25 اشتباه رایج در فروشندگی (نداشتن برنامه روزانه)

برنامه ی روزانه داشته باشید

مشتری
مشتری

باید این را قبول کرد که انجام امور طبق یک برنامه ی زمان بندی روزانه دارای اهمیت فراوان است؛ موفقیت و شکست در تهیه یک برنامه روزانه روی کل عملکرد ما به عنوان یک مدیر فروش یا ویزیتور اثر چشمگیری خواهد داشت.

امروزه، در کتاب فروشی ها تعداد زیادی کتاب مدیریت وجود دارد که درباره ی طرز استفاده از زمان و اهمیت زمان بندی در کار ها نوشته شده است. متاسفانه در اکثر این کتاب ها به قدری موضوع را پیچیده مطرح کرده اند و به قدری با طول و تفصیل به بحث در این باره پرداخته اند (خواندن آنها خود به تنهایی نیاز به یک برنامه زمان بندی دارد) که اساسا برای اکثر مدیران فروش و ویزیتور ها هیچ فایده ای در بر ندارد.

جذب-مشتریان-بیشتر
جذب-مشتریان-بیشتر

ساعاتی را که می توانید با مشتری ملاقات و مذاکره کنید بیهوده صرف نکنید. برنامه روز بعد را در بعد از ظهر روز قبل تهیه کنید.

اهداف خود را به ترتیب اولویت درجه بندی کنید. سرسری و بدون هدف به نوشتن برنامه برای روز بعد اقدام نکنید؛ بلکه قبل از اینکه اقدام به این کار کنید فهرستی از کار هایی را که می خواهید در روز بعد انجام دهید تهیه کنید؛ سپس آن ها را به ترتیب اهمیت دسته بندی کنید.

مشتری-مداری
مشتری-مداری

زمانی را برای وقایع غیر متقربه اختصاص دهید. برنامه ریزی که از نظر زمان بندی کامل؛ فشرده و پر است قابل اجرا نبوده نهایتا از آن عدول خواهد شد. همه ما به این امر واقفیم که اغلب مسائلی غیر متقربه و دور از انتظار پیش می آید. ساعات آخر کار روزانه را به رفع مشکلات غیر متقربه و ناگهانی اختصاص دهید. اگر مشکلی ناگهانی و دور از انتظار رخ نداد، می توانید به اولویت بعدی در فهرست کاری خود بپردازید.

از فردا صبح یک ربع زود تر از خواب بیدار شوید _ و در این 15 دقیقه ای که بیشتر وقت دارید به خود نیرو و نشاط بدهید. روزی را که با عجله و دستپاچگی شروع کنید روز خوبی نخواهد بود.

روز خود را با خوش بینی شروع کنید: با خود بگویید ((امروز روز موفقی را در پیش خواهم داشت)) صبحانه کافی بخورید. به یک موزیک ملایم و آرام بخش گوش دهید. به اخبار صبح گوش نکنید و نیز در صبح روزنامه مطالعه نکنید؛ اصولا خبر ها بسیار یاس آورند. با خودتان قهر نباشید. (نگران نباشید، مشکلات بالاخره حل خواهند شد.)

یک سر رسید تهیه کنید _ سر رسیدی که برای هر ساعت یک جای یادداشت داشته باشید. چنین سر رسیدی شما را یاری می دهد تا از هدر رفتن مقدار زیادی وقت روزانه برای اهداف نا مشخص جلوگیری کنید.

شیوه-ی-برخورد-با-مشتریان
شیوه-ی-برخورد-با-مشتریان

همچنین یک دفترچه یادداشت جیبی تهیه کنید. در این دفترچه هر کاری را که در روز به نتیجه می رسانید و نیز انجام می دهید یادداشت کنید. لازم نیست همه چیز را مفصل بنویسید؛ تنها به یادداشت کردن زمان هرکاری که در خلال روز انجام می دهید اکتفا کنید. خوبی این کار در این است که در آخر شما سوابقی از زمان و انجام کار های خود خواهید داشت، و نه اینکه یک فهرست از کار های مختلف، و از این رو می توانید فعالیت هر روز خود را با روز های دیگر مقایسه کنید

با پرداختن به برنامه ریزی آگاهانه، و مقایسه فهرست کار هایی که قرار بوده انجام دهید با آنچه که حقیقتا به انجام رسیده، درک خود را از زمان و به کار گیری موثر آن افزایش داده و زیربنای موفقیت در امور را پایه گذاری کنید.

برای درک بهتر این مقاله به مقاله ی قبلی مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه برای %s