آرکتایپ برند چیست؟ ویژگی های انواع آرکتایپ ها

آرکتایپ برند، الگو یا شخصیتی است که به یک برند هویت و شخصیت می‌بخشد. این الگوها، بر اساس کهن‌الگوهای یونگی، به برندها کمک می‌کنند تا با مخاطبان خود ارتباط عمیق ‌تری برقرارکرده و به یاد ماندنی ‌تر شوند. به عبارت ساده ‌تر، آرکتایپ  برند، روح و شخصیت یک برند است که آن را از رقبا متمایز می‌کند.

در دهه 1940، کارل یونگ، روانشناس سوئیسی، مجموعه‌ای از آرکتایپ های برند را توسعه داد و معتقد بود که این آرکتایپ ها تصاویری هستند که ما از دیگران می‌شناسیم یا به خاطر می‌آوریم.

ما بر اساس الگوهای رفتاری، ارزش‌ها، انگیزه‌ها و اهداف، ناخودآگاه با این آرکتایپ ها ارتباط برقرار می‌کنیم

. او معتقد بود که مردم هنگام صحبت در مورد یک شرور یا قهرمان، تصاویر بسیار نزدیکی را در ذهن خود ترسیم می‌کنند.

برندها نیز در موقعیت مشابهی قرار دارند. در طول سال‌ها، برندها فهمیدند که برای برجسته بودن در دنیایی پر سر و صدا که کسب و کارها با سرعت ثانیه ای رشد می‌کنند، باید تصویری را به مخاطبان خود ارائه دهند.

اینجاست که آرکتایپ ها وارد بازی می‌شوند. برندها از آرکتایپ ها در برندسازی، بازاریابی و روابط عمومی خود استفاده می‌کنند تا مردم بتوانند آنها را با آن آرکتایپ ها به خاطر بیاورند.

قبل از بررسی 12 آرکتایپ  برند، باید در مورد اینکه یک برند چند آرکتایپ  می‌تواند داشته باشد صحبت کنیم

. یک برند مانند یک فرد است و مانند افراد می‌تواند چند بعدی باشد

. یک فرد می‌تواند چندین آرکتایپ  یا حتی ویژگی‌های مختلف از آرکتایپ های مختلف داشته باشد، اما معمولاً یک آرکتایپ  غالب دارد که با آن  شناخته می شود.

در ادامه، شما مثال‌هایی از آرکتایپ های برند را خواهید خواند.

ممکن است برخی از آنها را ببینید و بگویید: “هوم، فکر می‌کنم این برند بیشتر شورشی است تا خالق”. احتمالاً شما درست می‌گویید. آن برند می‌تواند در قلب خود شورشی باشد و در ذهن خود خالق!

انواع آرکتایپ برند

بر اساس نظریه اصلی کارل یونگ، 12 آرکتایپ  برند وجود دارد که هر کدام با ویژگی‌ها و الگوهای خاص خود شناخته می‌شوند:

1.خالق: (The Creator)

اراده خلق در همه انسان ها وجود دارد ولی  در برخی افراد قوی‌ تر است.

خالقان در مرز خلاقیت زندگی می‌کنند و همیشه مرزها را جابه‌ جا می‌کنند.

آنها نوآورانی هستند که از شنا کردن خلاف جریان آب نمی‌ترسند. شما اغلب می‌توانید نوآوری‌ها را در محصولات و خدمات آنها مشاهده کنید که در میان مجموعه‌ ای از رقبا متمایز هستند.

برندهای با آرکتایپ  خالق، ایده‌های جدید و اصیل را اجرا می کنند .

 آنها آینده ‌نگرانی هستند که آینده را شکل می‌دهند و اغلب مسیر تاریخ را تغییر می‌دهند.

مشاغل در این صنایع معمولاً از نوع خالق هستند:

 هنر و طراحی

 فناوری و اینترنت

 بازاریابی (دیجیتال و سنتی)

2.حکیم (The Sage):



حکیم تشنه دانش است و به دنبال حکمت می‌گردد

. حکیمان راهنماهایی هستند که به دیگران کمک می‌کنند تا مسیر خود را پیدا کنند و جهان را تغییر دهند.

حکیمان از به اشتراک گذاشتن دانش خود دریغ نمی‌کنند و می‌توانند مربیان بزرگی باشند.

یک حکیم یک یادگیرنده مادام‌العمر است و معتقد است جستجوی کسب دانش هرگز متوقف نمی‌شود

. حکیمان به دنبال تغییر جهان نیستند، بلکه دیگران را برای تغییر آن الهام می‌بخشند.

مشاغل در این صنایع معمولاً از نوع حکیم هستند:

موسسات آموزشی

موتورهای جستجو

دانشنامه‌ها

آژانس‌های مشاوره ‌ای

آژانس‌های تحلیل و تحقیق

پرستار: (The Caregiver)

 پرستاران برای کمک به دیگران زندگی می‌کنند

. آنها می‌خواهند همه خوب باشند و هر کاری را که می توانند انجام می‌دهند تا فضایی امن و مطمئن برای دیگران، به ویژه نیازمندان فراهم کنند.

پرستاران به دیگران کمک می‌کنند تا روی پای خود بایستند و تا زمان موفقیت ، آنها را دنبال کنند

. اگر تصادف کردید، پرستاران برای کمک و انجام اقدامات لازم به صحنه می‌دوند.

مشاغل در این صنایع معمولاً از نوع پرستار هستند:

مراقبت‌های بهداشتی

خیریه ها

بیمه

4.بی‌گناه (The Innocent):

آرکتایپ های بی ‌گناه می‌خواهند دیگران را خوشحال کنند

آنها جهان را به صورت مثبت می‌بینند و در مورد آنچه اتفاق می‌افتد خوش‌بین هستند. آنها معمولاً شادند و دوست دارند هر زمان که می‌توانند این احساس را به دیگران نیز بدهند.

برندهایی با این آرکتایپ  به صداقت و سادگی متکی هستند. آنها در هر کس زیبایی می‌بینند و به دنبال ویژگی‌های درون هر فرد هستند.

مشاغل در این صنایع معمولاً از نوع بی‌گناه هستند:

زیبایی و مراقبت از پوست

غذاهای ارگانیک

نظافت

5.مسخره باز (The Jester):

مسخره بازان می‌خواهند دیگران را بخندانند و بازیگوش هستند

. آنها در هر موقعیتی شوخ هستند و زمانی که لبخند را روی صورت دیگران می‌گذارند، بهترین احساس را دارند

وقت گذراندن با آنها سرگرم‌ کننده است و وقتی به آنها فکر می‌کنید، ناگهان لبخند ظریفی روی لب‌های شما می‌نشیند

. آنها کسانی هستند که معمولاً به آنها به عنوان “کودکی در بدن یک بزرگسال” اشاره می‌کنید.

مشاغل در این صنایع معمولاً از نوع مسخره باز هستند:

سرگرمی و رسانه

خدمات کودکان و جوانان

غذا و نوشیدنی

6.جادوگر: (The Magician)



 جادوگران آینده ‌نگر هستند و برای شگفت‌زده کردن مخاطبان خود، تجربیات جدید و هیجان ‌انگیزی ارائه می‌دهند.

آنها دوست دارند لحظات خارق‌العاده و جادویی را برای دیگران فراهم کنند تا آرزوهایشان را به واقعیت تبدیل کنند.

جادوگران مرموز هستند و شما را کنجکاو می‌کنند که چه اتفاقی پشت پرده در حال رخ دادن است.

جادوگران جویای دانش هستند اما برخلاف حکیمان، آن را با دیگران به اشتراک نمی‌گذارند. در عوض، از این دانش برای شگفت‌ زده کردن و سرگرم کردن دیگران استفاده می‌کنند.

مشاغل در این صنایع معمولاً از نوع جادوگر هستند:

سرگرمی

زیبایی و مراقبت از پوست

سلامتی و انگیزش

مراقبت‌های بهداشتی

7.حاکم (The Ruler):


حاکم دوست دارد کنترل همه چیز را داشته باشد.

آنها شخصیت‌های غالب هستند و معمولاً مجموعه‌ای از قوانینی را وضع می‌کنند که انتظار دارند دیگران از آنها پیروی کنند.

حاکمان مهارت‌های رهبری عالی دارند و مغرور و با اعتماد به نفس هستند.

 هنگام رویارویی با یک حاکم، همزمان احساس ترس و احترام می‌کنید

. وقتی آنها در اتاق هستند، حضور آنها را احساس می‌کنید و همه هنگام صحبت آنها ساکت هستند.

مشاغل در این صنایع معمولاً از نوع حاکم هستند:

خودرو و حمل و نقل

فولاد و نفت

هتل‌ها و تفرجگاه‌ها

لباس و پوشاک

8.قهرمان (The Hero):



 قهرمان خط روشنی برای درست و غلط دارد و می‌خواهد هر زمان که ممکن است از بی‌عدالتی جلوگیری کند یا بر آن غلبه کند.

آنها الهام ‌بخش هستند و از طریق کار سخت به موفقیت دست می‌یابند.

هنگام مواجهه با یک چالش، قهرمان عقب‌ نشینی نمی‌کند و مهارت‌های لازم را برای حل آن یاد می‌گیرد

. آنها می‌خواهند به جهان نشان دهند که می‌توانند آن را نجات دهند و صرف‌ نظر از اینکه چند بار شکست بخورند، دوباره برمی‌خیزند.

مشاغل در این صنایع معمولاً از نوع قهرمان هستند:

لباس ورزشی و تجهیزات ورزشی

معاملات و بورس

تجهیزات ایمنی

9.آدم معمولی (The Everyman):



 آرکتایپ های آدم معمولی به راحتی قابل ارتباط گیری هستند.

آنها ارتباطات عمیقی با دیگران ایجاد می‌کنند و می‌خواهند توسط همه دوست داشته شوند

. برخلاف خالقان، آدم‌های معمولی دوست ندارند برجسته باشند و ترجیح می‌دهند بخشی از یک جامعه باشند.

آنها دوستانه رفتار میکنند و شما در برخورد با آنها احساس میکنید سالیان زیادی است که آنها را می شناسید!

چیزهای بسیار کمی هستند که با سلیقه آنها مطابقت ندارند، اما آنها به سختی به چیزی علاقه ‌مند هستند.

مشاغل در این صنایع معمولاً از نوع آدم معمولی هستند:

غذاها

فروشگاه‌های زنجیره‌ای

تولیدکنندگان محصولات کم هزینه و ارزان

محصولات خانوادگی

10.شورشگر (The Rebel) :

شورشیان دوست دارند وضعیت موجود را به چالش بکشند و از قوانین و استانداردها پیروی نمی‌کنند.

برخلاف آدم‌های معمولی، آنها توسط همه دوست داشته نمی‌شوند اما معمولاً دنباله رو هایی دارند که بسیار به آنها وفادارند.

شورشیان برای اختلال زندگی می‌کنند.

آنها تلاش می‌کنند تا پیوندهای سنتی را بشکنند و موج جدیدی ایجاد کنند.

صلح با آنها وجود ندارد، زیرا صلح به معنای مرگ برای یک شورشی است. آنها انقلابیونی هستند که از آشوب لذت می‌برند و برای آن زندگی می‌کنند.

مشاغل در این صنایع معمولاً از نوع شورشگر هستند:

خودرو

تخریب ساختمان

امور مالی

فناوری و اینترنت

11.کاوشگر (The Explorer):

کاوشگران دوست دارند آزاد باشند و برای استقلال خود ارزش قائل هستند.

آنها از چالش‌ها نمی ‌ترسند و به صورت مستقیم با آنها روبرو می‌شوند

. آنها دوست دارند مناطقی را کاوش کنند که قبلاً کسی کاوش نکرده است

. برای این روح‌های شجاع، سفر کشف هرگز پایان نمی‌یابد. شما به سختی یک کاوشگر را در خانه پیدا می‌کنید. آنها معمولاً در حال پیدا کردن مکان‌های جدید و کشف چیزهای جدید هستند.

مشاغل در این صنایع معمولاً از نوع کاوشگر هستند:

آژانس‌های مسافرتی و کمپینگ

لباس ورزشی

خودرو (آف ‌رود)

12.عاشق (The Lover) :

عاشقان پرشور هستند و احساس همدلی بزرگی دارند

. آنها در سطح احساسی درگیر می‌شوند و دوست دارند برای دیگران جذاب به نظر برسند.

عاشقان خانواده ‌گرا و نسبت به دیگران دلسوز هستند.

عاشقان میخواهند در چشم باشند  و این آنها را تشویق می‌کند تا روی جذابیت فیزیکی و احساسی خود کار کنندپ

. آنها بسیار حساس هستند و هوش هیجانی بالایی دارند که باعث می‌شود نسبت به آنچه دیگران می‌گویند یا انجام می‌دهند حساس ‌تر باشند.

مشاغل در این صنایع معمولاً از نوع عاشق هستند:

  • لوازم آرایشی و زیبایی
  • غذاها و رستوران‌ها
  • عطر و ادکلن

در این مقاله با ویژگی های آرکتایپ های برند آشنا شدید . در مقاله بعدی به مقایسه این آرکتایپ ها با برند های امروز جهان می پردازیم و بررسی میکنیم که  برندهای بزرگ چه تصویری با استفاده از آرکتایپ های مختلف برای عموم مردم ایجاد کرده اند .

منبع : +

ارسال دیدگاه برای %s