مفهوم رنگ ها در روانشناسی رنگ

در سری مقاله های قبل با  ظاهر دایره رنگ و ایجاد هارمونی‌های رنگی آشنا شدید، بیایید به هر رنگ به صورت جداگانه نگاه کنیم و به مفهوم رنگ ها و نمادهای آنها بپردازیم.

هنگامی که در زمینه روانشناسی رنگ در بازاریابی حرف می‌زنیم، نام یک رنگ به اندازه ویژگی‌های بصری آن اهمیت دارد.

 به عنوان مثال، وقتی از رنگ “زرد” صحبت می‌کنیم، بسیاری از ما به  رنگ زرد خورشید فکر می‌کنیم.

اما اگر این مفهوم را تغییر دهیم و از “زرد روشن” یا “نئون زرد” صحبت کنیم، ممکن است به هایلایترها یا چراغ‌های نئون فکر کنیم.

با گفتن “زردی بیمار” نیز تصویری از یک فرد بیمار و زردپوست در ذهن ما ایجاد می‌شود.

برای رنگ زرد نسبت های مختلفی ایجاد شده است مانند: خردلی، کره ای، گل نرگس، موز، زنبور عسل و غیره.

مهم این است که هر نام رنگ احساس و شخصیت خاصی را منتقل می‌کند.

برای درک بهتر، از اینفوگرافیک زیر با اسامی مختلف رنگ‌ها و کدهای HEX مربوطه آشنا شوید.

 مفهوم رنگ قرمز

قرمز، اولین رنگی است که نوزادان می‌بینند. رنگی قدرتمند، قوی و واضح است..

همچنین رنگ ماشین‌های آتش‌نشانی، نشانه‌های ترافیک و در  حدود 150 پرچم کشور مختلف وجود دارد.

قرمز همیشه رنگ مهمی بوده است و تاریخچه‌ای طولانی دارد ، – همیشه نماد قدرت، اهمیت، حفاظت و استقامت بوده است

برای همین، دکمه های CTA (فراخوان) در وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی عمدتاً قرمز هستند.

طرح‌های برندینگ قرمز ترغیب کننده ، پرانرژی و آیکونیک هستند.

به عنوان مثال، لوگوهای یوتیوب، تارگت و کوکاکولا.

رنگ قرمز به یاد ماندنی و فراتر از مرزهاست.

گاهی اوقات، تونالیته رنگ قرمز می‌تواند معانی مثبت و منفی رنگ را انتقال دهد. به عنوان مثال، قرمز روشن می‌تواند نماد قدرت و خطر باشد.

اگر می‌خواهید به رنگ قرمز معنی مثبتی بدهید، از کلمات مثبت  استفاده کنید.

در محتوای خود، از کلمات توصیفی قوی برای انتقال پیام مثبت استفاده کنید.

از طرف دیگر، اگر قرمز را به عنوان نماد “خطر” استفاده می‌کنید، حتما از نمادهای بازادارنده شناخته‌شده جهانی نیز در کنارش استفاده کنید.

افزودن سفید یا زرد به رنگ قرمز می‌تواند حس خوشحالی ایجاد کند. به همین ترتیب، افزودن سیاه به قرمز می‌تواند آن را تاریک و عمیق نشان دهد.

مفهوم رنگ آبی

رنگ آبی میتواند اکثر احساسات انسانی را تحریک کند.

آسمان آبی نماد تازگی و هوای پاکیزه، آبی های پر رنگ‌ نماد رهبری و دانش هستند و آبی‌های سبک‌تر با کودکان و اسباب‌بازی‌های کودکان مرتبط هستند.

آبی یک رنگ مهم در طول تاریخ و در هنرهای زیبا بوده است. در بیشتر نقاشی‌های مذهبی، لباس حضرت مریم آبی است.

توجه داشته باشید که چگونه آبی به طور گسترده‌ای در بیشتر وب‌سایت‌ها ی شرکتی استفاده می‌شود. این دلیل که می‌تواند نماد اعتماد، قابلیت اطمینان و هوش و دانش باشد.

بیشتر سازمان‌های مرتبط با سلامتی، مانند بازاریابان بیمه و بیمارستان‌ها، از آبی با تون‌های نرم استفاده می‌کنند. آبی همچنین رنگ محبوبی است که توسط مصرف‌کنندگان هر دو جنس یعنی هم مردان و هم زنان ترجیح داده می‌شود.

رنگ نارنجی

نارنجی نماد بازیگوشی و حرکت و شادابی است.

نارنجی مخلوطی  از رنگ قرمز و زرد است  نارنجی همچنین رنگی دعوت‌ کننده و خلاق است.

