استراتژی قیمت گذاری باندلینگ [+روش ها و تحلیل قیمت گذاری بسته ای]

استراتژی قیمت‌ گذاری باندلینگ (Bundle Pricing)، یک استراتژی فروش در کسب ‌وکار است که شامل ارائه دو یا چند محصول و خدمت مرتبط، در قالب یک بسته یا پکیج و با قیمتی تخفیف ‌خورده می شود.این استراتژی به کسب ‌و کارها کمک می ‌کند تا ضمن ارائه ارزش بیشتر به مشتریان، سودآوری خود را نیز افزایش دهند. با ترکیب چند محصول یا خدمت در یک بسته واحد، شرکت‌ها می ‌توانند قیمتی جذاب پیشنهاد دهند که مشتریان را به خریدهای بزرگتر ترغیب کرده، میانگین اندازه معاملات را افزایش داده و فرآیند خرید را ساده ‌تر می‌ سازد.

مشتریان از صرفه‌جویی کلی در هزینه خرید یک بسته، به جای خرید اقلام تکی، بهره‌ مند می‌ شوند که جذابیت پیشنهاد را دوچندان می‌کند.

همزمان، کسب ‌و کارها حجم فروش بالاتری را تجربه کرده و عملکرد درآمدی خود را بهبود می ‌بخشند، حتی اگر قیمت‌های تکی محصولات شامل تخفیف شده باشند. این امر منجر به حاشیه‌های سود قوی ‌تر و رشد بلندمدت می‌ شود.

واژه‌های مشابه این استراتژی عبارتندند از:

  • استراتژی قیمت ‌گذاری بسته ‌ای (Price Bundling Strategy)
  • قیمت ‌گذاری بسته ‌ای محصول (Product-Bundle Pricing)
  • قیمت بسته ای (Price Bundling)

چه کسانی از استزاتژی باندلینگ استفاده می‌ کنند؟

چندین مدل کسب ‌و کار، به نوعی از قیمت ‌گذاری باندلینگ در استراتژی کلی قیمت ‌گذاری خود بهره می ‌برند:

  • کسب ‌و کار به کسب ‌و کار (B2B): شرکت‌هایی که محصولات و خدمات خود را به سایر کسب ‌و کارها می ‌فروشند، اغلب اقلامی را که در فرآیندهای کلی کسب ‌و کار مشتریانشان جای می‌ گیرند، در یک پکیچ ارائه می‌ دهند.

  • کسب ‌و کار به مصرف ‌کننده (B2C): خرده ‌فروشان معمولاً اقلام مکمل را با یکدیگر بسته ‌بندی می ‌کنند تا ارزش کلی خرید را برای مشتریان افزایش دهند. به عنوان مثال، ترکیب یک تلفن همراه با لوازم جانبی مانند قاب یا شارژر.

  • نرم‌افزار خدماتی (SaaS): شرکت‌های نرم ‌افزاری که خدمات مبتنی بر اشتراک ارائه می‌ دهند، اغلب امکانات اضافی را با پیشنهاد اصلی خود در یک پکیج ارائه می دهند. اینکار می‌ تواند شامل فضای ذخیره ‌سازی بیشتر یا دسترسی به ویژگی‌های خاصی باشد که فقط در نسخه‌های پریمیوم محصول گنجانده شده‌اند.

  • صنعت هتلینگ: هتل‌ها و اقامتگاه‌ها معمولاً خدماتی نظیر اسپا، وعده‌های غذایی یا فعالیت‌های مختلف را در قالب یک بسته پیشنهادی ارائه می ‌دهند. رستوران‌ها و فست‌ فودها نیز ممکن است یک وعده غذایی یا میان ‌وعده را در یک پیشنهاد واحد بسته ‌بندی کنند.

  • ارائه‌ دهندگان خدمات: خدمات ابری، خدمات IT  هاستینگ و سایر ارائه ‌دهندگان خدمات، اغلب سرویس‌های خود را در بسته‌هایی با سطوح دسترسی یا ویژگی‌های متفاوت ارائه می ‌دهند. ارائه‌ دهندگان اینترنت نیز از همین استراتژی برای ارائه ترکیبات مختلفی از خدمات و امکانات استفاده می‌ کنند.

با توجه به توانایی این استراتژی در افزایش میانگین ارزش سفارش‌ها، بیشتر کسب ‌و کارها به نوعی این رویکرد را در پیش می‌گیرند تا بسته ‌ای را متناسب با نیازهای مشتریان خود ارائه داده و همزمان سودآوری شرکت را نیز افزایش دهند.

