چطور یک طرح تبلیغاتی خلاقانه بنویسیم؟

اغلب اوقات، تبدیل یک ایده برای یک کمپین تبلیغاتی به واقع ساده نیست.

در میان چیزهای دیگر، شما باید با سهامداران شرکت خود برای یک تصمیم نهایی به توافق برسید.

تایید رهبر گروه را به دست آورید، درباره بودجه خود مذاکره کنید

و یک مسیر روشن برای بازگشت سرمایه (ROI) ارائه دهید.

بهترین راه برای به اشتراک گذاشتن پروپوزال خود (هزینه های آن، ذینفعان، میزان درآمدی که انتظار دارید و غیره) با یک برنامه تبلیغاتی مشخص و دقیق است.


یک طرح تبلیغاتی به شما کمک می کند تا افکار و ایده های خود را تدوین و سازماندهی کنید

تا بتوانید از موثر بودن کمپین خود نیز مطمئن شوید.

در این پست، بخش‌های اصلی را که باید در برنامه تبلیغاتی خود بگنجانید، ذکر می کنیم

تا بتوانید موفقیت کمپین بعدی خود را تضمین کنید.

مثلا در سایت HubSpot الگوی طرح تبلیغاتی زیر را برای دانلود برای شما آماده کرده اند

تا بتوانید کمپین تبلیغاتی خود را سازماندهی کنید.

این الگو به بخش های مختلف تقسیم می شود و پس از تکمیل می توان آن را با سهامداران خود به اشتراک گذاشت.

اکنون بیایید به نحوه تهیه طرح تبلیغاتی خود بپردازیم.

نحوه تهیه طرح تبلیغاتی


قبل از اینکه به ایده های تبلیغاتی تاکتیکی خود بپردازید، اولین گام در این فرآیند این است که به کسانی که طرح تبلیغات شما را می خوانند، یک نمای کلی از ابتکار عمل تان ارائه دهید.

1. یک نمای کلی از طرح تبلیغاتی خود ارائه دهید.


عناصر زیر را مشخص کنید تا هرکسی که طرح شما را می‌خواند، درک اساسی از کمپین شما و آنچه می‌خواهید انجام دهید، داشته باشد:

  • نام کمپین: نام کمپین را جذاب، منحصر به فرد و قابل شناسایی کنید تا تیم شما بتواند از آن حمایت کند.
  • توضیحات کمپین: هدف شما از کمپین چیست؟ در 2 تا 3 پاراگراف توضیح دهید که الهام بخش کمپین شما چیست؟ چگونه با ابتکارات شرکت شما هماهنگ است؟ چه مشکلات مشتری را حل می کنید و نتایج نهایی کمپین چه خواهد بود؟
  • مخاطب هدف: در حالت ایده آل، چه کسی این تبلیغات را می بیند؟ شما می توانید بر اساس سن، جنس، منطقه، یا هر مقدار جمعیت شناسی مشخص کنید یا اینکه کدام یک از پرسونای خریدار خود را هدف قرار داده اید.
  • پلتفرم های تبلیغاتی: چگونه پیام خود را منتقل می کنید؟ در اینجا، پلتفرمی را که از آن استفاده خواهید کرد، شناسایی کنید. زیرا در بخش بعدی به جزئیات بیشتر در مورد اینکه تبلیغات واقعی چگونه خواهند بود، خواهید رسید.
  • اهداف و بازگشت سرمایه: توضیح دهید که هدف نهایی کمپین شما چیست. بیشتر کمپین های تبلیغاتی برای ایجاد سود مستقیم یا بازگشت سرمایه در نظر گرفته شده اند. بنابراین اگر هدف شما این است، آن عدد را مشخص کنید. اگر هدف کمپین شما چیز دیگری است (ثبت نام در رویداد، آگاهی از محصول، و غیره) حتما آن را شناسایی و تعیین کنید.

2. پلتفرم های خود را انتخاب کنید

در اینجا شما جزئیات بیشتری را در مورد خود تبلیغات

و اینکه در کدام پلتفرم تبلیغ می شوند ارائه می دهید.

برای هر تبلیغی که قصد دارید در این کمپین اجرا کنید، باید موارد زیر را ارائه دهید:

  • نام پلتفرم
  • نوع تبلیغ
  • توضیحات آگهی
  • جدول زمانی
  • بودجه

برای مثال، محتوای شما در این بخش ممکن است به شکل زیر باشد:

پلتفرم شماره 1: یوتیوب

  • نوع آگهی: ویدئویی
  • توضیحات آگهی: یک تبلیغ 15 ثانیه ای قبل از ویدیو. این ویدیو یک نگاه سیال به برنامه جدید ما با پیوند به فروشگاه در زمانی که افراد کلیک می‌کند خواهد بود.
  • جدول زمانی: اول بهمن ماه تا 20 اسفند ماه
  • بودجه: 50 میلیون تومان

3. جدول زمانی خود را توسعه دهید


کار بر روی یک کمپین تبلیغاتی به زمان و منابع زیادی نیاز دارد.

بنابراین همه افراد درگیر، می خواهند بدانند که چه وظایفی را بر عهده دارند، تا چه زمانی موعد مقرر دارند

و چه مدت باید آنها را انجام دهند. در این قسمت از برنامه تبلیغاتی خود، وظایفی را که موظف هستند،

زمان مقرر و اینکه چه کسی مسئول انجام آنهاست فهرست کنید.

4. بودجه خود را مشخص کنید


از آنجایی که بازگشت سرمایه تضمین نشده است، بودجه می‌تواند سخت‌ترین بخش پروژه تبلیغاتی شما برای تایید باشد.

به همین دلیل مهم است که درخواست‌های خود را بر اساس آیتم خط تقسیم کنید و آنها را در برنامه خود ارائه دهید.

به جای اینکه صرفاً بگویید:

“ما برای این پروژه به 65000 دلار نیاز داریم”، بودجه خود را به صورت تصویری دقیق سازماندهی کنید، مانند مثال زیر:

به طور طبیعی، شما می توانید (و باید) منتظر سؤالات و پس زدن در مورد موارد خاص باشید.

به عنوان مثال، ممکن است از شما خواسته شود که طراح یا تیم فریلنسر ویدیویی دیگری را پیدا کنید

که بتواند کار را با پول کمتر تکمیل کند.

بنابراین، برای دفاع از اینکه کدام هزینه‌ها برای موفقیت کمپین ضروری است

و کدام هزینه‌ها قابل تجدید نظر هستند، به جلسات گفتگو بروید.

5. چارچوب DACI خود را توضیح دهید.


چارچوب DACI تشریح می‌کند که مشارکت‌کنندگان کلیدی در پروژه چه کسانی هستند و هر یک از مسئولیت‌های آن‌ها شامل چه مواردی است.

در اینجا نحوه تجزیه یک چارچوب DACI آمده است:

:Driver

همانطور که ممکن است حدس بزنید، این شخص محرک اصلی یا مسئول مستقیم پروژه است.

(احتمالاً این شما یا مدیر مستقیم شما خواهید بود.)

راننده تمام قطعات متحرک پروژه را هماهنگ می کند و آن را از ابتدا تا پایان کار می بیند.

:Approver

این شخصی است که باید یک پروژه را تأیید کند و معمولاً یک مدیر یا معاون است.

آن‌ها بازخورد، توصیه‌ها یا تأییدیه‌ای را در مورد پروژه کلی ارائه می‌کنند و در مورد تمام موارد تحویلی پروژه حرف آخر را می‌زنند.

:Contributors

مشارکت کنندگان افرادی هستند که مسئول ایجاد یک یا چند محصول تحویلی برای پروژه هستند. در یک کمپین تبلیغاتی، این می تواند شامل کپی رایترها، تولیدکنندگان ویدئو، انیماتورها، طراحان و متخصصان تبلیغات دیجیتال باشد.

:Informed

اینها کارکنانی هستند که با ادامه پروژه در جریان هستند. به عنوان مثال می توان به روسای بخش و مدیران مشارکت کنندگان پروژه اشاره کرد. این افراد هیچ مسئولیت مستقیمی ندارند اما از آگاهی از پروژه و وضعیت آن سود می برند.

چارچوب DACI شما باید شامل نام هر ذینفع، اطلاعات تماس او (ایمیل، تلفن و…) و مسئولیت شخص باشد.

این چارچوب، تفویض پروژه را برای همه افراد درگیر آن شفاف می کند.

6. منابع اضافی را فراهم کنید.


این به عنوان ضمیمه برنامه تبلیغاتی شما عمل می کند. کمپین تبلیغاتی که الهام‌بخش این کمپین است را با خوانندگان خود به اشتراک بگذارید، به صفحه محصولی که با این ابتکار تبلیغ می‌کنید پیوند دهید یا به راهنمای سبک برند شرکت خود پیوند دهید. به این ترتیب،

7. میزبانی یک جلسه آغازین کمپین


پس از تکمیل طرح کلی، با تیم خود تماس بگیرید تا مفهوم کمپین، جدول زمانی و موارد قابل تحویل را توضیح دهید. همه آنها را در طرح تبلیغاتی خود جمع آوری کنید و طرح تبلیغاتی خود را ارائه دهید. سپس، هر گونه سوال و پیشنهاد را با مشارکت کنندگان پروژه در میان بگذارید.
اکنون که می دانید چگونه برنامه تبلیغاتی خود را بنویسید، وقت آن است که ایده ها، بودجه و جدول زمانی خود را در قالب طرح تبلیغاتی قرار دهید.

جهت راه اندازی کمپین تبلیغاتی مد نظرتان و انجام مشاوره با کارشناسان کانون تبلیغاتی ایران زمین در تماس باشید.

منبع: سایت hubspot.com

ترجمه: حسام بهمن (کارشناس تولید محتوا در کانون تبلیغاتی ایران زمین)

پست های مرتبط

1 پاسخ

ارسال دیدگاه برای %s