مقدمه

در پست قبل به چیستی هوش مصنوعی و انواع آن پرداختیم در این پست ابتدا تعریفی از هوش مصنوعی کرده و چند مورد کاربردهای آن را نام میبریم.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یا Artificial intelligence زیر مجموعه ای از علم های کامپیوتری و دیجیتال است که به ساخت ماشین ها و ربات هایی ارتباط دراد که بتوانند مثل یک انسان عمل و عکس العمل داشته باشند. هوش مصنوعی شاخه ای از علوم رایانه است که تلاش می کند هوش انسان را در ماشین تکثیر یا شبیه سازی کند ، بنابراین ماشین ها می توانند وظایفی را انجام دهند که معمولاً به هوش انسانی نیاز دارد. برخی از عملکردهای قابل برنامه ریزی سیستم های AI شامل برنامه ریزی ، یادگیری ، استدلال ، حل مسئله و تصمیم گیری است.

هوش مصنوعی در بهداشت و درمان

وقتی نوبت به نجات جان انسان ها می رسد بسیاری از سازمان ها و مراکز مراقبت های پزشکی به هوش مصنوعی اعتماد می کنند. مثال های زیادی وجود دارد که نشان می دهد هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی به بیماران در سراسر جهان کمک های شایانی کرده است. سازمانی به نام Cambio Health Care یک سیستم پشتیبانی از تصمیم گیری بالینی برای پیشگیری از سکته ایجاد کرده است که می توان در صورت وجود بیمار در خطر سکته قلبی به او اختار دهد.

در سال پیش رو و به ویژه در پنج تا ده سال آینده هوش مصنوعی تاثیر زیادی در صنعت بهداشت و درمان و روش های استفاده از هوش مصنوعی در شرکت های مرتبط با مراقبت های بهداشتی خواهد داشت. در اینجا اشاره ی کوتاهی هم به دکتر جف دان مدیر عامل Redivus Health داشته باشیم، Redivus Health یک برنامه تلفن همراه متحول کننده است که توسط ارائه دهنده های مراقبت های بهداشتی برای جلوگیری از خطاهای پزشکی با ارائه پشتیبانی تصمیم گیری بالینی در هنگام وقایع مهم پزشکی و همچنین مستند سازی آن وقایع به صورت الکترونیکی در زمان واقعی استفاده می شود.

دکتر جف دان می گوید هوش مصنوعی فرصت هایی را برای برنامه ما فراهم می کند تا داده هایی را که از بیماران جمع آوری کرده ایم، را برای درمان یا پیشگیری به کار بگیریم. هوش مصنوعی همانطور که برای نرم افزار اعمال می شود به عنوان ابزاری برای افزایش دقت در هنگام تصمیم گیری نیز استفاده می شود اما بدون تعامل و راهنمایی انسان نباید آزادانه تصمیم گیری کند. گرچه نمی توان از هوش مصنوعی به جای پزشک و پرستار استفاده کرد و آن را کاملا جایگزین پزشک کرد اما می توان در مسیر بهبودی روند درمان از ویژگی های مفید آن بهره برد .

امنیت سایبری هوشمند

در رابطه با امنیت سایبری، هووش مصنوعی گام های بلندی برداشته است. اگرچه هوش مصنوعی در این زمینه در ابتدای امر است اما با گذشت زمان مسائل زیادی هست که در امنیت سایبری میتوان به هوش مصنوعی سپرد. همینطور امنیت سایبری در محافظت از داده ها و اطلاعات بسیار موفق عمل کرده. هوش مصنوعی به شرکت ها امکان می دهد آسیب پذیری ها یا رفتارهای ناهنجار کاربر را در برنامه های تجاری یا رسانه های اجتماعی تشخیص داده و موارد مخرب را تذکر داده یا حذف کند. سیستمی از تجزیه و تحلیل ناهنجاری های رفتاری در سیستم های رایانه ای شبیه به محافظت شده ترین فرودگاه های جهان است. وقتی در فرودگاه ها هستید سیستم امنیتی با بررسی رفتارها زمان کافی برای شناسایی و تجزیه تحلیل هویت شما را دارد. شما توسط دوربین هایی که هوش مصنوعی بر آن ها کنترل دارد بررسی می شوید و در صورت مشاهده رفتارهای عجیب یا خطرناک رهگیری خواهید شد. یادگیری عمیق این توانایی را دارد که ببیند آیا کاربر یا مسافری رفتار یا فعالیت مشکوکی دارد یا خیر و بنابراین حتی اگر مهاجمین در بین بقیه مردم عادی و یا در جمعیت باشند توسط دوربین ها شناسایی شده و امنیت فرودگاه به صورت کامل می توانند افراد را تحت نظر گرفته و از آسیب زدن آنها به باقی مردم جلوگیری کنند.

هتل ها و استراحتگاه های مجتمع

هوش مصنوعی همچنین میتواند به هتل ها کمک کند. برای بخش های مختلف و درخواست های مشتری ها برای یافتن هتل هایی با ویژگی هایی که به دنبال آن هستند. اینکه کدام مشتری میخواهد اتاقش به استخر دسترسی داشته باشد یا رو به چه منظره ای باشد و یا بقیه امکاناتی که ممکن است بخواهد آن ها را در زمان اقامت اش تحت کنترل داشته باشد. هتل ها می توانند با داشتن این اطلاعات به هر فرد بیشترین اهمیت را داده و مهمانان خود را در بهترین شرایط قرار دهند و این امکان را برای آنها فراهم می کند تا نیاز های مهمانان خود را قبل از اینکه مهمانان از آنها مطلع شوند پیش بینی کنند.

حتی بیشتر هتل ها می توانند ویژگی های اصلی سود آورترین مشتری خود را درک کرده و مهمترین موارد بعدی را درصورت ورود یک مهمان دیگر به سیستم رزرواسیون آنلاین هتل تشخیص دهند. استفاده از شبکه های عصبی عمیق و طبقه بندی کننده تصاویر می تواند تصاویر را تجزیه تحلیل کرده و همینطور می تواند بازاریابان هتل را قادر به نظارت بر تصاویری کند که بالاترین بازدید یا محبوبیت را داشته اند.

هوش مصنوعی و بازی

همانند هر تکنولوژی دیگری که از آن در زمینه ی سرگرمی و بازی استفاده میشود هوش مصنوعی نیز توانسته بازی ها را بسیار جذاب تر کند تا جایی که اکنون یکی از بیشترین موارد استفاده از این تکنولوژی در این زمینه است. طی چند سال گذشته هوش مصنوعی به بخشی جذایی ناپذیر از صنعت بازی تبدیل شده است. در واقع یکی از بزرگ ترین دستاورد های هوش مصنوعی در صنعت بازی است. نرم افزار های AlphaGo مبتنی بر هوش مصنوعی است و تفکر عمیق که توانسته رکورد های بازی معروف گو را جابجا کند یکی از مهم ترین موفقیت ها در زمینه هوش مصنوعی است. اندکی بعد از این پیروزی تفکر عمیق هوش مصنوعی، نسخه ی پیشرفته ای از AlphaGo به نام AlphaGo Zero ایجاد کرده که در یک رویه هوش مصنوعی بسیار در آن موفق بود. هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ می توانست با آموزش دادن بر این بازی مسلط شود.

ترمیم تصاویر به دست هوش مصنوعی

شرکت مایکروسافت الگوریتیمی بر اساس هوش مصنوعی ساخته که با یادگیری عمیق میتواند عکس های قدیمی را ترمیم کند.

برای این که چند تخریب در عکس را درست کرد میتوان از این الگوریتم ها برای بازتولید این تصاویر استفاده کرد.

هوش مصنوعی

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها