برند پرمیوم به برندی گفته میشود که با ارائه محصولات یا خدمات با کیفیت بالا و قیمتهای بالاتر از میانگین، جایگاه ویژه ای در ذهن مصرف کنندگان پیدا میکند. برخلاف برندهای لوکس که معمولاً با قیمتهای بسیار بالا شناخته میشوند، برندهای پرمیوم تمرکز بیشتری بر ارائه کیفیت ممتاز دارند. ترکیبی از کیفیت، طراحی و تجربه مشتری است که برند پرمیوم را به یک برند ممتاز تبدیل میکند.
برند سازی یک فرآیند جامع و همهجانبه است. نحوه بازاریابی کسب وکار، پیام، اهداف، محصولات و آنچه که در دنیای تجارت و برای مشتریان نمایانگر آن هستید، همگی به میزان توسعه صحیح برند شما بستگی دارد.
چگونه میتوان یک برند پرمیوم داشت؟
برندهای پرمیوم ممکن است نیاز به سرمایه گذاری بیشتری داشته باشند، اما میتوانند بازدهی سرمایه گذاری (ROI) بهتری نیز به همراه داشته باشند.
در اینجا پنج مرحله برای ساخت یک برند پرمیوم آورده شده است که همه چیزهایی را که باید بدانید به شما خواهد گفت.
مفهوم برند پرمیوم چیست؟
قبل از اینکه به چگونگی ساخت برند پرمیوم خود بپردازیم، بیایید در مورد اینکه “برند پرمیوم” به چه معناست صحبت کنیم.
بسیاری از کسب وکارها و مصرف کنندگان “برندهای پرمیوم” را با کالاهای لوکس یکی میدانند.
در حالی که اینکار ممکن است بخشی از معنای پرمیوم باشد، اما محدود به کالاهای لوکس یا برچسبهای قیمتی بالا نیست.
نتیجه برندسازی پرمیوم این است که مصرف کنندگان حاضر به انجام تعویض برندشان با برند شما می شوند .
گاهی این تعویضها به صورت طبیعی و بدون فکر انجام میشوند و گاهی آگاهانه و عمدی هستند.
برای مثال، مردم یک برند پوشاک را پرمیوم میدانند زیرا محصولات با کیفیت تری تولید میکند .
از سوی دیگر، به یک برند خودروی پرمیوم فکر کنید. احتمالاً به دلیل کیفیت بالا، لوکس بودن یا ویژگیهای تخصصی اش مشهور است، یا شاید به دلیل تاریخچه ای نمادین و الهام بخش در صنعت خودرو!
هر دو برند خودروی پرمیوم و پوشاک پرمیوم نیاز دارند که مصرف کنندگان بیش از برندهای رقیب غیرپرمیوم برایشان هزینه کنند.
علاوه بر این، تعویض برند برای خرید یک خودروی پرمیوم بسیار پرهزینه تر از تعویض برند برای خرید پوشاک پرمیوم است.
معمولاً برندهای پرمیوم را میتوان با قیمت گذاری پرمیوم آنها، و همچنین از تعداد فروش به مصرف کنندگانی که برندشان را تعویض کرده اند شناسایی کرد.
“امتیاز ارزش” توانایی مصرف کنندگان برای پرداخت قیمت پرمیوم را اندازه گیری میکند، در حالی که “امتیاز ذهنیت” نگرش مصرف کننده نسبت به خرید محصول را اندازه گیری میکند.
چه فروشنده خودرو باشید و چه پوشاک، باید از جایگاهی که برند شما در طیف پرمیوم بازار قرار دارد آگاه باشید.
پاسخ به این سوالات به شما کمک می کند:
رتبه پرمیوم شما چیست؟ آیا در بالاترین سطح هستید؟ آیا محصولات شما انحصاری هستند؟ آیا در محدوده برندهای متوسط قرار میگیرید؟
هزینه ساخت برند پرمیوم
داشتن برند پرمیوم لزوماً به معنای سودآوری بیشتر کسب وکار شما نیست.
هر یک از مزایای داشتن یک برند پرمیوم مانند محصولات با کیفیت بالاتر، مواد بهتر و.. میتواند امروز هزینه بر باشد، اما ممکن است در بلند مدت بازده سرمایه گذاری قابل توجهی داشته باشد.
همچنین، هزینههای تولید بالاتر اغلب به این معناست که مشتریان به برندهای پرمیوم دسترسی کمتری نسبت به برندهای معمولی دارند و همین قضیه محصولات پرمیوم را به لحاظ مالی و مفهومی بیشتر انحصاری میکند.
پنج مرحله برای ساخت برندهای پرمیوم
اعتماد به نفس را منتقل کنید
برند شما باید به گونه ای باشد که مشتریان شما احساس “خاص بودن” بکنند. خدمات و محصولات شما باید تا جایی که ممکن است در انحصار خودتان باشند و این محدودیت به مشتریانتان حس اعتماد به نفس بیشتری خواهد داد.
برند خود را با برند خود مقایسه کنید؛ نشان دهید که چگونه برای برتری در سطح خود تلاش میکنید (مثلاً “بهترین محصول ما تاکنون”، “مبتکرانه ترین محصول ما تا به امروز”، و …).
وقتی برند شما اعتماد به نفس از خود نشان میدهد، مصرف کنندگان به آن جذب میشوند و میخواهند به هر شکلی که میتوانند بخشی از آن باشند.
اهمیت انتقال کیفیت
اکثر برندها ادعا میکنند که محصولات و خدمات با کیفیتی ارائه میدهند.
اما به عنوان یک برند پرمیوم، سطح کیفیت شما باید از سایرین برتر باشد.
حتماً به طور مشخص نشان دهید که چه چیزی محصول شما را خاص میکند.
برای مثال، اگر محصولات زیبایی می فروشید، بر مواد اولیه سطح بالا، کمیاب، بسیار مرغوب یا گران قیمت تأکید کنید.
نشان دهید چگونه به مشکلات پوستی خاص کمک میکند و این ادعا را با دادههای پژوهشی روشن اثبات کنید.
اگر لباس می فروشید، مزایای پارچه، کیفیت دوخت، تولید و … را برجسته کنید.
داستان خود را بگویید و نشان دهید چرا محصولات شما بیشتر از برندهای پرمصرف رایج ارزش دارند.
طراحی هویت برند با کیفیت بالا
هویت برند شامل وب سایت، صفحات شبکههای اجتماعی، بسته بندی محصولات، کاتالوگ و هر جایی است که برند شما در آن ارائه میشود.
یک برند پرمیوم را با ایجاد یک ظاهر و احساس پرمیوم بودن ارائه دهید..
مصرف کنندگان به طراحیهای جذاب و زیبا، به ویژه تصاویر و ویدیوهای با کیفیت بالا ، واکنش خوبی نشان میدهند.
برخی از برجسته ترین برندهای پرمیوم از این تکنیک استفاده میکنند و نه تنها بازدید کنندگان زیادی جذب میکنند بلکه نرخ تبدیل بالایی نیز دارند.
استراتژی توزیع و قیمت گذاری
هر اقدام شما در زمینه توزیع و قیمت گذاری یک پیام مستقیم به مشتری ارسال می کند.
مکانهایی که محصولات یا خدمات خود را می فروشید، روشهای فروش و حتی قیمت گذاری می تواند داستان مهمی درباره برند شما به مصرف کنندگان بالقوه منتقل کند.
برای مثال، اگر میخواهید برند شما نمادی از ممتاز بودن و کیفیت بالا باشد، باید محصولات خود را در سطوح بالاتر قفسهها قرار دهید، از تخفیفهای سنگین خودداری کنید و قیمتها را کمتر از سایر برندهای پرمیوم معتبر تعیین نکنید.
این اصول برای فروشهای دیجیتال نیز معتبر است:
آیا برند شما در وب سایتهای تجارت الکترونیک با تصاویر با کیفیت بالا و ترافیک مناسب نمایش داده میشود؟
آیا تصاویر کیفیت بالایی دارند؟
آیا قیمت گذاری مناسبی برای محصول انتخاب کرده اید؟
به این معیارها بیشتر فکر کنید وقتی شروع به توزیع محصولات یا خدمات خود و تعیین قیمتها میکنید.
در نظر گرفتن زیر برندهای سطح بالا
در نهایت، یکی از بهترین راهها برای ارتقای تصویر برند شما، ارائه زیر برند به همراه آن است.
زیر برند یک خط تولید اضافی یا یک محصول یا خدمات ویژه تر است که برای مدت محدودی ارائه میشود.
کلید موفقیت در این است که آن را به عنوان یک پیشنهاد پرمیوم تر از برند اصلی خود جایگاه یابی کنید.
هنگامی که یک زیر برند انحصاری اضافه میکنید، مصرف کنندگان احساس ویژه تری نسبت به برند شما پیدا می کنند و تصویر کلی برند شما ارتقا می یابد.
و در آخر
همانطور که دیدید، ساخت برندهای پرمیوم لزوماً دشوار نیست، اما نیازمند سطح معینی از تمرکز، تعهد و حتی ریسک است.
در حالی که ممکن است برند پرمیوم شما به طور فوری کسب و کار شما را سود آورتر نکند، اما آن را به سطح بالاتری میبرد که میتواند به سودهای بزرگتری در طول زمان منجر شود.
به یاد داشته باشید، ایجاد برند پرمیوم به معنای بالا بردن چند پله ای برند فعلی شما است، که لازمه این کار توجه بیشتر به جزییات برندینگ است
به اصول پایبند باشید، آنچه میتوانید را ارتقا دهید، در جاهایی که اهمیت دارد خلاق باشید، همیشه کیفیت را بر کمیت ترجیح دهید و به مصرف کنندگان نشان دهید چرا شما بهترین انتخاب برای محصول یا خدماتی هستید که ارائه میدهید.
منابع : +