مقدمه

با پیشرفت تکنولوژی و اینترنتی که تغریبا همه نحوه کارکرد همه چیز را تغییر داده است عجیب نخواهد بود اگر بشنویم وسایل اطرافمان مانند چراغ مطالعه یا بلندگوی روی میزمان به اینترنت متصل هستند. اصلا یک وسیله چه نیازی به اینترنت دارد؟ اولین بار دراوایل سال 1982 مفهوم شبکه دستگاه های هوشمند مورد بحث قرار گرفت. با یک دستگاه فروش اتوماتیک کوکا کولا که در دانشگاه کارنگی ملون ( یکی از معتبر ترین دانشگاه های ایالات متحده ) به عنوان اولین وسیله متصل به اینترنت ثبت شده. این دستگاه فروش از طریق اینترنت قادر به گزارش مقدار موجودی نوشیدنی باقی مانده یا نوشیدنی های جدید بارگیری شده و سرد یا گرم بودن نوشیدنی ها بود. اینترنت اشیاء یک مبحث تازه در دنیای فناوری و ارتباطات می باشد ولی اعتبار آن به حدودا بیست سال قبل باز می گردد. در ابتدا کوین اشتون عبارت اینترنت اشیاء را بیان کرد و گفت که به زودی در دنیایی زندگی کنیم که در آن هر وسیله ای می تواند به اینترنت متصل شود. بزرگ ترین راه ارتباطی انسان ها با هم در این دوره اینترنت می باشد. از دوستان و خانواده گرفته تا بازیگر ها، هنرپیشه ها و ورزشکاران مورد علاقه مان را از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی متصل به اینترنت دنبال می کنیم و از این طریق با آنها در ارتباط هستیم. اما کوین اشتون از چیز دیگری صحبت می کرد. از اینکه تمام وسایل و اشیاء از طریق اینترنت به هم متصل شوند.

اینترنت اشیاء چیست؟

اینترنت اشیاء یا Internet of things که به صورت خلاصه IoT نوشته می شود. کوین اشتون اولین شخصی بود که در سال 1999 درباره ی اینترنت اشیاء صحبت کرد و بیشتر مایل بود آن را اینترنتی برای اشیاء Internet for things بنامد. اینترنت اشیاء به طور کلی به همه ی وسایلی که در اطراف ما قرار دارد اشاره می کند و از این موضوع صحبت می کند که همه چیز از لباس ها گرفته تا تخت خواب و پنجره ها می توانند به اینترنت متصل شوند و از طریق اپلیکیشن های مخصوصی که در رایانه ی خصوصی یا گوشی هوشمند همراه ما وجود دارد کنترل شوند. اینکه بیرون از خانه فرمان بسته شدن پنجره ها را با یک اپلیکیشن خاص بدهیم و یا به راحتی غذا را روی اجاق رها کنیم و به بیرون برویم و بعدا از بیرون زیر آن را خاموش کنیم و یا هود را روشن کنیم. تمام این وسایل می توانند به اینترنت متصل شوند و تحت کنترل ما در بیایند. با تولید انبوه تراشه ها و سنسورهایی که با قیمت های کم و به فراوانی یافت می شوند همه این وسایل را می توانیم به اینترنت متصل کنیم و بر کار آنها نظارت داشته باشیم.

فواید اینترنت اشیاء

ایجاد فرصت های تجاری جدید

اینترنت اشیاء یکی از جدید ترین تکنولوژی های به وجود آمده است. اینترنت اشیاء می تواند داده ها را جمع آوری کند و از طریق شبکه جهانی اینترنت این داده ها را تجزیه و تحلیل کند. به عنوان مثال نمونه ای از داده ها را درمورد مشتریان برتر خود و مشکلاتی که در استفاده از محصول دارند را بررسی کنید. به این وسیله خدمات خود را ارتقا می دهید و کاستی ها را از بین می برید و می توانید فرصت های جدید شغلی زیادی ایجاد کنید.

پیش بینی و عمل

یک فرصت کلیدی توانایی پیش بینی نیاز ها قبل از بروز آنها و عمل دقیق آنها بر اساس بینش از شبکه اینترنت اشیاء است. از داده های جمع آوری شده می توانید برای روند های تاریخی و یا در زمان بروز مشکل استفاده کنید. برای مثال اطلاعات گارانتی و نگهداری سازنده را می توان با داده های جمع آوری شده اینترنت اشیاء برای پیش بینی حوادث استفاده کرد.

بر اتفاق های کسب و کار خود نظارت داشته باشید

به کمک اینترنت اشیاء می توانید داده های دقیق تری از نحوه ی گردش کسب و کار خود داشه باشید. بدست آوردن هر گونه اطلاعاتی درباره میزان فروش محصولات و یا اطلاعاتی از مشتری هایی که به محصولات یا خدمات شما علاقه مند هستند بدست بیاورید. خدمات و محصولات خود را اصلاح کنید و مشتری ها را راضی نگه دارید.

معایب اینترنت اشیاء

امنیت اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء از موضوع مشخصی صحبت می کند و آن هم این است، متصل شدن همه ی وسایل و همه چیز به اینترنت. اما در صورتی که همه ی وسایلبه اینترنت دسترسی داشته باشند این امکان وجود دارد که از طریق اینترنت کنترل هم شوند. با وجود همه ی امکانات مفیدی که در دسترس کاربر ها قرار میگیرد موضوع امنیت اینترنت اشیاء هم از اهمیت بالایی بر خوردار است. اینکه هر وسیله ای از طریق یک اپلیکیشن یا برنامه خاص تحت کنترل در بیاید سوژه ی جذابی را برای افراد سودجو و مهاجمان سایبری ایجاد می کند پس فراهم کردن امنیت اینترنت اشیاء مسئله بسیار مهمی است.

حریم خصوصی اینترنت اشیاء

حریم خصوصی مسئله بسیار مهمی در پزیرش هر چیزی است. هیچ فرد یا سازمانی حاضر به استفاده از ابزاری که حریم خصوصی اش را به خطر می اندازد نمی شود. حتی اگر این ابزار یا تکنولوژی بسیار مهم و کاربردی باشد. در مورد اینترنت اشیاء هم به همین صورت است. درحالی که اینترنت اشیاء می تواند در هر کار، سازمان و تجارتی تحول شگرف ایجاد کند اما در صورتی که امنیت و حریم خصوصی کاربرانش را به خطر بیندازد مورد استفاده قرار نمیگیرد.

وقتی همه ی وسایل اطراف شما به اینترنت متصل باشند و بتوانند بصورت هوشمند عمل کنند ممکن است گاهی طبق برنامه ریزی و الگوریتم های مشخص خودشان اقداماتی انجام دهند که شما نمی خواهید. برای مثال خیلی از اوقات گوشی همراه شما به دلیل متصل بودن به اینترنت و بدون کسب اجازه شروع می کند به آپدیت برنامه های گوشی. اگر وسایل به اینترنت دسترسی داشته باشند طبق برنامه ریزی که در زمان ساخت شده اند عمل می کنند و ممکن است با دستکاری های خرابکارانه داده ها یا اطلاعات کاربر را در اختیار دیگران قرار دهند که این موضوع حریم خصوصی کاربر ها را به خطر می اندازد.

جمع بندی

اینترنت اشیاء یکی از تکنولوژی های به روزاست که احتمالا در آینده ای نزدیک و البته به مرور زمان شاهد حضور آن در زندگی هایمان شویم. اگر بتوان تمام مسائل امنیتی آن را تا حد ممکن برقرار کرد به زودی نه تنها یک ویژگی خوب و کاربردی می شود بلکه مانند گوشی های همراه که حضور آن ها بدیهی است، اینترنت اشیاء هم یک تکنولوژی بدیهی می شود که بدون حضورش بسیاری از کارها با مشکل رو به رو خواهد شد.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها