تست A/B چیست و چگونه به بازاریابی ما کمک میکند؟

تست   A/B یک روش تحقیقاتی است که در بازاریابی، توسعه وب، و تجربه کاربری (UX) استفاده می‌شود. در این روش، دو نسخه یا بیشتر از یک المان، مانند یک صفحه وب یا تبلیغات، با یکدیگر مقایسه می‌شوند تا معین شود کدام نسخه عملکرد بهتری دارد. این روش گاهی به نام تست تقسیم نیز شناخته می‌شود.

در یک تست A/B، دو یا چند متغیر انتخاب شده و با عنوان “A”، “B”، “C” و غیره برچسب‌گذاری می‌شوند. سپس این متغیرها به طور همزمان در میان جمعیت‌های مشابه تست می‌شوند تا اثربخشی و تأثیر آن‌ها بر رفتار کاربران اندازه‌گیری شود.

تست A/B  به بازاریابان، طراحان، و توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که تصمیمات خود را براساس داده‌ها بگیرند و آگاهی، کلیک‌ها، و تبدیل‌ها را افزایش دهند.

شما می‌توانید آزمون‌های A/B را بر روی صفحات وبسایت یا لندینگ پیج اختصاصی اجرا کنید.

کاربردهای متداول دیگر این شامل محتوای ایمیل ها، قالب‌بندی محتوا، دکمه‌های فراخوانی عمل (CTA)، و قرارگیری تبلیغات است.

مثال تست A/B:

تصور کنید: یک کمپین بازاریابی ایمیل برای جلب توجه به محصولات جدید راه‌اندازی کرده‌اید.

برای پیام افتتاحیه، دو خط موضوع بازنگری شده ایجاد کرده‌اید: نسخه A و نسخه B.

از یک لیست ایمیل با 3,000 نفر، یک جمع محدود با اندازه 300 نفر تهیه می‌کنید.

پیام خود را با با محتوای ایمیل A  برای 150 نفر ارسال می‌کنید. سپس نسخه B را به 150 نفر دیگر ارسال می‌کنید.

زمانی که آزمون انجام می‌شود، داده‌ها نشان می‌دهد که 50 نفر ایمیل با نسخه B را باز کرده‌اند. اما تنها 28 نفر نسخه A را باز کردند.

شما به نتیجه می‌رسید که نسخه B احتمالاً بیشتر مخاطبان را به خود جلب می‌کند و تصمیم می‌گیرید که آن را برای کمپین گسترده‌تر استفاده کنید. شما با موفقیت اولین تست A/B خود را اجرا کرده‌اید.

تست A/B چندمتغیره و چندصفحه‌ای

آزمون چندمتغیره و چندصفحه‌ای دو تکنیک اضافی از تست A/B برای تجزیه و تحلیل پیچیده‌تر هستند.

 آزمون چندمتغیره (Multivariate Testing):

آزمون چندمتغیره یک فرضیه (پیشنهاد یا ایده‌ای که شما در حال بررسی آن هستید) را با چندین متغیر اصلاح‌شده تست می‌کند.

هدف اینکار چیست؟

 تعیین اینکه کدام یک از ترکیب‌های ممکن بهترین عملکرد را در مقابل یک هدف مشترک اجرا می‌کند.

تصور کنید که می‌خواهید تأثیر المان های  بالای یک  وبسایتتان برای تبدیل‌های مختلف مانند نرخ تبدیل به مشتری را آزمایش کنید.

. شما می‌توانید به طور همزمان دو عنوان و دو تصویر بالای صفحه را تست کنید. به طور کلی، شما چهار صفحه آزمایشی ایجاد می‌کنید، هرکدام دارای ترکیب منحصربه‌فردی از المان ها هستند.

آزمون چندمتغیره به دلیل پیچیدگی‌اش، بیشتر برای بازاریابان، طراحان، و توسعه‌دهندگان پیشرفته مناسب است.

 اما اگر به درستی این کار را انجام دهید، زمان را  صرفه جویی کرده و در ایجاد آزمون‌های پشت سر هم طولانی صرفه‌جویی خواهید کرد.

آزمون چندصفحه‌ای (Multipage Testing):

آزمون چندصفحه‌ای، برخلاف آزمون چندمتغیره، شامل تست تغییرات در عناصر خاص در سراسر چندین صفحه است. این برای تست  تغییرات کوچکی است که می‌خواهید در مقیاس بزرگتر آنرا اعمال کنید، مفید است.

به عنوان مثال، فرض کنید میخواهید تغییری را در سایتتان اعمال کنید و میخواهید ببینید آیا این تغییر بر نرخ تبدیل اثری دارد یا خیر.این تغییر میتواند افزودن بخش نظرات به قسمت محصولات باشد.

به جای افزودن نظرات به یک صفحه تست ، شما باید بر روی تعداد زیادی از محصولات خود بخش نظرات را اضافه کنید که در این صورت برخی از بازدیدکنندگان این نسخه‌های آزمایشی را   خواهند دید، در حالی که دیگران نسخه‌های ویرایش نشده را مشاهده می‌کنند.

مزیت این رویکرد چیست؟

داده‌های دقیق تر در مقیاس بزرگتر.

 

چرا باید تست A/B اجرا کنید؟

تست A/B ابهامات مرتبط با کمپین‌های بازاریابی، بهبود وبسایت، و بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO) را برطرف می‌کند.

از این روش برای موارد زیر می توانید استفاده کنید:

1.  به حداکثر رساندن ارزش ترافیک موجود:

ترافیک بدون تبدیل برای بیشتر کسب‌وکارها کم ارزش است. ایجاد بهترین نسخه از وبسایت‌تان باعث می‌شود بازدیدکنندگان بیشتری به خرید، عضویت یا ارتباط با شما تمایل داشته باشند.

2.  کاهش نرخ خروج:

به بازدیدکنندگان جدید اصلاحا قلاب بزنید تا بیشترین زمان ممکن را در وبسایت شما صرف کنند.

هر چه بیشتر بمانند، احتمالاً بیشتر درباره برند شما آگاهی کسب کرده و شما را به عنوان یک راه‌حل برای مشکلاتشان می‌بینند.

3. افزایش فروش:

کمپین‌های بازاریابی را به گونه‌ای بهبود دهید که مشتریان ایده‌آل کسب‌وکار شما (به عبارت دیگر، کسانی که احتمال خرید و وفاداری بیشتری دارند) جذب شوند و نرخ تبدیل بالاتری داشته باشید.

4. آشنایی با مخاطبان خود:

از نتایج آزمون برای درک این استفاده کنید که چه چیزهایی برای مخاطبان هدف شما کار می‌کند و چه چیزها نه. این اطلاعات را در طراحی آینده وبسایت و روش های  بازاریابی خود تجمیع کنید.

اما این مزایا فقط برای آزمون‌های A/B موثر اعمال می‌شود. اگر اشتباه کنید، ممکن است زمانتان را تلف کنید و   فرصت‌های فروش را از دست بدهید.

 مثال‌های بیشتر از تست A/B: چه عناصری را می‌توانید آزمایش کنید؟

می‌توانید از تست A/B برای بهینه‌سازی المان های طراحی  شده وبسایت تا میزان گیرایی موضوعات محتوایی وبسایت استفاده کنید.

  

برخی از آزمون‌های موثر .

1.  عناوین صفحات:

  عنوان اولین چیزی است که بازدیدکنندگان در وبسایت شما می‌بینند. این اولین چیزی است که توجه آن‌ها را جلب می‌کند یا نمی‌کند. به همین دلیل تست A/B بر روی عنوانها ی صفحات وبسایت میتواند گزینه خوبی برای آزمایش است.

  برخی از نکات بهترین روش‌ها برای ایجاد عناوین عبارتند از:

  –   کوتاه بودن:  ایده‌آل، بین شش تا هشت کلمه. شما در اوایل ممکن است که به این هدف نرسید، اما این فرآیند به شما میفهماند که هر کلمه میتواند تاثیر زیادی داشته باشد و نیازی به عناوین طولانی نیست.

  –  مختصر بودن: عنوان شما اولیت چیزی است که مخاطب با آن رو بهرو میشود. مطمئن شوید که سریعاً توجه را جلب کند.

  –  جذاب بودن: عناوین قابل یادآوری باعث میشود محتوا بیشتر به اشتراک گذاشته شود ومحتوایی که به اشتراک گذاشته می‌شود، آگاهی برند را افزایش می‌دهد.

  –  انعکاس‌دهنده محتوا:  گمراه کردن خوانندگان می‌تواند باعث افزایش نرخ خروج می شود. حتما عنوان صفحه تان صادقانه باشد و در خدمت محتوایتان باشد.

 

  – تست A/B بر روی چندین نسخه از عناوین خود با استفاده از انواع مختلف (قلم، اندازه، و رنگ)، انتخاب کلمات، و پیام‌ها  امتحان کنید.

می‌توانید از معیارهای زیر برای اندازه‌گیری تأثیرات تغییرات خود استفاده کنید:

    – تعداد بازدیدهای صفحه: کل تعداد باری که یک صفحه خاص از وبسایت شما بازدید شده است. عنوان قوی باید بازدیدهای بیشتری جلب کند.

    – میانگین زمان بر صفحه: متوسط ​​زمانی که بازدیدکنندگان در یک صفحه مشغول مطالعه هستند. اگر عناوین شما گمراه‌کننده باشند، این عدد ممکن است پایین بیاید.

    – نرخ خروج: درصد افرادی که بر روی یک صفحه می‌آیند و بدون انجام یک عمل خاص ترک می‌شوند. نرخ خروج بالا ممکن است نشان‌دهنده یک عنوان قوی و یک محتوای ضعیف نیز باشد.

    – زمان اقامت: مقدار زمانی که کاربران در یک صفحه از نتایج جستجو برای عنوان (و متا) قبل از بازگشت به صفحه  گوگل می‌گذرانند. اگر زمان اقامت کم باشد، عنوان (و متا) کار می‌کنند، اما ممکن است محتوا ضعیف باشد.

    – Google Analytics بهترین مکان برای یافتن تمامی این معیارهای بازاریابی محتوا و … است.

2.عناوین پیام های ایمیل و پیامکی

پیام های ایمیلی یا پیامکی مناسب میتواند درصد باز شدن لینکهایی که برای آنها ارسال کرده اید را افزایش دهد. .

حتی تغییرات ظریف می‌توانند بر روی نرخ باز کمپین ایمیل و پیامک شما تأثیر بگذارند. اولین ایده ای که به ذهنتان میرسد را اجرا نکنید  

چندین ایده را نوشته و برای گروههای هدف کوچکتر بفرسیتد و نرخ باز شدن لینک هار ا میشاهده کنید  با این کار تست A/B را میتوانید به بهترین شکل کامل کنید.

در پیامتان بر روی مزیت اصلی خود تمرکز کنید و با مخاطبان به زبان و لهجه‌ای که آنها متوجه می‌شوند، صحبت کنید.

در زیر چند شیوه‌ی مفید برای ایجاد تیتر های پیام های شما آورده شده است:

1.  شامل اعداد (در صورت امکان) باشد:  اعداد می‌توانند نرخ بازشدن لینک ها را در بسیاری از موارد افزایش دهند.

2.  پرسش بپرسید:  پرسش‌ها می‌توانند کنجکاوی کاربران را برانگیزند و آنها را به باز کردن لینک ارسالی وا دارند.

3.  از اصطلاحات خسته‌کننده اجتناب کنید:  کلمات کلیشه ای مانند  “شگفتی”  یا “ارزان” را به کار نبرید.

طراحی و سفر مشتری

بهترین راه برای آسان‌تر کردن مسیرهای تبدیل برای کاربران قرار دادن محتوای جذاب و مفید درست جلوی چشمان آنها است.

دو صفحه ممکن است دقیقاً همان محتوا را داشته باشند. اما اگر یکی از آنها به طراحی خوبی نداشته باشد  یا اطلاعات زیادی را ارائه بدهد، بازدیدکنندگان کمتری را به خود جلب می‌کند.

به عنوان مثال، صفحه اصلی Chilly با یک کلیپ ویدئویی کوتاه و جذاب باز می‌شود تا کنجکاوی را ایجاد کند.

این ویدئوی محصول کلیک‌ها را به دکمه “EXPLORE BOTTLES” در وسط صفحه هدایت می‌کند. با کلیک بر روی دکمه، کاربران به راحتی به یک صفحه محصولات هدایت می‌شوند.

عنوان مستقیم (“تمام بطری‌ها”) در این صفحه،خیلی کار را ساده میکند.

در صفحه محصولات، خوانندگان می‌توانند از گزینه‌های فیلترینگ استفاده کنند تا نتایج را ، شخصی‌سازی کنند.

اگر Chilly کلیپ صفحه اصلی خود را به پایین تر قرار داده بود یا از آن استفاده نکرده بود، بازدیدکنندگان ممکن بود قبل از دیدن لینک محصولات در بخش های دیگر سایت مشغول میشدند.

طراحی صفحات گیج‌کننده و بی‌استفاده معمولاً منجر به موارد زیر میشود:

– نرخ خروج بالا

– میانگین زمان بر روی صفحه پایین

– نرخ تبدیل پایین

– زمان اقامت کم

این مقاله ادامه دارد…

پست های مرتبط

4 پاسخ

ارسال دیدگاه برای %s