستنی و جذاب شوند.
در واقع، این افراد ثروتمند نیستند که بازار لوکس را تقویت میکنند، بلکه افرادی هستند که آرزوی تعلق به این بخش را دارند.
بنابراین، برندی که میخواهد در زمینه لوکس موفق باشد، علاوه بر ویژگیهای دیگر پریمیوم، باید سطح بالایی از انحصار و کمبود را حفظ کند.
8 مشخصه یک برند لوکس
عملکرد برتر :
یک برند لوکس در درجه اول بوسیله بهترین بود در عملکردش شناخته میشود . این برند باید به طریقی معنادار و قابل اندازهگیری عملکرد بهتری نسبت به رقبا داشته باشد .
کارهای دست ساز:
برخی از برندهای لوکس روی استفاده از هنر دست مانور میدهند. مانند جواهراتی که تمام تزییناتش با هنر دست اشخاص ایجاد میگردد و این باعث محدودتر شدن و قیمت بالاتر این محصولات میشود.
انحصار ی بودن :
برندهای لوکس از طریق ارائه یک تجربه خاص و بی نظیر به مشتریان احساس منحصر به فرد و خاص بودن به آنها میدهد
نوآوری :
خلاقیت و نو آوری چه در عملکرد و چه در کیفیت طراحی و ساخت یک برند لوکس یک جزء اساسی از برندینگ را تشکیل میدهد.
حس مکان و زمان :
برخی از برندهای لوکس با حضور همزمان در زمان حال و اتصال به گذشته و آینده، یک تصویر بی نقص از خود ارائه میدهند
به طور مشخص اگر شما بخواهید بین دو برند لوکس انتخاب کنید اگر در همه شرایط تقریبا برابر باشند شما حاضرید هزینه بیتشری بابت برندی بدهید که به طور مثال صد سال قدمت داشته باشد.
در مورد مکان برند هم همینگونه است. قطعا برند هایی که یاد آور شهر یا کشور و یا منطقه ای خاص هستند و در آنجا ریشه دارند برای مردم جذابتر هستند. مانند ساعت های سوییسی و یا نوشیدنی های فرانسوی!
پیچیدگی خلاقانه و زیبایی در طراحی:
طراحی ظاهری و زیبایی چه در طراحی خود محصول و چه در بسته بندی و تمام عناصر برندینگ محصول شرط لازم یک برند لوکس است.
اولین چیزی که باید با دیدن یک محصول لوکس به نظر مردم برسد طراحی پیچیده و احتمالا پر هزینه برای محصول است.
میراث:
برند های لوکس موفق قطعا میراث دار یک پیشینه هیجان انگیز هستند.
یک برند لوکس موفق باید به روایت برند و داستان های پیرامون پیدایش برند و در ادامه فراز و نشیب های سر راه برند بسیار اهمیت بدهد.
برندهایی که “داستان” دارند قطعا بیشتر در ذهن ها می مانند.
مسئولیت پذیری اجتماعی :
هرچند محصول مرا نمیتوانی بخری ولی من تو را دوست دارم !
یک برند لوکس نسبت به جامعه و طبقات مختلف مردم نمی تواند بی تفاوت باشد. اگر چه عملا دسترسی به یک محصول لوکس برای اکثر مردم دشوار است اما برند های لوکس برای پایین آوردن فشار های رسانه ای و نزدیک کردن ذهن های مردم به خود دست به کار های نیکوکارانه و عام المنفعه میزنند.
نمونه ایی از برند های لوکس :
برندهای لوکس در خرده فروشی
گروههای خرده فروشی لوکس معمولاً تعداد زیادی برند لوکس را در زیرمجموعه خود در بخشهای مختلف خرده فروشی تولید میکنند.
این بخشها شامل مد، زیبایی، لوازم جانبی و نوشیدنیها میشود. بخش عمدهای از بازار لوکس در خرده فروشی تحت کنترل چند شرکت بزرگ هستند.
به عنوان مثال، LVMH یک هولدینگ است که در زمینه کالاهای لوکس تخصص دارد و مالک برخی از محبوب ترین برندهای لوکس مانند لوئی ویتون، فندی، کریستین دیور، ژیوانشی و مارک جیکوبز است.
یکی دیگر از بازیکنان این عرصه گروه Richemont است که برندهایی مانند کارتیه، ون کلیف اند آرپلز و مون بلانک را در اختیار دارد.
در همه موارد، این برندها سطح بسیار بالایی از کیفیت و هنر دست را حفظ میکنند و با تعیین قیمتهای بالا انحصار خود را تضمین میکنند.
برندهای لوکس در هتلداری
شرکت Marriott یکی از بزرگترین گروههای هتلداری در جهان است و تعدادی از برندهای هتل لوکس را در زیرمجموعه خود دارد.
این برندها شامل Bulgari، The Ritz Carlton، JW Marriott و St Regis هستند. این هتلها تجربهای خاص ارائه میدهند به طوری که مهمانان احساس منحصر به فرد بودن و ویژه بودن میکنند.
برندهای لوکس در خودروسازی
بسیاری از تولیدکنند گان خودرو که فروش عمومی و فراگیر دارند، یک برند لوکس نیز به خط تولید خود اضافه میکنند.
برای مثال، برند لوکس نیسان، Infiniti و برند لوکس تویوتا، Lexus است.
بازیکنان دیگر در صنعت خودروسازی به طور ویژه در خطوط لوکس تخصص دارند، مانند رولز رویس، جگوار و رنج روور.
تفاوت برند لوکس و پریمیوم
بسیاری از افراد بین برندهای لوکس و برندهای پریمیوم تفاوت قائل نمیشوند یا تصور میکنند این دو یکسان هستند.
تفاوت اصلی بین برندهای لوکس و پریمیوم در مخاطبانی است که هدف قرار میدهند.
برندهای پریمیوم یک مخاطب گسترده را هدف قرار میدهند، اساساً هر کسی که نیاز به محصول آنها دارد و حاضر به پرداخت بالاتر به خاطر کیفیت بالا باشد را هدف قرار میدهد.
برندهای لوکس اما به دنبال جذب همه نیستند و میخواهند انحصاری باقی بمانند، بنابراین قیمتهای خود را در سطحی قرار میدهند که برای اکثر افراد قابل دسترسی نباشد، حتی اگر این قیمتها لزوماً به معنای کیفیت بسیار بالاتر از پریمیوم نباشد.
اگر یک برند لوکس تلاش کند با کاهش قیمتها و قابل دسترس تر شدن به بازار گسترده تری جذب شود، خطر از دست دادن وضعیت لوکس خود را دارد زیرا دیگر جنبه کمیابی را نخواهد داشت.
و در آخر:
انسان ها به دنبال غلبه بر دیگری اند و این غریزه در تمام سطوح زندگی می تواند نمایان شود. همانطور که اشاره شد ویژگی های یک محصول مانند کیفیت و زیبایی و عملکرد و.. خیلی مهم هستند . ولی بهتر است برای انتخاب یک محصول به میزان کارایی که در زندگی “ما” دارند هم فکر کنیم.
We buy things we don’t need with money we don’t have to impress people we don’t like
– Chuck Palahniuk – Fight Club
“ما با پولی که نداریم چیز هایی میخریم که آدم هایی را که حتی دوستشان نداریم را تحت تاثیر قرار بدهیم”
چاک پائولانیک – باشگاه مشت زنی
منبع :+