نمونه‌هایی از قیمت ‌گذاری باندلینگ

در حالی که مفهوم فروش محصولات مکمل نسبتاً سرراست به نظر می ‌رسد، کسب ‌و کارها می ‌توانند از انواع مختلفی از قیمت‌گذاری و استراتژی باندلینگ بهره ببرند:

  • بسته‌های تخفیفی : (Discount Bundles) این رایج ‌ترین نوع قیمت ‌گذاری باندلینگ است که در آن، کسب ‌و کارها تخفیف‌هایی را برای خرید محصولات یا خدمات اضافی در قالب یک بسته ارائه می ‌دهند. به عنوان مثال، یک خرده ‌فروش پوشاک ممکن است هنگام خرید سه یا بیشتر از سه قلم کالا، تخفیف ویژه‌ای ارائه کند.


    بسته‌های لوازم جانبی: (Accessory Bundles) این نوع باندلینگ غالباً در خرده‌ فروشی ها برای تشویق مشتریان به خرید لوازم جانبی مرتبط با محصول اصلی به کار می ‌رود. مثلاً، یک فروشگاه لپ ‌تاپ ممکن است هنگام فروش لپ‌ تاپ، کیف و لوازم تمیزکننده را نیز در یک بسته بگنجاند.

  • محصولات هم خانواده: (Product Family Bundles)  کسب ‌و کارها از این استراتژی باندلینگ برای گروه‌ بندی محصولات متعلق به یک خانواده استفاده می ‌کنند. شرکت‌های نرم‌ افزاری غالباً با ارائه دسترسی به مجموعه برنامه‌های خود در قالب یک بسته، به جای فروش جداگانه آن‌ها، این رویکرد را به کار می ‌گیرند.

  • بسته‌های سفارشی: (Custom Bundles) این نوع استراتژی قیمت‌ گذاری باندلینگ به کسب ‌و کارها امکان می‌دهد تا پیشنهادات خود را برای مشتریان یا بخش‌های خاص بازار شخصی ‌سازی کنند .

  • باندلینگ ‌های ترکیبی (Mixed Bundles) :  در سازمان‌هایی با فرآیندهای فروش پیچیده (مانند فروش در سطح سازمانی) رایج ‌تر هستند. یک شرکت نرم‌ افزاری سازمانی می‌تواند بسته‌های سفارشی شامل سخت‌افزار، خدمات نصب و آموزش (یا فقط یک یا دو مورد از این گزینه‌ها) را به مشتری ارائه دهد.


شرکت‌هایی با مدل‌های قیمت‌ گذاری دیجیتال (مانند سفر، هتلینگ و سایر مدل‌های مبتنی بر الگوریتم) نیز می‌ توانند بسته‌های سفارشی را بر اساس ترجیحات کاربران و خریدهای گذشته آن‌ها ارائه دهند.

نحوه عملکرد این امر برای این شرکت‌ها کمی پیچیده ‌تر است: الگوریتم داده‌های مربوط به خریدهای گذشته، ترجیحات و سایر متغیرهای مشتریان را تحلیل کرده تا بهترین بسته‌ ها را پیشنهاد دهد و سپس قیمت‌ها را بر اساس آن بسته‌ها تنظیم می ‌کند.

مزایای استراتژی باندلینگ

تکنیک قیمت ‌گذاری باندلینگ، با ارائه تخفیف برای خرید چند قلم کالا، به افزایش وفاداری مشتریان، تقویت درآمد و ترغیب مشتریان به صرف هزینه بیشتر کمک می ‌کند.
این رویکرد همچنین به شرکت‌ها کمک می کند تا حس فوریت در مورد محصولات یا خدمات خود ایجاد کنند که این امر می ‌تواند به افزایش فروش منجر شود.

در اینجا چهار مزیت اصلی قیمت ‌گذاری باندلینگ برای کسب ‌و کارها آورده شده است:

1.بهینه ‌سازی قیمت‌ گذاری:

بهینه ‌سازی قیمت یک استراتژی قیمت ‌گذاری است که سود را به حداکثر می ‌رساند و در عین حال تضمین می ‌کند که مشتریان محصولات و خدمات کسب ‌و کار را واقعاً خریداری خواهند کرد.

قیمت‌گذاری باندلینگ به کسب ‌و کارها کمک می‌کند تا با تنظیم قیمت‌ها بر اساس ترجیحات مشتری، داده‌های جمعیتی و سایر عوامل، به این مهم دست یابند. به این ترتیب، کسب ‌و کارها می ‌توانند بهترین پیشنهادات را بدون فدا کردن سود، به مشتریان ارائه دهند.

2.افزایش حجم فروش:

 وقتی مشتریان می‌ دانند که معامله خوبی انجام می ‌دهند، تصمیم‌ گیری برای خرید برای آن‌ها آسان می‌شود. مشتریان می‌ توانند از صرفه‌جویی قابل توجهی با خرید یک بسته از اقلام بهره‌ مند شوند، به ویژه زمانی که به تمام اجزای آن نیاز دارند.

معمولاً خرید محصولات به صورت بسته‌ای مقرون ‌به‌ صرفه ‌تر از خرید جداگانه آن‌هاست که باندلینگ را به گزینه‌ای جذاب برای خریداران تبدیل می ‌کند.

3.سهولت در بازاریابی:

 سازمان‌ها به جای فروش هر محصول یا ویژگی به صورت جداگانه، می ‌توانند استراتژی‌های بازاریابی خود را حول محور بسته‌هایی که ارائه می ‌دهند، توسعه دهند.

این کار هدف ‌گیری مشتریان بالقوه را برای کسب ‌و کارها آسان ‌تر می‌ کند و فرآیند فروش آن‌ها را ساده می ‌سازد .

4.ساده‌سازی تجربه خرید:

 برای دستیابی به یک فروش بهینه، مشتریان باید تجربه خریدی روان و ساده داشته باشند.

با قیمت ‌گذاری باندلینگ، مشتریان می‌ توانند تمام محصولات یا خدمات را در یک بسته مشاهده کرده و تصمیمی آگاهانه در مورد نیازهای خود بگیرند.

این امر فرآیند خرید را ساده می‌ کند و به مشتریان امکان می‌دهد تا بهترین بسته را به راحتی، بدون نیاز به جستجوی اقلام جداگانه، برای نیازهای خود خریداری کنند.

معایب قیمت ‌گذاری باندلینگ

قیمت ‌گذاری باندلینگ مانند هر استراتژی فروش دیگری بی ‌عیب و نقص نیست و می‌تواند معایبی نیز داشته باشد.

برای استفاده از این استراتژی، کسب ‌و کارها باید چندین عامل مانند نیازهای مشتریان و شرایط بازار را در نظر بگیرند. در اینجا معایب اصلی قیمت‌گذاری باندلینگ آورده شده است:

1.عدم توانایی در شخصی ‌سازی پیشنهادها:

 قیمت‌گذاری باندلینگ پتانسیل محدود کردن توانایی یک کسب ‌و کار در شخصی ‌سازی پیشنهادها بر اساس ترجیحات مشتری یا شرایط بازار را دارد، زیرا در دل ماهیت ارائه بسته ای یک نوع تحمیل نهفته است.

شرکت‌ها می‌توانند با ایجاد بسته‌های متعدد و ارائه آن‌ها با قیمت‌های مختلف، این چالش را مدیریت کنند. با این حال، این فرآیند می‌ تواند زمان ‌بر باشد و مستلزم سرمایه گذاری کسب ‌و کارها در تحقیقات بازار یا استفاده از داده‌های مشتری برای تعیین بهترین پیشنهادات برای هر بخش باشد.

2.بهینه ‌سازی درآمد:

 یکی از بزرگترین چالش‌هایی که کسب ‌و کارها با این استراتژی با آن مواجه هستند، یافتن تعادل مناسب بین ارائه بسته‌های جذاب و کسب سود کافی است.

برخی مشتریان ممکن است مایل به پرداخت بیشتر برای ویژگی‌ها یا اجزای خاصی از بسته باشند، اما گزینه‌های قیمت ‌گذاری بسته ‌بندی شده آن‌ها را محدود می‌ کند.

 این شرایط می ‌تواند منجر به از دست دادن فرصت‌های درآمدی برای کسب ‌و کارها شود، زیرا نمی ‌توانند نسبت درآمد و فرصت‌های فروش سودآورتر را بهینه سازی کنند.

3.پارادوکس انتخاب:

 پارادوکس انتخاب یک پدیده روانشناختی است که توضیح می ‌دهد چگونه گزینه‌های بیش از حد می‌تواند منجر به سردرگمی و تردید شود.

هنگامی که مشتریان با بسته‌هایی که ویژگی‌های مشابهی ارائه می‌ دهند مواجه می‌شوند، ممکن است برای آن‌ها دشوار باشد که تصمیم بگیرند کدام یک بهترین است.

این امر به کاهش فروش و نارضایتی ناخودآگاه مشتریان منجر می‌ شود، زیرا ممکن است نتوانند محصولی را که به بهترین وجه نیازهای آن‌ها را برآورده می‌کند، انتخاب کنند.

4.تعداد کم یا زیاد ویژگی‌ها:

 برخی مشتریان ممکن است در خرید بسته‌ای از محصولات که لزوماً به آن‌ها نیاز یا تمایل ندارند، مردد باشند.

اگر احساس کنند که بیش از حد هزینه می ‌کنند و کمتر از آن استفاده خواهند کرد، ممکن است برای خرید به جای دیگری مراجعه کند.

از سوی دیگر، ارائه بسته ها و پکیج های ضعیف ممکن است منجر به نارضایتی مشتریانی شود که احساس می‌ کنند چیزی را از دست داده‌اند که می‌توانست در بسته گنجانده شود.

کسب ‌و کارها باید بسته‌های متعادلی با ویژگی‌های کافی ایجاد کنند تا مشتریان راضی باشند و مایل به تصمیم‌ گیری برای خرید شوند.

انواع استراتژی‌های قیمت‌ گذاری باندلینگ

دو نوع اصلی از استراتژی‌های قیمت ‌گذاری برای بسته‌ها وجود دارد:

1.استراتژی باندلینگ خالص : (Pure Bundling Strategy)

در استراتژی باندلینگ خالص، مشتریان باید تمام اقلام موجود در یک بسته را به عنوان یک پکیج واحد خریداری کنند.

این استراتژی قیمت‌ گذاری در میان شرکت‌هایی که خدمات یا محصولات بسیار یکپارچه و سازگار ارائه می‌ دهند، طرفدار دارد.

  • باندلینگ مشترک: (Joint Bundling)
     باندلینگ مشترک، زیرمجموعه‌ای از باندلینگ خالص است که در آن مشتریان باید یا تمام اقلام موجود در بسته را خریداری کنند یا هیچ کدام را.
    این استراتژی قیمت‌ گذاری به شرکت‌ها اجازه می ‌دهد تا محصولات خود را بیش از باندلینگ خالص تخفیف دهند، زیرا راهی برای کسب ‌و کارها جهت صرفه ‌جویی در هزینه‌ها و جبران درآمد است.

  • لیدر باندلینگ  (Leader Bundling):
     لیدر باندلینگ یک استراتژی محبوب در بخش خرده ‌فروشی است که در آن مشتریان می ‌توانند یک قلم با ارزش را خریداری کرده و اقلام کم‌ ارزش ‌تر را به همراه آن دریافت کنند تا ارزش بسته بیشتر به نظر برسد.
    لیدر باندلینگ ، زیرمجموعه دیگری از باندلینگ خالص، به شرکت‌ها اجازه می ‌دهد تا در استراتژی قیمت‌ گذاری خود خلاق باشند و مهم‌ترین محصول در یک بسته را برجسته کنند.

2.استراتژی باندلینگ ترکیبی (Mixed Bundling Strategy):

باندلینگ ترکیبی شامل ارائه محصولات از دسته‌های مختلف در یک بسته، با قیمتی تخفیف‌خورده است. فروشندگان می ‌توانند در مورد اینکه کدام محصولات در یک بسته گنجانده شوند، انعطاف ‌پذیر باشند .این استراتژی این امکان را به آن‌ها می ‌دهد که ترجیحات مشتری و شرایط بازار را  بیشتر مد نظر قرار دهند و پیشنهاد جذابتری ارائه کنند.

و در آخر :

درشرایط  پرتلاطم و رقابتی بازارهای امروز، استراتژی باندلینگ می تواند به‌ مثابه یک اهرم استراتژیک توانمند، زمینه ‌ساز خلق مزیت رقابتی، افزایش مطلوبیت برای مشتری و تسهیل رشد سودآور کسب‌وکارها باشد

با بهره‌ گیری هوشمندانه از این رویکرد سازمان‌ها می‌ توانند نه ‌تنها کارایی فرآیندهای فروش را بهبود بخشند، بلکه تجربه‌ای یکپارچه، ارزش‌ محور و مقرون‌به‌ صرفه را برای مشتریان رقم بزنند.

درک عمیق  از فرصت‌ها، محدودیت‌ها و ظرافت‌های باندلینگ، و پیاده‌ سازی متناسب با نیازهای بازار هدف، زمینه ‌ساز شکل‌گیری رابطه‌ای مبتنی بر وفاداری بلند مدت و خلق ارزش پایدار خواهد بود.

در نهایت، باندلینگ  ابزاری کلیدی برای طراحی آینده‌ای هوشمند تر، سودآورتر و مشتری ‌محور در چشم‌انداز مدرن کسب‌  وکار است.

Related Posts

Leave a Reply