انتخاب نام دامنه مناسب

نام دامنه، بدون شک، یکی از جوانب حیاتی هر وب‌سایت است.

دامنه به شما این امکان را می‌دهد که به فروشگاه‌ها و وبلاگ‌های مورد علاقه خود در اینترنت متصل شوید.

پس اگر قصد دارید هر نوع حضور آنلاینی داشته باشید – ساخت یک فروشگاه آنلاین یا نمایش نمونه‌کارهای خود برای جلب توجه کارفرمایان – باید با جزئیات نام دامنه و چگونگی عملکرد آن آشنا شوید.

این نام‌ها نه تنها بر چگونگی مردم وب‌سایت شما را پیدا می‌کنند،تاثیر دارند  بلکه همچنین روی تصویری که از شما دارند یعنی برندینگ تان تأثیر می‌گذارند. حتی قبل از اینکه محتوای شما را ببینند..

در این راهنمای جامع، به شما یاد می‌دهیم که نام دامنه چیست و چگونه کار می‌کند. اصول اساسی دامنه‌ها و نقش آن‌ها را پوشش می‌دهیم و همچنین بهترین روش‌ها برای یافتن دامنه ایده‌آل را بررسی می‌کنیم.

دامنه چیست؟

یک دامنه آدرسی است که افراد آن را در مرورگر تایپ می‌کنند تا به یک سایت دسترسی پیدا کنند.

همانند اثر انگشت، هر دامنه یکتا به یک وب‌سایت خاص متصل است. دامنه‌ها به عنوان یک راه ساده برای دسترسی به پروتکل اینترنت (IP) ساخته شده‌اند که نشانگر موقعیت آنلاین یک وب‌سایت است.

یک آدرس IP یک رشته از اعداد است که به هر کامپیوتر اختصاص داده شده و از چهار عدد از 0 تا 255 که توسط نقاط جدا شده‌اند، تشکیل شده است. مانند 192.168.1.1

Ip  ها برای کامپیوتر ها قابل فهم و آسان هستند، اما برای انسان‌ها آسان‌تر است که از کلماتی که به  میتوانند حفظ کنند، استفاده کنند.

و به همان شکلی که یک شماره را در تلفن ذخیره می‌کنید، دامنه‌ها به ما اجازه می‌دهند که 172.217.3.196 را به عنوان google.com ذخیره کنیم.

شرکت کنترل دامنه و آدرس‌های IP (ICANN) نظارت بر همه ثبت‌نام‌های دامنه دارد، آدرس‌های IP را تخصیص و اختصاص می‌دهد، سیستم‌های اعتبارسنجی برای ثبت‌کنندگان دامنه اجرا می‌کند و یک پایگاه داده متمرکز از همه دامنه‌ها و آدرس‌های IP آنها دارد.

همچنین ICANN اختیار دارد تا پسوندهای دامنه جدید (همچون TLDها) را تأیید، مدیریت کند و در صورت عدم رعایت قوانین تعیین‌شده، آنها را ببندد.

تفاوت بین دامنه و URL

هرچند بسیاری  دامنه را به عنوان URL یا آدرس وب نامگذاری می کنند، اما در واقع دامنه تنها یک قسمت  مهم از یک URL است. شکل پایه یک دامنه از دو عنصر تشکیل شده است: نام و پسوند. در مورد ما، “izaco” نام و “.ir” پسوند است.

 با این حال، اگر به نوار آدرس مرورگر خود نگاه کنید، بخواهید قسمت‌های  مختلف وبسایت  را ببینید عناصر مختلفی از از جمله دامنه یا زیر دامنه و یا صفحات مختلف را در آدرس url خواهید دید مانند:  https://izaco.ir/billboards/

دامنه ها چگونه کار می‌کنند؟

اینترنت یک شبکه جهانی عظیم از کامپیوترها است که از طریق یک شبکه جهانی از کابل‌های زیردریایی به یکدیگر وصل شده‌اند.

هر کامپیوتر، یک دستگاه شخصی است یا یک سرور، یک آدرس IP دارد که به آن امکان ارتباط با بقیه شبکه را برای ارسال، یافتن و بازیابی داده‌های وب می‌دهد.

دامنه‌ها نسبت به ip  ها بسیار کاربرپسند تر هستند که به وب‌سایت‌های خاص متصل شده‌اند.