هنگام استفاده از نارنجی در گرافیک‌های بصری خود، بهتر است برای ناحیه‌هایی که نیاز به جلب توجه دارند، از یک نارنجی پررنگ استفاده کنید.

از طرف دیگر، اگر در حال طراحی یک تبلیغ انسان دوستانه مانند کمک به افراد بی‌خانمان هستید، یک نارنجی تیره در پس‌زمینه تصویر، دقیقاً انرژی گرم مورد نیاز را ایجاد می‌کند.

رنگ سبز

سبز رنگ نماد طبیعت؛ چمن، درختان و گیاه است. این رنگ  احساس تعادل، هماهنگی و تازگی ایجاد می‌کند.

سبز تقریباً همیشه با محصولات و خدمات طبیعی و دوستدار محیط ‌زیست ارتباط دارد.

به قدری که اگر شما چنین شرکتی دارید و از هیچ سبزی استفاده نمی‌کنید، ممکن است  به عنوان شرکت دوستدار محیط زیست در ذهن ها نمانید.

یکی از مهم ترین عناصر رنگ شناسی در بازاریابی فهم ادراک عمومی است؛ ادراک عمومی از یک رنگ مانند سبز تقریباً یک قاعده جهانی است و می تواند در همه ذهن ها ماندگار شود.

رنگ بنفش

بنفش همواره به عنوان یک رنگ سلطنتی محسوب می‌شده است. تاریخی غنی در دنیای دین و قدرت دارد.

علاوه بر این، بنفش در بیشتر سایه‌ها و تون‌هایش به طور کلی یک رنگ “زیبا” است.

 این رنگ مورد علاقه بیشتر مصرف‌کنندگان زن است و احساس صداقت، رفاه و بازسازی جامعه را ایجاد می‌کند.

از رنگ  بنفش در تصاویر بازاریابی خود به صورت متعادل شده استفاده کنید، مگر اینکه پیام شما اجتماعی و یا دارای مفاهیم معنوی باشد.

رنگ صورتی

هیچ رنگی مثل صورتی نیست.

چندکاربردی، مثبت و باعث شادی افراد به خصوص بانوان میشود.

رنگ صورتی به طور گسترده ای بر روی محصولات مرتبط با زنان جوان  استفاده می‌شود.

اما گرچه صورتی به طور کلی یک رنگ زنانه است، می‌تواند برای محصولات جنسیت ناپذیر هم استفاده شود.

همه چیز به مخاطبان شما بستگی دارد؛ ممکن است  فروش ابزارهای نجاری با رنگ صورتی سخت باشد، اما برای لباس ورزشی ممکن است  ایده خوبی باشد!

رنگ سفید

سفید رنگی است که به طور عمومی برای کاغذ و لباس‌های عروسی استفاده می‌شود. رنگ سفید رنگ برف، ابر و لباس‌ پزشکان است.

سفید بخشی اساسی از بیشتر طرح‌های رنگی است – می‌تواند به عنوان تکمیلی، تاکیدی یا پس‌زمینه عمل کند. در واقع، یک طرح گرافیکی بدون هیچ  رنگ سفیدی – خالص یا تلفیقی – تعجب آور است!!

سفید می‌تواند به عنوان سفید خالص استفاده شود، اما می‌تواند کمی از هر رنگ دیگری داشته باشد تا به آن رنگ  لطافت بدهد.

این تونالیته های سفید در بازاریابی تصویری بسیار کاربردی هستند.

آن‌ها به ایجاد “فضای سفید” که الزاماً سفید نیست، کمک می‌کنند. همچنین برای رنگ متن بر روی پس‌زمینه‌های تاریک  خیلی مناسب هستند.

رنگ سیاه

رنگ سیاه لوکس و باشکوه است.

پس‌زمینه‌ای سیاه با رنگ‌های سبز یشمی و یا رز گلد در محتوا، حس لوکس بودن و اصالت را انتقال  میدهند.

محصولات بسیاری از بسته‌بندی‌ها یا تصاویر با رنگ سیاه استفاده می‌کنند.

بسته‌بندی محصولات آرایش، گوشی‌های هوشمند و محصولات دیگری که سیاه هستند و تصویری بصری لوکس ایجاد می‌کنند.

رنگ قهوه‌ای

رنگ قهوه ای مانند رنگ سبز، به طبیعت اشاره دارد و برای محصولات طبیعی مناسب است.

کاغذ قهوه‌ای طبیعی برای محصولات ارگانیک و دوستدار محیط‌زیست بسیار  رایج است.

نوع کاغذ قهوه‌ای انتخاب شده برای این طراحی‌ها بسیار مهم است – باید هم طبیعی و هم شیک  به نظر بیاید.

