اگرچه به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور فعالیت چهرههای اجتماعی مطرح در امور تبلیغاتی ممکن است با موانعی روبرو باشد اما در خصوص ترویج استفاده از تولید داخل بهره مندی از چهرههای مطرح میتواند عامل برتری باشد برای تولید کننده و برندهای داخلی در مواجهه با تبلیغات نمونههای خارجی. این موضوع نه تنها در صنعت نساجی و پوشاک بلکه در سایر حیطههای صنعت تولید کشور نیز میتواند مورد استفاده قرار گیرد تا محل درآمدی برای چهرههای فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی پدید آید.
چهره های سرشناس ایرانی از چه زمانی در تبلیغات حضور پیدا کردند؟
صنعت مد و لباس ارتباط تنگاتنگی با تبلیغات، بازاریابی و رسانهها دارد. رقابت تنگاتنگ برندها و تولید کنندگان برای دستیابی به بخشهای بزرگتری از بازار سبب شدهاست تا شرکتهای محلی و چند ملیتی برای بهبود فروش از انواع روشها برای تبلیغ و ترویج کالای خود استفاده نمایند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به موقعیت و شرایط حساس سالهای اولیه دهه ۶۰، اصل تبلیغات نه تنها به فراموشی سپرده شد که حتی امری مذموم و ناپسند نیز به حساب میآمد و به هیچ وجه فرصت مطرح شدن پیدا نمیکرد. حضور ورزشکاران و هنرمندان نیز در این میان به یک تابو تبدیل شده بود که حتی عنوان کردنش هم گناهی نابخشودنی تلقی میشد.
مشارکت برخی از ورزشکاران در تبلیغ یک سری وسایل بدن سازی شاید تنها حضور چهرههای شناخته شده در عرصه تبلیغات دهه ۶۰ بود اما پس از پایان جنگ تحمیلی و وارد شدن کشور به فاز جدید و رونق دوباره آگهیهای بازرگانی از اواخر دهه ۷۰ پای هنرمندان و ورزشکاران به این عرصه باز شد، حضور فوتبالیست مطرح ایرانی اولین ورزشکاری بود که این تابوی چندین و چندساله را شکست ودر سال ۷۶ و پس از صعود خاطره انگیز ایران به جام جهانی فوتبال در فرانسه، محصولات بهداشتی – آرایشی یک شرکت ایرانی را تبلیغ کرد.
داستان حضور چهره های سرشناس در تبلیغات ایران سابقه ای طولانی دارد موضوعی که همیشه موافقان و مخالفان خودش را داشته و البته قانون هم با ابهام از آن سخن گفته است. در سال هایی حضور ورزشکاران، هنرمندان و خواننده ها در تبلیغات به اوج رسید ولی در دوره هایی هم موانع و ممنوعیت هایی لحاظ شد و حتی این حضور قبیح تلقی گردید. سوالی که مطرح می شود این است که آیا این استفاده از ابزارهای فرهنگی هنری و ورزشی به چرخاندن چرخ اقتصاد کمک می کند و بر تجارت شرکت ها تاثیرگذار هست، یعنی همان اتفاقی که در کشورهای صنعتی می افتد و موضوع عجیب و غریبی نیست و کاملا هم مرسوم است یا طبق نظر مخالفان بر تجارت بی تأثیر است و فقط جیب عده ای را پر می کند؟
نقش سلبریتی های مشهور در تبلیغات برندینگ
سلبریتی به اشخاص مشهور و محبوب در هر کشور گفته می شود که طرفداران بسیار زیادی دارند از جمله هنرمندان، بازیگران، خواننده ها، فوتبالیست ها و… از جمله روشهای مرسوم که به نوعی میانبر سایر روشهای تبلیغاتی نیز محسوب میگردد، به کارگیری چهرههای خاص اجتماعی سلبریتی جهت تسریع در روند معرفی و فروش است. سلبریتی برندینگ و تبلیغات از طریق چهرههای مشهور نوعی از برندینگ یا تبلیغات است که در آن چهرههای مشهور از گروههای مرجع اجتماعی به عنوان سفیر یا عامل یک برند یا تولید کننده با استفاده از محبوبیت و جایگاه اجتماعی خود به تبلیغ برای یک محصول، خدمات و یا یک رویداد خیریه میپردازند.
مشاوران و کارگزاران صنعت تبلیغ با آگاهی از محبوبیت بالای چهرههای فرهنگی، ورزشی در میان عامه مردم، سالهاست که پای این نامداران و مشاهیر را به آگهیهای بازرگانی باز کردهاند. شرکتهای بزرگ و بینالمللی با پیشنهاد رقمهای حیرت انگیز از بزرگان ورزش به عنوان معروف و مروج کالا و خدمات خود بهره میبرند. درچند سال اخیر فوتبالیستها، بسکتبالیستها، رانندگان فرمول یک و تنیسورها و… پولی که از راه تبلیغات عایدشان میشود، بسیار بیشتر از قراردادهایی است با تیمهای ورزشی خود منعقد میکنند.
سلبریتی برندینگ اشکال مختلفی دارد، از جمله حضور ساده یک چهره مشهور در تبلیغات یک کالا، خدمات و یا مراسم خیریه یا حضور این افراد در رویدادهای روابط عمومی و یا راهاندازی خط تولید یک محصول یا خدمات توسط خود فرد که ممکن است تنها محدود به استفاده از نام یک شخص برای یک محصول باشد. شایعترین نوع استفاده از این شیوه تبلیغاتی در حوزه مد، پوشاک و لوازم مد میباشد. تعداد زیادی از خوانندهها، هنرپیشهها، مدلهای مشهور، ورزشکاران و سایر چهرههای مشهور هم اکنون حداقل یک محصول تحت لیسانس دارند که نام آنها را یدک میکشد.
در برخی موارد برای بازاریابی و تبلیغات به این شیوه حتی ممکن است از شخصیت یا خصوصیت خاصی از افراد مشهور استفاده شود به طور مثال استفاده از صدای چهرههای مشهور، برخی از چهرهها با داشتن صدایی خاص بدون نمایش تصویرشان میتوانند تداعی کننده یک تصویر از خویش باشند به طور مثال هنرپیشه مشهور شان کانری و یا مرحوم خسرو شکیبایی.
استفاده از چهرههای ورزشی میتواند تأثیر بسیار زیادی بر فروش و بهبود جایگاه برندهای ورزشی داشته باشد به طور مثال پس از حضور تایگر وودز در تبلیغات شرکت نایک فروش این شرکت ۱۰۰ درصد افزایش یافت. از مشهورترین چهرههای فعال در حیطه تبلیغات ورزشی میتوان از کرستیانو رونالدو، تایگروودز، آسامی پاول نام برد.
به تازگی روشهای جدیدی برای حضور چهرهها در تبلیغات استفاده میشود و با بررسیهای دقیق علم بازاریابی تأثیر حضور چهرهها بر تصویر برند و تغییر رفتار خریدارن مد نظر قرار میگیرد. در کشورهایی نظیر هندوستان استفاده از این شیوه تبلیغاتی سبب شده است تا مردم تمایل بسیار زیادی برای استفاده از تولیدات داخل پیدا کنند. به طور کلی موفقیت و سطح کاری چهرههای مشهور اثر بسیار زیادی بر توفیق برند خواهد داشت. بر طبق آمار از سال ۱۹۹۵ تا کنون استفاده از چهرههای مشهور بیش از دو برابر شده است. با گسترش رسانههای مجازی به تازگی نوع جدیدی از چهره های مشهور به عنوان چهرههای مشهور مجازی ایجاد گردیدهاست.
استفاده از چهرهای سینمایی و ورزشی برای تبلیغات برندها باید چگونه باشد؟
تبلیغات به وسیله ی افراد سر شناس یک جور اعتبار بخشیدن به آن محصول می باشد. برخی معتقدند در بیشتر موارد وسایل و پوشاک ورزشی باید توسط چهره های مشهور ورزشی تبلیغ شوند این موضوع در عین درستی همیشه رعایت نشده و برندهایی مانند نایک، پوما و ریبوک گاهی اوقات از چهره های معروف در حوزه های دیگر برای تبلیغ محصولات خود دعوت می کنند.
تبلیغات کدام برندها با افراد معروف را به خاطر داریم؟ آیا شنیدن نام یا دیدن تصویر آن چهره ی سرشناس برای ما تداعی کننده و یادآور نام برندی که مبلغ آن بوده، می باشد؟ اصلا باید بین ارزش برند شخصی چهره مشهور و برند مورد تبلیغ همخوانی و ارتباطی وجود داشته باشد؟ افرادی که برای برندها تبلیغ کرده اند آیا به محصول اعتبار داده اند و باعث بالا رفتن ارزش و معرفی یا یادآوری بهتر آن شده اند؟ بعد از گذشت چند سال صرفا حضور فرد معروف در تبلیغ را به خاطر می آوریم یا برند شرکت را هم پررنگ در ذهن داریم؟
استفاده درست و به جا از چهره های مشهور سینما، ورزش و موسیقی، سنتی کهن در جهان مدرن امروز است. نقش تبلیغات در جهان مدرن، معرفی کالا به مشتری است و این کالاها که قطعا تمامی مجوزهای قانونی را کسب کرده اند برای اینکه به دست معرف کننده برسند نیازمند تبلیغاتی هدفمند اند. شرکت های تجاری و صاحبان صنایع برای افزایش تولید و بالطبع چرخاندن چرخ های اقتصادی کشور باید بتوانند کالا و محصول خود را در سریعترین زمان به دست مشتری و مصرف کننده برسانند لذا بحث تبلیغات و یافتن راه های بهتر برای جلب مشتریان بیشتر، همیشه مورد توجه صاحبان صنایع و شرکت های تجاری بوده است.
استفاده درست و به جا از چهره های مشهور سینما، ورزش و موسیقی، سنتی کهن در جهان مدرن امروز است و از سالیان نه چندان دور حضور هنرپیشگان، خوانندگان، ورزشکاران و حتی مربیان و کارگردان های مشهور در تبلیغات امری مرسوم در سراسر جهان بوده است. این پدیده پس از انقلاب با اراده پیشکسوت عزیزمان آقای مشایخی به مرحله اجرا رسید و پس از ایشان تعداد زیادی از دوستان هنرمند و ورزشکار هم به آن روی آوردند.
مردم از این که در اتوبوس ها، خیابان ها، فروشگاه ها و مجلات و نشریات شهرشان به جای تصاویر حیوانات و جانوران عجیب و غریب فضایی و حتی چهره های نا آشنا، چهره های محبوبشان در عرصه های مختلف را می دیدند، راضی به نظر می رسند و شرکت های تجاری صاحبان صنایع هم از این که می توانند چرخه تولید و مصرف کالایشان و چرخاندن چرخ های اقتصادی کشور را سریع تر کنند خشنودند. در این میان گرچه عده ای هم به دلایل مختلف و پیشنهاد نداشتن از طرف شرکت ها و …. ناراحتند اما به دلیل جریان مثبت و مفید اقتصادی که در جریان است، صدایشان به جایی نمی رسد.
این در حالی بود که پیش از این بسیاری از چهرههای شناخته شده و معروف حوزههای فرهنگ و ورزش از سال ۱۳۸۷ امکان حضور در آگهیهای تجاری را نداشتند با این وجود پس از اعتراض گسترده این چهره ها، وزارت ارشاد در پاسخ به مطالبات وزرشکاران و هنرمندان ممنوعیت استفاده از چهره آنان را در تبلیغ کالاهای داخلی لغو کرد. با این وجود، ماجرای چهرههای خاص فرهنگی و ورزشی (سلبریتیها) در آگهیهای تجاری در ایران به سالهای دور برمیگردد.
یکی از دلایل ممنوعیت فعالیتهای تبلیغاتی چهرههای مطرح، قانونمند نبودن و عدم امکان نظارت بر این فعالیتها میباشد. چندی پیش و پس از آنکه با تدبیر دستاندرکاران مد و لباس کشور ایجاد موسسات تخصصی مُد در دستور کار قرار گرفت یکی از مهم ترین موضوعات مطرح شده، ضابطه مند شدن فعالیتهای مرتبط با مدلینگ بود که با تمهیدات انجام شده فعالیتهای تبلیغاتی این حیطه در چارچوب فرهنگ کشور شکلی قانونمند پیدا نمود. در همین راستا این موسسات در چارچوبی قانونی میتوانند در حیطه فعالیت خود با فراهم کردن شرایط قانونی علاوه بر گره گشایی در این زمینه راه برای اعتلای فرهنگ و عمل بگشایند.
سپاس از وبسایت کاربردی و مفیدتون ..محتوا و مطالبی که به اشتراک میزارید بسیار آموزنده ست .. همیشه موفق و سربلند باشید