همانطور که در مقاله قبل عنوان شد کهن الگوی برند ، شخصیت و روح یک برند است.. این الگوها به برندها کمک می‌کنند تا با مخاطبان خود ارتباطی عمیق و ماندگار برقرار کنند و هویتی منحصربه‌ فرد برای خود بسازند.

در مقاله قبلی به معرفی انواع مختلف کهن الگوهای برند یا آرکتایپ ها پرداختیم

. در این مقاله قصد داریم با ارائه مثال‌های واقعی، مفهوم کهن الگو را روشن ‌تر کنیم و به شما کمک کنیم تا کهن الگوی مناسب برای برند خود را پیدا کنید.

برند ها و کهن الگو ها

کهن الگوی خالق: اپل، تسلا، نایکی

کهن الگوی حکیم: گوگل، IBM، مایکروسافت

کهن الگوی پرستار: جانسون & جانسون، پترولیوم

کهن الگوی بی‌گناه: کوکاکولا، دیزنی، لگو

کهن الگوی مسخره باز:  مونت کریستو، کیندر

کهن الگوی جادوگر: اپل، کوکاکولا، دیزنی

کهن الگوی حاکم: مرسدس بنز، رولکس، لوئیس ویتون

کهن الگوی قهرمان: نایکی، آدیداس، داو

کهن الگوی آدم معمولی: والمارت، تارجت، کرافت

کهن الگوی شورشگر: اپل، نایکی، تسلا

کهن الگوی کاوشگر: پاتاجونیا، رپیدو

کهن الگوی عاشق: ویکتوریا سکرت، هرمس، شانل

کهن الگوی خالق:

اپل، لگو، تسلا و ادوبی بهترین مثال‌ها از برندهایی با کهن الگوی خالق هستند

محصولات ایجاد شده توسط این برندها نوآورانه هستند و بر خلاقیت تأکید دارند.

کمپین “متفاوت فکر کن” اپل، یک چهره خلاقانه از خودش به جامعه نشان داد!

کهن الگوی  حکیم:

گوگل، نیویورک تایمز، نشنال جئوگرافیک و TED برندهایی با کهن الگو  حکیم هستند.

در حالی که این برندها ممکن است خودشان جهان را تغییر نداده باشند، اطلاعات ارزشمندی را به افرادی که این کار را کردند ارائه دادند.

کهن الگوی پرستار:

جانسون اند جانسون، یونیسف، WWF  برخی از شرکت‌هایی هستند که کهن الگو  پرستار دارند

. آنها با کمک به نیازمندان  به دنبال ساختن دنیایی بهتر هستند.

کهن الگوی بی ‌گناه:

داو، نستله و کوکاکولا معروف ‌ترین برندهایی هستند که کهن الگو  بی‌گناه را نمایندگی می کنند.

آنها دوست دارند شادی را در سراسر جهان پخش کنند و محصولاتی ارائه دهند که شما را شاد و سرحال نگه دارد

.

کهن الگوی مسخره باز:

گو ددی، پپسی، میل چیمپ و دوریتوز طنز و بازیگوشی را در برندهای خود گنجانده‌اند، اغلب با رقیبان خود شوخی می‌کنند و لبخند را به مخاطبان و مشتریان  خود هدیه می دهند.

آنها مسخره باز هستند و کارهای بزرگی  برای  نشان دادن آن انجام می‌دهند.

کهن الگوی جادوگر:

دیزنی، سونی، MAC Cosmetics و اسنیکرز برندهایی با کهن الگو  جادوگر هستند که مخاطبان خود را با قدرت‌های جادویی خود سرگرم می‌کنند.

کهن الگوی حاکم:

مرسدس بنز، هارلی دیویدسون بهترین مثال‌ها برای کهن الگو  حاکم هستند

. زمانی که از محصول آنها استفاده می‌کنید، پیامی را به جهان می‌فرستید که شما رئیس هستید.

کهن الگوی قهرمان:

نایکی، علی‌بابا، فدکس کهن الگو های قهرمان هستند.

این برندها هر کدام با توجه به سختی هایی که در مسیر داشته اند و توانسته اند با امکانات محدود به این نقطه برسند برای مردم دنیا بسیار الهام بخش  اند و پیام آور جنگیدن با وجود محدودیت ها هستند.

کهن الگوی آدم معمولی:

برندهایی مانند IKEA، KFC، eBay و Target برندهایی با کهن الگو  آدم معمولی هستند

. آنها محصولات با کیفیت و مقرون به صرفه و مناسب همه اقشار و طبقات جامعه ارائه می‌دهند

کهن الگوی شورشگر:

paypal، airb and b  بازار سنتی را به چالش کشیده و یک راه حل جدید، آسان و قابل دسترسی ارائه می‌دهند که بازار سنتی را مختل می‌کند.

آنها واقعاً شورشی هستند که بالای سنت‌ها ایستاده‌اند.

کهن الگوی  کاوشگر:

جیپ، استارباکس، ناسا و گوپرو بهترین مثال‌ها برای کهن الگو  کاوشگر هستند.

آنها نه تنها فراتر از مرزهای شناخته شده می‌روند، بلکه مخاطبان خود را نیز تشویق می‌کنند تا به بیرون رفته و جهان را کاوش کنند.

کهن الگوی عاشق:

ویکتوریا سکرت، شانل و کالوین کلاین عاشق هستند.

آنها محصولات لوکس و حسی ارائه می‌دهند و به مردم کمک می‌کنند تا ارتباطات خود را با یکدیگر عمیق‌تر کرده و پیوندهای معناداری ایجاد کنند.

چرا کهن الگوی برند مهم است؟

هر برندی پیامی دارد که می‌خواهد به مشتریان خود منتقل کند.

کهن الگو ها به برند کمک می‌کنند تا ارزش‌ها را ایجاد کند و پیام‌ها را به ناخودآگاه مردم منتقل کند.

در واقع، کهن الگو ها به برند شما شخصیت داده و به مردم اجازه می‌دهند تا بهتر با برند ارتباط برقرار کنند و با آن تعامل داشته باشند.

بنابراین، کهن الگو ها نقش مهمی در ایجاد یک رابطه پایدار و باکیفیت بین برند و مشتریان دارند.

از سوی دیگر، داشتن یک کهن الگو  به برند اجازه می‌دهد تا داستانی غنی و معنادار روایت کند، در نتیجه مخاطبان را برای ایجاد ارتباطات احساسی آماده می‌کند که در نهایت مشتریان وفادار ایجاد می‌کند.

چگونه کهن الگوی مناسب برندمان را پیدا کنیم؟

برای این کار سه موضوع اساسی را باید در نظر بگیرید:

ارزش‌ها و مأموریت‌های اصلی:

بسته به صنعت برند، کهن الگو ها می‌توانند به راحتی شناسایی شوند

. به عنوان مثال، اگر محصولی مرتبط با ماجراجویی دارید، “کاوشگر” می‌تواند یک کهن الگو  خوب باشد، یا اگر برند متعلق به یک آکادمی آنلاین است که بازاریابی و طراحی را آموزش می‌دهد، کهن الگو  “حکیم” ایده‌آل خواهد بود.

اما در بیشتر موارد، اوضاع به این سادگی نیست. شما باید ابتدا ارزش‌ها و مأموریت‌های اصلی برند را تعریف کنید و آنها را با الگوهای کهن الگو  همسو کنید

. به عبارت دیگر، برای تعیین کهن الگو های برند، ابتدا باید به “چرا” ی پشت برند خود پاسخ دهید.

مخاطبان:

 شما باید مخاطبان خود را بشناسید تا بتوانید کهن الگو  کاملی را برای ارتباط با آنها انتخاب کنید.

برای انجام این کار، باید بازار هدف خود را شناسایی کنید، سپس کهن الگو هایی را انتخاب کنید که بیشترین همخوانی را با نیازها و خواسته‌های آنها دارند.

احساسات:

 کهن الگو ها می‌توانند در مخاطبان احساسات ایجاد کنند، بنابراین باید بدانید که دوست دارید برندتان چه احساسی را به مردم بدهد .

. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید مخاطبان شما احساس قدرت کنند، می‌توانید کهن الگو  “قهرمان” را انتخاب کنید.

همسو کردن استراتژی بازاریابی با کهن الگو برند:

هنگامی که کهن الگو  برند خود را انتخاب کردید، زمان آن است که از قدرت آن در استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید.

تلاش‌های بازاریابی شما باید با کهن الگو  برند شما همسو باشد و یک حضور برند منسجم ایجاد کند.

برای انجام این کار، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

تعریف اهداف:

 ویژگی‌های خاص کهن الگو  خود را درک کنید و اهداف خود را بر اساس آنها تعریف کنید

به عنوان مثال، اگر شما یک خالق هستید، اهداف شما باید باعث ارتقاء خلاقیت شود و حس نو آوری و خلاقیت را به مردم القا کند.

ایجاد محتوا:

 محتوای تبلیغاتی شما باید با ویژگی‌های کهن الگو  شما همخوانی داشته باشد. نوع محتوا و لحن باید این ویژگی‌ها را در طول کمپین‌ها منعکس کند و مخاطبان شما باید الهام بگیرند.

کانال‌های بازاریابی:

 شما باید کانال‌های بازاریابی را بر اساس کهن الگو  خود انتخاب کنید. با تمرکز بر کانال‌های درست، شانس ایجاد ارتباطات عمیق‌تر با مخاطبان خود را افزایش می‌دهید.

اندازه‌گیری موفقیت:

 شما باید بتوانید موفقیت کهن الگو  خود را در تلاش‌های بازاریابی اندازه ‌گیری کنید. به عنوان مثال، اگرکهن الگوی دلقک را انتخاب کردید، می‌توانید محتوای خود را در رسانه‌های اجتماعی نظارت کنید تا ببینید آیا مردم مثبت واکنش نشان می‌دهند یا نه.

و در آخر،  تفاوت کهن الگو و شخصیت برند ؟

هم کهن الگو و هم شخصیت برند در ذهن مردم یک تصویر را ارائه می دهند اما  این دو با یکدیگر تفاوتی اساسی دارند

شخصیت‌ها لحن و صدایی را که برند می‌خواهد برای ارتباط با مشتریان استفاده کند را تعیین می‌کنند و به علت جزیی گرایی و مبتنی بر داده ها بودن در مرحله تحقیق مورد استفاده قرار میگیرند.

کهن الگو ها رفتار برند را تعیین می‌کنند و دیدگاهی نمادین به مخاطبان ارائه می‌دهند و در مرحله تعیین استراتژی استفاده می‌شوند.

منبع : +

ارسال دیدگاه برای %s