با این حال، برای کامپیوترها تا بتوانند به صفحات وب درست دست یابند، این کلمات و دامنه ها  باید به اعداد تبدیل شوند.

 در اینجا سیستم نام دامنه (DNS) نقش ایفا می کند: DNS هر دامنه را به یک آدرس IP خوانا برای کامپیوتر ترجمه می‌کند.

تفاوت بین دامنه و هاستینگ

برای ساخت وب‌سایت، شما هم دامنه و هم هاستینگ نیاز دارید.

 به دلیل همکاری مشترک و اینکه اغلب شرکتها هر دو را ارائه می‌دهد، و این دو در واقع بخشی از زیرساخت وب‌سایت را تشکیل می‌دهند.

ساده‌ترین راه برای درک اینکه هاستینگ چیست و چگونه با دامنه تفاوت دارد، وب‌سایت خود را به عنوان یک مجتمع آپارتمان فرض کنید، هر آپارتمان یک صفحه از وب‌سایت شماست. برای وجود این ساختمان، ابتدا نیاز به یک قطعه زمین برای ساخت آن دارید. در اینترنت، زمینی که بر روی آن وب‌سایت خود را ایجاد می‌کنید به نام هاستینگ معروف است.

تمام فایل‌ها و داده‌هایی که وب‌سایت شما را تشکیل می‌دهند، در سرورهای وب ذخیره می‌شوند و به افرادی که وب‌سایت شما را بازدید می‌کنند، ارسال می‌شوند.

انواع مختلف دامنه‌ها

سیستم نام‌گذاری اینترنت (DNS) از یک ساختار سلسله‌مراتبی معکوس برای مدیریت سیستم پایگاه داده توزیع‌شده خود استفاده می‌کند.

در این ساختار، نقطه به عنوان ریشه دامنه عمل می‌کند و در بالای سلسله مراتب  قرار دارد.

زیر نقطه، فضای نام دامنه به سطوح مختلف تقسیم می‌شود وابسته به موقعیت آنها از ریشه دامنه .

این دسته بندی منجر به ایجاد انواع مختلف دامنه‌ها می‌شود که هرکدام وظیفه‌های مختلفی را انجام می‌دهند:

دامنه‌های سطح بالا (TLD)

دامنه‌های سطح دوم (SLD)

دامنه‌های سطح سوم

دامنه‌های سطح بالا (TLD)

دامنه‌های سطح بالا، معمولاً با نام TLD یا پسوند دامنه، بخش راستین یک نام دامنه را تشکیل می‌دهند که پس از آخرین نقطه قرار دارد.

این بخش به تعریف ویژگی‌های خاص آدرس وبسایت، مانند مکان و هدف، می‌پردازد. درماه اگوست ۲۰۲۲، ۱,۴۸۷ TLD برای ثبت در دسترس بود، اکثریت آنها در دهه گذشته اضافه شده‌اند.

 دسته‌بندی‌های محبوب عبارتند از:

دامنه‌های سطح بالای عمومی (gTLD): معمولاً به عنوان gTLD شناخته می‌شوند. این دامنه‌ها از سه یا بیشتر حرف تشکیل شده‌اند و برای ثبت توسط هر کسی قابل دسترس است.

 gTLD‌ها بخش عظیمی از گزینه‌های پسوند دامنه را تشکیل می‌دهند گزینه‌های موجود از .org، .com و .net تا گزینه‌های جدیدتر مانند .biz، .store، .co، .me، .digital، .tv، .blog، .info، .site، .company، .website، .tech و .xyz  شامل می‌شوند.

دامنه‌های سطح بالای حمایتی (sTLD): همانطور که از نامش پیداست، دامنه‌های سطح بالای حمایتی توسط سازمان‌ها یا کسب‌وکارهای خصوصی  استفاده می‌شوند. تعداد محدودی از دامنه‌های sTLD موجود هستند و همه ثبت‌نام‌ها باید توسط نهادها یا شرکت‌های مسئول تأیید شود و باید با یک سری مفاهیم اجتماعی پیش‌تعیین‌شده سازگار باشند.

دامنه‌های سطح بالای کد کشوری (ccTLD): تعداد ۳۰۸ دامنه سطح بالای کد کشوری وجود دارد، هرکدام از آنها با یک رشته دو حرفی منحصر به فرد شناخته می‌شود. در حالی که دامنه‌های سطح بالای کد کشوری اصلاحاً برای کسب‌وکارها و افرادی که در مناطق جغرافیایی خاصی فعالیت می‌کنند، ایجاد شده بودند، اما همچنین تعداد قابل توجهی از صاحبان وب‌سایت وجود دارند که ccTLDها را به دلیل اهداف برندینگ یا بهره‌مندی از مزایای خاص ثبت می‌کنند.

این موارد شامل پسوندهایی مانند .ai (آنگوئیلا) که بسیار محبوب در شرکت‌های صنعت هوش مصنوعی است، و .gg (بیلیک گرنزی) است که در حوزه بازی‌ها به شدت محبوب شده است، می‌شوند.

دیگر ccTLDها شامل: .de (آلمان)، .nl (هلند)، .mx (مکزیک)، .ch (سوئیس)، .be (بلژیک)، .fr (فرانسه) و .ca (کانادا) و ir (ایران ) هستند.

دامنه‌های سطح دوم (SLD)

دامنه‌ی سطح دوم (SLD) بخشی از نام دامنه است که پس از دامنه‌ی سطح بالا قرار دارد. اغلب SLDها رشته‌ی حروفی هستند که برای نمایاندن برند و وب‌سایت شما استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، izaco   در دامنه izaco.ir    sld   محسوب میشود.

در برخی موارد، SLDها ممکن است به عنوان بخشی از پسوند دامنه در نظر گرفته شوند، زیرا ثبت‌نام‌ها از آنها برای نشان دادن یک استفاده خاص از یک TLD استفاده می‌کنند. این موضوع به ویژه در سایت‌هایی با ccTLDها رایج است، زیرا دامنه‌های سطح دوم برای نمایاندن نوع سایت در یک منطقه استفاده می‌شوند. با توجه به ثبت‌نام دامنه‌ها، این SLDها ممکن است با gTLDها همخوانی داشته باشند یا تغییر یا تطابق کمی با آنها داشته باشند. به عنوان مثال، وب‌سایت‌های تجاری در اسپانیا ممکن است با پسوند دامنه .com.es ثبت شوند، در حالی که در انگلیس به‌صورت .co.uk ظاهر می‌شوند. همچنین، در همین کشورها موسسات آکادمیک ممکن است تحت .edu.es و .ac.uk به‌طور ترتیب ثبت شوند.

دامنه‌های سطح سوم

دامنه‌ی سطح سوم (معمولاً به نام زیردامنه) پیشوندی است که به یک نام دامنه افزوده می‌شود تا وب‌سایت‌های مستقل ایجاد شود. این به مدیریت حوزه‌های گسترده که به سلسله‌مراتب خود نیاز دارند، مانند یک فروشگاه آنلاین یا یک وبلاگ، کمک می‌کند.

مانند سایت آموزش پرورش ایران که medu.ir  است و به ازای هر استان یک زیردامنه دارد مانند fars.medu.ir

نام دامنه را چگونه انتخاب کنیم؟

بر اساس گزارش صنعت Verisign در پایان سال 2022، در تمام دامنه‌های سطح بالا، 349.9 میلیون نام دامنه ثبت شده است و هر روز هزاران نام دامنه جدید ثبت می‌شود.

 برای پیدا کردن یک نام دامنه آزاد که به طور کامل برند شما را نشان دهد، شما نیازمند ترکیبی از خلاقیت، دانش SEO، پیش‌بینی و شانس هستید.

 این راهنمای انتخاب یک نام دامنه به شما کمک می‌کند که تمامی نکات مورد نیازتان را پوشش دهید. در ادامه سه مرحله‌ی مهم برای شروع آورده شده است:

ساختن یک نام دامنه آسان برای تایپ و تلفظ

اگر یک نام کمی غیرمعمول دارید یا کسی را می‌شناسید که نام غیرمعمولی دارد، احتمالاً خوب می‌دانید چقدر آسان است که مردم بتوانند اسمتان را  اشتباه تایپ کنند یا کلاً آن را فراموش کنند.

 بسیار مهم است که یک نامی پیدا کنید که آسان برای تایپ و تلفظ باشد.

به محض شروع به تفکر در مورد ایده‌های نام دامنه، باید از کلماتی که اغلب اشتباه تلفظ می‌شوند (مانند “anemone” یا “croissant”) یا کلماتی که نیاز به چندین نگاه دارند تا تایپ شوند (مانند “liqueur” یا “maintenance”) خودداری کنید.

 همچنین باید از کوتاه‌نویسی‌ها و کلماتی که به چند روش مختلف قابل تایپ هستند، مانند “ok” یا “okay”، پرهیز کنید.

بعد از اینکه احساس کردید که ایده‌هایتان مناسب هستند، زمان آن رسیده که آنها را آزمایش کنید.

ایده‌های انتخابی خود را به چند نفر از دوستانتان نشان دهید تا ببینید آیا می‌توانند آن را از اولین بار به درستی تایپ کنند و بعد از چند ساعت یا روز دوباره با آنها چک کنید تا ببینید آیا به آن خاطره دارند یا خیر.

 اگر مشکلی داشتند، به گزینه‌ی دیگری بروید.

حفظ نام برند در دامنه

نام دامنه شما باید با برند شما همخوانی داشته باشد، بنابراین نام برند شما خودش یک ایده‌ است.

 اگر نام دامنه‌ای که با نام برند شما همخوانی دارد قبلاً ثبت شده باشد، یک کلمه کلیدی را به آن اضافه کنید تا جستجوپذیری آن بهبود یابد.

بسیاری از کارآفرینان عادت دارند که انتخاب نام دامنه سایتشان آخرین اولویت برندینگ آنها باشد، که اغلب منجر به سردرگمی‌ و حتی از دست دادن مشتریان می‌شود.

بیایید  تصور کنیم می‌خواهید یک گلخانه راه اندازی کنید. ماه‌ها و پول زیادی را صرف خرید همه چیز کرده‌اید، نام مناسب را انتخاب و یک لوگوی زیبا طراحی کرده ایدو

اما وقتی می‌روید نام دامنه‌تان را ثبت کنید، متوجه می‌شوید یک گلخانه دیگر نام شما را قبلاً ثبت کرده است.

شما باید یا تمام دارایی‌های خود را تغییر نام دهید یا از یک تغییر متغیر یا اضافه کردن یک کلمه در نام دامنه خود استفاده کنید که مخاطبان شما را به کسب‌وکار دیگر هدایت نکند.

برای جلوگیری از این موارد، هنگام شروع یک کسب‌وکار، نام دامنه‌تان را همان زمانی که نام کسب‌وکارتان را انتخاب می‌کنید، ثبت کنید.

انتخاب پسوند مناسب برای نام دامنه

هنگام انتخاب بهترین پسوند برای نام دامنه خود، دو مورد اصلی وجود دارد که باید مد نظر داشته باشید:

ادراک و قیمت‌گذاری.

مثلا ثبت یک فروشگاه زیر یک پسوند .org ،  یک انتخاب اشتباه است. چون دامنه org بیشتر  برای ارگان ها و سازمانها استفاده میشود. شما باید ادراک مردم از  TLDهای خاص را در نظر بگیرید.

 بر اساس یک مطالعه انجام شده توسط GrowthBadger، .com قابل یادآوری‌ترین و قابل اعتمادترین TLD است.

در مورد قیمت‌گذاری، پسوندی که انتخاب می‌کنید، تأثیر مستقیمی بر هزینه نام دامنه دارد. مطمئن شوید که تمام گزینه‌ها را بررسی و قبل از تصمیم‌گیری در مورد یک TLD خاص، مزایا و معایب را مقایسه کنید.

نمونه‌های دامنه

ما تعدادی از معروف‌ترین نمونه‌های دامنه در جهان را بر اساس حوزه فعالیت دسته‌بندی کرده‌ایم، به عنوان یاد آوری این اصل  که: نام دامنه مناسب برای برندینگ کسب‌وکار و وب‌سایت شما بسیار حیاتی است.

آموزش:

– harvard.edu

– mit.edu

– coursera.org

– udemy.com

– khanacademy.org

مراقبت‌های بهداشتی:

– mayoclinic.org

– kp.org

– pfizer.com

– jnj.com

مالی:

– jpmorganchase.com

– goldmansachs.com

– americanexpress.com

خرده‌فروشی:

– walmart.com

– amazon.com

– target.com

– costco.com

– macys.com

تکنولوژی:

– apple.com

– google.com

– microsoft.com

– ibm.com

– intel.com

– aws.amazon.com

سرگرمی:

– disney.com

– netflix.com

– warnerbros.com

– universalstudios.com

– spotify.com

پذیرایی:

– marriott.com

– hilton.com

– hyatt.com

– airbnb.com

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها