وقتی صحبت از تبلیغات محیطی یا به طور کلی تبلیغات می شود، کمپین شما فقط به همان اندازه توانایی و دانش شما برای دسترسی و جذب مردم موثر است. به هر حال، مصرف کنندگان، به غرایز، شهود، تجربیات گذشته و درس های آموخته شده خود تکیه می کنند تا با استفاده از بودجه و زمان خود بهترین انتخاب را داشته باشند.
اگر در جایگاه راهبر برنامه ریزی یک کمپین تبلیغات محیطی قرار دارید،
باید مطمئن شوید که داستان شرکت خود را به گونه ای تاثیرگذار، جذاب و همدلانه بیان می کنید.
به همین دلیل است که درک روانشناسی در تمام مراحل فرآیند برنامه ریزی بسیار مهم است.
شما باید تحقیق را پشتوانه داستانی که می خواهید تعریف کنید قرار دهید.
اینکه چه چیزی باعث لبخند یا خنده مخاطبان، مکثی در راه رفتن، توجه کردن یا به یاد آوردن پیامی می شود.
در اینجا اصولی وجود دارد که برای شما شرح خواهیم داد:
مردم را غافلگیر کنید
در حالی که نمیخواهید مردم را بترسانید، مهم است که پیامی را به اشتراک بگذارید که افراد را تشویق به سؤال کردن کند. همانطور که بن پار، نویسنده کتاب Captivology: The Science of Capturing People’s Attention یا “علم جلب توجه مردم” برای هاروارد بیزینس ریویو می نویسد:
“ما به هر چیزی که انتظارات ما را نقض کند توجه ویژه ای می کنیم.”
این به این دلیل است که ما به سختی میتوانیم بفهمیم آنچه که درک میکنیم «خوب» است یا «بد؟».
اگر چیزی بهطور مساوی هم مختلکننده ذهن و هم لذتبخش باشد، شما جای درستی از تبلیغات ایستاده اید.
اینها توصیه هایی است که ممکن است به کمپین شما مرتبط باشد:
- یک سوال غیرمنتظره بپرسید
- مردم را دعوت کنید تا چیز جدیدی را امتحان کنند
- اثبات کنید که راه بهتری برای انجام کارها وجود دارد
یک تضاد را نشان دهید
نتایج بلندتر از کلمات تبلیغ صحبت می کنند.
این به این دلیل است که وقتی ما تمایز بین آنچه در حال حاضر داریم
و آنچه پیشنهاد شده را می بینیم، مغز ما برای قضاوت بهتر مجهز می گردد.
بهترین راه برای نشان دادن کنتراست استفاده از یک تصویر تاثیرگذار از طریق عکاسی یا آمار است.
این به این دلیل است که تصاویر، خیلی بهتر از داده های نظری ارزش مشخصی را نشان می دهند.
این استراتژی بازاریابی با غرایز ذاتی ما برای بقا ارتباط دارد که تیم ریستر آن را “مغز کهن سال” می نامد.
مردم را به خنده و لبخند وادار کنید
تحقیقات روانشناسی نشان می دهد که وقتی مردم خوشحال هستند، اصطکاک کمتری با کارهایی که انجام می دهند، دارند.
ما سازندهتر، الهامبخشتر، خوشبینتر و مشارکتکنندهتر می شویم. این به این معنا نیست که محصولات یا خدمات برای ما خوشبختی میخرند،
بلکه این است که وقتی در وضعیت ذهنی مثبتی هستیم، تصمیمات بهتری برای خود میگیریم.
برای مثال، مطالعهای که در مجله تحقیقات مصرفکننده منتشر شد، نشان داد:
«بهتر است زمانی را برای خرید انتخاب کنیم که سخت مان نیست و روحیه خوبی داریم، زیرا تصمیمهای سریعتر و منسجمتری میگیریم».
نویسندگان با نشان دادن تصاویری از چیزهای مثبت، مانند توله سگ های بامزه، یا چیزهای ناخوشایند، مانند پاهای بیمار، خلق و خوی شرکت کنندگان در مطالعه را تحت تاثیر قرار دادند و سپس تصاویری از اشیاء معمولی را یکی یکی به آنها نشان دادند.
افرادی که چیزهایی را می دیدند که آنها را خوشحال می کرد، سریعتر و مداوم تر پاسخ دادند.
در همین حال، کسانی که آنچه را که می دیدند دوست نداشتند، پاسخ شان با تاخیر بود.
راههای زیادی وجود دارد که میتوانید از طریق تبلیغات خود به گسترش حال خوب مسری و مثبت بپردازید.
نتیجه نهایی
بی انقضاترین قانون “روانشناسی مصرف کننده” این است که برند شما زمانی سود می برد که تجربه مثبتی ایجاد کنید. پیام های خود را امیدوارکننده نگه دارید، نکات غیرمنتظره را ارائه دهید، راه بهتری برای انجام کارها به مردم نشان دهید و به خواسته های ذاتی مردم برای شاد بودن توجه کنید. جلب توجه و واداشتن مردم به صحبت در مورد برند، شرکت یا محصول و خدمت شما به همان سادگی پیامی است که می توانید ارائه دهید. بهتر است آن را خوب بسازید.
اگر میخواهید بدانید که چگونه تبلیغات محیطی میتواند با کمپین بازاریابی و کسبوکار منحصربهفرد شما سازگار باشد، با دفاتر ما در شهر تهران و قم تماس بگیرید. ما با توصیه های متناسب تا پایان راه با شما خواهیم بود. چنانچه در شعار کانون تبلیغاتی ایران زمین هم گفته ایم: ” رسالت ما، ماندگاری نام شماست.”