ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویداد

ایونت مارکتینگ (بازاریابی رویداد)  به‌ عنوان یکی از استراتژی‌های کلیدی بازاریابی، به برندها این امکان را می‌دهد تا از طریق تعامل مستقیم و در لحظه ، محصولات یا خدمات خود را معرفی کنند. این رویدادها می‌توانند به‌ صورت آنلاین یا حضوری برگزار شوند و شرکت‌ ها در نقش‌های مختلفی مانند میزبان، مهمان، شرکت ‌کننده یا حامی مالی در آن‌ ها حضور داشته باشند. ایونت مارکتینگ، چه آنلاین و چه حضوری، قوی‌ ترین ابزار برای ایجاد ارتباط عمیق با مخاطبان و معرفی برند به شمار می‌آید.

این استراتژی مؤثر می‌تواند به شما کمک کند تا:

– آگاهی از برند را افزایش دهید 

– تعاملات مشتریان را تقویت کنید 

– سرنخ‌ های فروش ایجاد کنید 

– مخاطبان و مشتریان را آموزش دهید 

– فروش بیشتری به مشتریان فعلی داشته باشید 

در صورتی که ایونت مارکتینگ به‌ درستی انجام شود، می‌تواند یکی از کانال‌های بازاریابی بسیار تأثیرگذار شما باشد.

به عنوان مثال، دانکن دوناتس با برگزاری یک ایونت ویدیویی زنده در روز ولنتاین، توانست ضمن افزایش آگاهی از برند و تعاملات، مشتریان خود را از روند تولید محصولات جدید آگاه کند.

 این رویداد زنده با ساخت یک کیک بزرگ با تم دونات به پایان رسید که توانست توجه ۴۳ هزار بیننده را به خود جلب کند.

این یعنی ۴۳ هزار نفر درگیر تماشای تولید دونات‌ها شدند و به برند و محصولات دانکن علاقه‌ مند گردیدند.

مزایای  ایونت مارکتینگ (بازاریابی رویداد) 

برند سازی و آگاهی ‌بخشی 

یکی از دلایل اصلی مشارکت یا میزبانی شرکت‌ها در ایونت مارکتینگ، ایجاد و تقویت برند است. با توجه به رقابت شدید در اکثر صنایع، متمایز شدن از دیگران بسیار حیاتی است.

شما می‌توانید در ایونت‌های خاصی شرکت کنید تا با برند میزبان همبستگی پیدا کنید، به مخاطبان هدف دقیق دسترسی پیدا کنید یا شخصیت برند خود را به نمایش بگذارید.

هنگام انتخاب رویداد برای برند تان یا نوع رویدادی که قصد میزبانی آن را دارید، ابتدا باید به این فکر کنید که مشتریان شما چه کسانی هستند و به چه نوع رویدادی تمایل دارند.

یکی دیگر از روش‌های ایجاد آگاهی از برند در رویدادها، برقراری ارتباط با اعضای حاضر در رسانه‌ها است.

اگر این کار به درستی انجام شود، می‌توانید با متخصصان و اینفلوئنسر های برجسته در صنعت خود ارتباط برقرار کنید، پوشش خبری بگیرید و خود را به‌عنوان یک مدیر موفق معرفی کنید.

تعامل با مشتریان

ایونت‌ها به انسانی‌ تر شدن شرکت شما کمک کرده و ارتباطی اصیل ‌تر با مصرف‌ کنندگان ایجاد می‌کنند.

با ایجاد تجربه ‌ای منحصر به ‌فرد و به ‌یاد ماندنی برای مشتریان خود، احتمال بیشتری وجود دارد که آنها یک پیوند عاطفی با برند شما برقرار کنند و تجربیات خود را با دوستان، کسب‌ وکارها و مشتریان بالقوه به اشتراک بگذارند.

با ایجاد یک تعامل معنادار میان برند شما و مشتریانتان، احتمال حفظ مشتریان افزایش می‌یابد و در نهایت طرفداران وفادار به برند خلق می‌شوند.

تولید سرنخ 

برای موفقیت  در ایونت مارکتینگ، باید برنامه ‌ای منسجم برای جمع ‌آوری اطلاعات سرنخ‌های واجد شرایط و پیگیری پس از رویداد داشته باشید.

بسترهای مناسب برای جذب مخاطبان و جمع‌آوری اطلاعات آن‌ها شامل موارد زیر است:

– ایستگاه‌های دموی محصول 

– سخنرانی‌ 

– رسانه‌های اجتماعی 

همچنین، پیش از برگزاری یک رویداد بازاریابی، باید یک مدل امتیازدهی سرنخ تنظیم کنید.

این امتیازدهی باید اطلاعات جمع‌ آوری‌شده از مخاطبین (مانند اندازه شرکت، صنعت، و عنوان شغلی) و همچنین تعداد و نوع تعاملات آن‌ها در طول رویداد و میزان تعاملات قبلی آن‌ها با شرکت شما را شامل شود..

آموزش 

یکی از دلایل اصلی حضور افراد در کنفرانس‌ها، سمینارها و نمایشگاه‌های تجاری، یادگیری استراتژی‌ها، فناوری‌ها و کاربردهای جدید یک محصول یا خدمت است.

– اگر شما اسپانسر رویداد هستید و غرفه دارید: باید کارکنان شما به‌خوبی آموزش دیده باشند تا دمویی ارائه دهند که به چالش‌های افراد پاسخ دهد و بتوانند با اطمینان به سؤالات سرنخ‌ها پاسخ دهند. 

– اگر در حال سخنرانی در یک رویداد هستید: مطمئن شوید که ارائه شما هم آموزنده و هم جذاب باشد.

به  سخنرانی در مورد یک کاربرد منحصربه‌ فرد، آموزش عملی، یا بحث در مورد یک دیدگاه جدید درباره نحوه استفاده از یک محصول یا خدمت فکر کنید.

سعی کنید با پرسیدن سوال از مخاطبان در حین یا پس از جلسه، آن‌ها را درگیر کنید. 

– اگر میزبان یک رویداد هستید: سخنرانانی را انتخاب کنید که بتوانند دیدگاهی منحصربه ‌فرد را به حاضرین آموزش دهند که چگونه ارزش بیشتری با استفاده از محصول یا خدمات شما به دست آورند.

اگر بتوانید یک نام بزرگ در صنعت خودتان را جذب کنید که در رویداد حضور داشته باشد، کمک می‌کند توجه جمعیت بیشتری را به خود جلب کنید و اعتبار رویداد خود را افزایش دهید.

افزایش فروش به مشتریان 

افزایش فروش اغلب به ‌طور طبیعی از آموزش مشتریان سرچشمه می‌گیرد. از دموی محصولات یا وبینارها به‌عنوان یک روش نرم و غیرمستقیم برای معرفی محصولات جدید استفاده کنید.

اگر کارکنان رویداد به دقت به مشکلات مشتریان گوش دهند و سپس نحوه رفع آن‌ها با استفاده از ویژگی‌های خاص محصول را نمایش دهند، احتمال اینکه ویژگی‌های جدیدی معرفی کنند که نیازمند ارتقا یا خرید محصولات اضافی توسط مشتری باشد، افزایش می‌یابد.

وقتی شرکت شما نیازهای مشتریان را به‌خوبی درک کند و وقت بگذارد تا نشان دهد محصول یا خدمات شما چگونه مشکلات خاص آن‌ها را حل می‌کند، چه حضوری و چه از طریق وبینار زنده، اعتماد بیشتری ایجاد می‌شود.

انواع رویدادهای بازاریابی 

رویدادهای بازاریابی آنلاین 

ایونت‌های دیجیتال یک جایگزین کم‌هزینه‌ تر نسبت به برگزاری یا شرکت در رویدادهای حضوری برای شرکت‌ها هستند.

این نوع رویدادها به کسب ‌وکارها این امکان را می‌دهند که به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشند و سریع تر رویداد را برگزار کنند، در حالی که رویدادهای حضوری به زمان بیشتری برای برنامه‌ ریزی نیاز دارند.

وبینارها 

وبینارهای زنده به ایجاد تعامل با مشتریان و مخاطبان بالقوه کمک می‌کنند.

این وبینارها معمولاً شامل دموی محصول هستند و بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به طول می‌انجامند.

اگر میزبان یک وبینار زنده هستید، آن را تعاملی کنید و به شرکت‌ کنندگان اجازه دهید سؤالاتشان را بپرسند یا در نظرسنجی‌ها شرکت کنند. این کار باعث افزایش تعامل مشتریان می شود.

نظرسنجی‌ها همچنین داده‌های ارزشمندی به شما می‌دهند که می‌توانید آن‌ها را با تیم‌های بازاریابی، محصول و فروش خود به اشتراک بگذارید.

فیلم ضبط‌ شده وبینار را برای افرادی که نتوانستند در وبینار زنده شرکت کنند، ایمیل کنید.

همچنین می‌توانید وبینارهای درخواستی را در وب‌ سایت خود بارگذاری کنید.

رویدادهای بازاریابی حضوری 

هیچ چیزی مانند ملاقات حضوری با مشتریان و مخاطبان بالقوه تأثیرگذار نیست.

ایونت مارکتینگ و رویدادهای حضوری فرصتی برای ایجاد ارتباطی نزدیک ‌تر با مصرف ‌کنندگان است.

چندین فرمت برای رویداد حضوری شما وجود دارد، اما متداول ‌ترین آن‌ها شامل نمایشگاه‌های تجاری، کنفرانس‌ها، گردهمایی‌ها یا رویدادهای قدردانی از مشتری هستند.

نمایشگاه‌های تجاری 

نمایشگاه‌ها افراد و شرکت‌ها را در یک صنعت یا حرفه خاص گرد هم می‌آورند و اغلب برای تولید سرنخ و ایجاد آگاهی از برند استفاده می‌شوند.

از آنجا که بسیاری از کسب‌ وکارها در نمایشگاه‌های تجاری حضور دارند، مهم است که به چگونگی متمایز کردن برند خود فکر کنید.

کنفرانس‌ها 

کنفرانس‌ها معمولاً توسط شرکت‌هایی که پایگاه مشتریان گسترده و فعال دارند برگزار می‌شوند تا اطلاعاتی درباره محصولات جدید ارائه کنند .

کنفرانس‌ها معمولاً شامل جلسات و سخنرانی‌های مختلفی هستند که برای علایق، نقش‌ها و سطوح مهارتی مختلف در یک سازمان طراحی شده‌اند.

گردهمایی‌ها 

برندها می‌توانند با اسپانسری یک گردهمایی محلی که برای مخاطبان هدفشان طراحی شده، آگاهی و تعامل با برند را افزایش دهند.

این رویدادهای کوچک‌ تر و صمیمی  ‌تر هستند و فرصتی را برای شبکه‌ سازی و ایجاد روابط با افراد محلی فراهم می‌کند.

رویدادهای قدردانی 

برگزاری رویدادهایی برای قدردانی از بهترین مشتریان می‌تواند رضایت مشتریان، حفظ آن‌ها، ارجاع‌ دهی، و حتی فروش را افزایش دهد.

شرکت‌ها معمولاً این کار را با برگزاری صبحانه، ناهار یا شام در کنار یک کنفرانس که بسیاری از مشتریانشان در آن شرکت دارند انجام می‌دهند.

نکات مهم برای پیگیری پس برگزاری رویداد

– شخصی‌سازی پیام:

به‌خاطر داشته باشید که کجا با یک سرنخ ملاقات کردید (غرفه شما، یک جلسه، یک مهمانی) و نام، شرکت و هر چیزی که در مورد گفت‌ و گوی خود با آن سرنخ به یاد دارید را درج کنید.

– به موقع عمل کنید:

بلافاصله پیگیری کنید تا در ذهن سرنخ‌ها باقی بمانید.

اگر کنفرانس شما چند روزه است، هر شب به افرادی که به غرفه شما مراجعه کرده‌اند، ایمیل بفرستید.

 از آن‌ها بخواهید که به غرفه شما سر بزنند و درباره هر یک از سخنرانی‌ها یا رویدادهای شبکه ‌سازی آینده‌ تان به آنها اطلاع دهید.

– پیشنهاد بدهید:

 بسته به محصول یا خدمات شما و اینکه فرد در کجای قیف فروش شما قرار دارند، با یک قطعه محتوای مرتبط یا پیشنهادی برای مشاوره رایگان با آنها ارتباط بگیرید تا آن‌ها را تشویق به حرکت در مسیر قیف فروش کنید.

آزمایش A/B:

جنبه‌های مختلف ایمیل و یا پیامک و یا صفحات فرود وب سایت خود را ارزیابی کنید.

 اگر یک قطعه محتوا ارائه می‌دهید و آن‌ها را به یک صفحه فرود اختصاصی برای دانلود آن هدایت می‌کنید، صفحه فرود را نیز آزمایش A/B کنید.

پس از اتمام ایونت مارکتینگ (برگزاری رویداد) چه کنیم؟ 

1-اطلاعات و سرنخ هایی که جمع آوری شده را به تیم فروش و بازاریابی  بسپارید تا سرنخ ها را پیگیری کنند.

2-پیشنهادات و انتقاد ها را در سطوح بالای مدیریتی پیگیری کنید تا بتوانید محصول و خدمت خود را بهتر کنید.

3-طی پیام هایی از طریق صفحات برندتان در فضای مجازی و وبسایت از تمام شرکت کنندگان تشکر کنید و سعی کنید که یک ایمیل و یا یک پیامک شخصی سازی شده نیز برای مشتریان فعلی و سرنخ های با کیفیت ارسال کنید.

4- بازخورد رویداد خود را در بازه زمانی مشخصی (مثلا 6 ماهه) با دیگر کانال های بازاریابی مانند وب سایت و فضای مجازی مقایسه کنید تا بتوانید تحلیل درستی از کانال های مختلف بازاریابی خود داشته باشید .

+

منبع : +

ارسال دیدگاه برای %s