مدل AIDA چیست ؟ تاثیر آن در بازاریابی محتوایی

مدل AIDA (آیدا) یک چارچوب بنیادین در حوزه بازاریابی است که از حروف اول واژه‌های Attention (توجه)، Interest   (علاقه)،  Desire  (خواسته و میل) و Action (عمل) تشکیل شده است. این مدل به عنوان یک راهنما برای ایجاد استراتژی‌های ارتباطی و بازاریابی مؤثر عمل می‌کند. مدل AIDA به کسب ‌وکارها کمک می‌کند تا آگاهی از برند را ایجاد کرده، مخاطبان را درگیر کند، علاقه آنها را جلب و احتمال تبدیل آنها به مشتریانی وفادار را تقویت کند.

  مدل AIDA چیست؟

– Attention (توجه): مخاطبان را از طریق عناوین جذاب، تصاویر موثر با درگیری اولیه جذب کنید تا  بین ازدحام برندها بتوانید خودی نشن دهید!.

– Interest (علاقه): با ارائه محتوای مفید، مرتبط و جذاب توجه مخاطبان را حفظ کنید و نرخ درگیری و تعامل آنها را بالا ببرید.

– Desire (میل و خواسته): با برجسته کردن مزایای ویژه و مزیت نسبی محصول یا خدمت خود، میل و نیاز مخاطبان را به سمت محصول و خدمت خود سوق دهید.

– Action (عمل): مخاطبان را به انجام عمل خاصی مانند خرید، ثبت ‌نام ، شرکت در یک رویداد  و یا تماس با کسب ‌وکار خود ترغیب کنید.

مزایای استفاده از مدل AIDA

استفاده از مدل AIDA در بازاریابی و تبلیغات، به منظور کمک به بازاریابان و تبلیغ‌کنندگان در ایجاد استراتژی‌های ارتباطی مؤثر و ایجاد تبلیغات اقناعی طراحی شده است.

 مزایای استفاده از مدل AIDA شامل موارد زیر می باشد:

  • ارائه یک رویکرد بازاریابی ساختارمند با ایجاد پیام‌های جذاب که با مخاطبان شما هماهنگی داشته باشد و آن‌ها را در طول مراحل مختلف بازاریابی هدایت کند.
  • اطمینان از جریان منطقی ارتباط شما، از جلب توجه مخاطبان تا ترغیب آنها به انجام عمل.
  • تسهیل تعیین اهداف روشن و قابل اندازه‌ گیری در هر مرحله از مدل، که این امر امکان نظارت بر میزان کارایی بازاریابی شما را فراهم می‌کند.
  • قابلیت سازگاری با انواع کانال‌ها و فرمت‌های بازاریابی مختلف از جمله تبلیغات چاپی، وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی، کمپین‌های ایمیل و غیره.
  • تشویق بازاریا بان به تمرکز بر درک نیازها، ترجیحات و نقاط ضعف مخاطبان هدف که به ایجاد یک برنامه ی بازاریابی مدون و ساختارمند کمک میکند
  • اطمینان از هماهنگی بین بخش های مختلف از جمله بخش بازاریابی و تبلیغات.

مدل AIDA را چگونه به استراتژی بازاریابی محتوایی خود اعمال کنید؟

شرکت‌ها می‌توانند از مدل AIDA برای ایجاد استراتژی‌های مناسب برای ارسال پیام‌های بازاریابی به مخاطبان هدف استفاده کنند.

ساختار مدل AIDA شبیه به یک قیف فروش است، که هر دو مدل به هدایت مصرف ‌کنندگان از طریق مراحل مختلف به منظور تبدیل آن‌ها به مشتریان می ‌پردازند.

بیایید بررسی کنیم که چگونه می‌توانید از مدل AIDA برای بهبود استراتژی بازاریابی محتوایی خود استفاده کنید و مخاطبان را به سوی تصمیم‌گیری در خرید هدایت کنید.

در دوران دیجیتال، جلب توجه کاربران یک مسابقه سریع و پرسرعت است. شما فقط چند ثانیه فرصت دارید تا توجه مخاطبانتان را جلب کنید.

علاوه بر جلب توجه مخاطبان خود، شما باید آن‌ها را به طور عمیق درگیر کنید و آن‌ها را به کنجکاوی درباره پیشنهادی که به آنها میدهید وادار کنید.

 اینجاست که داستان‌های جذاب، محتوای اطلاعاتی و تصاویر جذاب مهم می‌شوند.

هنگامی که حس کنجکاوی مخاطبان تحریک میشود و سوال مهم  “این چیست؟” را از خود میپرسد، مزیت نسبی و پیشنهاد جذاب و خلاقانه برند خود را مطرح کنید.

 اما برای این کار، ابتدا باید محتوای با کیفیتی که با مخاطبان شما همخوانی دارد را ارائه دهید،این کار به شناخت برند شما کمک کرده، و کنجکاوی آن‌ها را نیز بیشتر تحریک می کند.

قبل از ایجاد محتوا، باید نیازها، ترجیحات، نقاط ضعف و علایق مخاطبین هدف خود را بشناسید.

برای درک مخاطبین هدف، باید تحقیقات بازاریابی انجام داده و پرسونای مشتری را ایجاد کنید.

بهترین روش برای جلب توجه کاربران  به محتوای شما چیست؟

جذب توجه  (ATTENTION):

انتخاب عناوین جذاب یا عناوینی است که توجه آن‌ها را به خود جلب می‌کند. از برانگیختن حس کنجکاوی، شوک، یا کلمات کلیدی مناسب برای برقراری ارتباط با آن‌ها استفاده کنید.

محتوای بصری: اضافه کردن عناصر بصری جذاب مانند تصاویر، ویدیوها، اینفوگرافیک‌ها، یا گرافیک‌های جذاب به محتوایتان کمک می‌کند تا مخاطبان را جلب کنید و آن‌ها را به مطالعه محتوایتان ترغیب کنید.

داستان‌گویی: شروع محتوایتان با یک داستان جذاب مرتبط می‌تواند خواننده را به خود جلب کرده و او را به مطالعه محتوایتان ترغیب کند.

علاقه     (INTREST) 

اکنون که مخاطبان شما به محصول یا خدمات شما علاقه ‌مند شده‌اند، آن‌ها دوست دارند بیشتر درباره برند شما ومزیت نسبی شما بدانند.

مرحله ” ایجاد علاقه” منجر به حفظ توجه مخاطبان و ایجاد نگرش مثبت نسبت به برند شما می شود.

برای رسیدن به این هدف، محتوای شما باید قانع‌کننده و جذاب باشد.

– ارائه اطلاعات جامع: اطلاعات جامعی درباره محصول یا خدمات خود ارائه دهید.

 ویژگی‌های آن را توضیح دهید، عملکرد آن را توضیح دهید و چگونگی غلبه بر نقاط ضعف و تقویت نقاط قوتتان را به مخاطبان توضیح دهید.

– استفاده از زبان قانع‌ کننده: محتوای خود را با استفاده از تکنیک‌ های اقناعی مانند داستان‌گویی، جذاب تر و هدفمند تر کنید.

نشان دهید چطور محصول یا خدمت شما از سایر رقبا بهتر است.

– نوشتاری جذاب: با استفاده از یک زبان راحت و تعاملی و اجتناب از اصطلاحات پیچیده یا اصطلاحات فنی، خواننده را درگیر نگه دارید.

– مستندات: اطلاعات، آمار، مطالعات موردی یا شواهد ی که مزیت نسبی شما را نسبت به رقبا اثبات می کند را نشان دهید.

میل و خواسته (DESIRE)

تفکیک مرحله “Desire” و “Intrest” در مدل AIDA   ممکن است گاهی چالش برانگیز باشد.

 این مراحل به شدت به یکدیگر مرتبط هستند یعنی انتقال از مرحله ایجاد علاقه به ایجاد تمایل و خواسته بسیار نرم صورت میگیرد.

بعد از اینکه تمایز بین این دو مرحله را تشخیص دادید و مطابق آن محتوای خود را شخصی‌سازی کردید، می‌توانید مخاطبان خود را به به سمت مراحل بعد دعوت کرده و آن‌ها را به اقدام و انجام خرید یا تبدیل متقاعد کنید.

برای انتقال موثر از مرحله علاقه به خواست و تمایل، این راهکارها را در نظر بگیرید:
  1. برجسته‌سازی مزایا: در مرحله “میل و خواسته”، بر مزایای محصول یا خدمت خود تأکید کنید.

 توضیح دهید که چگونه می‌تواند زندگی مخاطبان را آسان‌تر ، در زمان و پول آن‌ها را صرفه ‌جویی ، یا تجربه کلی آن‌ها را بهتر کنید.

  • نمایش نکات متمایز فروش: دوباره نکات متمایز فروش محصول خود را تکرار کنید و به طور خاص بیان کنید که چرا بهترین انتخاب هستید.

این کار به ایجاد احساس منحصر به فرد بودن کمک می‌کند.

  • ارائه پیشنهادات ویژه: پیشنهادهای ویژه محدود به مدت زمان محدود، تخفیف‌ها یا بونوس‌ها می‌تواند اراده به اقدام را تشدید کند.
  • رضایت مشتریان: رضایت مشتریان را به اشتراک بگذارید که احساس رضایت را در مخاطبان برانگیخته شود.
  • عناصر بصری و رسانه‌ها: عناصر بصری جذابی مانند ویدیوها، اینفوگرافیک‌ها و دموهای تعاملی را به کار بگیرید تا با استفاده از تاثیر بصری برند شما بهتر معرفی شود.

اقدام و عمل (ACTION)

مرحله “عمل”، آخرین مرحله مدل AIDA است

اینجاست که همه قطعه‌های پازل در کنار هم قرار می‌گیرند و مخاطبان شما را به اقدام وادار می‌کنند.

پس از جلب توجه کاربر، ایجاد علاقه و تقویت خواست، این مرحله آن‌ها را به اقدام وادار می‌کند.

این هدف نهایی مدل AIDA است که مشاهده‌ کنندگان غیرفعال را به مشارکت ‌کنندگان و مشتریان فعال تبدیل می‌کند.

در ادامه، برخی از نکات حیاتی برای هدایت موثر مخاطبان به این مرحله آورده شده است:

– فراخوان واضح به عمل (CTA):

محتوای شما باید شامل یک CTA واضح و جذاب باشد که به طور صریح به مخاطبان شما می‌گوید کدام عمل را انجام دهند.

برای مثال، “همین حالا خرید کنید”، “ثبت نام کنید”، “درخواست پیشنهاد قیمت دهید” یا هر عمل دیگری، باید آن را بدون ابهام نشان دهید.

– دستورالعمل‌های واضح:

 دستورالعمل‌های واضح و مختصری در مورد نحوه انجام عمل مورد نظر باید ارائه داده شود.

 از زبانی عمل ‌گرایانه در CTA خود استفاده کنید.

– فرآیند بدون مشکل:

مطمئن شوید که فرآیند انجام اقدام تان به عمل روان و بدون باگ و مشکل باشد.

اگر اقدامتان خرید محصول اینترنتی است، فرآیند پرداخت را بهبود بخشید. اگر ثبت‌نام است، فرم را ساده و آسان کنید.

– ایجاد فوریت:

 برای تشویق به اقدام فوری، احساس فوریت را ایجاد کنید.

 به عنوان مثال، “تخفیف ویژه با زمان محدود” یا “فقط چند محصول باقی مانده” ممکن است تصمیم ‌گیری را تحریک کند.

– ارائه مزایا:

برای انجام عمل، مزایایی مانند تخفیف‌ها، آزمایش‌های رایگان یا دسترسی اختصاصی به محتوای ویژه را ارائه دهید.

\

در آخر مدل   AIDA  را در دو برند معروف بررسی میکنیم:

Amazon

Attention: آمازون با پیشنهادهای شخصی، بازاریابی ایمیلی و تبلیغات آنلاین، توجه مشتریان را جلب می‌نماید.

Interest: این شرکت با ارائه اطلاعات جامعی از محصول ، نظرات و امتیازات، توجه مشتریان را به خود جلب می‌کند.

Desire: آمازون با ویژگی‌هایی مانند خرید با یک کلیک، مزایای عضویت در پرایم و گزینه‌های ارسال سریع، تمایل مشتریان را برای خرید افزایش می‌دهد.

Action: فرآیند خرید بدون مشکل از طریق سیستم ساده پرداخت ، شرایط ایجاد خریدهای فوری را تقویت میکنند.

Google

Attention: گوگل با طراحی ساده و موثر موتور جستجو، توجه کاربران را به خود جلب می‌کند.

Interest: این شرکت با ارائه خدمات آنلاین رایگان مانند Gmail و Google Docs، مخاطبان را به خود علاقه مند می‌ کند.

Desire: گوگل با تاثیر محصولات خود به عنوان بخشی از زندگی روزمره و تأکید بر کاربرپسندی، تمایل مخاطبان را برای استفاده از محصولات خود تحریک میکند.

Action: این شرکت با تشویق کاربران به عضویت در حساب گوگل و استفاده از خدمات آن، اقدام به ارائه خدمات می‌نماید.

منابع : +

ارسال دیدگاه برای %s