تبلیغات هدفمند یا Targeted Advertising یعنی نمایش تبلیغات به گروهی خاص و هدف گذاری شده از افراد بر اساس خصوصیات فرهنگی، رفتاری، سلایق یا شاخص های دیگر.
محتوای این تبلیغ ها فقط به افرادی نمایش داده میشوند که احتمال درگیر شدنشان با تبلیغ بیشتر از سایرین باشد.
با توجه به اینکه اکثر مشتریان بالقوه در فضای آنلاین حضور دارند، کسب وکارها برای جلب توجه مشتریان هدف خود باید روشهای خاصی را به کار بگیرند؛ در غیر این صورت ممکن است محصول یا خدمتشان در شلوغی فضای آنلاین گم شود.
تبلیغات هدفمند یک روش اثر بخش برای جذب مخاطب درگیر شونده است و میتواند به افزایش تقاضای هر کسب و کاری منجر شود.
تبلیغات هدفمند می توانند هم آنلاین باشند هم آفلاین !
تبلیغات هدفمند در محیط وب می تواند با رفتارشناسی و ریتارگت کردن مشتریان توسط رد پاهایی که از خودشان در محیط اینترنت به جا میگذارند باشد!
تا حالا شده که در مورد یک محصول (به عنوان مثال یک کنسول بازی) جستجو کنید و چند روز بعد تبلیغات مربوط به کنسول های محتلف در سایت های مختلف برای شما نمایش داده شوند؟
در محیط پلتفرمهایی مانند اینستاگرام نیز شما با استفاده از هشتگ گذاری مناسب در واقع دارید به پلتفرم می فهمانید که محتوای شما را به چه کسانی نشان دهد.
یا حتی با سفارش تبلیغات به اینفلوئنسر های مرتبط با کسب و کارتان در واقع دارید مخاطب هایی را هدف میگیرید که احتمال مراجعه شان به شما بالاتر از بقیه است. مثلا سفارش تبلیغ یک رستوران به یک فود بلاگر !
در محیط آفلاین هم شما میتوانید با در نظر گرفتن متغیر های مختلف تبلیغات هدفمندی برای برندتان اجرا کنید.
به عنوان مثال اگر کسب و کارتان فروش مبلمان خانگی است می توانید با اجاره یک تابلو تبلیغاتی در اطراف شهرک های تازه تاسیس یک تبلیغات موفق داشته باشید.
10 توصیه برای تبلیغات هدفمند
1.محتوا و سلیقه مشتریان
به جای تکرار اطلاعاتی که مشتریان از قبل میدانند، از تبلیغات هدفمند برای ارائه اطلاعات جدید و پیشنهادات جذاب استفاده کنید که بر اساس رفتارهای خرید علائق شان طراحی شدهاند.
با ارائه محتوای دقیق و مورد علاقه، نشان دهید که به آنها اهمیت میدهید.
نکته: مصرفکنندگان به دنبال محتوای تازه و جدید هستند.
2.جذابیت تبلیغات
دلیل اینکه یک تبلیغ را “خلاقانه” مینامند این است که باید هیجانانگیز، جلب توجه کننده و غیرکسل کننده باشد.
همه ما میدانیم که نادیده گرفتن تبلیغات آسان است، بنابراین برای موفقیت یک تبلیغ هدفمند، باید از بقیه متمایز باشد.
نکته: تبلیغات خود را چشمگیر و جذاب طراحی کنید.
3.نمایش محدود تبلیغ
به یاد داشته باشید که هدف گیری صحیح تبلیغات باید به نفع مشتریان باشد، اما زیاده روی در آن میتواند نتیجه معکوس داشته باشد.
از دیدگاه یک مصرف کننده نگاه کنید و تصور کنید چقدر آزاردهنده است اگر یک تبلیغ را بارها در سایتهای مختلف ببینید.
نکته: مشتریان را با تبلیغات زیاد اذیت نکنید.
4.انتخاب پلتفرم مناسب
هر پلتفرمی برای تبلیغات شما مناسب نیست.
در حالی که تبلیغات ساده در نتایج جستجوی گوگل مؤثر هستند، ساخت تبلیغات پیچیده تر برای کمپینهای اینستاگرام که کاربران را متوقف و وادار به کلیک میکند، ارزشمند است.
نکته: هدف گیری مؤثر تبلیغات به مکان آن نیز بستگی دارد مثل یک ملک !!
5.شناسایی مخاطب
کلید هر تبلیغ هدفمند، یافتن مخاطبان مناسب است.
اگر تبلیغات را به مشتریانی ارائه دهید که با علایقشان همخوانی ندارد، نتایج مطلوبی نخواهید دید.
بنابراین، از ابزارهایی استفاده کنید که به شما امکان میدهد تبلیغات سفارشی بر اساس دادههای مشتری ایجاد کنید و ویژگیهای مشترک مخاطبان را شناسایی کنید.
نکته: حتی بهترین تبلیغ هم بر روی مخاطب نادرست اثربخش نخواهد بود.
6.عدم محدودیت زیاد برای جامعه هدف
تبلیغات شما باید به اندازه کافی گسترده باشد تا بخش قابل توجهی از بازار هدف را پوشش دهد.
به عنوان مثال، اگر تبلیغی بسازید که فقط مردان مو قرمز بین ۲۰ تا ۲۲ سال ساکن کانزاس که صاحب سگ گلدن رتریور هستند و ماشین برقی دارند را هدف قرار دهد، احتمالاً تعداد زیادی از مخاطبان را از دست خواهید داد !!
نکته: تبلیغات هدفمند و مؤثر بین هدف گیری دقیق و جامعه محدود ، تعادل برقرار میکند.
7. تفکر خارج از چارچوب
ساخت کمپینهای تبلیغاتی هدفمند به معنای فکر کردن درباره نیازهای مخاطبان است.
فرض کنید شما مالک یک شرکت املاک هستید و میخواهید به مشتریان در فروش خانههای فعلی یا خرید خانه های جدید کمک کنید.
بازار هدف شما افرادی هستند که به دنبال مشاوران املاک یا بررسی قیمت خانه ها در محله خود هستند.
اما شما باید بازارهای موازی که به بازار هدف اصلی شما مرتبط هستند را نیز در نظر بگیرید.
در مورد مثال املاک، شما باید جستجوهای مربوط به جعبههای بسته بندی، اجاره کامیون و ون، یا انبارهای موقت را نیز مورد نظر قرار بدهید چون این افراد نیز اکثرا در پی جا به جایی به ملکی جدید هستند.
با فکر کردن خارج از چارچوب و اهمیت به بازارهای موازی، میتوانید دسترسی خود را گسترش دهید بدون اینکه تمرکز خود را از دست بدهید.
نکته: بازاریابی هدفمند به عمق شخصی سازی و گستردگی علاقهها متکی است.
8. آزمایش، آزمایش، آزمایش
حتی بهترین تلاشهای تبلیغاتی هم همیشه طبق برنامه پیش نمیروند.
به همین دلیل، ارزش دارد که تستهای A/B را به طور منظم انجام دهید تا ببینید کدام تبلیغات در سناریوهای خاص بهترین عملکرد را دارند و کدام تبلیغات فایده ای ندارند.
وقتی که بهترین ها را شناسایی کردید، میتوانید با ادامه تستهای A/B آنها را بیشتر بهبود دهید تا بهترین بازگشت سرمایه را بدست آورید.
نکته: هیچ چیز در اولین بار کامل کار نمیکند. تبلیغات خود را تست کنید تا عملکردشان را بهبود دهید.
9. ایجاد یک شبکه برندینگ
در بین پلتفرم های فضای اینترنت ، تا وقتی همه را امتحان نکنید، نمیدانید کدام یک برای شما بهترین است.
شما باید در چندین پلتفرم فضای مجازی تبلیغات خود را آزمایش کنید تا ببینید کدام یک برای شما کار میکند.
نکته: شبکههای گسترده به شما اجازه میدهند تا ببینید مشتریان کجا هستند و تاکتیکهای خود را مطابق با آن تنظیم کنید.
10.اندازه گیری میزان تاثیر
ممکن است که کمپین های تبلیغات هدفمند شما آمار کلیک شان بالا باشد اما شما باید معیار های دیگری هم برای اندازه گیری میزان موفقیت خود داشته باشید.
برای اطمینان از اینکه تلاشهای تبلیغاتی هدفمند تان چقدر موفق بوده اند، باید معیارهای کلیدی عملکردی را تعریف کرده و این معیارها را به طور منظم اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید تبلیغات مطابق با انتظارات عمل میکنند.
به عنوان مثال، میتوانید ارزش کل نرخ تبدیل ها را در مقابل هزینه یک کمپین تبلیغاتی هدفمند اندازه گیری کنید تا ببینید آیا اعداد همخوانی دارند یا خیر
نکته آخر : اعداد را دنبال کنید تا مطمئن شوید هزینه تبلیغاتتان منطقی است.
منبع : +