بازبینی بازاریابی، بررسی تفضیلی محیط بازاریابی شرکت، فعالیت های بازاریابی معین و سیستم بازاریابی داخلی آن است.

بازبینی محیط بازاریابی

بررسی بازار های شرکت، مشتریان، رقبا و کل محیط سیاسی و اقتصادی است و شامل تحقیق بازاریابی و جمع آوری داده های گذشته شرکت شما و محصولاتش است. این، فرایندی مرور پذیر است و تنها زمانی در می یابید که کدام بخش های بازار را باید از بیرون مورد توجه قرار دهید که شروع به تحلیل داده های داخلی تان کنید و زمانی که شما به اطلاعات بیرونی توجه می کنید، ممکن است کاربرد هایی را ببینید که برای شرکت شما نا چیز، اما در محیط بازار با اهمیت تر است و در نتیجه نیاز به تحقیقات بیشتری دارند.

بازبینی فعالیت بازاریابی

مطالعه آمیزه بازاریابی شرکت یعنی محصول، قیمت، ترویج و توزیع است.

بازبینی سیستم بازاریابی

شامل بررسی ساختار کنونی سازمان بازاریابی، همراه با سیستم های آن است.

محیط بازاریابی _ تحقیق بازار

همزمان با رسیدگی به داده های فروش گذشته ی شرکت، باید به جمع آوری اطلاعاتی بپردازید که امکان خواهند داد این داده ها را مد نظر قرار دهید که این شامل تحقیق بازار _ جمع آوری اطلاعات بازار هایتان و سپس تجزیه و تحلیل آن در زمینه ی بازاریابی محصولات است.

تحقیق بازار برای موارد زیر استفاده می شود:

ارائه توصیفی از بازار

نظارت بر چگونگی تغییر بازار

تصمیم گیری در خصوص اقداماتی که شرکت انجام می دهد و ارزیابی نتایج این اقدامات

داده های تحقیق بازار شامل داده های اولیه و داده های ثانویه است. داده های اولیه اطلاعاتی هستند که از منابع دست اول به دست آمده باشد و به طور مستقیم از بازار گرفته شوند. این داده ها یا به طور مستقیم به وسیله ی تحقیقات میدانی و یا از طریق ماموریت دادن به یک مشاور یا یک شرکت تحقیق بازار برای انجام عملیات میدانی شما به دست می آیند.

داده های ثانویه به طور مستقیم از عملیات میدانی به دست نمی آید و تحقیق بازار مبتنی بر منابع داده های ثانویه، به تحقیق کتابخانه ای منسوب است.

تحقیق کتابخانه ای شامل جمع آوری داده ها از منابع موجود می باشد. این منابع می توانند شامل موارد زیر باشند:

آمار های دولتی ( از اداره ی مرکزی آمار )

اطلاعات شرکت ( از انجمن شرکت ها یا کتاب های راهنمای مراجع اطلاعاتی یا وب سایت ها )

کتاب های راهنمای تجاری

انجمن های تجاری

گزارش های آماده ( از شرکت های معروف و مورد نظر )

اینترنت ( وب سایت های تخصصی _ صنعتی، اطلاعات انحصاری دولتی، وب سایت های رقبا)

اطلاعات تحقیق بازار برای برنامه بازاریابی شما عبارت خواهند بود از: اطلاعات بازار و اطلاعات محصول.

بخش بندی بازار چیست؟

مشتریان متفاوت، نیاز های متفاوت دارند. همه ی آنها نیازمند محصول یکسان نیستند و مزیت های یکسانی از محصول نمی خواهند. حتی در مورد یک محصول به خصوص، تمام مشتریان به دلایل یکسان نخواهند خرید. بخش بندی بازار به شما امکان می دهد تا به بازاری که واقعا در آن هستید و بازار هایی که احتمالا در آن خواهید بود، توجه کنید. شما باید بتوانید پایگاه مشتریان خود را به گروه هایی از مشتریان که همه ی آنها نیاز های یکسانی دارند، تقسیم کنید. هر یک از این گروه ها یک بخش از بازار را تشکیل می دهند.

برای کالا های مصرفی و خدمات، معمول است که از روش های طبقه بندی که مصرف کنندگان را بر اساس گروه های اجتماعی، اقتصادی، سنی، جنسیت، شغل یا منطقه تفکیک می کنند، برای طبقه بندی مصرف کنندگان نهایی استفاده کنید.

بازاریابی کالا های صنعتی از بازاریابی خدمات متفاوت است. زیرا مشتری آن، معمولا یک شرکت دیگر یا یک بخش دولتی است. تعداد مشتریان به احتمال زیاد به جای ده میلیون نفر، ده هزار نفر است و در مورد تامین کنندگان نیروگاه ها و معادن ذغال سنگ وغیره ممکن است به چند صد مورد برسد.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها