ایلان ماسک (زاده ۲۸ ژوئن ۱۹۷۱، پرتوریا، آفریقای جنوبی)، کارآفرین آمریکایی متولد آفریقای جنوبی است که سازمان پرداخت الکترونیکی را بنیانگذاری کرد و SpaceX، سازنده وسایل نقلیه و فضاپیما را تشکیل داد. او همچنین یکی از اولین سرمایه گذاران مهم و همچنین مدیر اجرایی تولید کننده خودرو، تسلا، بود.

ماسک در ماه مه ۲۰۱۲، زمانی که SpaceX موشک پرتاب کرد که اولین وسیله نقلیه تجاری را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستد. او کار خود را با خرید SolarCity در سال ۲۰۱۶ تقویت کرد و با اتخاذ یک نقش مشاور در روزهای ابتدایی مدیریت دونالد ترامپ، جایگاه خود را به عنوان یک رهبر صنعت تحکیم کرد.

زندگی اولیه

ماسک در ۲۸ ژوئن ۱۹۷۱ در پرتوریا آفریقای جنوبی به دنیا آمد. به عنوان یک کودک، ماسک چنان در رویاهای خود از دست رفته بود که پدر و مادر و پزشکان به او دستور دادند تا شنوایی خود امتحان را بررسی کند.
در زمان طلاق پدر و مادرش، ماسک، زمانی که ۱۰ ساله بود، به کامپیوترها علاقه نشان داد. او به خود آموخت که چگونه برنامه را اجرا کند، و زمانی که ۱۲ ساله شد، اولین نرم‌افزار خود را فروخت: یک بازی به نام Blastar که او خلق کرد.

در مدرسه ، درون‌گرا و درس خوان بود. او تا ۱۵ سالگی مورد ظلم قرار میگرفت و به سرعت رشد کرد و یاد گرفت چگونه با کاراته و کشتی از خود دفاع کند.

تحصیل

در سن ۱۷ سالگی، ماسک به کانادا رفت تا در دانشگاه ملکه حضور یابد و از خدمت اجباری در ارتش آفریقای جنوبی اجتناب کند. ماسک شهروندی کانادا را در آن سال به دست آورد زیرا احساس می‌کرد که دریافت شهروندی آمریکایی از طریق این مسیر آسان‌تر خواهد بود.
در سال ۱۹۹۲، ماسک، کانادا را ترک کرد تا تجارت و فیزیک را در دانشگاه پنسیلوانیا مطالعه کند. او مدرک لیسانس خود را در رشته اقتصاد و رشته فیزیک به دست آورد.

ماسک بعد از ترک دانشگاه پن به دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا رفت تا دکترای فیزیک انرژی را دنبال کند. با این حال، حرکت او به طور کامل با جهش اینترنتی زمانبندی شده بود و بعد از فقط دو روز از استنفورد بیرون آمد تا به بخشی از آن تبدیل شود و اولین شرکت خود را بنام Zip2 در سال ۱۹۹۵ راه‌اندازی کرد. ماسک در سال ۲۰۰۲ به یک شهروند آمریکایی تبدیل شد.

شرکت‌ها

Zip۲
ماسک اولین شرکت خود را در سال ۱۹۹۵ با برادرش کیمبال، آغاز کرد. یک راهنمای شهر آنلاین که در کمترین زمان برای وب سایت‌های هر دو روزنامه نیویورک‌تایمز و شیکاگو منتشر شد. در سال ۱۹۹۹، بخشی از شرکت Compaq، Zip۲ 307 میلیون دلار نقد و ۳۴ میلیون دلارسهام خریداری کرد.

PayPal
در سال ۱۹۹۹، ماسک و Kimbal ماسک از فروش خود از Zip۲ برای پیدا کردن X.com، یک شرکت خدمات مالی / پرداخت آنلاین استفاده کردند. اکتساب X.com در سال بعد منجر به ایجاد PayPal شد همان طور که امروزه شناخته شده‌است.
در اکتبر سال ۲۰۰۲، ماسک اولین میلیارد دلار خود را در زمانی که PayPal ۱.۵ میلیارد دلار در ارزش داشت ، به دست آورد.

SpaceX
ماسک کمپانی سوم خود، شرکت فن‌آوری‌های اکتشاف فضایی یا SpaceX را در سال ۲۰۰۲ با قصد ساخت سفینه فضایی برای سفرهای فضایی تجاری تاسیس کرد. در سال ۲۰۰۸، SpaceX به خوبی تاسیس شد و ناسا قراردادی را برای رسیدگی به حمل و نقل کالا برای ایستگاه فضایی بین‌المللی به همراه برنامه‌هایی برای انتقال فضا به فضا در آینده برای جایگزین کردن ماموریت‌های شاتل فضایی ناسا به شرکت اعطا کرد.

تسلا موتورز
ماسک یکی از بنیانگذاران شرکت تسلا موتورز است، شرکتی که در سال ۲۰۰۳ تشکیل شد و به تولید خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه، بازار انبوه و همچنین محصولات باتری و پشت‌بام‌های خورشیدی اختصاص دارد. ماسک بر همه بخش های توسعه محصول، مهندسی و طراحی محصولات شرکت نظارت می‌کند.

SolarCity
در آگوست سال ۲۰۱۶، در تلاش مداوم ماسک برای ترویج و پیشرفت انرژی و محصولات پایدار برای یک پایه مصرف‌کننده گسترده‌تر، یک معامله ۲.۶ میلیارد دلاری برای ترکیب خودروهای برقی و شرکت‌های انرژی خورشیدی تثبیت شد. شرکت تسلا موتورز خرید سهام شرکت SolarCity را اعلام کرد، شرکتی که ماسک شرکت در سال ۲۰۰۶ به پسر عمو هایش کمک کرده بود. او سهامدار عمده در این نهاد است.

کار غیرانتفاعی
پتانسیل بی‌حد و حصر اکتشاف فضایی و حفاظت از آینده نژاد بشر به عنوان بنیان منافع پایدار مو تبدیل شده‌است و به همین دلیل بنیاد مشک را بنیان نهاده‌است که به اکتشاف فضایی و کشف منابع انرژی تجدید پذیر و انرژی‌های پاک اختصاص دارد.
در اکتبر سال ۲۰۱۹، ماسک قول داد که یک میلیون دلار به کمپین #TeamTrees اهدا کند که هدف از آن کاشت ۲۰ میلیون درخت در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۰ است. او حتی نام توییتر خود را برای این مناسبت تغییر داد.

منبع : biography.com

مقاله مرتبط : زندگی نامه بیل گیتس

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها