مقدمه

اگر داده یا اطلاعاتی جمع و ثبت می شود برای این است که از این داده ها به نتیجه خاصی برسیم که کارها را بهبود ببخشیم اما بعضی از داده ها به سادگی قابل فهم نیستند و باید تحلیل درستی از آن ها صورت بگیرد. تحلیل داده در هر رشته ای مهم است و کارایی دارد. تجزیه و تحلیل داده ها فرآیندی است برای بازرسی پاکسازی تغییر شکل مدل سازی با هدف کشف اطلاعات مفیدی که در روند کار بسیار اهمیت دارند و بدست آوردن نتیجه ای دقیق را برای ما آسان تر می کند. تجزیه و تحلیل داده ها رویکرد های مختلفی دارد که شامل تکنیک های متنوعی با نام های مختلف است و در حوزه های مختلف تجاری، علمی، علوم اجتماعی و… مورد استفاده قرار می گیرد. در دنیای تجارت امروز تجزیه و تحلیل داده ها در تصمیم گیری علمی تر و کمک به عملکرد موثرتر کسب و کار ها نقش بسزایی دارد.

آنالیز داده چیست؟

تجزیه و تحلیل داده ها به عنوان یک فرایند هدف دار تغییر شکل و مدل سازی داده ها برای کشف اطلاعات مفید برای تصمیم گیری در تجارت تعریف می شود. هدف از تجزیه و تحلیل همانطور که گفته شد استخراج اطلاعات مفید از داده ها و تصمیم گیری بر اساس این تجزیه و تحلیل ها است. یک مثال ساده از تجزیه و تحلیل این است که هر زمان که اتفاقی می افتد یا باید تصمیمی برای زندگی روزمره خود بگیریم با فکر کردن در مورد آخرین اتفاق مشابهی که رخ داده شروع به تحلیل در مغز خود می کنیم تا برای تصمیم بعدی راه کار بهتری را در نظر داشته باشیم یا اگر قبلا نتایج خوبی گرفتیم پس دوباره عملکرد مشابهی را در پیش بگیریم. این چیزی نیست جز انجام کار های آینده با تکیه بر تجربیات یا تجزیه تحلیل گذشته و تصمیم گیری بر اساس آن. در حال حاضر کاری که یک تحلیل گر برای تجارت ما ( یعنی نحوه فروش، تاثیر تبلیغات بر میزان فروش، نسبت میزان بازدید سایت با فروش ) انجام می دهد درواقع آنالیز یا تجزیه تحلیل داده است.

چرا به تحلیل داده ها می پردازیم؟

تجزیه و تحلیل داده ها به منظور بررسی نتایج معتبر، قابل تکرار بودن یا نبودن آن مورد بحث است. اگر شما یک تجارت سودمند را اداره می کنید باید به صورت کامل تمام تدابیری که می اندیشید را یادداشت کرده و ذخیره کنید چون با انجام تغییرات در روند انجام کار نتایجی متفاوت از قبل به دست می آید که با مقایسه با داده های قبل می توان فهمید که تغییراتی که ایجاد شده مفید بوده و ادامه آن به صلاح تجارت شماست یا باید به قبل از تغییر بازگردید یا تغییرات دیگری را در پیش بگیرید. اما اگر تجارت شما موفق نیست تحلیل داده ها شاید بتواند بهت از هر چیزی به شما کمک کند.

آنالیز تشخیصی چیست؟

زمانی که اتفاقی می افتد که شما از آن بی خبر هستید و طی آن فروش شما کاهش ( یا افزایش ) میابد با تجزیه و تحلیل آماری به دنبال یافتن و تشخیص عامل کاهش فروش خود می روید. این تجزیه و تحلیل برای شناسایی الگوهای رفتاری داده ها مفید است. اگر مشکل جدیدی در کسب و کار شما به وجود آمد می توانید با جستجو در این تجزیه و تحلیل ها الگو های مشابه آن را شناسایی کنید و از اتفاق افتادن موارد مشابه جلوگیر کنید.

تحلیل داده تا چه میزان اهمیت دارد؟

می دانید که داشت تاثیر مثبت بر کاربر ها و توانایی درک کردن رفتار آنها در هر تجارت و کسب و کاری از اهمیت بالایی برخوردار است. اما شما به چه وسیله ای می توانید تعامل خوبی با کاربران خود داشته باشید که در نتیجه آن تاثیر مثبتی بر آنها بگذارید؟

ایجاد هر تغییراتی در روند کار ممکن است تاثیرات مختلفی بر کاربران شما داشته باشد. تجزیه و تحلیل آمار به شما کمک می کند با تحت نظر گرفتن فعالیت های کاربر هایتان تاثیرات تغییرات را در رفتار آنها شناسایی کنید و بر اساس علاقه آنها به یک موضوع بدانید که آیا ادامه دادن آن به نفع تجارت شماست یا خیر. و یا خدماتی که شما می دهید مورد توجه کاربرها و مشتری های شما قرار گرفته یا خیر؟ یا چه خدمات یا بخش هایی آن ها را بیشتر جذب کرده و چه درخواست هایی بیشتر از طرف آنها مطرح می شود؟

بسیاری از توسعه دهندگان وقتی برای اولین بار محصولی را تولید می کنند به درستی متوجه نیستند که این محصول در چه قسمت هایی ممکن است مورد توجه قرار بگیرد. برند های بزرگ و موفق نظیر فیس بوک، اینستاگرام، گوگل و آمازان از تحلیل داده و دیگر ابزار هایی که در اختیار دارند به خوبی استفاده می کنند و می دانند که تغییرات کوچکی که ایجاد می شود تا چه میزان بر رفتار مشتری ها تاثیر می گذارد. شرکتی مثل گوگل حتی تغییرات یک باتن ( دکمه ) کوچک یا تغییر طیف های رنگ لینک ها را نیز به خوبی زیر نظر قرار می دهد و رفتار کاربر را در برابر این تغییرات ثبت می کند. اینکه میزان کلیک بر روی یک باتن چه تعداد بار بوده و بعد از ایجاد تغییرات بر روی آن این کلیک ها به چند دفعه رسیده اند و یا چه میزان کاربر را درگیر کرده است و همه این تحلیل ها بر روی رفتار کاربر ها تنها برای یک تغییر کوچک مانند تغییر سایز یک باتن (دکمه) . در واقع دقت کردن بر جزئیات نقطه تمایز شرکت های بزرگ با باقی شرکت هاست. خدمات این شرکت ها به حدی پیشرفت کرده که برای جذب بیشتر مخاطبین و مشتری ها به دنبال راه حلی برای بهبود جزئیات هستند و از هیچ چیز به سادگی نمی گذرند. هوشمندی یک کلید می تواند موفقیت خوبی محسوب شود و شما را قادر می سازد تا آینده را پیش بینی کرده و درک کنید که چرا کاربر ها به بخش هایی از اپلیکیشن علاقه بیشتری نشان می دهند و بخش های دیگری را اصلا نمی پسندند. فاصله بین موفقیت یا عدم موفقیت در همین تحلیل ها و دقت بر ریزه کاری ها و جزئیات است.

اگر به دنبال بهبود وضعیت تجارت و کسب و کار خود هستید حتما باید اطلاعات رفتار های کاربر های خود را ثبت کنید. مهم است که قبل از انجام هر تغییراتی ابتدا داده ها را ذخیره کنید و با داده هایی که بعد از فعالیت مورد نظر بدست می آورید مقایسه کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها