استراتژی برند یک راهبرد جامع است که اهداف یک برند و چگونگی دستیابی به این اهداف را در طول زمان مشخص میکند. استراتژی برند یک چارچوب جامع است که اصول، رویکردها، و اقدامات لازم برای ساخت، توسعه، و مدیریت یک برند را می سازد.
استراتژی برند به کسبوکارها کمک میکند تا هویت خود را با دقت تعریف کنند، از جمله اهداف، چشمانداز بلندمدت، و ارزشهای اساسیی که هدف از برقراری ارتباط با مشتریان را تعیین میکنند.
با استراتژی برند صحیح، تیمها با اعتماد و هماهنگی بیشتر به سمت اهداف مشترک حرکت میکنند و برند موثر و ماندگار به افراد معرفی میشود.
در بازار پویای امروز، ایجاد یک استراتژی برند که با مخاطبان هدف شما همخوانی داشته باشد، اهمیت بیشتری از هر زمان دیگری پیدا کرده است.
این موضوع تنها به معنای داشتن یک لوگوی جذاب یا وبسایت زیبا نیست؛ بلکه به ساخت یک چارچوب استراتژیک برند جامع و جذاب میپردازد که با اهداف و ارزشهای کسبوکار شما هماهنگی دارد و داستان شما را به بهترین شکل ممکن به دنیا انتقال میدهد.
ایجاد یک چارچوب استراتژیک برند همانند ساخت پایه برای یک ساختمان آسمانخراش است. اینکار نیازمند برنامهریزی دقیق، داشتن دید واضح و درک عمیقی از اهداف کسب و کار شما است.
اینکار به تعریف هویت شما، ارزشهایی که نمایانگر شما هستند، و چگونگی معرفی شدن در انظار عمومی مرتبط است.
استراتژی برند رویکرد جامعی است که هر بخش از کسبوکار شما را -از هویت بصری تا سبک ارتباطی – در بر میگیرد و تضمین میکند که در هر تعامل، هماهنگی کلی ایجاد شود.
در این مقاله، به بررسی عمیق هنر و علم ایجاد یک چارچوب استراتژیک برند قوی خواهیم پرداخت.
اگر امروز تنها یک چیز را یاد بگیرید، آن چیز باید پاسخ به سوال زیر باشد!!
چارچوب استراتژی برند چگونه ایجاد میشود؟
هیچ کس به یک برند که تنها یک کارکرد دارد، اهمیت نخواهد داد. باید برند شما شامل لایه های عمیقتر باشد.
چارچوب استراتژی برند شما، یک ساختار اساسی است که اصول، رویکردها و اقدامات مورد نیاز برای ساخت، توسعه و مدیریت موثر برند شما را مشخص میکند. در زیر، مراحل آغازین ساخت استراتژی برند شما آورده شده است:
1. ایجاد بیانیه برای یک ماموریت ویژه:
ابتدا نیاز است که یک بیانیه ماموریت واضح داشته باشید که هدف شرکت شما و افرادی که برای آن کار میکنید را تعریف کند.
این ماموریت فقط درمورد اهداف مالی و سوددهی شرکت نیست؛ بلکه به یک احساس عمیق و تأثیر بزرگی که در جامعه و در مشتریان خود میخواهید ایجاد کنید، میپردازد.
2. تعریف ویژن:
ویژن شما چشم انداز بلندمدت شرکت را تعیین کرده و تعریف برند شما را از موفقیت روشن میکند.
اینکار برای جهت دهی تصمیمات سخت شما مفید است؛ مثلاً آیا واقعاً منطقی است که یک دسته بندی جدید به محصولات اضافه کنیم؟! آیا این دسته بندی ما را در رسیدن به موفقیت کمک میکند؟
3. ایجاد وعده برند:
این وعده به مشتریان شما میگوید دقیقاً قرار است چه چیزی به آنها ارائه دهیم؟. شما میتوانید این وعده را با ایجاد یک شعار خلاصه کنید که خلاصه و به یادماندنی باشد.
4. تعیین موقعیت برند و پیامهای کلیدی:
در مرحله بعدی به تعیین موقعیت برند و پیامهای کلیدی میپردازیم؛ یعنی چیزی که قرار است مردم با شنیدن نام برند ما یاد آن بیافتند.
اینکار به ما کمک میکند که بتوانیم ذهنیت مردم درمورد برندمان را شکل بدهیم.
5. شخصیت، صدا و احساس برند:
در نهایت، شخصیت، صدا و احساس برند شما به شما در داستانسازی برند کمک میکند.
این یک روش خلاقانه برای بیان شخصیت شما و ایجاد ارتباطات قویتر با مشتریان است.
استراتژی برند چیست؟
یک استراتژی برند یک برنامه جامع است که اهداف و مقاصد یک برند و چگونگی رسیدن به آن اهداف در طول زمان را مشخص میکند.
چگونه میتوان یک استراتژی برند ایجاد کرد ؟
معمولا، اینکار با کمک یک آژانس تبلیغاتی حرفهای اتفاق می افتد تا یک نقشه راه مناسب برای اجرای اقدامات مختلف برندینگ مانند افزایش آگاهی، جلب تعامل و ترویج وفاداری مشتریان را تدوین کند.
چندین عامل کلیدی در ایجاد یک استراتژی برند موفق موثر است.
این ممکن است شامل تدوین موقعیت و وضعیت فعلی برند، شناسایی و درک مخاطبان هدف، ایجاد تاکتیکهای برندینگ موثر مانند کمپینهای بازاریابی یا ارتباط با رسانههای اجتماعی و ارزیابی کارایی تلاشهای شما در طول زمان میشود.
همانطور که گفتیم نتیجهی یک استراتژی برند موفق فراتر از داشتن یک لوگو و یا یک سایت زیباست.
فواید یک استراتژی برند موثر:
1. افزایش بازگشت سرمایه در تبلیغات و فروش:
داشتن یک استراتژی برند به معنای تعریف دقیق از مخاطبان هدف شما است – مخاطبان شما چه کسانی هستند، چه کارهایی انجام میدهند، چه چیزهایی آنها را جذب میکند و چه چیزهایی آنها را تحریک میکند.
این اطلاعات به تیم بازاریابی و فروش این امکان را میدهد که تمرکز خود را محدود کنند، تعداد سرنخ های واجد شرایط را افزایش دهند و با کارآیی بیشتری از زمان، تلاش و هزینه خود استفاده کنند.
2. ارتباط فوری و وفاداری ثابت از سوی مخاطبان هدف:
استراتژیهای موثر برند مستقیماً به تمایلات و انزجارهای مخاطبان هدف پرداخته و ایشان را به احساس میل به شما و اعتماد به برندتان وادار میکند.
یک بار توجه آنها جلب شود، تبدیل آنها به مشتریان به طور قابل توجهی آسانتر خواهد بود.
3. یکپارچه شدن تمام عناصر برند:
در اینجا، هر عضو در هر تیم باید در تمام جنبههای برند هماهنگ باشد، از رنگها و قلمها تا صدای برند.
یکپارگی و هماهنگی استراتژی برند و هویت، شناخت و اعتماد را تقویت میکند.
4. تصمیمگیری اطلاعاتی
استراتژی برند به شما دلیل منطقی بابت هر تغییر در بازاریابی و عناصر برندتان میدهد.
بدون آن، شما فقط با آزمون و خطا میتوانید به طور کامل نتیجه تغییرات را درک کنید.
5. رفع ابهام و تعارض منافع در تیم:
عدم وجود یک استراتژی برند منجر به ابهامات و تضادها در تیم میشود و جلب مشتریان یا کارمندانی که به هدف و ارزشهای شما اعتقاد دارند، مشکل میشود.
قبل از ورود به توسعه استراتژی برند، لازم است به دو سوال اساسی پاسخ داده شود:
1. گروه مخاطب شما چه کسانی هستند و چه نیازها و تمایلاتی دارند؟
2. چرا نیازها یا تمایلات آنها برآورده نمیشوند؟
استراتژی برند – ایجاد پروفایل مشتری و درک نقاط ضعف آنان
بسیار مهم است که درک شما از مخاطبان خود را بازبینی و بهبود دهید تا شخصیت برند شما با نیازها و تمایلات بازار هماهنگ باشد.
یک استراتژی برند میتواند آگاهی و وفاداری مشتریان را افزایش دهد و کسب و کار شما را از رقبا متمایز سازد.
مراقب باشید که با کدام گروه از افراد صحبت میکنید و از ایشان اطلاعات میگیرید، زیرا این اطلاعات بعدا به اولویت های شما تبدیل میشود تا شخصیت برند خود را تعریف کنید.
رقبا چه کسانی هستند؟
در زمینه استراتژی برند اطلاعات در مورد رقبا – اینکه چه کسانی هستند و چه خدماتی ارائه میدهند – از اهمیت بالایی برخوردار است.
چگونه میتوانید خود را از دیگران متمایز کنید؟
برای شروع، یک تحلیل جامع از رقبا انجام دهید تا ویژگیهای کلیدی در بازار شناسایی شوند. این به شما کمک میکند تا رقابت خود را ارزیابی کرده و نقاطی که میتوانید موقعیت برند و پیشنهاد فروش منحصر به فرد خود را بهبود ببخشید، شناسایی کنید.
با درک اینکه رقبا چه کارهایی را خوب انجام میدهند و در کجا نقص دارند، میتوانید استراتژی برندی توسعه دهید که شما را از دیگران متمایز کند و به شما موقعیت برای موفقیت بیشتری بدهد.
بنابراین، وقتی دارید، به تحقیق و تجزیه و تحلیل رقبا بپردازید – این در طولانی مدت به شما باز میگردد.
سهگانهی چارچوب برندسازی خودتان را توسعه دهید.
1. استراتژی موقعیت برند (ارزشها و چشمانداز)
2. استراتژی ارتباطات برند (صدا و لحن)
3. سیستم هویت برند (لوگو، الگوها، رنگها و سایر عناصر تصویری)
استراتژی برند و هسته برند
1. موقعیت برند: پایهی کسبوکار شما
بسیاری از شرکتهای جدید و استارتاپها تمایل دارند به این بخش از استراتژی برند خود بپردازند.
ممکن است فکر کنند که این تنها چیزی است که شرکتهای بزرگ به آن میپردازند، بنابراین مسائلی مانند هدف برند، چشمانداز، ماموریت و ارزشهای اصلی برند را جدی نمی گیرند.
اما مطمئن باشید از پایه ساختن موقعیت برند در استراتژی برند باعث ایجاد مسیری کاملا بهتر و متفاوت تر برای شما خواهد شد.
دانستن اینکه اساس برند شما چه چیزی هست، باعث شفاف سازی در سازمان میشود تا هر تصمیمی که کارکنان میگیرند همیشه برای رسیدن به اهداف یکسان هماهنگ باشد.
با ساخت یک هسته برند قوی، شما نه فقط مشتریان را جلب میکنید – شما برای یک جامعه جذاب میشوید.
این افراد هستند که به همان باورهای شما اعتقاد دارند و به برند به مدت طولانی وفادار می مانند.
توجه داشته باشید که امروزه، افراد جامعه حاظرند هزینه بیشتری برای برندی بدهند که اثرات اجتماعی دارد و فراتر از فروش محصولش فکر میکند.
برای دستیابی به هسته برند خود،به این سوالات پاسخ دهید:
– هدف برند: چرا ما وجود داریم؟
– چشمانداز برند: آینده چگونه به نظر میآید؟ چه کاری میتوانیم بکنیم تا آیندهای که میخواهیم ایجاد شود؟
– ماموریت برند: برای دستیابی به اهداف باید چه کاری انجام دهیم؟
– ارزشهای اصلی: به کدام اصول رفتاری پایبندیم؟
– پیامهای اصلی: چه چیزی کسبوکار شما را منحصر به فرد میکند؟ چه پیامهای کلیدیی را میخواهید به مخاطبان هدف خود ارسال کنید؟
استراتژی برند هیجوقت عوض نمیشه
کمک کننده بود
عالی بود