متالیک – طلایی، نقره‌ای، برنز

متالیک‌ها یک رده از رنگ‌ها هستند که به طلایی، نقره‌ای و برنز شباهت دارند.

آنها اصطلاحاً رنگ‌های پیگمنتی هستند که با ترکیبی از پودرهای متالیک به وجود می‌آیند.

در طراحی دیجیتال، رنگ متالیک با گرادیان‌ها ب مختلف به منظور شبیه‌سازی ظاهر متالیک به‌دست می‌آید. در حالت استاندارد ، طلایی  رنگ زرد، نقره‌ای خاکستری و برنز زرد صورتی است.

استفاده از رنگ‌های متالیک در تصاویر دیجیتال و چاپی تفاوت‌های زیادی دارد.

اگر به دنبال رنگ‌های متالیک در چاپ هستید، با مسئول چاپ صحبت کنید تا نمونه های چاپ شده را ببینید .

مفهوم  رنگ در روانشناسی رفتاری

هنگامی که انسان‌ها رشد می‌کنند و با محیط اطراف خود تعامل می‌کنند، شروع به ایجاد درک‌های شخصی برای هر رنگ می‌کنند.

به عنوان مثال، فردی که در یک خانواده شاد در یک خانه با درب آبی بزرگ شده‌است همیشه این رنگ آبی را با خوشحالی و رضایت مرتبط خواهد کرد.

از سوی دیگر، اگر کودکی با والدینی زندگی کند که به او آزار میرسانند، و یکی از این والدین همیشه  لباس آبی می‌پوشد ، کودک در سنین بزرگسالی نیز این رنگ را با درد و آسیب مرتبط خواهد کرد.

برای همین است که میگوییم این استاندارد ها و مفاهیم بیان شده یک سری از مفاهیم و احساسات نسبی  هستند و در اکثر انسان ها مشترک هستند ولی به دلیل تجارب مختلف احساسی انسان ها در بعضی نوع برانگیختگی حسی با رنگ ها متفاوت است.

آنچه که می‌توانید انجام دهید این است که مطالعه  رفتاری جامعه هدف  خود را به گونه‌ای انجام دهید که رنگهای ترجیحی عمومی آن‌ها را متوجه شوید

 این دانش، به همراه استانداردهای صنعتی حوزه کسب کار شما ، به شما درک بهتری از انتخاب رنگ طراحی هایتان، ارائه خواهد داد.

انجام آزمایش A/B طرح‌های مختلف رنگی همچنین یک تاکتیک عالی برای دیدن این است که چه چیزی واقعاً برای کاربران و مشتریان ایده‌آل شما مناسب است

تاثیر مفهوم رنگ در اصول طراحی وب

فراتر از قاعده کلی 80/20 برای رنگهای اصلی و تاکیدی در هارمونی‌های رنگی، گروهی از اصول طراحی به نام اصول گشتالت، به شما کمک می‌کنند تا درک بهتری از نحوه بهترین استفاده از رنگ در گرافیک بازاریابی خود داشته باشید.

اصول گشتالت

اصول گشتالت لیستی از قوانین طراحی هستند که به شما کمک می‌کنند تا ببینید چگونه عناصر مختلف با یکدیگر در یک ترکیب می توانند کنار هم قرار بگیرند.

این اصول نه تنها بر روی رنگ، بلکه بر روی تقریباً هر چیزی که می‌توانید در یک تصویر گرافیکی قرار دهید اعمال می‌شود.

اصول طراحی گشتالت عبارتند از:

1. سادگی: افراد تصاویر پیچیده را به ساده‌ترین شکل ممکن به شکل بصری تفسیر می‌کنند.

2. شباهت: اشیاء مشابه به نظر می‌آید که به یکدیگر تعلق دارند.

3. نزدیکی: اشیاءی که نزدیک به یکدیگر هستند، به نظر می‌آید که با یکدیگر مرتبط هستند.

4. انسداد تصویری: مغز به پر کردن جای خالی اطلاعات  کمک می‌کنند و خودش جای اطلاعات حرف شده را حدس میزند.

5. تصویر و پس‌زمینه: مغزها اشیاء را به عنوان در زمینه یا پس‌زمینه در نظر می‌گیرند.

6. تداوم: افراد خطوط را به عنوان ادامه حرکت درک می‌کنند.

7. ترتیب و تقارن: اشیاء متقارن و متوازن به نظر می‌رسند که  کامل هستند.

8. هماهنگی: مغز عناصری را که به نظر می‌رسند در یک جهت حرکت می‌کنند، به عنوان  عناصر مرتبط با یکدیگر می‌پندارد.

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه برای %s