دیوید مکنزی اگیلوی (David Mackenzie Ogilvy) در ۲۳ ژوئن ۱۹۱۱ در بریتانیا متولد شد و در ۲۱ ژوئیه ۱۹۹۹ درگذشت. او یک مدیر تبلیغاتی برجسته بود؛ تا جایی که به وی لقب پدر تبلیغات داده شد. در سال ۱۹۶۲ مجله تایم او را جادوگر تبلیغات معرفی نمود. او تحصیلات خود را در کالج فتس در ادینبرگ شروع نمود و پس از آن به دانشگاه آکسفورد رفت ولی هیچ‌گاه تحصیلات خود را به اتمام نرسانید. پس از رها کردن آکسفورد به پاریس رفت و در آشپزخانه هتل مجستیک مشغول به کار شد. فشار و خستگی باعث شد به انگلستان برگردد و به فروش اجاق گاز، آن هم به صورت خانه به خانه بپردازد. در سال ۱۹۳۵ یک راهنما برای فروش اجاق گاز تهیه نمود که بعدها مجله معتبر فورچون آن را برترین راهنمای فروش تاریخ معرفی نمود.

قدم به ایالات متحده

در سال ۱۹۳۸ اگیلوی به ایالات متحده مهاجرت نمود؛ و در شهر نیوجورسی با مؤسسه جرج گالاپ آشنا شد و در آنجا مشغول به کار شد. اگیلوی در بخش‌هایی از زندگینامه خود به تأثیر بسیار زیاد گالاپ در نحوه نگرش خود اشاره کرده است. دیوید اگیلوی در دوران جنگ جهانی دوم در سفارت انگلستان واقع در واشینگتن به عنوان جاسوس فعالیت داشت.

تبدیل شدن به اسطوره تبلیغات

در سال ۱۹۴۸ به همراه ماثر پایه‌گذار شرکت تبلیغاتی شد که امروزه به عنوان شناخته شده‌ترین آژانس تبلیغات به حساب می‌آید. وی در بخش‌هایی از نامه‌ای که برای یکی از شرکای خود فرستاده به مواردی اشاره نموده است که خواندن آن‌ها خالی از لطف نیست.

  • او ۳۸ سال سن دارد، دانشگاه خود را رها کرده و اکنون به دنبال شغل است.
  • وی پیشتر آشپز، فروشنده، دیپلمات و کشاورز بوده است.
  • او هیچ چیزی از بازاریابی نمی‌داند و تاکنون هیچ شعار تبلیغاتی ننوشته است.
  • در سن ۳۸ سالگی ادعا می‌کند که به تبلیغات علاقه‌مند است و حاضر است برای این کار ۵۰۰۰ دلار دستمزد بگیرد.

همچنین اگیلوی در این نامه که ۳۳ سال بعد به یکی از شرکای آمریکایی خود فرستاده بود اشاره نموده است که شک ندارم هیچ آژانس آمریکایی او را استخدام نمی‌کند. با این حال سه سال بعد وی به مشهورترین تبلیغاتچی در دنیا تبدیل شده و دهمین آژانس بزرگ جهان را پایه‌گذاری نمود.

ساختن امپراتوری تبلیغات

در ۲۰ سال اول آژانس، اگیلوی کارهای برادران لورر، جنرال فود و آمریکن اکسپرس را عهده‌دار بود. در کتاب بیوگرافی خود اشاره می‌کند که شک دارم کسی بتواند در این بازه زمانی کوتاه به این درجه از شهرت و موفقیت در عرصه تبلیغات برسد. در سال ۱۹۶۵ اگیلوی به ادغام آژانس خود با ماثر و کروثر نمود تا شرکتی چند ملیتی را بنیان‌گذاری کرده و به اولین آژانس تبلیغاتی دنیا تبدیل شدند.

ایام بازنشستگی

در سال ۱۹۷۳ اگیلوی از پست مدیرعاملی بازنشسته شد و به توفو در فرانسه نقل مکان کرد. مکاتبات وی روز به روز با شرکت ادامه داشت تا اینکه در اوایل ۱۹۸۰ به عنوان مدیرعامل شرکت اگیلوی و ماثر در هندوستان دوباره مشغول به کار شد. همپنین وی به عنوان مدیر عامل در شعبه آلمان فعالیت داشت و دائماً بین فرانکفورت و توفو در رفت‌وآمد بود. در سال ۱۹۸۹ گروه شرکت‌های اگیلوی توسط شرکت WPP که در حوزه بازاریابی و ارتباطات مشغول بود خریداری شد.

پایان عصر اگیلوی

در سن ۷۵ سالگی روزنامه نگاری از اگیلوی پرسید: «آیا چیزی هست که هنوز بهش نرسیده باشی؟ چیزی هست که در آرزوی آن باشی؟» دیوید اگیلوی پاسخ داد: «شوالیه بودن و داشتن خانواده‌ای پرجمعیت و بزرگ با ده بچه!» اگیلوی تنها یک فرزند به نام دیوید فارفیلد اگیلوی دارد که حاصل ازدواج اول وی می‌باشد. اگیلوی در طول حیات خود دو بار ازدواج نمود. وی یکبار در سال ۱۹۷۷ به عنوان چهره برتر تبلیغات در ایالات متحده انتخاب شد. همچنین در سال ۱۹۹۰ جایزه هنر و حرف را در فرانسه دریافت نمود. اگیلوی به عنوان چهره مشهور در تبلیغات باقی ماند و در کنار اسطوره‌هایی چون لئوبرنت، ویلیام برنباخ، تد بیتس و … برای همیشه جاودانه شد.

کتاب‌های به چاپ رسیده از اگیلوی

تاکنون بیش از ۴ جلد کتاب از دیوید اگیلوی به چاپ رسیده است؛ که پر فروش‌ترین و اولین کتابی که از وی به چاپ رسیده به نام «اعتراف‌های یک تبلیغاتچی» می‌باشد که تا پایان سال ۲۰۰۸ میلادی در سرتاسر دنیا بیش از یک میلیون نسخه به فروش رسیده است. همچنین رازهای تبلیغات، بیوگرافی از دیگر کتاب‌هایی است که از اگیلوی به چاپ رسیده است.

کتاب اعترافات یک تبلیغاتچی در سال ۱۹۶۲ منتشر شد و پس از مدت زمانی کوتاه به عنوان پرفروش‌ترین کتاب در حوزه تبلیغات شناخته شد. این کتاب تاکنون به ۱۴ زبان دنیا ترجمه شده و توانسته در سرتاسر دنیا به فروش میلیونی دست یابد. همچنین این کتاب به زبان فارسی نیز ترجمه شده است.

در دنیای پرهیاهوی تبلیغات، نامی ماندگارتر و اثرگذارتر از دیوید آگیلوی به‌ سختی می‌ توان یافت؛ کسی که نه ‌تنها صنعت تبلیغات را بازتعریف کرد، بلکه با نثر درخشان و اندیشه‌ ای ژرف، نسل‌های متعددی از مدیران، نویسندگان و خلاقان را تحت تأثیر قرار داد.

در ادامه ‌ی این مقاله، قصد داریم شما را با سه مورد از مهم‌ ترین و خواندنی ‌ترین آثار آگیلوی آشنا کنیم.

کتاب‌هایی که هر کدام نه ‌تنها گنجینه‌ ای از تجربه و بینش ‌اند، بلکه همچنان الهام ‌بخش‌ ترین منابع برای فعالان حوزه‌ی تبلیغات، برندینگ و کسب‌ و کار به شمار می ‌روند.

کتاب Ogilvy on Advertising

اگر قرار باشد فقط یک کتاب درباره‌ی تبلیغات بخوانید، همین است.

“Ogilvy on Advertising ” نوشته‌ ی دیوید آگیلوی (David Ogilvy) اسطوره ‌ی بی ‌بدیل و پدرخوانده‌ی تبلیغات مدرن ، تلفیقی ‌ست از تجربه ‌ی زیسته، دانشی عمیق، بینشی راهبردی و صداقتی خالصانه.

مجله‌ ی تایم از او با عنوان ” جادوگر دنیای تبلیغات” یاد می ‌کند؛ و این کتاب، چکیده‌ی نگاه تحلیلی و خلاقانه‌ی او به جهان تبلیغات است.
این کتاب نقشه‌ی ورود، رشد و تأثیرگذاری در صنعتی ‌ست که پیوسته در حال تغییر است.
آگیلوی با نثری روان، ساختاری هدفمند و لحن‌ صریح، از پشت صحنه‌ ی تبلیغاتی می ‌گوید که در آن برندها شکل می‌ گیرند، ذهن‌ها دگرگون می‌ شوند، و کلمات به کنش تبدیل می ‌گردند.

در این کتاب به پرسش‌های اساسی پاسخ داده می ‌شود:

  • چگونه وارد صنعت تبلیغات شویم و در آن متمایز بمانیم؟

  • چه معیارهایی در انتخاب آژانس تبلیغاتی اهمیت دارد؟

  • تبلیغات اثربخش چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • چگونه متنی بنویسیم که توجه ها را جلب کند و مخاطب را به واکنش وادارد؟.

در بخشی از کتاب، آگیلوی به ۱۸ مورد از برجسته ‌ترین یافته‌های علمی در حوزه‌ی رفتار مصرف ‌کننده و اثربخشی تبلیغ اشاره می‌کند.

جذاب‌ تر آن ‌که این کتاب تنها به تبلیغات تجاری نمی‌ پردازد.

آگیلوی نگاهی کم ‌نظیر به نقش تبلیغات در پیشبرد اهداف خیریه و اجتماعی نیز دارد؛ حوزه‌ای که کمتر مورد توجه قرار گرفته، اما در این اثر جایگاهی درخور یافته است.

در نهایت، Ogilvy on Advertising  فقط کتابی درباره‌ی تکنیک‌ها نیست؛ بلکه بازتاب ذهنی راهبردی و انسانی‌ ست ، روایتی از تجربه‌هایی واقعی، خلاقانه و علمی، از مردی که نامش با عصر طلایی تبلیغات گره خورده است.

کتاب Confessions of an Advertising Man

دیوید آگیولی  ، نابغه‌ ای بی ‌بدیل در دنیای تبلیغات، در کتاب اعترافات یک تبلیغاتچی  Confessions of an Advertising Man چکیده‌ای از تمام آن ‌چه او را به اسطوره‌ای جهانی در صنعت تبلیغات بدل کرد، با خواننده در میان می ‌گذارد.

 کتابی که نه ‌تنها به اثری پرفروش در سطح بین‌المللی تبدیل شد، بلکه هنوز هم چون مرجعی زنده، در دستان مدیران، استراتژیست‌ها و نویسندگان خلاق نسل‌های مختلف می‌ چرخد.

اگر در سودای تبدیل ‌شدن به مدیری مؤثر در هر زمینه ‌ای از کسب‌ و کار هستید، این کتاب رابه شما توصیحه می کنیم .

آگیولی  بنیان‌های تفکر راهبردی، مدیریت حرفه‌ ای، خلاقیت کاربردی، و عمل ‌گرایی اثربخش را به شکلی ملموس و خواندنی در این کتاب به شما می ‌آموزد؛

نگاه اوگیلوی، ساده اما نافذ، همچنان مرجعِ طلاییِ بهترین رویه‌های مدیریت و ارتباطات در دنیای مدرن است —نقشه‌ ی راهی  که گذر زمان نه ‌تنها آن را کهنه نکرده، بلکه روز به‌ روز به آن اعتبار بیشتری بخشیده است..

کتاب The Unpublished David Ogilvy

کتاب “دیوید آگیلویِ منتشرنشده”  (The Unpublished David Ogilvy) نخستین ‌بار به مناسبت هفتاد و پنج‌سالگی او، به همت خانواده و همکاران وفادارش گردآوری شد؛ مجموعه‌ ای بی ‌بدیل از یادداشت‌ها، سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها، مکاتبات حرفه ‌ای و نامه‌های شخصیِ بنیان‌ گذار افسانه ‌ای آژانس Ogilvy & Mather  مردی که بسیاری او را «پدر علم تبلیغات» می ‌نامند.

با گذشت بیش از بیست ‌و ‌پنج سال از نخستین انتشار، این کتاب همچنان زنده، الهام‌ بخش و لبریز از نظریه های خیره‌ کننده است.

یکی از ویراستاران اثر درباره ‌اش می ‌نویسد:

راز موفقیت این کتاب تنها در پیوند عاطفیِ نویسنده با دوستان و همکارانش نبود؛ بلکه در آن بود که او همیشه یک گام جلوتر از زمانه‌ اش فکر می ‌کرد، اندیشه‌هایش را دقیق و رسا بیان می ‌کرد، و بسیاری از مطالب این کتاب پیش ‌تر هرگز در جایی منتشر نشده بود.

Related Posts

Leave a Reply