تداعی برند، ارتباطی است که مشتری بین برند شما و مفاهیمی مانند تصویر، احساس، تجربه ، علاقه یا فعالیتی خاص ایجاد میکند. این تداعی میتواند به طور فوری مثبت یا منفی باشد و تصمیمات خرید را تحت تأثیر قرار دهد. این ارتباطات از طریق تجارب مداوم با برند و در لحظات به خصوصی مانند دیدن فیلم، تبلیغات تلویزیون و یا تبلیغات روی مجلات ایجاد میشود. همچنین، افراد مشهور میتوانند از طریق پلتفرمهای خود تداعی برند را تحت تاثیر قرار دهند که ممکن است تأثیرات فوری مثبت یا منفی داشته باشد.
تداعی برند چیست؟
برندها تمایل دارند برای خود تداعیهای مثبتی ایجاد کنند و بهترین حالت این است که تداعی یک برند ساده، مثبت و فوری باشد.
به عنوان مثال، هنگامی که به خودروهای الکتریکی فکر میکنید، احتمالاً نخستین برندی که به ذهنتان میرسد، تسلا است.
تداعی برند، یک واژه، تصویر یا مفهومی است که به سرعت به ذهن میرسد و برای هر شرکتی اهمیت دارد که آنها را پرورش دهد.
به نوعی تداعی برند وام دار تجربه برند است یعنی مجموعه اتفاقاتی که در برند تجربه می شود باعث ایجاد یک تداعی در ذهن ها می گردد.
اهمیت تداعی برند
تداعی برند به این دلیل اهمیت دارد که به مشتریان کمک میکند به سرعت برند شما را به یاد بیاورند.
این تداعیها در کلیت هویت برند شما ترکیب میشوند و شما باید آنها را تا جایی که میتوانید از راههای معنادار ایجاد کنید.
.معمولاً کلمات مرتبط با برند شما به مردم کمک میکنند تا بدون نیاز به بیان به مخاطبانتان بگویید که شما چه کاری انجام میدهید یا چه محصولی میفروشید.
در بهترین حالت، تداعی برند شما را از رقبا متمایز کرده و تصویر مثبتی از برند شما ارائه میدهد که مردم را به خرید محصولات شما وادار میکند.
تمرکز تیم شما در ابتدا باید درگیر انتخاب مفاهیم تداعی کننده ای باشد که برند شما را به جامعه یاد آوری می کنند.
انواع تداعی برند
انواع و ترکیبهای مختلفی از تداعی برند وجود دارد، اما بهتر است که بر روی چند نوع آن که قابل تشخیص، موثر و قابل دسترس است تمرکز کنیم.
در زیر فهرست کوتاهی از معروف ترین انواع تداعی برند را مشاهده میکنید
– مبتنی برسلبریتیها ( مثلاً Jay-Z و پخش موسیقی TIDAL)
– مبتنی بر فرد بنیاد گذار مانند مارک زاکربرگ و فیسبوک
– مبتنی بر شخصیت (مثلاً گکوی گایکو از Geico)
– مبتنی بر کلمه یا شعار (مثلاً شعار “Just do it” از نایک)
– مبتنی بر نوع فعالیت (مثلاً The North Face و فعالیتهای ماجراجویانه)
– مبتنی بر لوکس بودن (مثلاً ساعتهای رولکس)
– مبتنی بر خدمات مشتری مثلاً Zappos
برای ایجاد هرکدام از اینها، شما باید یک هویت برند محکم پایه برای ایجاد تماسی مداوم ایجاد کنید
در زیر، نمونههایی از معروفترین تداعیهای برند را مشاهده میکنید.
مثالهای معروف تداعی ها
قدرتمندترین تداعیهای برند فقط یک لحظه طول میکشد تا در شما تاثیر بگذارند.
بیایید اولین مثال را با بررسی برند نایکی شروع کنیم.
نایکی
وقتی لوگوی آیکونیک آنها را (چک مارک معروف ) حتی برای موضوعات دیگر می بینید، به سرعت برند نایکی برای شما تداعی میشود.
اگر کلمات “فقط انجام بده” را بشنوید، احتمالاً اولین چیزی که به ذهنتان میرسد نام آنها است.
آیا برای دویدن یا بسکتبال به کفش جدید نیاز دارید؟ احتمالاً، سایت نایکی یکی از اولین وبسایتهایی است که بازدید میکنید.
دیزنی
تقریباً یک قرن زمان برای تبدیل شدن به اسمی ماندگار در فیلمهای خانوادگی، فانتزی و خیالی طول کشید.
این تداعی را از طریق ایجاد شخصیتهای آشنا، سالها انتشار پیدرپی فیلمها و ایجاد تجارب بزرگتر از زندگی در دیزنیلند و دیزنیورلد به دست آوردند.
از میکی موس تا دیزنی ورلد، دیزنی از قدرت تداعی برند مبتنی بر شخصیت برای ساخت هویت برند خود استفاده کرده است.
هرشیز
وقتی به شکلات فکر میکنید، به کدام برند فکر میکنید؟ ویلی وانکا؟ هرشیز؟ این دو برند از معروفترین برندهایی هستند که به ذهن ما میرسند.
بسیار از افراد بعد از شنیدن کلمه شکلات به درخت کاکائو فکر نمیکنند بلکه اولین چیزی که به ذهنشان میرسد برند هرشیز است .
شکلات هرشیز یک شهر کامل است و یک پارک تفریحی پشتش دارد که “شیرینترین مکان روی زمین” است.
اما شما نیازی ندارید که یک برند آیکونیک مانند نایکی ایجاد کنید، یک قرن فیلم تولید کنید یا شهرهای کاملی را بسازید تا تداعیهای برند خود را ایجاد کنید.
در واقع، با تجربه مشتری چندکاناله که امروزه در دنیای دیجیتالی ما به وجود آمده است، تا حدودی می توانید در این راه قدم بردارید
اکنون برندها فرصتی دارند تا به سرعت ارتباطات قوی ایجاد کنند، فقط باید مطمئن شوید که ابزارهای مناسبی را برای کمک در این راه دارید.
استراتژی تداعی کسب و کار خود را امروز ایجاد کنید
شما باید تداعیهایی ایجاد کنید که ساده، مثبت و فوری باشند.
اگر کسی به یک نیاز مرتبط با محصول شما فکر میکند، میخواهید اولین چیزی باشید که به ذهنش میرسد.
با این نوع تداعی مثبت برند، مشتریان احتمالاً بیشتر به دنبال محصول شما میگردند و آن را خریداری میکنند.
با ایجاد یک پایه قوی برای برند خود، دستورالعملهای برند را توسعه دهید و برند خود را به دقت مدیریت کنید.
مشتریان از تعاملات با شرکت شما شروع به ایجاد ارتباطات میکنند.
با یک تیم دیجیتال که برند خود را مدیریت میکند، شما میتوانید از لحظات بزرگ بهرهبرداری کنید تا اتصالات دائمی ایجاد کنید.
یکی از بزرگترین تأثیرات روانی بر رفتار مشتری، تداعی برند است.
و این تداعی است که میتواند تفاوت بین خرید محصول شما یا محصول رقیب باشد.
این پدیده پیچیدهای است که هر برندی میخواهد در ذهن مخاطبان خود برقرار کند، اما کمتر کسی میفهمد چگونه میتواند آن را ایجاد کند.
و در آخر
تداعی برند یکی از اصولیترین و مهمترین عوامل در موفقیت یک برند است. ایجاد ارتباطات مثبت و مؤثر با مخاطبان، تفاوت را بین برند شما و رقبا ایجاد می کند و باعث میشود مشتریان به محصولات شما توجه بیشتری داشته باشند.
از این رو، ایجاد استراتژیهای مناسب تداعی برند و توجه به انواع مختلف آن، از اهمیت بسزایی برخوردار است و برای هر برندی ضروری است.
منبع : +